Skillnad mellan CD-spelare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hör du skillnad på olika cd-spelare?

Ja
69
72%
Nej
27
28%

Antal röster : 96

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-03-12 18:11

JTarnstrom skrev:Av någon anledning tycker jag att det just är på transienter och avklingning (finns det något annat, mer vedertaget ord inom ljudterminologin?) som skillnaden märks som mest mellan CD-spelare.

... Inte så att jag satt och lyssnade efter transienter, men något händer med musiken när anslaget är det rätta - och det gäller inte bara kantslag på virveln, utan även röster och instrument. Just piano är ett instrument där skillnaden framgår tydligast.

Kan det vara dessa parametrar som gör att man kan uppleva skillnader i takt och rytm, att det låter som om musiker är olika duktiga osv beroende på vilken cd-spelare (eller förstärkare för den delen) man lyssnar på?

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-03-12 21:29

I närid har jag bara provat med min förra och min nuvarnade. Höde ingen skillnad alls. Trots att dom tekniskt sett är mycket olika (en-bitare av tidig sort förra) och ren 18-bitare (nuvarande)).

Enligtdom som förstår sig på sån här med ljudteknik så är skillnaderna mellan olika CD-spelare mycket liten. I blindtester som jag har läst så har också det varit resultatet. För dom allra flesta kan man strunta i ljudet (skillnaderna är så små) och vöälja apprat efter utseende, funktioner, ahntering etc mm
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-03-12 21:34

Enligtdom som förstår sig på sån här med ljudteknik så är skillnaderna mellan olika CD-spelare mycket liten. I blindtester som jag har läst så har också det varit resultatet. För dom allra flesta kan man strunta i ljudet (skillnaderna är så små) och vöälja apprat efter utseende, funktioner, ahntering etc mm

Enligt alla tester inkl. blindtester är det gigantiska skillnader*
Jag hör väldiga skillnader på olika cd-spelare, men så har jag testat oxå och går inte på vad div. sektledare anser.

// Jonas

.

* Om inte du specar vad/var du läser allt dravel, så behöver väl inte jag det heller....eller vad säger du Max..
Senast redigerad av Sanoj 2006-03-12 21:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
retikel

Inläggav retikel » 2006-03-12 21:36

Morello skrev:
Sanny_X skrev:50000 för en nätdel till en CD? 8O

Så orginal-Naim är bestyckad med en undermålig nätdel? :wink:

Om det ändå bara vore nätdelen som är undermålig. :)

Vad mer?

/74

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2006-03-12 21:47

Jag hör väldiga skillnader på olika cd-spelare, men så har jag testat oxå och går inte på vad div. sektledare anser.

Moget inlägg :?
Lite nyfiken dock. Har du blindtestat? Nivåjusterat? Med statistisk signifikans, säg 18 av 20? Inget illa menat, bara nyfiken.
Till topic. Ja , jag hör skillnad mellan CD-spelare. Tycker att skillnaderna är skrämmande små om man nivåjusterar och är sällan korrelerat till pris.
/Jonas

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-03-12 21:47

Trots att skillnaderna mellan olika spelare kan vara väldigt små, på gränsen till ohörbara (som en del påstår) så återstår ju de skillnader som är av psykoakustisk natur. Till sakens natur hör ju att vi har svårt att ge uttryck för dessa skillnader. Kanske ger de sig tillkänna som en ytterst svag förnimmelse av välmående; eller en diffus känsla av att något inte är som det ska. Vissa upplevelser på det psykoakustiska planet kanske inte ens ger sig tillkänna förrän efter ett tag. Därför tror jag att det är mer eller mindre omöjligt att på förhand veta om man kommer att bli nöjd med sin spelare. Det kan ju vara så att spelare som vid ett mer spontant intryck låter bättre än andra är behäftade med brister som vi inte upptäcker förrän långt senare.

Ja, lite svamligt kanske... Slutsatsen är att man kanske inte har så mycket att vinna på att lyssna efter skillnader i cd-spelare när man ändå måste leva med dem ett tag för att verkligen veta.

Tärnström

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2006-03-12 21:53

Du har en poäng där JTarnstrom.
En färgning kan te sig väldigt attraktiv till en början men skapar lyssningströtthet i längden.
/Jonas

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-03-12 21:53

Lite nyfiken dock. Har du blindtestat? Nivåjusterat? Med statistisk signifikans, säg 18 av 20? Inget illa menat, bara nyfiken.
Till topic. Ja , jag hör skillnad mellan CD-spelare. Tycker att skillnaderna är skrämmande små om man nivåjusterar och är sällan korrelerat till pris.

-Blindtest är ett testförfarande som kanske kan funka för vissa, men jag testar alltid produkter under en längre tid i lugn och ro för att få en känsla av vad de kan prestera. En testmetod som blir billigare i längden.

-Att du endast hör små skillnader på cd-spelare förvånar mig inte det minsta.

-Pris följer oftast (..nej inte alltid, jag sa oftast) som en svans i välljudets fotspår.

// Jonas

.

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2006-03-12 21:56

Ok Sanoj.
Men varför inte långtidstesta blint? Kan vara lurigt på elektronik :wink: men på kablar är det relativt simpelt med en hjälpande hand.
/Jonas

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-03-12 22:04

Ok Sanoj.
Men varför inte långtidstesta blint? Kan vara lurigt på elektronik men på kablar är det relativt simpelt med en hjälpande hand.
/Jonas

Varför ändra på ett testförfarande som jag vet funkar :?:

// Jonas

.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-12 22:06

JonasNilsson skrev:Du har en poäng där JTarnstrom.
En färgning kan te sig väldigt attraktiv till en början men skapar lyssningströtthet i längden.
/Jonas

nu va mantrat om "färgning" där igen...vad tröttsamt...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-12 22:07

Mayro skrev:nu va mantrat om "färgning" där igen...vad tröttsamt...

nu va Mayro där igen...vad tröttsamt... :mrgreen:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-03-12 22:10

Sanoj skrev:* Om inte du specar vad/var du läser allt dravel, så behöver väl inte jag det heller....eller vad säger du Max..

Nej, du behöver inte speca nåt. Jag tror du kan gissa var jag läser mitt dravel någonstans, i alla fall till viss del.

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2006-03-12 22:10

Varför ändra på ett testförfarande som jag vet funkar

Hur vet du att det fungerar?
Följdfråga.
Hur ofta byter du elektronik, kablar, högtalare?
Fungerar det varje gång? Blir allt bättre hela tiden? Varje byte?
/Jonas

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2006-03-12 22:14

Mayro:
Kan inte en färgning vara njutbar till en början för att sedan skapa lyssningströtthet???
/Jonas

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-03-12 22:41

Hur vet du att det fungerar?
Följdfråga.
Hur ofta byter du elektronik, kablar, högtalare?
Fungerar det varje gång? Blir allt bättre hela tiden? Varje byte?
/Jonas

-Jag vet att det fungerar för det låter bättre.

-Jag byter elektronik, kablar samt högtalare när jag anser att det är befogat..dvs när jag hittar något som är bättre och korrelerar med min ekonomi. Jag brukar ha mina grejor i flertalet år innan något byte är aktuellt.

-Nej allt blir inte bättre varje gång jag testar något nytt. Däremot är det alltid en uppgradering när jag slår till och verkligen köper något. Det är så mycket pengar inblandat att jag måste vara säker på att mina inköp inte hör till kategorin "lätt att köpa, svår att leva med". Konsten är att byta upp sig och inte bara ta ett sidostepp för att få "ett annat ljud". Detta undviks lättast genom att utvärdera hemma i lugn och ro under en "längre" tid.
Jag hade en Audio Aero Capitole cd-spelare hemma som jag trodde mycket på, men den visade sig inte motsvara mina förhoppningar...den var seeeeg och helt utan attack..

// Jonas

.

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2006-03-12 22:45

Sanoj.
Begåvad inställning :)
/Jonas

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-03-13 03:18

Callisto skrev:
subjektivisten skrev:Har inte jämfört och skulle gissa att dom flesta bra spelare är stort sett helt lika under blindtest. Men, placebo folket säger annorlunda.

Vad kan man säga :mrgreen: :mrgreen:

- "Min cd/dvd för 4.000 kr låter lika bra som de bästa, allt annat är placebo"

Jovisst, ni som tror det får gärna göra det. Det är OK 8)

Ställer du upp på ett blindtest? Och snackar vi om färgat eller ofärgat ljud?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
retikel

Inläggav retikel » 2006-03-13 08:24

Tänk att 30% hittills underkänt sig själv och sin hobby. Jag trodde frågan var ett skämt först.

/74

Edit: Fort och fel, skrev 70 itsf 30 först.
Senast redigerad av retikel 2006-03-13 09:32, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-13 08:27

retikel skrev:Tänk att 70% hittills underkänt sig själv och sin hobby. Jag trodde frågan var ett skämt först.

/74

Frågan är inte ett skämt...men några(många?) av svaren är det :D
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-03-13 09:26

retikel skrev:Tänk att 70% hittills underkänt sig själv och sin hobby. Jag trodde frågan var ett skämt först.

/74

Vad menar du? Ungefær 70% har svarat att dom hør skilnad på olika CD-spelare. På violket sætt har dom undrkænt sig sjælva? Max fattar noll :?

Användarvisningsbild
retikel

Inläggav retikel » 2006-03-13 09:34

Ursäkta, ska givetvis vara omvänt förhållande 30% istället för 70. Har rättat ovan.

/74

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-03-13 09:49

Var på tonläget i Gbg med en kompis för 3-4 år sedan som var på G att köpa ny CD mm.
Naim 5 VS en annan Naim nått. Dom var helt nya i serien. Prisklass 7-8000:-? VS dryga 20.000:- tror jag...

Båda kördes balanserat & växlades hej vilt av Anders. Eftersom jag inte såg någon större skillnad på spelarna hade jag/vi ingen aning om det var den billigare el. dyrare som växlades mellan.

Efter mycket fram å tillbaka kunde iallafall jag konstatera att jag inte hörde någon skillnad alls :roll:
Kanske om man hade haft dom hemma i sin egen anläggning att kunde lägga några timmar på div. CD men på rak arm hör jag ingen skillnad som sticker ut & går att ta på!

//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-03-13 10:03

retikel skrev:Ursäkta, ska givetvis vara omvänt förhållande 30% istället för 70. Har rättat ovan.

/74

Så du menar att om man inte hør skillnad åp olika CD-spelare så har man underkænt sig sjælv?
Max håller inte med! Tværtom, man ær att gratulera. Man kommer billigt undan och slipper tjafsa med detaljer och kan fokusera på det viktiga: Att avnjuta sina fina rock-skivor.

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2006-03-13 10:17

manger skrev:Bra nära...

Hörseln och erfarenheten!

Be någon som är totalt ointresserad av hifi och musik att jämföra en Mark Levinson 390S (75.000:-) med en LG DVX9800 (896:-) så kommer dom kommer garanterat inte höra någon skillnad... Men hur stor är skillnaden på ljudupplevelsen egentligen??? Dom kanske tom låter lika...

LTS hadde for mange år siden en sammenligning av en svindyr Mark Levinsom-kombo og en Denon 625, prisforhold 100:1. Gjett hvem som ansås for den mest korrekte (nøytrale) av de to??
LTS bryr seg om lyd, bare så det er sagt!

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-13 10:19

realist skrev:
manger skrev:LTS hadde for mange år siden en sammenligning av en svindyr Mark Levinsom-kombo og en Denon 625, prisforhold 100:1. Gjett hvem som ansås for den mest korrekte (nøytrale) av de to??
LTS bryr seg om lyd, bare så det er sagt!

Nä vi vill inte gissa...skriv vem det var istället :wink:
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-13 10:26

Sanoj skrev:Enligt alla tester inkl. blindtester är det gigantiska skillnader*Jag hör väldiga skillnader på olika cd-spelare, men så har jag testat oxå och går inte på vad div. sektledare anser.

// Jonas

Då har du med andra ord testat massa dåliga cdspelare? Om två cdspelare låter gigantiskt olika måste ju minst en av dem vara skitkass. Var hittar du alla dessa skitspelare?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-03-13 10:27

retikel skrev:Tänk att 30% hittills underkänt sig själv och sin hobby. Jag trodde frågan var ett skämt först.

/74

Så du tycker att alla vi som inte hör skillnad mellan Cd-spelare ska lägga ner vårat Hifi-intresse och skaffa oss en hobby vi klarar av istället :?: :?: :?:

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2006-03-13 10:30

Max_Headroom skrev:

/74

Vad menar du? Ungefær 70% har svarat att dom hør skilnad på olika CD-spelare. På violket sætt har dom undrkænt sig sjælva? Max fattar noll :?

Kan det være slik at 30% har utført blindtesting :?: :wink:

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2006-03-13 10:36

Rydberg skrev:
Sanoj skrev:Enligt alla tester inkl. blindtester är det gigantiska skillnader*Jag hör väldiga skillnader på olika cd-spelare, men så har jag testat oxå och går inte på vad div. sektledare anser.

// Jonas

Då har du med andra ord testat massa dåliga cdspelare? Om två cdspelare låter gigantiskt olika måste ju minst en av dem vara skitkass. Var hittar du alla dessa skitspelare?

Med slike forskjeller, så er det nærliggende å tro at den ene er defekt. Seriøse tester luker ut slike ting og ber evt. om å få en ny til test hvis slike utslag forekommer...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi