Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2023-12-10 00:46

Du kan börja med Fredsprisgalan. Den som har ett par Ägg att lyssna på kommer inte dra ut i krig. Kan sluta med att DU får Fredspriset!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-12-10 02:10

Jamen, får man fredspriset så hamnar man i Iranskt eller Burmanskt fängelse, har jag hört.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-12-23 13:32

God Jul på er!

GOD JUL från Snowy.jpg
GOD JUL från Snowy.jpg (453.02 KiB) Visad 6824 gånger

Jul, . . . Intressant ord förresten. På engelska Christmas, på tyska Weihnachten, på franska Noël, på italienska Natale, på spanska Navidad.

Betyder de egentligen exakt samma sak? Christmas har jag lättast att förstå.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-12-23 14:08

petersteindl skrev:Jul, . . . Intressant ord förresten. På engelska Christmas, på tyska Weihnachten, på franska Noël, på italienska Natale, på spanska Navidad.

Betyder de egentligen exakt samma sak? Christmas har jag lättast att förstå.

Mvh
Peter

Har jag inte tänkt på men du har rätt det är udda.

Illustrerad vetenskap skriver såhär:

"Ordet kommer från gammal månad
Ordet ”jul” har ett helt annat ursprung än engelskans Christmas. Det kommer från det fornsvenska iul och har troligen sitt ursprung i det gotiska månadsnamnet fruma jiuleis, som är känt från 300-talet och som motsvarade antingen november eller december.

Några århundraden senare dyker ordet upp på fornengelska i formen yule. Under vikingatiden hade jul flera betydelser. Eventuellt var det en beteckning för fester i allmänhet. Hur som helst påpekar språkforskare att iul faktisk är en pluralform."
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-12-23 19:04

Calleberg skrev:...Hur som helst påpekar språkforskare att iul faktisk är en pluralform."

Därför varar den ända in till påska! Åtminstone för den som avhåller sig från den 40 dagar långa fastan (kristna är de som fastar längst, utövare av andra religioner hinner väl knappt bli hungriga ens). Tur att vi har hetvägg o andra varianter på fastlagsbullar.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2023-12-23 21:38

hifikg skrev:
Calleberg skrev:...Hur som helst påpekar språkforskare att iul faktisk är en pluralform."

Därför varar den ända in till påska! Åtminstone för den som avhåller sig från den 40 dagar långa fastan (kristna är de som fastar längst, utövare av andra religioner hinner väl knappt bli hungriga ens). Tur att vi har hetvägg o andra varianter på fastlagsbullar.

Nu är ju inte fastlagen samma som fastan, utan tiden före fastan när man festar!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-12-23 21:52

paa skrev:
hifikg skrev:

Nu är ju inte fastlagen samma som fastan, utan tiden före fastan när man festar!

Ja, för att äta upp sig, så man orkar hålla ut i 40 dagar. De där andra fuskar med att äta när de tror att ingen ser dem!
Smart också att festa före fastan. Utifall man smäller av under fastan så har man inte missat festen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-12-24 17:31

Den här Kalle är som klippt och skuren för 2023.

God Strul på er everyhopa!
Peter

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2023-12-24 19:10

God Jul Peter :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500.Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2023-12-24 21:57

God Jul
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2023-12-24 22:41

GOD JUL!
. :idea: :P :idea:
.önskar ؏*
Senast redigerad av E 2023-12-24 23:23, redigerad totalt 1 gång.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2023-12-24 22:50

God jul önskas!

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2023-12-25 00:26

God Jul Peter!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-12-28 00:18

Tackar! En god fortsättning och Gott Slut på 2023 tillönskas och då passar jag på att lägga upp text av Stig Carlsson från 1982. Det gäller nu OA-51.
Det är från en artikel i Radio & Television nr 3. I original är den 4 spalt.
Jag har ändrat den till 1 spalt. Stig upprepar vissa saker och förtydligar andra saker.
Tidigare har jag lagt upp allt fram till och med 1970-talet.
1982 hade jag Ljudbutiken i Stockholm AB och vi låg på Scheelegatan på Kungsholmen.
Vi sålde mer än 50 par OA-51 första halvåret och jag tror det var hälften av alla OA-51 som såldes i Sverige under den perioden.

Högtalarna och lyssningsrummet av Stig Carlsson i RT-1982_3 Sida 1.jpg
Högtalarna och lyssningsrummet av Stig Carlsson i RT-1982_3 Sida 1.jpg (872.88 KiB) Visad 6347 gånger

Högtalarna och lyssningsrummet av Stig Carlsson i RT-1982_3 Sida 2.jpg
Högtalarna och lyssningsrummet av Stig Carlsson i RT-1982_3 Sida 2.jpg (1009.75 KiB) Visad 6347 gånger

Högtalarna och lyssningsrummet av Stig Carlsson i RT-1982_3 Sida 3.jpg
Högtalarna och lyssningsrummet av Stig Carlsson i RT-1982_3 Sida 3.jpg (877.13 KiB) Visad 6347 gånger

Högtalarna och lyssningsrummet av Stig Carlsson i RT-1982_3 Sida 4.jpg
Högtalarna och lyssningsrummet av Stig Carlsson i RT-1982_3 Sida 4.jpg (696.85 KiB) Visad 6347 gånger

Högtalarna och lyssningsrummet av Stig Carlsson i RT-1982_3 Sida 5.jpg
Högtalarna och lyssningsrummet av Stig Carlsson i RT-1982_3 Sida 5.jpg (1.01 MiB) Visad 6347 gånger

Nu har vi hunnit med all text från Stig på Svenska. Återstår en engelsk skrift från Stig. Den lägger jag upp 2024.

Det tar lite tid att tillrättalägga dokumenten för optimal visning/läsbarhet på forumet.

Hoppas ni gillar dokumenten.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2023-12-28 00:33

petersteindl skrev:

Verkligen! Fantastiskt kul läsning!

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2023-12-28 01:35

Ja, detta gillas skarpt!
Mer av detta finns här: https://www.xmag.se/
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-12-28 01:44

Härligt!

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-12-28 03:14

Uppskattat.

Fyrvägaren och de andra modellerna som finns i patentet kallas här alltså monitormodeller?
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-12-28 04:40

juanth skrev:Uppskattat.

Fyrvägaren och de andra modellerna som finns i patentet kallas här alltså monitormodeller?

Ja, fast i det här fallet är det RT som kallar modellerna för monitormodeller. Tidigare var OA2212 tänkt som monitorhögtalare för SVR.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-12-28 15:54

petersteindl skrev:

Ja, fast i det här fallet är det RT som kallar modellerna för monitormodeller. Tidigare var OA2212 tänkt som monitorhögtalare för SVR.

MvH
Peter

Det var som f-n, ser man på! Imponerande kontaktnät må jag säga.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ryska_f ... j%C3%A4nst
8)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-12-28 16:33

Johan_Lindroos skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Det var som f-n, ser man på! Imponerande kontaktnät må jag säga.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ryska_f ... j%C3%A4nst
8)

Det skall vara Sveriges Radio. Det förkortas SR. :oops: :D Skrev fel. Tänkte först på SVT, men kom på att det var Radion och bytte ut T mot R.

SR valde Yamaha NS-1000M högtalare istället. Tror de fick en viss modifiering också, åtminstone en del av dessa.

Mvh
Peter

makesrain

Inläggav makesrain » 2023-12-28 16:43

Mycket intressant läsning, stort tack för att du lägger ner tid och energi på detta!
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2023-12-29 00:49

petersteindl skrev:

MvH
Peter

Det står att Lallerstedt är formgivare för hela serien av monitormodellerna.
Jag gissar att Lallerstedts design av dessa monitormodeller borde vara lite elegantare än patentskisserna.
Finns det någon som sett dessa förslag från Lallerstedt?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Inläggav Skrivbordet » 2023-12-29 00:52

petersteindl skrev:

SR valde Yamaha NS-1000M högtalare istället. Tror de fick en viss modifiering också, åtminstone en del av dessa.

Mvh
Peter

Nu är jag off topic men hoppas det är okej.
Jag har läst någonstans att OA 2212 respektive Tandberg Studio Monitor var på SR´s lista över tänkbara studiohögtalare, men att man valde Yamahahögtalarna för att det var mest ekonomiskt fördelaktigt; man ska ha fått dem gratis; stämmer det?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-12-29 01:40

paa skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Det står att Lallerstedt är formgivare för hela serien av monitormodellerna.
Jag gissar att Lallerstedts design av dessa monitormodeller borde vara lite elegantare än patentskisserna.
Finns det någon som sett dessa förslag från Lallerstedt?

Japp, Lars Lallerstedt gjorde formgivningen. Nu är det ett interaktivt arbete där man jobbar gemensamt med industridesigner. Det är ett utvecklingsarbete. Om Stig hade fått färdigt trevägaren och möjligtvis fyrvägaren, så hade nästa steg åter varit Lallerstedts. Då är det själva huven som hade designats. Tag bort huven från OA50 och designen blir lite väl teknologisk. Med huv blir designen fullbordad. Samma gäller trevägaren. Den hade fått en huv av LL, men Stig blev aldrig klar.
Den högtalardesign som Lallersted fullbordade var OA-49. Men den färdigställdes aldrig av Stig.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-12-29 01:47

Skrivbordet skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Nu är jag off topic men hoppas det är okej.
Jag har läst någonstans att OA 2212 respektive Tandberg Studio Monitor var på SR´s lista över tänkbara studiohögtalare, men att man valde Yamahahögtalarna för att det var mest ekonomiskt fördelaktigt; man ska ha fått dem gratis; stämmer det?

SR utvärderade fler än dessa högtalare. Det jag hört är att Yamaha subventionerade ett gäng högtalare, men inte alla som SR införskaffade. Det går på marknadsföringskontot. Samma gjorde B&W då de sålde in 801 till inspelningsstudios.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-12-29 01:48

Lars har inte lämnat jordelivet än, eller har jag fel? Om inte så kanske han kan göra en insats till, den här gången för fyrvägaren som är på väg att uppstå. F n ser den ut som en hög drivved, men låter helt otroligt. Åtminstone vänster kanal :) Tror du han skulle vara intresserad?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-12-29 02:02

hifikg skrev:Lars har inte lämnat jordelivet än, eller har jag fel? Om inte så kanske han kan göra en insats till, den här gången för fyrvägaren som är på väg att uppstå. F n ser den ut som en hög drivved, men låter helt otroligt. Åtminstone vänster kanal :) Tror du han skulle vara intresserad?

Jag vet inte. Jag funderade på det också under kvällen. Det är kanske en prisfråga. Betalar man 250.000 Euro så kanske LL slår till.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-12-29 10:19

petersteindl skrev:Tackar! En god fortsättning och Gott Slut på 2023 tillönskas och då passar jag på att lägga upp text av Stig Carlsson från 1982. Det gäller nu OA-51.
...

MvH
Peter

Det är mycket trevligt att läsa dessa gamla artiklar.
Jag gillar den torra och sakliga framtoningen från förr och har ganska svårt för dagens "fluffiga" sätt att skriva om audioteknik.

Dessutom verkar det funnits lite fler idéer förr. Alla idéer var kanske inte jättebra ur ett resultat-perspektiv. Det egna, självständiga tänkandet tycks hursomhelst ha minskat, vilket inte alls bara gäller hifi...

Hur kom Stig fram till att den lilla "dämp-vingen" skulle ha just de mått den har, och sitta just så som den sitter?
Är det en kompromiss utifrån estetiska skäl att vingens över och undersida livar med lådans?
Om högtalaren monteras 60 cm över golv så borde väl vingen förskjutas något ovanför elementen, eller enklare - göras lite större för att fylla sin funktion oavsett om högtalaren monteras 60 eller 75 cm över golv och oavsett lyssnar-örats höjd över detsamma.

nedladdning.jpeg
nedladdning.jpeg (82.97 KiB) Visad 6056 gånger
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-12-29 12:42

Stig ville ha större "öron". Det där är en kompromiss för designens skull. Har hört dem med båda typerna av öron och utan. Funkar bra i alla lägen.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi