Mayro du tycks i hela dina argumentation utgå ifrån tesen:
Jag VET vad jag hör..
vilken jag tror försvårar för dig att ta till dig av vad iö skriver.
Grejen är att man (inte bara du) i mångt och mycket inte alls bara "hör vad man hör". Som det skrivits i bland annat denna systertråd på faktiskt så är det extremt lätt att helt enkelt få för sig saker när det gäller ljud. Detta beror bland annat på att vårat ljudminne är så kort (till skillnad från t ex synminnet).
En erfarenhet jag har är bland annat om man i ett öppet test lyssnar överdrivet kritiskt så kan man höra "fel" som inte existerar, pga av att man fokuserar så mycket på någon specifik detalj (eller specifikt "fel", vill dock skilja på dessa två upplevelser. Dels så är det lätt att förstora fel som egentligen är pyttesmå, i detta fallet rörde sig det dock om ett fel som inte överhuvudtaget fanns! ). Jag lyckades "höra skillnad" på två cd-spelare som det (nästan) inte är någon hörbar skillnad på. Jag upplevde dock "skillnaderna" som gigantiska! Detta berodde på att jag i inköpet av ny (och för mig ganska dyr) apparat var nervös över att denna inte skulle matcha eller vara bättre än min förra!
Jag har också läst om en kille som skulle jämför några olika sorters kablar. Det var tre kablar i olika prisklass och han alternerade mellan kablarna med en switch eller dylikt. Under testet så upplevde han gigantisk skillnad mellan kablarna bara för att efteråt märka att samma kabel varit ikopplad hela tiden...
Jag tror det är väldigt viktigt att bära med sig hur olika faktorer (förväntningar, tillvänjningar, att man lyssnar "för" kritsikt, synintryck, att man förstorar pyttesmå förändringar osv...) påverkar vår förmåga att uppleva ljud. Detta är också skälet till att det är väldigt svårt att göra öppna test och a/b test för att det är såpass lätt hänt att någon av dessa faktorer spelar in.
Jag tvivlar dock inte en sekund över att du tycker dig höra skillnad mellan olika saker, jag tycker dock att det är på sin plats att ifrågasätta varför du hör denna skillnad. Ibland kan det vara så att denna uppleva "skillnad" inte alls har med verkligheten att göra utan helt enkelt existerar i ens huvud.
mvh
sverker