JanBanan skrev:Kommer den här debatten att begränsa sig till att gälla fullregisterlådhögtalare med dynamiska element?
Nej, verkar inte så.
Moderator: Redaktörer
JanBanan skrev:Kommer den här debatten att begränsa sig till att gälla fullregisterlådhögtalare med dynamiska element?
phon skrev:MagnusÖstberg skrev:
Ingvar tog säkert upp den pinnen och skrev något om att det blir precis så fel med den dubbla fjädringen som jag trodde.
Det är aldrig fel med dubbel fjädring. Dels i sätet och dels i hydrauliken.
Harryup skrev:phon skrev:MagnusÖstberg skrev:
Ingvar tog säkert upp den pinnen och skrev något om att det blir precis så fel med den dubbla fjädringen som jag trodde.
Det är aldrig fel med dubbel fjädring. Dels i sätet och dels i hydrauliken.
Det är mycket svårt att undvika dubbla fjädringar i verkligheten. Tar man en bil så finns det fjädring i däck, stötdämpare, fjädrar och säten bla. annat.
mvh/Harryup
Finns ingen gråzon.Bill50x skrev:Intern delning mellan olika delar kan ju förstås se ut hur som helst. I en låda där alla element sitter på en baffel så är det väl hur hårt man drar skruvarna som spelar roll. Eller hur man hänger upp respektive element.
Med separata enheter kan man givetvis fintrimma återgivningen genom att balansera enheterna mot varandra.
Frågan är förstås hur man gör med system i gråzonen mellan stadig låda och separata lådor?
/ B
KarlXII skrev:phon skrev:Tanken är väl att SD-foten skall hjälpa till att ge lika dålig transientåtergivning som den inspelade transientåtegivningen är på skivan. Inte sämre, men heller inte bättre.
.
En fin tanke ju!
Men är det verkligen så att spiken är konstruerad för att ge vässad basåtergivning?
Är det sant att basen blir vassare om man slipar spikarna?
Svante skrev:Harryup skrev:Jo, men med ett sinussvep kan du ju inte få summan av problemen vid olika frekvenser. Jag tycker det är tilltalande att kanske få veta vad händer med 1,26kHz om man skickar in 36Hz och 182Hz samtidigt under en kort period. Hur länge klingar det då i resonanserna osv.
mvh/Harryup
För linjära system gäller superpositionsprincipen, dvs man kan undersöka resonanserna separat och lägga ihop resultaten.
Harryup skrev:Är det linjära system då? Linjära system kanske skall ha rak frekvensgång eller?
mvh/Harryup
MagnusÖstberg skrev:petersteindl skrev:Menar du att friktion inte har något med dämpning att göra? Har jag förstått dig rätt då?Jag har lärt mig tvärtom nämligen.
![]()
MvH
Peter
Finns ingen friktionskoefficient i vertikalled.
IngOehman skrev:...Du skriver även någon mycket intressant i ett tidigare inlägg, nämligen:Magnus Östberg skrev:Undrar egentligen vad effekten kan bli av SD-fot på SD-fot på SD-fot...
En i varje fall antydan till svar på den frågan kan man få från SDs hem-
sida, där man kan läsa om deras uppfattning om ett annat system med
en redan förefintlig mjuk upphängning:
"Sonic Design dämpfötter för skivspelare?
Seriösa skivspelare bör redan ha ett flytande upphängt innerchassie som standard. Det har då en resonansfrekvens som är klart lägre än tonarmsresonansen. Att införa ett tredje svängningssystem i serie skulle misslyckas om det inte hade resonansfrekvens lägre än 1 till 2 Hz. En skivspelare med plintkonstruktion som står på hårda fötter skulle dock kunna förbättras med anpassade audiofilfötter."
Det handlar om något annat, men säger väl i varje fall något.
Själv så har jag gjort åtskilliga inställationer av multipla på varandra stap-
lade basmoduler och man bör då undvika SD-fötter mellan delarna.
De bör sättas ihop via något tunt och dämpande, således att de tillsam-
mans blir en enhet och inte börjar bete sig som en stämgaffel. Seriekopp-
lade
SD-fötter kan faktiskt ge ett resonansfrekvensskift om uppåt en halv
oktav.
Det är inte så roligt.
LasseA skrev:Framåt, mot 300!!!
bakerman22 skrev:LasseA skrev:Framåt, mot 300!!!
Min tråd är redan där.![]()
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... 9&st=15100
MagnusÖstberg skrev:Finns ingen gråzon.Bill50x skrev:Intern delning mellan olika delar kan ju förstås se ut hur som helst. I en låda där alla element sitter på en baffel så är det väl hur hårt man drar skruvarna som spelar roll. Eller hur man hänger upp respektive element.
Med separata enheter kan man givetvis fintrimma återgivningen genom att balansera enheterna mot varandra.
Frågan är förstås hur man gör med system i gråzonen mellan stadig låda och separata lådor?
Och drar man skruvarna för hårt drar man sönder lådmaterialet.
Bill50x skrev: Frågan är förstås hur man gör med system i gråzonen mellan stadig låda och separata lådor?
Bill50x skrev:MagnusÖstberg skrev:Finns ingen gråzon.Bill50x skrev:Intern delning mellan olika delar kan ju förstås se ut hur som helst. I en låda där alla element sitter på en baffel så är det väl hur hårt man drar skruvarna som spelar roll. Eller hur man hänger upp respektive element.
Det finns visst en gåzon. Ta mina egna DQ10:or tex, med elementen (förutom basen) som sitter på separata minibafflar. Och är max åtdragning det optimala? Det finns de som hävdar att det finns ett idealt moment.
/ B
MagnusÖstberg skrev:Bill50x skrev:MagnusÖstberg skrev:Finns ingen gråzon.Bill50x skrev:Intern delning mellan olika delar kan ju förstås se ut hur som helst. I en låda där alla element sitter på en baffel så är det väl hur hårt man drar skruvarna som spelar roll. Eller hur man hänger upp respektive element.
Det finns visst en gåzon. Ta mina egna DQ10:or tex, med elementen (förutom basen) som sitter på separata minibafflar. Och är max åtdragning det optimala? Det finns de som hävdar att det finns ett idealt moment.
Ja, men de har fel om inte menar att momentet skall vara tillräckligt för att ge styv koppling men inte så hårt att korg eller låda deformeras.
Vad får dig att tro att jag gissar?Bill50x skrev:MagnusÖstberg skrev:Bill50x skrev:MagnusÖstberg skrev:Finns ingen gråzon.Bill50x skrev:Intern delning mellan olika delar kan ju förstås se ut hur som helst. I en låda där alla element sitter på en baffel så är det väl hur hårt man drar skruvarna som spelar roll. Eller hur man hänger upp respektive element.
Ja, men de har fel om inte menar att momentet skall vara tillräckligt för att ge styv koppling men inte så hårt att korg eller låda deformeras.
Ja, typ. Men det är ju inte säkert att det optimala ligger just där du gissar.
/ B
IngOehman skrev:Svante skrev:Harryup skrev:Jo, men med ett sinussvep kan du ju inte få summan av problemen vid olika frekvenser. Jag tycker det är tilltalande att kanske få veta vad händer med 1,26kHz om man skickar in 36Hz och 182Hz samtidigt under en kort period. Hur länge klingar det då i resonanserna osv.
mvh/Harryup
För linjära system gäller superpositionsprincipen, dvs man kan undersöka resonanserna separat och lägga ihop resultaten.Harryup skrev:Är det linjära system då? Linjära system kanske skall ha rak frekvensgång eller?
mvh/Harryup
Nej, nej, nej...
Med linjära system så menar man system som kan skalas i amplitud utan att
bli annorlunda. Ett som inte ger övertoner när det exiteras, Ett som..
Ja, det här med linjära och olinjära system har ju dryftats otaliga gånger här
på faktiskt genom åren.
Svante har helt rätt.
Vh, iö
MagnusÖstberg skrev:Vad får dig att tro att jag gissar?
IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:petersteindl skrev:Menar du att friktion inte har något med dämpning att göra? Har jag förstått dig rätt då?Jag har lärt mig tvärtom nämligen.
![]()
MvH
Peter
Finns ingen friktionskoefficient i vertikalled.
Så om golvet lutar en tusendels grad så glider högtalaren iväg menar du?
Jag är av motsatt uppfattning.
För övrigt är friktion en olinjär egenskap och inte en man bör använda för
att bekämpa resonanser. Den dämpning som finns bör vara av viskös kar-
aktär och inte friktiv. Allta värst är striktiva beteenden.
Vh, iö
Wiki skrev:som är en egenskap hos ferromagnetiska material som ger upphov till en dimensionsförändring då materialet utsätts för ett varierande magnetfält. Effekten identifierades 1842 av James Joule då han studerade ett materialprov av nickel.
Effekten är känd för att ge upphov till transformatorers karakteristiska brummande. Det uppkommer längdförändringar i kärnplåten på grund av det magnetiska flödet variation. Frekvensen hos längdförändringarna och därigenom även frekvensen hos brummandet beror på transformatorns arbetsfrekvens.
Användare som besöker denna kategori: juanth och 29 gäster