Håller med om allt det där, men vill även påminna om att allt ju inte är
panelresonanser. Det finns även en flera mycket lågfrekvensigare reso-
nanser i åtminstone fyra "dimensioner", med minst en sorts överton i tre
av dem.
Och dessa resonanser skapas av delmekanismer som kan ställa till med
både stora solidrörelser hos högtalaren OCH få golvet att röra sig likaså.
Om detta är viktigare eller oviktigare problem än de med panalresonan-
serna kan diskuteras och egentligen kanske det inte spelar så stor roll
eftersom analys av de ena pekar i samma riktning som analys av det
andra. Men sambandet mellan "typ av fot" och dessa lite lågfrekventare
fenomen är mera entydiga, vilket gör att de är mera karakterisiska för
respektive fotsort.
Sen kan jag även tycka att panelresonanserna bör hanteras inom hög-
talaren, således att den ges det egenskaper den skall ha (vilket förstås är
upp till konstruktören att välja/utforma) utan att vara beroende av yttre
påverkan för att fungera tillfyllest.
Den möjligheten finns inte i samma grad med avseende på uppställningen
som kan behöva vara olika i olika fall (vägghängda högtalare, högtalarna
på bänk, stativ-placerade...).
Harryup skrev:mx skrev:Harryup skrev:mx skrev:Tråden är ju en enda stor cirkel och alla SD-anhängares tester är inte
giltiga.
Men har SD-anhängare testat så mycket? I vart fall inte testat mot kanske andra fötter än spikar.
Jag tycker det är väldigt mycket SD mot spik och därmed är det klart.
Jag själv som SD-anhängare testade inte utan bytte gladeligen ut fötterna.
I denna tråden har väl möjligen Richard testat, möjligen inte och sen har vi i lilla objektiva gruppen testat också. Är det någon mer?
mvh/harryup
Jag, eriken, bassman, Ivor-Isobarik med flera.
Ja jo, ni gjorde det, men bara spik mot SD.
mvh/Harryup
Jag har testat massor av olika sätt att ställa upp högtalare. Och jag har
inte bara testat vad människor tycker subjektivt om alternativen, utan
jag har också undersökt vad som händer rent fysiskt - eftersom jag vill
kunna ta ställning till saker baserat även på faktisk objektiv återgivings-
kvalitet.
Mera kunskap ger större valfrihet.
Jag vet att färgningar ibland föredras, i varje fall för några inspelningar,
och ibland låter de förfärligt. Men jag tycker inte att det är självklart att
alla färgningar som på något programmaterial måste vara bättre än en
mindre färgande återgivning. Det är något som jag tycker var och en bör
ta ställning till själv, men man KAN inte ta ställning till vilka specifika val
man villgöra sålunda, utan att ha med den objektiva komponenten.
Det räcker alltså inte att bara undersöka om någon föredrar det ena eller
andra ljudet på den ena eller andra inspelningen via den ena eller andra
anläggningen, utan en aning om huruvida det ena eller andra alternativet
förvränger mer eller mindre. Man måste ta reda på vad respektive anlägg-
ning gör med signalen också, inte bara lyssna på summan av allting, om
man skall ha möjligheten att väga in fideliteten i valet.
Men nu börjar jag ana att det finns de som tycker att man inte bör uttala
sig om man bara testat ett ändligt antal alternativ att ställa högtalarna på,
jag har t ex sett att de som undersökt spikfötter och SD-fötter blir kritiser-
ade för det, men utan att kritikern har berättat hur många alternativ man
behöver testa för att få godkänt för att få tycka något.
Det tycker jag är mer än lite ogeneröst eftersom det ju gör att ingen ges
möjlighet att undslippa kritiken som tycks kunna utdelas godtyckligt av
kritikern i stil med: För få fötter testats, fy, fy, fy!
Så jag kanske inte borde skriva något?
Jag har ju inte undersökt hur det fungerar att ställa högtalarna på banan-
skal. Ej heller har jag testat med att hänga upp högtalarna i prima skot-
lina från ett färgglatt balongsegel.
Man jag skriver ändå, eftersom jag tycker det är nonsens att klaga på att
någon inte har testat tillräckligt mycket. Det är väl upp till var och en hur
mycket man känner att man vill testa, och givet den kvalitet som vissa av
de tester som redovisats här har, med avseende på intelligent analys och
tillvaratagande av möjligheterna för deltagarna att lära sig någonting från
dem, så är det uppenbart att kvalitetibland värderas såsom viktigare än
kvantitet.
Men vad jag sett är att det finns folk som testat hela livet utan att lära sig
knappt något av det, och de går runt i samma cirklar idag som de gjorde
för årtionden sedan.
Andra testar mindre men tänker mera, och går från klarhet till klarhet.
Nu är inte jag rätt person att säga att det ena är bättre än det andra. Var
och en blir salig av sin tro, och det räcker tycker jag! Är apparaterna en
del av hobbyn för någon så är det ju inte alls säkert att det är ett mål för
dem att bli färdiga med sina anläggningar så de kan spela musik utan att
tänka mera på den. Fine. Inget fel med det.
Det någon gillar är rätt för dem, och det finns inget skäl att kritisera det.
Men låt ALLA få ha sina åsikter, även om de inte testat eller ens är intres-
serade av att testa, någon specifik av alla otaliga fötter som finns, som
någon annan anser vara bra.
Tycker det är intressantare vad folk skriver än vad de testat. Jag lyssnar
hellre på kloka ord från någon som inte testat något alls, än på en massa
rappakalja från någon som testat massor men förstått inget. Men vad jag
tycker är intressant är ju lika ointressant som vad någon annan tycker är
intressant, så:
Det viktiga är att alla får yttra sina åsikter utan att behöva uthärda kritik
som saknar varje uns av konkreta argument. Om någon säger något som
är fel - så redogör för felet och varför det är fel, men underkännande av
någons åsikter baserat på en förmodan om att det de säger KAN vara fel?
Och detta bara eftersom kritikern tror eller anser att personen inte kan
veta?!
Lågt är det, eller i varje fall dumt, urdumt.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).