Vad jag saknar/irriteras över på HiFi-marknaden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2006-07-18 05:55

Nu när HolographicAudio är här inne också så kommer jag på att jag verkligen saknar en analog förförstärkare med 7.1 in- och utgångar också. Gärna ett par sådana ingångar förutom en radda vanliga stereolinjeingångar och utgång för inspelningsbart media.

DVD-A skivor tex tillåter ju inte alltid nedmixning av centern till L och R eller full bashantering som att låta LFE kanalen ljuda i fronthögtalarna. Det vore ju himla smutt att kunna fixa till med ett dylikt försteg.

Annars var det ju ett himla tjat om F/E-lyssningstestade förstärkare här. Apropå det, så tycker jag att varje seriöst test av apparater som tillåter det borde innehålla ett blint lyssningstest - A/B eller F/E - vad som nu kan åstadkommas - förutom subjektiva lyssningsintryck och intressanta mätdata i HiFi-tidskrifterna. Vilka är deras tilltänkta lösnummerköpare och prenummeranter om de tycks ignorera hälften av faktiskt.se medlemmarna - köksradio och stapelstereoköpare intresserade av dyrkabel?

Nåja...

Fler och större blå lysdioder .. nej fy sjutton!

Användarvisningsbild
papa

Inläggav papa » 2006-07-18 10:28

Nattlorden skrev:
papa skrev:Min personliga åsikt om referenslyssning är att man ska lyssna på något man hört förut så att man kan jämföra.
Visst kan ett välinspelat klassiskt stycke ge en bra referens, men ska du lyssna på techno i slutändan så vill du nog höra om den återger de instrument som upprepas frekvent.
Och det är heller inget fel med att lyssna på jazz, men en gammal brusig inspelning är nog inte bättre en en nyinspelad Augilera produktion.
Skulle jag köpa högtalare så skulle jag ta med en eller fler favoritproduktioner och spela upp på tilltänkta offer.

Lite svårt att veta HUR syntetiska instrument låter. Även om du skall spela sådana så har du ingen ledning av dem för att verifiera att de återges korrekt. Akustiska instrument, som väl beskrivits ovan, är enklare.

(En bra inspelning av en kompis röst som talar är ypperligt hjälpmedel också.)

Akustiska inspelningar är subjektiva även de, nu lyssnar jag själv inte på techno så det kanske var en dålig jämföring - Men trots allt om du ska köpa högtalare för lyssning i hemmet så köper jag några som låter behagliga i mina öron med den musik jag gillar och inte vad som återger en fiol "bäst" eller en otroligt välinspelad klassisk kvintett. Det skulle jag däremot göra om jag skulle köpa monitorer till musikstudion.
Olika musikstilar använder frekvensomfånget på olika sätt (hip hop är mer bastungt än metal tex)

Lyssnar du på en klassiskt inspelning som låter skitbra på din tilltänkta högtalare och så kommer du hem och ska lyssna på din favoritskiva med smurfhits och sången låter vass som satan eller något annat som exempel, då sitter du där med "rena" högtalare som låter skit i vilket fall som helst. Förutom när nån polare kommer förbi med "best of Albert Ayler".

Väldigt överdrivna exempel men e så dålig på att förklara saker så försöker vara övertydlig. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-07-18 10:37

papa skrev:Lyssnar du på en klassiskt inspelning som låter skitbra på din tilltänkta högtalare och så kommer du hem och ska lyssna på din favoritskiva med smurfhits och sången låter vass som satan eller något annat som exempel, då sitter du där med "rena" högtalare som låter skit i vilket fall som helst. Förutom när nån polare kommer förbi med "best of Albert Ayler".

Väldigt överdrivna exempel men e så dålig på att förklara saker så försöker vara övertydlig. :)

Nu är jag inte 100% säker på vilktet av två alternativ du menar, men jag tar båda två för säkerhets skull.

1) Du menar att den klassiska skivan inte är bra, vilket gör att du plockar något som är t.ex. för vasst.

---> Jo... detta är klassisk argumentation i så fall... men självklart skall man välja en bra inspelad skiva, inte en dålig. Oavsett vilket metod man använder så blir det ju fel om man utför den idiotiskt.

2) Du menar t.e.x. (hypotetiskt) att smurfhits är dåligt inspelad.

---> Visst... så kan det ju inträffa... men det är min och många andras bestämda uppfattning att bra återgivning av ibland dåligt material i det hela taget utklassar dålig återgivning av allt som emellanåt gör riktiga skitinspelningar lyssningsbara.

Lösningen är att t.ex. skaffa en icke-hifi att spela dessa på sidan om, eller behålla de skivorna i bilen. Att ge alla skivor en färgning kommer (med stor sannolikhet) att göra dig trött på "sameness" efter ett tag och så är apparatbytarsvängen igång igen.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
papa

Inläggav papa » 2006-07-18 10:50

Nattlorden skrev:
papa skrev:Lyssnar du på en klassiskt inspelning som låter skitbra på din tilltänkta högtalare och så kommer du hem och ska lyssna på din favoritskiva med smurfhits och sången låter vass som satan eller något annat som exempel, då sitter du där med "rena" högtalare som låter skit i vilket fall som helst. Förutom när nån polare kommer förbi med "best of Albert Ayler".

Nu är jag inte 100% säker på vilktet av två alternativ du menar, men jag tar båda två för säkerhets skull.

1) Du menar att den klassiska skivan inte är bra, vilket gör att du plockar något som är t.ex. för vasst.

---> Jo... detta är klassisk argumentation i så fall... men självklart skall man välja en bra inspelad skiva, inte en dålig. Oavsett vilket metod man använder så blir det ju fel om man utför den idiotiskt.

2) Du menar t.e.x. (hypotetiskt) att smurfhits är dåligt inspelad.

---> Visst... så kan det ju inträffa... men det är min och många andras bestämda uppfattning att bra återgivning av ibland dåligt material i det hela taget utklassar dålig återgivning av allt som emellanåt gör riktiga skitinspelningar lyssningsbara.

Lösningen är att t.ex. skaffa en icke-hifi att spela dessa på sidan om, eller behålla de skivorna i bilen. Att ge alla skivor en färgning kommer (med stor sannolikhet) att göra dig trött på "sameness" efter ett tag och så är apparatbytarsvängen igång igen.

Hm, får försöka förklara igen.

Lyssnar du på klassisk musik till vardags så rekommenderar jag dig att ta med dig en av dessa vid lyssning av nyköp av högtalare. Lyssnar du på Hip Hop tar du med dig en sån skiva etc.

Visst håller klassisk musik ofta hög klass rent inspelningsmässigt och musikaliskt, men jag personligen tycker inte det är en bättre referensskiva till ett HIFI köp. Alltså om du inte ska arbeta med högtalarna vid musikproduktion odyl. Vilket jag även där skulle välja material som jag känner till sen tidigare för att ha något att referera till.
"Oj baskaggen låter lite säckig, men det gör den på mina andra högtalare också så det är inspelningen och inte högtalaren i fråga..." osv osv

Användarvisningsbild
papa

Inläggav papa » 2006-07-18 10:53

Nattlorden skrev:

Om du tror att klassisk musik är ofärgad så är det inte korrekt. Det är fortfarande en inspelning med fysiska mikrofoner, mixerbord, ett riktigt rum etc etc

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-07-18 10:54

papa skrev:Akustiska inspelningar är subjektiva även de, [...]

Lyssnar du på en klassiskt inspelning som låter skitbra på din tilltänkta högtalare och så kommer du hem och ska lyssna på din favoritskiva med smurfhits och sången låter vass som satan eller något annat som exempel, då sitter du där med "rena" högtalare som låter skit i vilket fall som helst.

Angående akustiska inspelningar, så är din kommentar helt riktig. Även dessa är subjektiva. Därför räcker det inte med en inspelning för att bedöma om en anläggning har tillräckligt korrekt frekvens- och transientsvar. Fördelen med goda akustiska inspelningar är dock att det finns en referens. Dvs "verkligheten".

Med enbart icke-akustiska inspelningar finns det inget "korrekt" att jämföra mot. Du kan enbart avgöra om det "låter bra" eller inte. Och detta kan räcka en bit. Problemet är emellertid att ganska stora tonkurveavvikelser kan maskeras av att "det låter bra". Och problemet är att en mer färgande anläggning är mindre flexibel vad gäller musiklyssning. Alla sorters musik tenderar att låta alltför lika ("sameness" som IÖ (och kanske andra?) uttrycker det) och information i inspelningarna riskerar att maskeras av färgningen.

Risken att "Smurfhits" låter vasst som satan i en neutral anläggning är obefintlig (förutsatt att inte skivan spelats in på sådant sätt). Det finns i vissa kretsar en (miss-)uppfattning om att en neutral anläggning låter "tråkig o grå" eller "analytisk o hård" etc. De som menar detta har nog aldrig hört en neutral anläggning (och vetat om det).

Min (i och för sig något begränsade) erfarenhet är snarare att ju objektivt bättre (ofärgande) en anläggning är, desto bättre låter all musik! Men man kan vara ute efter ett speciellt "sound" och då är det ju naturligtvis detta man skall ha och inte ett neutralt ljud. Problemet är som sagt bara att all musik färgas av detta sound och det kanske inte är så kul. (Eller också tycker man det! :wink: )

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-07-18 11:09

papa skrev:Hm, får försöka förklara igen.

Lyssnar du på klassisk musik till vardags så rekommenderar jag dig att ta med dig en av dessa vid lyssning av nyköp av högtalare. Lyssnar du på Hip Hop tar du med dig en sån skiva etc.

Visst håller klassisk musik ofta hög klass rent inspelningsmässigt och musikaliskt, men jag personligen tycker inte det är en bättre referensskiva till ett HIFI köp. Alltså om du inte ska arbeta med högtalarna vid musikproduktion odyl. Vilket jag även där skulle välja material som jag känner till sen tidigare för att ha något att referera till.
"Oj baskaggen låter lite säckig, men det gör den på mina andra högtalare också så det är inspelningen och inte högtalaren i fråga..." osv osv

Nej, du behöver inte "förklara" igen, snarare läsa mitt svar. :wink:

Det finns ingen chans du vet hur Hip Hop skall låta (om du inte spelat in den själv), så som referens är den värdelös annat än på subjektiv grund.

Akustiska instrument har du större chans att kunna bedömma frekvensgångsfel hos högtalarna på, för de flesta vet hur ett piano, en akustisk gitarr eller en soloviolin låter i verkligheten.
OCH risken för sönderrattade skivor är oftast mindre. Helt felfria kan man självklart inte få, men man kan ju felminimera!

Varför skulle du ställa lägre krav på en högtalare för musiknjutning än för inspelning? 8O 8O 8O

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-07-18 11:34

Det är helt rätt att akustiska instrument och röster är mer avslöjande när man ska bedöma tex högtalare. OM man är familjär med hur akustiska instrument låter (inte alla är det) är det naturligtvis bra att utgå från sådana inspelningar.

Men man ska inte stanna där utan dessutom spela den typ av musik man brukar spela. Olika musik ställer olika krav på anläggningen. Detta märker man i synnerhet på ljudmässor där det spelas märkliga skivor hela tiden för att visa hur bra de egna apparaterna är. Där sitter "folket" och lyssnar på allsköns skräp som är superduktigt inspelat för att utröna om det senaste tweaket verkligen är så bra. Ofta är det någon långsam middle-of-the-road-jazz där man nästan kan se stämbanden vibrera på damen som sjunger. Men vem lyssnar på sådant när man kommer hem? Jo, jag ibland :-) Är lite svag för Diana Krall, Norah Jones och liknande...

Men jag skulle aldrig drömma om att välja tex högtalare utan att spela även den tyngre/elektriska musiken som oftast snurrar hemma hos mig. I sådan musik finns det inga naturliga referenser när det gäller instrumentklanger, men trycket, "öset", takten osv måste naturligtvis finnas där! Zappas musik är tex väldigt bra att sortera ut apparater som inte klarar ut att få det låta rytmiskt och sammanhållet.

/ B

Användarvisningsbild
papa

Inläggav papa » 2006-07-18 12:35

Nattlorden skrev:
papa skrev:Hm, får försöka förklara igen.

Nej, du behöver inte "förklara" igen, snarare läsa mitt svar. :wink:

Det finns ingen chans du vet hur Hip Hop skall låta (om du inte spelat in den själv), så som referens är den värdelös annat än på subjektiv grund.

Akustiska instrument har du större chans att kunna bedömma frekvensgångsfel hos högtalarna på, för de flesta vet hur ett piano, en akustisk gitarr eller en soloviolin låter i verkligheten.
OCH risken för sönderrattade skivor är oftast mindre. Helt felfria kan man självklart inte få, men man kan ju felminimera!

Varför skulle du ställa lägre krav på en högtalare för musiknjutning än för inspelning? 8O 8O 8O

Säg att du har en skiva med Dr Dre som du verkligen gillar produktionen på och du tycker låter skitbra. Då kan du lättare döma den produktionen av lyssning på nya högtalare som du tänkt köpa.
Pianot på en Beethoven platta inspelat i en teater i Warzawa kommer inte låta samma sak som en Norah Jones produktion, eller tom. samma Beethoven stycke inspelat i en fin teater i Los Angeles tex. Helt olika klang på pianot, rumsakustik etc. Oberoende om du "vet" hur ett piano låter.
Men funkar det bra för dig när du referenslyssnar så köper jag det, men jag vill ha något jag har hört förut annars är det för mycket andra variabler som kommer till.

Frekvensgångsfel ? Olika element och högtalarkonstruktioner fungerar olika bra beroende på tycke och smak. Är nog inte direkt fel. :)

Sen sista grejen. Vid inspelning och mixning/mastring av musik så räknar jag med att i proffesionella sammanhang så snackar vi en annan budget än vid vanligt högtalarköp, och därav har man andra behov och förutsättningar.
När jag mixar/mastrar så vill jag ha så rak frekvensgång, och så "ärliga" högtalare som möjligt. Och lyssnar man på tex. ett par Yahama NS10:or så låter musiken skit i dessa, men de är så kallade "ärliga" högtalare och många gillar att arbeta med dem.
Vill jag lyssna på musik i hemmet skulle jag aldrig köpa såna, utan vill ha ett par högtalare som musiken låter bra i helt enkelt.

Och jag menar en CD skiva är fortfarande en CD skiva. Den klassiska musik som spelas in är fortfarande 44.1Khz 16-bitar när den är färdig och har gått igenom otaliga inspelningskedjor, men visst är den inte lika komprimerad som tuggummipop men ändå...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-07-18 12:41

Någonting säger mig att vissa är en bra bit utanför topic. ;) (denne snälle gubbe kan bytas mot denna :arrow: :twisted: och möjligen ännu senare även mot denna :arrow: :evil: , om trenden fortgår. ;) ).

OnT: Jag saknar bra moderna popinspelningar! I apparatväg saknas det en tvåkanalig förstärkare med lagom antal analoga (4st?) och digitala (4 st även där?) ingångar, lagom mycket effekt (kanske 2x100W), lagom stor (inte över 10mm hög), lagom snygg och med en inbyggd aktiv delning och mono-lfe ut. Gärna delbart för och slutsteg. D v s inte mer än vad som finns i en normal hembioreciever för 5kkr fast betydligt mer avskalad.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-07-18 12:43

Så du menar att du köper ett par högtalare efter din favoritskiva och sen får resten låta som de vill, skall jag tolka det så? 8)

Jag har sedan länge slutat diskuttera tycke och smak, jag diskutterar alltid vad som är mest korrekt återgivningsmässigt. Det brukar vara det som låter bäst på mest.

NS10 låter skit för att NS10 ÄR skit. :lol:

(Mina Ino piP funkar lika bra till studiobruk som till hemmalyssning.)

Naqref - du har rätt, vi har hamnat lite snett. 'Nuff posted från mig på denna OT-sväng.

Användarvisningsbild
papa

Inläggav papa » 2006-07-18 13:01

För att vara ontopic så irriteras jag över den här surroundsound hysterin och skivor och livekonserter som släpps i surround men som inte är äkta surround utan bara en omixning och lite unpanorerat. :)

Nattlorden: Jag vet inte om du försöker göra dig dum eller om jag e otydligt, men kan försöka igen.
Du säger korrekt återgivningsmässigt. Det är vad du tycker, men ändå är det något du inte diskuterar ? Snacka om dubbla budskap. :)
Tredje gången gillt då: Jag referemslyssnar med saker jag vet hur de låter och vet hur de återger frekvensspektrumet.
En klassiskt perfekt inspelad skiva med bara akustiska instrument säger mig mindre än en skiva med låtar jag lyssnat på i 10 olika anläggningar innan.
Allt är mixat av olika personer, allt är mastrat av olika personer. Finns ingen skiva som låter likadant. Så din teori håller inte för mig, men funkar det för dig så kör på.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-07-18 13:08

Sådär då har du fått sista repliken i det ämnet i denna tråd. Vänligen ta upp ämnet i en ny tråd om ni vill fortsätta.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

niclas

Inläggav niclas » 2006-07-18 13:13

Naqref™ skrev: I apparatväg saknas det en tvåkanalig förstärkare med lagom antal analoga (4st?) och digitala (4 st även där?) ingångar, lagom mycket effekt (kanske 2x100W), lagom stor (inte över 10mm hög), lagom snygg och med en inbyggd aktiv delning och mono-lfe ut. Gärna delbart för och slutsteg. D v s inte mer än vad som finns i en normal hembioreciever för 5kkr fast betydligt mer avskalad.

Håller med Naqref på denna. 8) :)

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-18 13:29

Jag har också letat en dylik. Den enda jag kommer ihåg som uppfyller lite av detta är en Outlaw 2150 2-kanalare med 2*100 W och som har USB och bass management. :-) Har den usb-ingång borde den ha inbyggd d/a omvandlare. Skulle vara kul att ha stående. Fast den säljs ju bara i USA och Kanade med 110V trafo dessvärre.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2006-07-19 01:46

Naqref? skrev:I apparatväg saknas det en tvåkanalig förstärkare med lagom antal analoga (4st?) och digitala (4 st även där?) ingångar, lagom mycket effekt (kanske 2x100W), lagom stor (inte över 10mm hög), lagom snygg och med en inbyggd aktiv delning och mono-lfe ut. Gärna delbart för och slutsteg. D v s inte mer än vad som finns i en normal hembioreciever för 5kkr fast betydligt mer avskalad.

Håller med. Bla Yamaha hade ju tidigare en sk påhängsprocessor med tre inbyggda effektsteg för bak- och centerkanaler. Kanske en beggad dylik moddad så att effektstegen kopplas mot frontkanalerna skulle kunna va nåt.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi