Nattlorden skrev:papa skrev:Hm, får försöka förklara igen.
Lyssnar du på klassisk musik till vardags så rekommenderar jag dig att ta med dig en av dessa vid lyssning av nyköp av högtalare. Lyssnar du på Hip Hop tar du med dig en sån skiva etc.
Visst håller klassisk musik ofta hög klass rent inspelningsmässigt och musikaliskt, men jag personligen tycker inte det är en bättre referensskiva till ett HIFI köp. Alltså om du inte ska arbeta med högtalarna vid musikproduktion odyl. Vilket jag även där skulle välja material som jag känner till sen tidigare för att ha något att referera till.
"Oj baskaggen låter lite säckig, men det gör den på mina andra högtalare också så det är inspelningen och inte högtalaren i fråga..." osv osv
Nej, du behöver inte "förklara" igen, snarare läsa mitt svar.
Det finns ingen chans du vet hur Hip Hop skall låta (om du inte spelat in den själv), så som referens är den värdelös annat än på subjektiv grund.
Akustiska instrument har du större chans att kunna bedömma frekvensgångsfel hos högtalarna på, för de flesta vet hur ett piano, en akustisk gitarr eller en soloviolin låter i verkligheten.
OCH risken för sönderrattade skivor är oftast mindre. Helt felfria kan man självklart inte få, men man kan ju felminimera!
Varför skulle du ställa lägre krav på en högtalare för musiknjutning än för inspelning?

Säg att du har en skiva med Dr Dre som du verkligen gillar produktionen på och du tycker låter skitbra. Då kan du lättare döma den produktionen av lyssning på nya högtalare som du tänkt köpa.
Pianot på en Beethoven platta inspelat i en teater i Warzawa kommer inte låta samma sak som en Norah Jones produktion, eller tom. samma Beethoven stycke inspelat i en fin teater i Los Angeles tex. Helt olika klang på pianot, rumsakustik etc. Oberoende om du "vet" hur ett piano låter.
Men funkar det bra för dig när du referenslyssnar så köper jag det, men jag vill ha något jag har hört förut annars är det för mycket andra variabler som kommer till.
Frekvensgångsfel ? Olika element och högtalarkonstruktioner fungerar olika bra beroende på tycke och smak. Är nog inte direkt fel.
Sen sista grejen. Vid inspelning och mixning/mastring av musik så räknar jag med att i proffesionella sammanhang så snackar vi en annan budget än vid vanligt högtalarköp, och därav har man andra behov och förutsättningar.
När jag mixar/mastrar så vill jag ha så rak frekvensgång, och så "ärliga" högtalare som möjligt. Och lyssnar man på tex. ett par Yahama NS10:or så låter musiken skit i dessa, men de är så kallade "ärliga" högtalare och många gillar att arbeta med dem.
Vill jag lyssna på musik i hemmet skulle jag aldrig köpa såna, utan vill ha ett par högtalare som musiken låter bra i helt enkelt.
Och jag menar en CD skiva är fortfarande en CD skiva. Den klassiska musik som spelas in är fortfarande 44.1Khz 16-bitar när den är färdig och har gått igenom otaliga inspelningskedjor, men visst är den inte lika komprimerad som tuggummipop men ändå...