Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Jul, . . . Intressant ord förresten. På engelska Christmas, på tyska Weihnachten, på franska Noël, på italienska Natale, på spanska Navidad.
Betyder de egentligen exakt samma sak? Christmas har jag lättast att förstå.
Mvh
Peter
Calleberg skrev:...Hur som helst påpekar språkforskare att iul faktisk är en pluralform."
hifikg skrev:Calleberg skrev:...Hur som helst påpekar språkforskare att iul faktisk är en pluralform."
Därför varar den ända in till påska! Åtminstone för den som avhåller sig från den 40 dagar långa fastan (kristna är de som fastar längst, utövare av andra religioner hinner väl knappt bli hungriga ens). Tur att vi har hetvägg o andra varianter på fastlagsbullar.
paa skrev:hifikg skrev:Calleberg skrev:...Hur som helst påpekar språkforskare att iul faktisk är en pluralform."
Därför varar den ända in till påska! Åtminstone för den som avhåller sig från den 40 dagar långa fastan (kristna är de som fastar längst, utövare av andra religioner hinner väl knappt bli hungriga ens). Tur att vi har hetvägg o andra varianter på fastlagsbullar.
Nu är ju inte fastlagen samma som fastan, utan tiden före fastan när man festar!
petersteindl skrev:
Hoppas ni gillar dokumenten.
juanth skrev:Uppskattat.
Fyrvägaren och de andra modellerna som finns i patentet kallas här alltså monitormodeller?
petersteindl skrev:juanth skrev:Uppskattat.
Fyrvägaren och de andra modellerna som finns i patentet kallas här alltså monitormodeller?
Ja, fast i det här fallet är det RT som kallar modellerna för monitormodeller. Tidigare var OA2212 tänkt som monitorhögtalare för SVR.
MvH
Peter
Johan_Lindroos skrev:petersteindl skrev:juanth skrev:Uppskattat.
Ja, fast i det här fallet är det RT som kallar modellerna för monitormodeller. Tidigare var OA2212 tänkt som monitorhögtalare för SVR.
MvH
Peter
Det var som f-n, ser man på! Imponerande kontaktnät må jag säga.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ryska_f ... j%C3%A4nst
petersteindl skrev:juanth skrev:Uppskattat.
MvH
Peter
petersteindl skrev:
SR valde Yamaha NS-1000M högtalare istället. Tror de fick en viss modifiering också, åtminstone en del av dessa.
Mvh
Peter
paa skrev:petersteindl skrev:juanth skrev:Uppskattat.
MvH
Peter
Det står att Lallerstedt är formgivare för hela serien av monitormodellerna.
Jag gissar att Lallerstedts design av dessa monitormodeller borde vara lite elegantare än patentskisserna.
Finns det någon som sett dessa förslag från Lallerstedt?
Skrivbordet skrev:petersteindl skrev:
SR valde Yamaha NS-1000M högtalare istället. Tror de fick en viss modifiering också, åtminstone en del av dessa.
Mvh
Peter
Nu är jag off topic men hoppas det är okej.
Jag har läst någonstans att OA 2212 respektive Tandberg Studio Monitor var på SR´s lista över tänkbara studiohögtalare, men att man valde Yamahahögtalarna för att det var mest ekonomiskt fördelaktigt; man ska ha fått dem gratis; stämmer det?
hifikg skrev:Lars har inte lämnat jordelivet än, eller har jag fel? Om inte så kanske han kan göra en insats till, den här gången för fyrvägaren som är på väg att uppstå. F n ser den ut som en hög drivved, men låter helt otroligt. Åtminstone vänster kanalTror du han skulle vara intresserad?
petersteindl skrev:Tackar! En god fortsättning och Gott Slut på 2023 tillönskas och då passar jag på att lägga upp text av Stig Carlsson från 1982. Det gäller nu OA-51.
...
Hoppas ni gillar dokumenten.
MvH
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster