Hej Ecca!
Vill börja med att hålla med dig om att niklasz's inlägg vara mycket bra och nyanserat. Det kändes som om jag hade skrivit det själv!

(Eller det kanske det inte gjorde, men det kändes som om de var skrivet av någon som ser på musikåtergivning på precis samma sätt som jag.)
Men till saken: Om du upplevt det jag skrev som kränkande ber jag om ursäkt. Så var det verkligen inte menat. Jag tror du upplevde att det fanns värdering inkluderad, som dock inte fanns i min text, nämligen att JAG skulle se ned på den musikåtergivningsattityd som lägger upplevelsen i första rummet, och som prioriterar ned den verkliga ojektiviteten i återgivningen.
Så ser jag inte på det dock. Jag värderar inte ned någon inställning, utan menar att det är upp till varje person att själv definiera sina mål med sitt musiklyssnande där hemma.
Däremot tycker jag nog att det är mycket olyckligt om var och en själv vill definiera vad som är relevanta
vetenskapliga krav för att ha bevisat det ena eller andra. Man varken kan eller får göra det. Vad som är vetenskapliga krav är inte föremål för godtycke.
Och nu kommer jag in på det som niklasz nämnde, men jag skall försöka formulera mig lite... kantigare, i form av några punkter, så att även en sådan version kommer på pränt:
1. Att uppleva en musikåtergivning vara väldigt "verklig", är
inte samma sak som att den är "som just den verklighet som faktiskt försigick inspelningen".
2. Att en "preferens för vissa sorters färgningar" (i vissa sammanhang) skulle vara ett tecken på dåligt omdöme stämmer inte alls. Det har jag varken tänkt, tyckt, skrivit eller antytt. Bra smak är en subjektiv fråga, det finns inget "bättre" i att föredra det objektivt sannare.
3. Detta är en mycket viktig punkt: Färgning är inte synonymt med för
fulning! Färgning betyder bara för
ändring. Vissa färgningar kan man uppleva förfulande, men vissa förskönande! Vissa låter overkliga, och vissa låter nästan verkligare än verkligheten själv!
4. Det är därför (se pkt 3) som det är så oerhört svårt att avgöra om en musikåtergivning är ackuratare än en annan, bara genom att "lyssna och jämföra". Å andra sidan kanske man inte behöver veta? Det vet man bara själv vad man behöver för att känna sig tillfreds. Det handlar ju bara om huruvida man bryr sig eller ej om återgivningens
objektiva egenskaper.
Bryr man sig om ursprungstroheten så vill man troligen veta hur objektet klarar sig i en F/E-lyssning (och därför kanske man tycker det är bra att LTS gör sådana) men bryr man sig bara om upplevelsen (vill maximera illusionen av verklighet) så räcker det självklart att lyssna och tycka, och isåfall kanske man föredrar en hifi-tidskrift som bara berättar vad de upplever, men som inte bryr sig om att undersöka om det är en ackurat förmedling av musiken. Detsamma gäller förstås om man bara bryr som om upplevlesen, och därtill struntar i om upplevelsen känns "verklig".
Det är ju ett rent subjektivit perspektiv, och ingen F/E-lyssning kan berätta vad just
du föredrar subjektivt (och/eller upplever vara "verkligare"). En F/E-lyssning visar bara vilken apparats återgivning som
är mest likt verkligheten, inte vilket som låter "verkligast" subjektivt.
Nåväl. Hoppas som sagt att ingen tror att dessa saker sagda är avsedda att vara någon sorts kritik mot olika sätt att se på musikåtergivning. Det är verkligen inte så.
Men, det är min erfarenhet att det ändå är praktiskt att i denna typ av diskussioner reda upp sådana här preferens- och prioriteringsfrågor
innan man går vidare i diskussionerna. Annars talar man så lätt om varandra, och tror att någon som redogjort för något faktiskt, även avsett inkludera en värdering.
Vh, iö
- - - - -
PS. Det är tämligen enkelt att visa att musiksignalen låter ganska annorlunda efter att den passerat de flesta oemotkopplade SE-förstärkare.
Det är alltså lätt att visa att de färgar, och dåtalar jag inte om att hänvisa till några mätresultat, för sådana är givetvis helt ointressanta, det enda av intresse är ju hur saker låter för hörseln. Jag talar alltså om färgning som kan påvisas med lyssning.
Vad som är väldigt mycket svårare, är att med hjälp av några tekniska metoder (mätningar) "gissa" exakt hur olika färgningar uppfattas med hörseln. Och lika svårt är det att med hörseln avgöra om en snygg färgning är en bättre (sannare) återgivning, eller om det är just en färgning.
Det sistnämnda är något som den som villha bästa möjliga återgivningsackuratess behöver bry sig om, men som den som bara bryr sig om upplevelsen kan strunta i helt.
Därför är ens inställning till "hifi-apparaternas uppdrag" vilktig att för varje enskilda person klarlägga, innan man kan uttala sig om vad som är viktigt. Det är ju olika saker för olika personer.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).