lågbudget kabeltest

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

sverker

Inläggav sverker » 2006-07-15 13:57

vill ej att den också den här tråden ska urarta efter alla fina och klargörande inlägg av ingvar öhman. tycker det är synd att inte alla kan ta till sig av hans gigantiska kunskaper i ämnet.

Mayro du tycks i hela dina argumentation utgå ifrån tesen:
Jag VET vad jag hör..

vilken jag tror försvårar för dig att ta till dig av vad iö skriver.

Grejen är att man (inte bara du) i mångt och mycket inte alls bara "hör vad man hör". Som det skrivits i bland annat denna systertråd på faktiskt så är det extremt lätt att helt enkelt få för sig saker när det gäller ljud. Detta beror bland annat på att vårat ljudminne är så kort (till skillnad från t ex synminnet).

En erfarenhet jag har är bland annat om man i ett öppet test lyssnar överdrivet kritiskt så kan man höra "fel" som inte existerar, pga av att man fokuserar så mycket på någon specifik detalj (eller specifikt "fel", vill dock skilja på dessa två upplevelser. Dels så är det lätt att förstora fel som egentligen är pyttesmå, i detta fallet rörde sig det dock om ett fel som inte överhuvudtaget fanns! ). Jag lyckades "höra skillnad" på två cd-spelare som det (nästan) inte är någon hörbar skillnad på. Jag upplevde dock "skillnaderna" som gigantiska! Detta berodde på att jag i inköpet av ny (och för mig ganska dyr) apparat var nervös över att denna inte skulle matcha eller vara bättre än min förra!

Jag har också läst om en kille som skulle jämför några olika sorters kablar. Det var tre kablar i olika prisklass och han alternerade mellan kablarna med en switch eller dylikt. Under testet så upplevde han gigantisk skillnad mellan kablarna bara för att efteråt märka att samma kabel varit ikopplad hela tiden...

Jag tror det är väldigt viktigt att bära med sig hur olika faktorer (förväntningar, tillvänjningar, att man lyssnar "för" kritsikt, synintryck, att man förstorar pyttesmå förändringar osv...) påverkar vår förmåga att uppleva ljud. Detta är också skälet till att det är väldigt svårt att göra öppna test och a/b test för att det är såpass lätt hänt att någon av dessa faktorer spelar in.

Jag tvivlar dock inte en sekund över att du tycker dig höra skillnad mellan olika saker, jag tycker dock att det är på sin plats att ifrågasätta varför du hör denna skillnad. Ibland kan det vara så att denna uppleva "skillnad" inte alls har med verkligheten att göra utan helt enkelt existerar i ens huvud.

mvh
sverker

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-15 14:39

Kloka ord sverker.

En grundläggande utgångspunkt måste vara att varken människans sinnen eller hennes förmåga att minnas sinnesintrycken är invändningsfria. Ett gammalt klassiskt experiment belyser detta ganska väl. Femton försökspersoner fick titta på ett fotografi av ett hus en stund. Därpå avlägsnades fotografiet och strax fick försökspersonerna en fråga att besvara. De fick svara utan att kommunicera med varandra och frågan löd: Åt vilket håll blåste röken från husets skorsten?
Jag kommer inte ihåg de exakta antalet personer som svarade enligt olika alternativ, men majoriteten svarade at de inte mindes, några svarade att röken blåste åt höger och några svarade att den blåste åt vänster. Naturligtvis fanns ingen rök alls på fotografiet.
Med reservation för att jag minns fel, så antyder ändå detta försök några saker:

1. Minnesbilden kan snabbt fördunklas
2. Vi har en förmåga att i efterhand lägga till saker till vår minnesbild.

Säkert finns det långt fler experiment som tämligen entydigt visar på ofullkomligheterna hos våra sinnen och vår förmåga att minnas sinnesintrycken. Just därför är det så viktigt att undersöka systematiskt och att försöka minmera inverkan av omständigheter som leder till missvisande resultat.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-15 15:18

vill ej att den också den här tråden ska urarta efter alla fina och klargörande inlägg av ingvar öhman. tycker det är synd att inte alla kan ta till sig av hans gigantiska kunskaper i ämnet.

Citat:
Jag VET vad jag hör..

Jaha... Så du menar att jag INTE vet vad jag hör. Samt att jag därför inte kan ta åt mig av den berättade "fakta" om vad jag hör som Iö förmedlar?

Hmm. Jag måste nog göra dig väldigt ledsen genom att påstå jag kan exakt lika mycket PRAKTISKT om ljud som iö kan tekniskt min vän. Så jag vet nog vad jag hör och inte hör.. Sedan OM du tror mig eller ej. Ja den biten får du ha dina egna åsikter och tankar om.. Men tala INTE om för mig vad jag gör eller inte utifrån DIN TRO så är du snäll... :wink:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-15 15:25

nu spårar det ur igen...mayro håll dig i skinnet nu ;) han menar inget illa utan att det oftast är därför diskussionerna blir som dom nu blev...dvs en person tror att en hör i "syne" och den andra hävdar motsatsen...

bästa sättet att lösa sånt här på är genom blindtest....då är alla felkällor eliminerade....sen skadar det inte att mäta lite också ;)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-15 16:28

Mayro skrev:

Citat:
Jag VET vad jag hör..

Jaha... Så du menar att jag INTE vet vad jag hör. Samt att jag därför inte kan ta åt mig av den berättade "fakta" om vad jag hör som Iö förmedlar?

Hmm. Jag måste nog göra dig väldigt ledsen genom att påstå jag kan exakt lika mycket PRAKTISKT om ljud som iö kan tekniskt min vän. Så jag vet nog vad jag hör och inte hör.. Sedan OM du tror mig eller ej. Ja den biten får du ha dina egna åsikter och tankar om.. Men tala INTE om för mig vad jag gör eller inte utifrån DIN TRO så är du snäll... :wink:

Mayro: Kan du ta och ladda ner den här filmen och tala om för mig vad han säger. Kan du efter det säga att du alltid vet att ditt hörselintryck stämmer överens med det verkliga ljudet?

Säger han baba-baba eller gaga gaga, eller kanske dada dada?

http://www.media.uio.no/personer/arntm/McGurk_english.html

Skrivet i all välmening. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-15 16:32

så sjuk grej....direkt man kollar låter det da da å blundar man låter det ba ba klockrent :)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-15 16:38

Haakan_W skrev:nu spårar det ur igen...mayro håll dig i skinnet nu ;) han menar inget illa utan att det oftast är därför diskussionerna blir som dom nu blev...dvs en person tror att en hör i "syne" och den andra hävdar motsatsen...

bästa sättet att lösa sånt här på är genom blindtest....då är alla felkällor eliminerade....sen skadar det inte att mäta lite också ;)

Det spårar endast ut om "folk" talar om för mig vad jag hör eller ej.. Sådant kan dom sitta med på kindergarten o fjanta sig om.. Ska man diskutera med mig avkräver jag respekt samt att man accepterar att jag inte är en totalblåst okunnig nybörjare..

Jag VET vad jag hör. PUNKT!

Sedan kan det säkert förklaras rent tekniskt också..

Då jag är osäker på vad jag hör så brukar det stå tydligt att det faller inom ramen ev placebo eller tro.Eller som oftast att det "känns" bäst... Ja eller kalla det vad man vill.

Hur som helst så står mina första åsikter kvar att ekk får stryka på foten mot telekabeln som är ca 0,7 eller nåt.Kanske kortare också faktiskt....Har inte mätt..

Sedan kom idag "nya grejor o hälsade på" så den kunde inte ekk sitta kvar då den inte är "vänlig" att ansluta...Och då han som hälsade på idag åkt kom ytterligare en grej på posten...

Hifi är skoj...massa skoj att prova samt utvärdera så lyssningsvanan alltid trimmas.. :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-15 16:45

Mayro skrev:Jag VET vad jag hör. PUNKT!

Ja, men vad hör du då? baba-baba, eller dada-dada?

Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-15 16:51

Svante skrev:

Här på forumet hör jag oftast "dada.dada" tyvärr... :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-15 17:11

Mayro skrev:
Svante skrev:

Du slingrar dig. Har du tittat på filmen?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-07-15 17:11

Mayro skrev:
Svante skrev:

Testa (helt seriöst), tämligen kul grej.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2006-07-15 17:32

Tja, jag hör då tydligt BABA om jag nu inte tittar. Annars blir det DADA.

"I all välmening" my ass. Jag anar bestämt nån elakhet.

Man skulle visst också lyckas visst höra bättre om man har ett diffust vitt ljus framför ögonen snarare än man blundar eller lyssnar i mörker? Dags för ett par HiFi-glasögon.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-15 18:36

Jag hör faktiskt Ba-ba, ba-da, ba-ba. Nästan att andra figuren tillåme' låter Ba-ta i min öron.

(I mina ögon låter det dock: Da-da, da-da, da-da...)

I min sunkiga läptåpp låter det dock faktiskt nästan da-da även när jag blundar! :o

- - - - -

Det är lätt att hitta folk som inte tror på suggestion.

Det är svårt att hitta folk som inte påverkas av suggestion...

:wink:

Vh, iö

- - - - -

Om Mayro vill (annars gör jag det inte) kan jag berätta om en suggestionstest som jag gjorde när du och din kompis var här. :wink:
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-07-15 20:07

IngOehman skrev:Om Mayro vill (annars gör jag det inte) kan jag berätta om en suggestionstest som jag gjorde när du och din kompis var här. :wink:

Nu blev iallafall jag nyfiken! :P
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-15 20:17

n-puh skrev:"I all välmening" my ass. Jag anar bestämt nån elakhet.

Nej, inte alls. Jag lade till det där eftersom jag förstår att filmen motsäger Mayro när han säger att han vet vad han hör. Välmeningen ligger i att jag inte vill att någon ska tro på saker som inte finns, och då är det ju bra att veta att öronen faktiskt kan luras, speciellt då av synen som i detta fall.

Så vad jag menar är att min avsikt är snäll, men jag förstår samtidigt att det här är lite känsligt. Suck, vad det är svårt att uttrycka sig i text. :roll:

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-15 20:21

Det kan vara nog så svårt att uttrycka sig muntligt också, fast svårigheterna kanske delvis är av en annan karaktär.

popedh

Inläggav popedh » 2006-07-15 20:31

skillnader som inte finns går inte att höra, hur gärna man än vill.
tydligen är det inte självklart för vissa.

Filmfilen var fantastsisk, mycket värd att betänka för vissa.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-15 20:59

niklasz skrev:Det kan vara nog så svårt att uttrycka sig muntligt också, fast svårigheterna kanske delvis är av en annan karaktär.

Ja apselut. Tänk er ett faktiskt där alla satt med mikrofon och talade in wavfiler. Så kunde man klicka på dem och höra inläggen.

Undrar varför ingen har kommit på det? :lol: :lol: :lol:

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-15 21:06

Huga våge, tänk att lyssna på alla dessa inlägg!!!

popedh

Inläggav popedh » 2006-07-15 21:14

Svante skrev:
niklasz skrev:Det kan vara nog så svårt att uttrycka sig muntligt också, fast svårigheterna kanske delvis är av en annan karaktär.

Ja apselut. Tänk er ett faktiskt där alla satt med mikrofon och talade in wavfiler. Så kunde man klicka på dem och höra inläggen.

Undrar varför ingen har kommit på det? :lol: :lol: :lol:

Vilken rysare, tänk att lyssna på alla viktigpettrar här inspelat... å alla skall överträffa varandra.. typ: mitt inlägg är inspelat i 24/192khz med en U87 in i en Neve preamp å sen den å den kabeln.. osv... ´hemska tanke..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-16 00:27

Det är lättare att uttrycka sig i text, men det är också lättare att bli missförstådd.

Att (nästan) alla skriver bättre än de pratar hjälper ju föga när så många läser sämre än de lyssnar...

:wink:

Fast skall man vara allvarlig är väl problemet att det talade språkets tonfall går förlorat i text. När negativa läsare läser in tonfall som tillhör dem själv, men inte skribenten, så blir det lätt missförstånd.

Tror detta är en av orsakerna till att det är så värdefullt att agressiva inläggare får träffa folk på riktigt (IRL som det visst heter i internetvärlden) för då är det lättare för dem att riktigt läsa dem de brukat blir arga på, alltså med rätt tonfall. :P

Tror alla som träffat Svante på riktigt inser att han inte kan vara spydig mot någon. Knappt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-16 01:12

IngOehman skrev:Tror alla som träffat Svante på riktigt inser att han inte kan vara spydig mot någon. Knappt.

Eh, tack. Tror jag. :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-16 01:33

La till "knappt", så det inte skulle blir för smörigt. 8)

Berätta om vad det var för potetiell lapsus du tänkte på i ditt DA-rekonstruktionsfilterinlägg! :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-16 02:02

IngOehman skrev:La till "knappt", så det inte skulle blir för smörigt. 8)

Berätta om vad det var för potetiell lapsus du tänkte på i ditt DA-rekonstruktionsfilterinlägg! :P

Vh, iö

Mja, det var väl framförallt att insvängningen svänger med 22050 Hz, vilket för de flesta är en ohörbar frekvens. Dessutom utgick jag från -96 dB när jag räknade ut insvängningstiden; det är väl tveksamt om hörtröskeln ligger så lågt ens för hörbara frekvenser, lite maskering framåt har man ju också.

Dessutom prickade du in vad som händer när man transponerar ner det i det hörbara området, tex vis 22050Hz samplingfrekvens och lågpass kring 11k. Då är det bättre om det bara efterringer.

Och så minns jag mitt hack som visar varför man inte ska göra "ideala" delningsfilter:

http://user.faktiskt.io/svante/idealcrosssim.exe

Visst summerar grenarna till 1, men om man bara går lite off-axis, så hörs inringningen nåt alldeles fruktansvärt. Trots att amplitudsvaret är 1 (men fasen är fel). Men nu gled jag över i delningsfilter, det var inte det jag menade. Och vad gör det i den här tråden förresten? Vilken trådröra det blev. Ursäkta, herr trådskapare. :oops:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-16 02:43

Ja, det där minns jag väl, inte minst på grund av att hörbarheten var av en klart större dignitet än jag trott. :oops:

En sak som jag reflekterat en del över, när jag hör sådana där diskussioner om olika algoritmer för DAC:ars filtrering, är att skillnaderna mellan "vanliga DAC:ar" och sådana med "speciella filter", ofta är hörbart oerhört mycket större, än skillnaden mellan F och E i en komplett kedja med AD och DA av sinc-typ. :o

Det drar jag vissa slutsatser av.

En av dem är att förespråkarna för specialfiltren nog inte gjort den nämnda lyssningen på en komplett AD-DA-kedja alls...

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-16 10:58

IngOehman skrev:En sak som jag reflekterat en del över, när jag hör sådana där diskussioner om olika algoritmer för DAC:ars filtrering, är att skillnaderna mellan "vanliga DAC:ar" och sådana med "speciella filter", ofta är hörbart oerhört mycket större, än skillnaden mellan F och E i en komplett kedja med AD och DA av sinc-typ. :o

Beror inte det på att man inte har tagit nyqvist på allvar och tillåter vikning, tror du...?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-16 12:20

Att syn o öron KAN luras står klart. Det finns bilder där man lurar ögonen...

Men det är medvetna saker som görs helt med utnyttjande av våra sinnens funktioner.. Det har absolut noll med nogranna utvärderingar i sitt eget system hemmavid att göra..
Och jag vet vad jag hör.punkt igen.

Sedan Iö får du väl tala om vad du vill.. Så har du haft en skoj rolig exprimentsak pågående vid vårt besök hos dig så berätta du gärna...

Däremot jag är ju trovärdigheten låg angående det då det lika gärna kan vara en rent påhittad efterkonstruktion du kommer med.. Så kör du på bara. Men var medveten att nu börjar jag faktiskt bli så irriterad på dig så i o med denna tråds samt andra trådars utvekling så kommer jag snart öppna för mer direkt a diskutioner med dig som konstuktör samt LTS ideolog..För du börjar verkligen irritera en hel del via dina svepande självbeaktande inlägg i stort..Personen Iö skiter jag i att diskutera med.. Utan den blir diskution med dig i dina roller du har. Därmed INTE personpåhopp.. Du skall inte använda dig av dina olika roller för att gömma dig då någon börjar besvara dig skall du veta..Och din roll här är mestadels såsom branch samt föreningsideolog och molt anvarig till vissa delar.. personen IÖ som privatperson är långt ifrån den huvudsakliga deltagaren här enligt mig..

Och jag har legat MYCKET MYCKET lågt med dig nu länge o väl vad skit du än farit ut med här o där..Som däremot är riktade från en med klart andra roller än mig såsom privat medlemm....

Jag har avhållit mig från att besvara dig och förväntat mig att du skulle som andra styras upp av medlemmar samt moderatorer.. Detta sker inte..

Så fortsätter du nu iö med ditt snackande om ditt o datt och förvränger flera meningar utagna ut inlägg så får du nu stå ditt eget kast angående mig..Gör som du vill.. Och sluta att ta ut korta stycket och gör om mina inläggs helheter som du gör.. Sådant besvarar jag inte. Däremot läser jag detta sättet som rena provokationer direkt riktade mot mig såsom pprivatperson ifrån en företagare samt ledande figur för LTS.....Och därmed kommer jag även aggera mot dig i LTS egenskapen du har. Så du kan inte gömma dig bakom att inte LTS har med saken att göra...

Detta är nu slutlekt iö.. Nu gör du bäst du vill. Men jag kommer börja besvara dig om detta fortsätter utan tillsägelse eller att du själv hajar du går på för långt...Aldeles för långt...

Men skriv du ut dina expriment du utför på mig och Ulf vid vårt besök.. Skulle vara rent skoj att se faktiskt...Det kommer INTE anses såsom elakhet utan mer bedömmas utifrån den trovärdighet sådant har.

och ev finns det ju "svar" på det du skall berätta om.. Var även du berädd på det Iö.. Så kör på du bara..Inga problem alls...

däremot så är det andra ett problem OM du inte läser och fattar vad jag säger åt dig.. Tills NU har jag INTE gått i svaromål mot dina puckade inlägg här o där.. Men jag KOMMER göra detta OM du inte avslutar ditt aggerande..Och minns med vilka ögon JAG ser på dig iö.. I mina ögon är du inte ens en enda % privatperson här då du skriver..

utan alltid och jämt en företagare samt ledande i en förening.. DETTA är den rioll du har i mina ögon..
Så göm dig inte bakom tjat om opåhopp då du får som andra företagare som någon sa nyss här på forumet om en annan företagare "stå ditt kast"...

Och detta är inte ett hot. Det är ett löfte Iö..Jag är förbannat less dina vridande krypande inlägg där du förvanskar samt jävlas..
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2006-07-16 13:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2006-07-16 12:28

:lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-16 12:30

Mayro skrev:Att syn o öron KAN luras står klart. Det finns bilder där man lurar ögonen...

Men det är medvetna saker som görs helt med utnyttjande av våra sinnens funktioner.. Det har absolut noll med nogranna utvärderingar i sitt eget system hemmavid att göra..
Och jag vet vad jag hör.punkt igen.

Ja, jag kan väl inte ändra din åsikt, men jag menar att det är precis det man gör när man ger en apparat en "känsla" i rattarna, eller ger en kabel tung och kraftfull känsla. Lurar hörseln alltså.

Jag tycker att man ska ta såna effekter på allvar, inse att man är mänsklig och testa därefter.

...men ändå tycker jag att det är kul att du gör och skriver om dina tester. Redovisa bara precis hur du har gjort så får alla dra sina egna slutsatser!

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2006-07-16 12:32

Så... .Vad hör du då? da-da , ga-ga eller någonting annat?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi