EKK vs ...........

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-30 01:42

Har hänt mig flera gånger idag...lärt mig kopiera det jag skrivit innan jag postar...

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2006-04-30 01:47

Hemskt frustrerande är det iaf.
Nästan så man blir arg :wink:
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni.

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2006-04-30 18:02

Händer det inget mer i denna fråga så struntar jag i det snart.
Det är tydligen ingen skillnad på ekk och annan billig kabel.
Ska jag uppfatta det så?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-30 18:14

Tror de flesta väntar på att du skall se över ett tillfälle där alla kan, skriva lite om hur du anser att testet skall genomföras, samt föreslå en plats/tid när det kan ske. Tråden är ju din...

Dessutom min käre Watson - så är det helg - Valborgsmässoafton 8)

pss... skulle inte skada att prata lite snällt med Piotr också...

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2006-04-30 18:30

Tror de flesta väntar på att du skall se över ett tillfälle där alla kan, skriva lite om hur du anser att testet skall genomföras, samt föreslå en plats/tid

Det är ju just detta jag behöver hjälp med!
Kan det ha gått förbi någon?
Jag var nog lite kvick när det gällde pioters inlägg, sorry polarn!
Är vi coool?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-30 18:55

Bra, då vet vi det! Jag måste erkänna att jag helt missat att du ville ha hjälp med det, och kanske fler med mig :oops:

Det bör ju vara på en plats som är hyffsat lättillgänglig. För mig är det ju trevligt med huvudstaden, men jag förstår om det är ett skitförslag för andra. Lokal har jag ingen, eftersom jag anser att den i sig skall vara så bra att man kan få ett resultat som är objektivt och rättvisande.

Jag tror inte IÖ är omöjlig att övertala, särskillt eftersom han ville vara med. Men det bästa är nog att ringa honom. Upptagen kille som dessutom tappar sin almenacka ibland. Nåväl, under en storhelg får man nog inse att trådar står still. Hav tålamod.

... och jag hoppas verkligen Piotr deltar med sin kunskap och sina öron.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-04-30 19:12

Och jag hade gärna varit med om ett test i göteborg. Dock har jag själv inget rum som lämpar sig för kritisk granskning av olika kablar.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-05-01 11:40

reeltoreel skrev:
Tror de flesta väntar på att du skall se över ett tillfälle där alla kan, skriva lite om hur du anser att testet skall genomföras, samt föreslå en plats/tid

Det är ju just detta jag behöver hjälp med!
Kan det ha gått förbi någon?
Jag var nog lite kvick när det gällde pioters inlägg, sorry polarn!
Är vi coool?

Kommer det från hjärtat är det cool!

Skall nämnas att jag inte vet vad de hörbara skillnaderna berodde på i mina tidigare test, men att de fanns där. Möjligtvis självsvängande slutsteg... eller högupplöst system med guldöron.. ;)

/Peter

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2006-05-04 21:23

Ingen kan husera några personer i stockholm!
(jag kan ju faktiskt inte hyra lokal för detta)
Ingen vet tydligen HUR ett test skulle gå till?
Ingen verkar vara öht intresserad?
Ingen har direkt sagt att man hör skillnad på EKK vs lampsladd.
SÅ! Jag lägger ned nu!
Har jag haft nog med tålamod nu Kaffekoppen?
Mycke EKK å lite me verkstad.
Jag tolkar detta som om ekk inte är bättre än en vanlig elkabel från domus.
NU tar det nog hus i helevete! Men det kvittar då jag tar en semester :wink:

Adjö!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-04 22:06

Inte för jag vet vem du har frågat...

men det är ju synd att ingen kan göra det. Själv har jag faktiskt inga förutsättningar då jag knappt vet var jag kommer bo...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-05-05 00:03

Luktar rätt mkt trollning när man kommer med massa krav sådär utan att själv göra något.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-05-05 00:29

Jag har lite svårt att förstå reeltoreels känsloutbrott... :?

Vad är det du vill?

Om du vill bevisa att EKK och lampsladd är exakt samma sak ljudmässigt så tvingas du bryta mot första vetenskapliga tesen - man kan nämligen aldrig påstå att man bevisat frånvaron av alla fel genom att misslyckas påvisa några fel.

Dessutom är det inte samma sak. Det är ju fullt möjligt att med hög statistisk signifikans påvisa skillnader mellan EKK och lampsladd - i lyssningstest. Inget konstigt med det - resistansen hos sistnämnda är ju dubbelt så stor. Frågan är bara hur lång sträcka kabel som behövs för att visa skillnaden? Det kan den som önskar undersöka, men att få känsloutbrott på grund av att ingen annan vill göra jobbet åt en, verkar lite överkänsligt, eller? :?

Om du vill veta för egen räkning, så testa på! (Om du inte redan gjort det.) :P

Om du vill bevisa något för någon annan - så arrangera den studie du menar behövs för att sätta "feltyckare" på plats, och bjud in dem! Att gnälla över att ingen annan vill göra det jobb du vill ha gjort leder knappast till att något blir gjort.

Anser du att folk är i det blå / borde delta i ett sådant här test för att läsa sig något, så måste du dock först säga vem det är som inte tror på det du anser vara hur verkligheten ligger.

Jag kan inte erindra mig att ha sett någon här på faktiskt som hävdat det du tycks protestera mot. Har jag missat något? :o

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2006-05-05 07:20

Jag har lite svårt att förstå reeltoreels känsloutbrott...

Känsloutbrott! 8O :?:

Vad är det du vill?

Blindtesta kablar om det inte har framgått.

Om du vill bevisa att EKK och lampsladd är exakt samma sak ljudmässigt så tvingas du bryta mot första vetenskapliga tesen - man kan nämligen aldrig påstå att man bevisat frånvaron av alla fel genom att misslyckas påvisa några fel.

Jag är inte ute efter att bevisa någonting.
Jag är nyfiken på om det är HÖRBARA skillnader.

Frågan är bara hur lång sträcka kabel som behövs för att visa skillnaden?

Tja! Hur lång är en normal högtalarkabel? Några meter bör den väl vara va?
Det är säkert mätbara skillnader på kablar,men frågan är om dom är hörbara under normala förhållanden?
210 eller 215 hk i en bil är också mätbara,men kan någon medels känsla tala om vilken bil det är 215hk i ?

att få känsloutbrott på grund av att ingen annan vill göra jobbet åt en, verkar lite överkänsligt, eller?

Jag har inte begärt att någon annan ska göra jobbet,jag har endast framför en önskan/förfrågan om någon möjligen hade möjlighet att ta emot några personer för detta test,då i Stockholm eftersom det var en önskan från några,även du IÖ ville ju inte slösa bort din tid med resor.

Om du vill bevisa något för någon annan - så arrangera den studie du menar behövs för att sätta "feltyckare" på plats, och bjud in dem! Att gnälla över att ingen annan vill göra det jobb du vill ha gjort leder knappast till att något blir gjort.

Igen! Jag är inte ute efter att bevisa något,och jag skulle mer än gärna arrangera ett test och bjuda in dom som ville men vem vill åka till Värmland för att deltaga då?

Anser du att folk är i det blå / borde delta i ett sådant här test för att läsa sig något, så måste du dock först säga vem det är som inte tror på det du anser vara hur verkligheten ligger.

Snälla IÖ läs lite mer vad jag skriver,please!
Eftersom det på detta forum nästan alltid förordas EKK så ville jag veta varför,inget konstigt med det.
Jag ville veta varför det rekomenderas den mest opraktiska (imho)kabel som tänkas kan.
Därför ville jag få till stånd ett test som kanske i slutändan kunde påvisa att det verkligen var en hörbar skillnad mellan EKK och lampsladd.
Tyvärr har detta övergått till att några tror att jag vill "sätta folk på plats" (medvetet?) än att testa kablar :?
Jag har för tillfället varken tid eller lust med detta längre tyvärr, så för min del lägger jag mitt forande här på is.

Ha en trevlig sommar alla!

Reel/

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-05 09:11

Troll eller inte - han hävdar att han tillfrågat personer om de kunde tillhandahålla testet. Med tanke på reaktionen ställer jag mig frågande till detta.

Reeltoreel - så fort din tråd inte genererar massa trafik skall du lämna tråden/forumet och kommer med uttalanden som du medvetet skrivit provokatoiva (skriver dessutom nu blir det nog fart på tråden). Hade du varit riktigt seriös i detta hade du kontaktat IÖ (det är ju rätt öppenbart att du gärna träffar honom vilket jag kan förstå) och frågat om du med hans hjälp kunde ordna en sammankomst.

Du hade med fördel kunnat kontakta honom innan tråden startade. Initiativet är ju ditt.

Att du/vi inte hittar en lokal där testet kan hållas, är inte detsamma som att intresse för frågan saknas. Det är ju lite fånigt att påstå det.

När IÖ skriver känsloutbrott så är det precis min reaktion med. Och det har varit genomgående i tråden.

Trevlig sommar!

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2006-05-05 09:58

Hade du varit riktigt seriös i detta hade du kontaktat IÖ (det är ju rätt öppenbart att du gärna träffar honom vilket jag kan förstå) och frågat om du med hans hjälp kunde ordna en sammankomst.

Om detta vet du inget!

När IÖ skriver känsloutbrott så är det precis min reaktion med. Och det har varit genomgående i tråden.

Kanske det? Så då är det väl inte helt fel att jag tar semester en liten stund.
Min iver tog kanske överhanden här,lite stressad på jobbet också,så därför skrev jag att jag lägger detta på is en liten stund.
Årstiden är väl inte den bästa för hifi heller för tillfället,vem sitter inne en hel dag när det är solsken ute?
Så då återgår jag,och hoppas att jag inte sårat någon utan kan öppna denna fråga igen vid lämpligare tillfälle.

Reel/

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-05 10:28

Vi är ccol Reeltoreel!

Hoppas det lugnar ner sig på jobbet (även om det med tanke på årstiden inte är troligt)

Vi kanske ses vid grillen :-)

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2006-05-05 10:43

Vi kanske ses vid grillen

Om detta vet du inget,så se upp!!!! :lol: :wink: :wink:

Ha de gott!!

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-05-05 16:28

Det känns inte som om denna tråden går frammåt utan mer i cirklar, så jag gör ett försök att föra den frammåt:
Jag har en possitiv attityd, så jag tror att det är fullt möjligt att få till flera mindre kabeltester runt om i landet om bara testförfarandet i sig är klargjort.
Flera av testerna kommer inte att komma upp till riktigt 100% samma kvalitetsnivå. Fler tester ger dock tillförlitligare resultat och större sannorlikhet att några av dem faktiskt genomförs.
T.ex. kan jag mycket väl tänka mig att genomföra ett mindre test med några vänner på min ort.

1. Vilka kablar är intressanta att jämföra?
Måste de ha samma kabelarea?
EKK känns ganska givet.
Supra ply har av flera nämnts som förslag på en omtyckt kabel.
Lampsladd eller vanlig elkabel (2x0.75mm^2) nämns ofta.
Billig högtalarkabel från Biltema anser jag vara relevant att testa. (lätttillgänglig för många, smidig, lågt pris, hyfsat utseende)

Om de inte måste ha samma kabelarea så kan en tunn kabel, t.ex. telefonkabel användas. Hypotesen är att den tydliga skall utmärka sig som dålig och dessutom kan den kanske ge lyssnarna uppslag på vad man kan lyssna efter vid kabel-testning.

2. Hur långa skall kablarna vara?
Om man förutsätter att vi pratar fronthögtalara med förstärkaren placerad ungefär mitt mellan dem så är 2m kablar rimligt.
Vi kan tänka oss kablar till surroundhögtalare eller annan placering av förstärkare och längsta rimliga avstånd i ett vanligt vardagsrum är då ca halva rummet längs väggen. Antag rum på max 6x4 meter så är en rimlig maxlängd 10m.
Är det rimligt att testa två längder eller kan man klara sig med test av bara en längd?

3. Vad är minimal testutrustning som kan användas?
Exempel på frågor om minimal testutrustning:
Måste nivåkalibrering göras? Om vi antar rimligt jämförbara kabelareor så hoppas jag att man inte behöver justera nivån vid kabelbyte.

Bör bara musik användas vid testningen, eller rekommenderas någon annan signal? T.ex. sinussvep av låga frekvenser, brus etc?

Måste omkoppling kunna göras snabbt? (T.ex. med enkel omkopplare eller duger manuellt kabelbyte)

Ställs några större kvalitetskrav på HiFi-utrustningen som används? Dvs duger tex färgande utrustning för 5000:- för att kunna testa relevant? (Jämför med F/E test där en billig utrustning kan användas och ändå hitta alla grövre fel utan problem).

Ett test till minst 99% signifikans är ganska tråkigt och tidsödande att göra, speciellt om flera olika kablar skall hinnas med. Förslag på rimligare tester med några lyssnare som ger hyfsad signifikans och som kan utföras på flera orter där resultaten tillsammans ger hög signifikans vore därför av intresse.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-05-05 16:40

Reeltoreel, jag har lite planer på en tweak/blindlyssningsafton för Hififorumister hemma hos mig. Det är tänkt som en inte jätteseriös sammankomst, mer som en kul grej. Hör man skillnad på någon "knaspryl" så är det ju bara skoj. Man skulle kunna köra exemplet EKK vs SSSK vs. "lyxkabel" också. C:a 10 m längd kör jag med. Annars måste jag flytta slustegen.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Föregående

Återgå till Generellt om hifi