av Thomas_A » 2003-11-13 20:30
Nja vet inte riktigt vad du menar. Spridningen har ju att göra med storlek på element, delning, elementplacering och baffel, dvs nästan allt.
Det finns ett otal olika konstruktioner som ger omnidirektionellt (rundstrålande högtalare), bredspridande, smalspridande, både när det gäller horisontell och vertikal spridning. Dunlavy tycker att en högtalare ska ha relativt kontrollerad och small strålning för att minska rummets reflexer. Ett av hans argument för detta är att de flesta musikinstrument enligt honom har en smalspridande energikurva. Jag vet inte om jag är benägen om att hålla med om det förrän jag sett polära mätningar på en mängd olika instrument. Spridningen påverkas av vilken gitarrsträng man spelar på, vem som spelar och hur man spelar och hur starkt.
Dessutom är reflexerna från spridningen redan inspelad på skivan. Så valet bredspridande högtalare eller en smalspridande högtalare kommer bara att vara resultatet av vilken modell man vill ha för sin audio-illusion. Vill man förflytta hela lyssningarenan till sitt rum och bara uppleva de reflexer som finns i inspelningen (inga reflexer och smalspridning)? Eller vill man simulera att rummet är en lyssningsloge med en öppning i väggen (heldämpad vägg) mot musikernas inspelningsrum och därav ha reflexer från det virtuella rummet + delar av det egna rummet?
Själv föredrar jag det senare, med lämplig dämpning på vissa ställen. Det känns tryggare att väggarna finns kvar när jag lyssnar på musik. För att simulera förflyttning till plats skulle jag hellre börja lyssna konsthuvudinspelningar och lämplig hörlur.
T