Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2023-12-29 13:03

petersteindl skrev:
hifikg skrev:Lars har inte lämnat jordelivet än, eller har jag fel? Om inte så kanske han kan göra en insats till, den här gången för fyrvägaren som är på väg att uppstå. F n ser den ut som en hög drivved, men låter helt otroligt. Åtminstone vänster kanal :) Tror du han skulle vara intresserad?

Jag vet inte. Jag funderade på det också under kvällen. Det är kanske en prisfråga. Betalar man 250.000 Euro så kanske LL slår till.

Juanth o jag tar med en flaska skumpa o ett kontrakt dagen före nationaldagen, vi ska nog komma överens. Det finns färdiga designidéer, han behöver bara signera :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-12-29 13:17

Strmbrg skrev:
petersteindl skrev:Tackar! En god fortsättning och Gott Slut på 2023 tillönskas och då passar jag på att lägga upp text av Stig Carlsson från 1982. Det gäller nu OA-51.
...

Hoppas ni gillar dokumenten.

MvH
Peter

Det är mycket trevligt att läsa dessa gamla artiklar.
Jag gillar den torra och sakliga framtoningen från förr och har ganska svårt för dagens "fluffiga" sätt att skriva om audioteknik.

Dessutom verkar det funnits lite fler idéer förr. Alla idéer var kanske inte jättebra ur ett resultat-perspektiv. Det egna, självständiga tänkandet tycks hursomhelst ha minskat, vilket inte alls bara gäller hifi...

Hur kom Stig fram till att den lilla "dämp-vingen" skulle ha just de mått den har, och sitta just så som den sitter?
Är det en kompromiss utifrån estetiska skäl att vingens över och undersida livar med lådans?
Om högtalaren monteras 60 cm över golv så borde väl vingen förskjutas något ovanför elementen, eller enklare - göras lite större för att fylla sin funktion oavsett om högtalaren monteras 60 eller 75 cm över golv och oavsett lyssnar-örats höjd över detsamma.

nedladdning.jpeg

Dämpvingen skall sitta så nära mellanregisterelementet som möjligt. Det är viktigt.
Den minskar den destruktiva interferens i området mellan 1 kHz och 2 kHz. Tror det var kring 1,5 kHz.
Storleken är satt så att dess absorption inte skall minska konstruktiv interferens under denna frekvens. Det är alltså inte som en del påstår att det skulle vara en kompromiss med den mindre absorbenten. Sådant resonemang kom efter det att Stig gick ur tiden. Jag frågade Stig om absorbentens storlek och Stig ville inte ha den för stor så att den dämpar konstruktiv interferens. Jag lyssnade med och utan och med mer absorbtion runt om och föredrog den som den var konstruerad och såldes, d v s med minimum absorption för att göra just det den skulle göra.
Stig gjorde en mängd mätningar på ett otal varianter av dämpning. Denna variant gav Stig det resultat Stig ville uppnå.
Stig hade även en större variant på skrivbordstadie och i sitt patent, men Stig använde den aldrig själv. Ingen av oss närmast sörjande runt Stig använde en större absorbent på OA-51 än den som fanns med.
Även det estetiska var på tal kring år 1980/81. Dessutom fick den inte dämpa ljud från basreflexporten som mynnar ut där.

Idag verkar det som om SSC propagerar för större absorbent och det bör i så fall visas och motiveras med mätningar.
Några sådana har jag inte sett. Däremot såg jag alla Stigs mätningar. Dessutom gjorde jag en del mätningar själv utomhus med högtalaren mot vägg.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-12-29 13:22

hifikg skrev:
petersteindl skrev:
hifikg skrev:Lars har inte lämnat jordelivet än, eller har jag fel? Om inte så kanske han kan göra en insats till, den här gången för fyrvägaren som är på väg att uppstå. F n ser den ut som en hög drivved, men låter helt otroligt. Åtminstone vänster kanal :) Tror du han skulle vara intresserad?

Jag vet inte. Jag funderade på det också under kvällen. Det är kanske en prisfråga. Betalar man 250.000 Euro så kanske LL slår till.

Juanth o jag tar med en flaska skumpa o ett kontrakt dagen före nationaldagen, vi ska nog komma överens. Det finns färdiga designidéer, han behöver bara signera :)

LL är en seriös industridesigner. Han signerar inget som han själv inte är pappa till. Det handlar även om copyright med dess regler och även regler gällande äganderätt och nyttjanderätt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-12-29 16:57

petersteindl skrev:
hifikg skrev:
petersteindl skrev:

LL är en seriös industridesigner. Han signerar inget som han själv inte är pappa till. Det handlar även om copyright med dess regler och även regler gällande äganderätt och nyttjanderätt.

Du dricker inte skumpa va?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-12-29 17:03

hifikg skrev:
petersteindl skrev:
hifikg skrev:

Du dricker inte skumpa va?

Champagne ska vara kall, torr och gratis.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-12-29 17:06

petersteindl skrev:

Exactemente, som tysken säger, så vi kommer att bjuda frikostigt innan vi ber om en autograf ;) Vattentät plan!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-12-29 17:19

hifikg skrev:
petersteindl skrev:

Exactemente, som tysken säger, så vi kommer att bjuda frikostigt innan vi ber om en autograf ;) Vattentät plan!

Han dricker enbart Champagne Avenue Foch 2017 'Magnum.
Ibland kan även en Goût de Diamants 2013 slinka ner.

Säg till, så kan jag vara med och fira och lägga ett gott ord för sakens skull.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-12-29 17:24

petersteindl skrev:
hifikg skrev:
petersteindl skrev:

Han dricker enbart Champagne Avenue Foch 2017 'Magnum.
Ibland kan även en Goût de Diamants 2013 slinka ner.

Säg till, så kan jag vara med och fira och lägga ett gott ord för sakens skull.

Tack för tips. Du är välkommen! Gräver fram en etikett o låter AI o Karlssons göra resten.

Spoiler:
Visa
(obs! Allt i denna fråga är mina egna, fria, fantasier, ingen skugga ska hamna på Juanth. Fantasierna uppstod på ett Illuminatimöte där idén kom upp, övriga deltagares identiteter hålls givetvis hemliga om de inte kväker själva)

Edit: Det var en rasande ful etikett, tveksamt om jag vill presentera en sån flarra på en högtidsdag.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-12-30 01:17

:)
Nej nu är det mycket planer som smids fantasifullt minsann.

Jag håller på för fullt nu och kapar mdf, limmar lådor, fräser och monterar element. Jag har tagit julledigt från husrenoveringen. Tidigare har det mätts och justerats och det kommer att fortsätta ett tag till med ny utformning på tratt (förhoppningsvis förbättras/minskas diffraktion) 2x10” basar per låda.
Numera är Morel middome utbytt mot en mer känslig från SB Acoustics och Bliesma T25A har fått lämna till förmån för, även här SB Acoustics, diskant.
Rille/Rick gjorde mig uppmärksam på att alla element numera är av fabrikat SB Acoustics 8O :) (Jag hade inte tänkt på att det blivit så)

Alltså, om tex fyrvägarna skulle snyggas till, göras vackrare så vet jag inte riktigt hur..
Jag skulle nog inte vilja se en huv på dem. Mellanregisterhornet och diskanten är, tycker jag ganska spännande för ögat och egentligen den del av högtalaren som inte borde döljas. Att sedan resten är stor och klossig är nog mer det jag skulle vilja fokusera på och trolla bort på något vis. Kanske en Tromp l’eye så att det endast kvarstår en svävande tratt? :D

Fin Champagne låter gott.
Jag drack nyligen den här som nog var en av de bästa jag druckit.

IMG_3510.jpeg
IMG_3510.jpeg (243.1 KiB) Visad 6752 gånger
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-12-30 22:56

Det där bubblet ser bra ut. Ett sätt att trolla bort lådan är att bygga den i plexiglas eller i polykarbonat.
Lite dyrare dock.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2023-12-31 02:57

Är äggen målade med silikatfärg eller intrikat färg?

Eller har skallen inga porer som behöver Täppas F till?

vh ؏*(tt gott slutande plan)

Wikipedia skrev:Vattenglas (natriumsilikat) har tidigare använts som konserverings-
medel för råa ägg i syfte att göra äggen tillgängliga året runt, då fritt-
levande höns inte värpte under den mörka årstiden.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-12-31 03:09

De är målade med delikat färg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-01-01 01:09

GOTT NYTT 2024!

/Peter

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Inläggav Skrivbordet » 2024-01-01 08:05

Detsamma!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2024-01-01 09:05

God fortsättning!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-01-01 10:01

Ska ni titta på Eurovision idag?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-01-01 12:20

paa skrev:Ska ni titta på Eurovision idag?

Såja, nu är dom igång!
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-01-01 12:53

Vem vinner?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-01-01 12:54

Är det inte Ivan Hoe som gäller?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-01-01 13:26

petersteindl skrev:Vem vinner?

Strauss tar nog hem det i år!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-01-01 14:33

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-01-02 04:09

Så här på året 2024 tänkte jag lägga upp Stig Carlssons sista dokument, som han skrev 1984 och som var på engelska.
Då Stig höll på att skriva dokumentet hade vi nästan dagligen telefonkontakt. Stig var inte säker på engelskan och frågade mig angående ordval.
Jag försökte hjälpa så gott jag kunde.

Den variant jag nu lägger upp var den slutliga varianten och som printades som en broschyr gällande OA-50, OA-51 och OA-52.
Texten är på 16 sidor. Jag får lägga upp den i 2 omgångar.

Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers - Design and Performance Principles booklet page 01.jpg
Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers - Design and Performance Principles booklet page 01.jpg (146.39 KiB) Visad 6380 gånger

Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers - Design and Performance Principles booklet page 02.jpg
Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers - Design and Performance Principles booklet page 02.jpg (306.49 KiB) Visad 6380 gånger

Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers - Design and Performance Principles booklet page 03.jpg
Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers - Design and Performance Principles booklet page 03.jpg (959.52 KiB) Visad 6380 gånger

Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers - Design and Performance Principles booklet page 04.jpg
Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers - Design and Performance Principles booklet page 04.jpg (1.01 MiB) Visad 6380 gånger

Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers - Design and Performance Principles booklet page 05.jpg
Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers - Design and Performance Principles booklet page 05.jpg (935.94 KiB) Visad 6380 gånger

Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers - Design and Performance Principles booklet page 06.jpg
Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers - Design and Performance Principles booklet page 06.jpg (1005.21 KiB) Visad 6380 gånger

Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers - Design and Performance Principles booklet page 07.jpg
Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers - Design and Performance Principles booklet page 07.jpg (1 MiB) Visad 6380 gånger

Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers - Design and Performance Principles booklet page 08.jpg
Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers - Design and Performance Principles booklet page 08.jpg (886.39 KiB) Visad 6380 gånger

Jag har även ett utkast på 31 sidor men det är glesare skrivet på papper och lite annorlunda ordval. Det dokumentet tror jag inte SSC har. Det har jag fått från Wille Lilliehöök och är originaltext skriven av Stig.

Jag hoppas att ovanstående text är av intresse för läsare på Faktiskt.
Jag har med avsikt inte kommenterat något ännu. Men jag ämnar kommentera från hans första skrift och framåt.
Det är en intressant historieutveckling att följa Stigs skrifter i kronologisk ordning.

God Fortsättning!

MvH
Peter

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2024-01-02 11:33

TACK!
Lite god läsning så här väders värmer fötterna.
Mer av detta finns här: https://www.xmag.se/
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-01-02 13:58

Tack! Jag hoppas att det ger något. Det verkar enkom vara du som uppskattar mina inlägg.

Jag är lite förvånad över det i stort sett totala ointresset som numera framgår tydligt på forumet.

Det utvecklas till en lekmannafilosofisk soptunna med det senaste modet.
Men men, skam den som ger sig. Kunskap kanske blir på modet igen.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-01-02 14:02

Nej Peter, ointresse tror jag inte men många har väl sett en hel del av det som du förtjänstfullt lagt upp här redan tidigare.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2024-01-02 14:13

petersteindl skrev:Tack! Jag hoppas att det ger något. Det verkar enkom vara du som uppskattar mina inlägg.

Jag är lite förvånad över det i stort sett totala ointresset som numera framgår tydligt på forumet.

Mvh
Peter

Absolut inte bara xmag. Det finns väl flera andra som skrivit om sin uppskattning. Jag uppskattar också ditt jobb och vad du lagt ut. Men jag har inte skrivit det förrän nu. Jag är övertygad om att det finns andra som uppskattar vad du gjort men som inte nödvändigtvis har kommenterat det.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2024-01-02 14:27

petersteindl skrev:Tack! Jag hoppas att det ger något. Det verkar enkom vara du som uppskattar mina inlägg.

Mvh
Peter

Nej! Även jag uppskattar dina inlägg om teorierna bakom Carlssons arbete. Lika mycket som jag kommer uppskatta teorierna bakom "äggen" och om/hur dessa skiljer sig från Carlssons :) .

ps: hade gärna sett en antologi om Carlsson från de som kände Carlsson under dennes levnad.
Ha en fortsatt trevlig dag.

makesrain

Inläggav makesrain » 2024-01-02 14:29

Mvh
Peter

Så sent som den 28'e skrev jag följande kommentar:
makesrain skrev:Mycket intressant läsning, stort tack för att du lägger ner tid och energi på detta!

Jag delar din åsikt om forumets utveckling men dina inlägg främjar kunskap och förståelse så sluta inte skriva, jag tror att vi är många som uppskattar det du skriver.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

momotom

Inläggav momotom » 2024-01-02 14:36

Jag läser dem med entusiasm, men jag har absolut inte kunskapen att förstå så mkt av det som skrivs :oops:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-01-02 15:06

momotom skrev:Jag läser dem med entusiasm, men jag har absolut inte kunskapen att förstå så mkt av det som skrivs :oops:

Att man inte har kunskap i ett ämne är vanligt och naturligt. Finns nyfikenhet och törstande efter sann kunskap så är det den bästa ledstjärnan man kan ha. Det är som ett litet ljus man har som man inte skall släcka. Med ökad kunskap i bagaget blir det enklare att orientera sig runt irrlärornas fällor. Rationellt tänkande, bondepraktika och sunt förnuft samt en tillräcklig mängd sann logik då det behövs är goda hjälpmedel på vägen framåt.

Mvh
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi