Finns ett samband mellan musiklyssning och annan njutning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Finns samband mellan företeelser?

Omröstningen slutade 2003-12-06 11:44

Det finns helt klart ett samband mellan musik, motorcykelkörning, mat och dryckintresse samt annan kulturinsupning!
24
49%
Det finns inget samband alls. Tvärtom är musikmänniskor så upptagna av musiken att de inte ägnar sig ens "normalt mycket" åt andra njutningar.
1
2%
Musikälskare är precis lika intressarade av andra sinnesnjutningsgrejjor som övriga populationen.
24
49%

Antal röster : 49

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2003-12-03 12:19

IngOehman skrev:Att läsa en bok däremot är inte sinnlig njutning, eftersom bokstäver inte är sinnligt så speciellt fascinerande (inte utan LSD eller svamp i varja fall), och ytterst få böcker innehåller bilder som är vackra.

Att läsa böcker är alltså bara instoppning av information i skallen, som omvandlar informationen till minneslika bilder och ljud (ickesinnliga) i huvudet som man kan njuta av, men det är inte en sinnlig effekt man får, såsom när man är på bio, eller ute i verkligheten! :)

Vh, Ing. Öhman

Nja, som storkonsument av litteratur vet jag inte om jag håller med dig. För mig finns det två sidor av bokläsandet. Att läsa faktaböcker är kanske något åt det hållet du skriver ovan, även om vetgirighet och en mycket intressant faktabok kan ge upphov till stora känslosamma aha-upplevelser.

Däremot riktigt bra skönlitteratur påverkar, i alla fall mina, sinnen i högsta grad. Ibland fångas man av händelser i boken att man totalt glömmer bort tid och rum och det har faktiskt hänt att jag känt mig helt slut efter en lässession (även om det tyvärr är sällsynt med såpass bra böcker).

Har också märkt att när jag läser mail/inlägg av folk jag känner väldigt väl "hör" deras röst säga det jag läser i mailet vilket ger ett helt annat intryck av texten än det torra yttryckslösa intrycket man får av de flestas texter.

Men det kanske är jag som är konstig? :D

Kombinerar dessutom ofta läsning med musiklyssning. Kanske är det det som ger intryck till alla sinnen på en gång och ökar totalupplevelsen?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-03 13:14

IngOehman skrev:Har alla sett filmen 'Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain' (Amelie från Montmartre på svenska) förresten?

Nej! Dock fick jag mig soundtracket tillskickat från en vänlig kvinnai från Nederländerna och det (soundtracket) kan jag rekommendera. Både bra musik och vettigt inspelat! :)

När det gäller en annan sak som avhandlas här nämligen böcker och pizza så kan jag rekommendera boken LA Pizza av Nikko Amandonicos (som bl a fanns att köpa på bokrean i år) som beskriver hur man gör pizza på ett sätt som påminner rätt mycket om Johans recept ovan. Dessutom så är det massvis med fina bilder så den kan kanske platsa in bland de böcker som Öhman räknas som sinnliga?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-12-03 13:44

Morello skrev:
hobbes skrev:En Harley ägare upplever det nog som ljuv musik när han drar iväg med sina raka rör.... :)

Mvh
//Hobbes

Å jag upplever ojludet från de raka Harley-rören som just oljud :x

Det är musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, 8) och änglalik sådan.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-12-03 13:45

8O Nä, men en Ducati spelar däremot musik :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-12-03 13:58

Tack så mycket för detta Johan_Lindroos!

Det här hade jag ingen aning om! Visserligen blir mina pizzor helt OK som måltid betraktat - men de är ju inte riktiga pizzor. :oops:

Det skall bli spännande att följa dina råd nästa gång. :D

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-03 14:05

Audix skrev:Nja, som storkonsument av litteratur vet jag inte om jag håller med dig. För mig finns det två sidor av bokläsandet. Att läsa faktaböcker är kanske något åt det hållet du skriver ovan,

Nej precis tvärtom!

Faktaböcker med bilder kan vara sinnligt njutbara, om man tycker bliderna är snygga. Skönlitteratur är däremot mental njutning, inte sinnlig. Precis som jag skrev från början.

Jag undrar om jag missförstås för att folk "vill försvara bokläsning", och upplever att jag dissar den. DET GÖR JAG INTE. Jag skiljer bara på mentala upplevelser och sinnliga. Jag säger inte att den ena är bättre än den andra, och jag säger inte att de ens behöver upplevas speciellt olika varandra. Jag skiljer bara på sinnliga (som den ursprungliga frågan handlade om) och mentala (som den inte handlade om). Så var det med det! :)

...även om vetgirighet och en mycket intressant faktabok kan ge upphov till stora känslosamma aha-upplevelser.

Känslomässiga ja, sinnliga nej. Känslomässig är en mental egenskap. Sinnliga bildupplevelser kan den däremot erbjuda ja, om det är en tjusig faktabok. :wink:

Däremot riktigt bra skönlitteratur påverkar, i alla fall mina, sinnen i högsta grad.

Ironi: Du menar att du hör sidorna bläddras, eller att du känner det fina pappret mellan dina fingrar, eller kanske att du njuter av att titta på den fina inbindningen?

Nej, jag tror faktiskt fortfarande att du pratar om att du blir mentalt påverkad och inte sinnligt, eller? (För eventuella oklarheter om vad sinnen är för något vill jag hänvisa till tidigare redovisning.)

Ibland fångas man av händelser i boken att man totalt glömmer bort tid och rum och det har faktiskt hänt att jag känt mig helt slut efter en lässession (även om det tyvärr är sällsynt med såpass bra böcker).

Självklart! Men det säger inte att det beror på sinnlig upplevelse (typ av pappret, eller blädderljudet eller något annat som kan stimulera något av vära sinnen).

Har också märkt att när jag läser mail/inlägg av folk jag känner väldigt väl "hör" deras röst säga det jag läser i mailet vilket ger ett helt annat intryck av texten än det torra yttryckslösa intrycket man får av de flestas texter.

Du hör dem kanske - MEN INTE SINNLIGT, utan mentalt. Det kan upplevas liknande, men jag gissar att du trots allt inte tar miste?

Du vänder dig väl inte om och undrar vem som pratar?

Mentalt friska personer kan skilja på mentala och sinnliga upplevelser, även om man kan uppskatta båda. mentalt sjuka personer kan dock ibland inte skilja på röster i deras huvuden och verkliga röster. Detta kan vara till nackdel för dem.

Men det kanske är jag som är konstig? :D

Jag tror säkert att du är helt normal, men du är kanske inte helt på det klara med vad sinnlig betyder bara. Eller?

Kombinerar dessutom ofta läsning med musiklyssning. Kanske är det det som ger intryck till alla sinnen på en gång och ökar totalupplevelsen?

Film stimulerar två sinnen. Musik + bok ger en sinnlig stimuli (jag räknar inte datainsamligen från boken, d v s läsningen) plus en mental, nämligen berättelsen i boken.

Vh, Ing. Öhman

PS. Däremot kan faktiskt en story i en bok kallas sinnlig (av en recensent t ex), om den handlar om sinnlighet. Upplevelsen av boken, läsarens upplevelse alltså, är dock mental.
Senast redigerad av IngOehman 2003-12-03 14:11, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-12-03 14:09

Morello skrev:8O Nä, men en Ducati spelar däremot musik :wink:

Den spelar musik den också, det är inte så stor skillnad med ett race system mellan den och en H-D på varv. :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-03 14:15

Ducatins skramlande koppling går inte att ta miste för en HD.

Faktum är att även motorljudet i övrigt är ganska annorlunda. En 90 resp en 45 gradig V-tvåa har helt olika övertonsfördelningar. 90 grader ger mycket mera bas.

Redan en liten drygt 600 cc stor monster låter därför basigare än en 1340 HD, trots att ett tränat öra förstås hör att HDn har större slagvolym.

Vh, iö

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-03 14:18

Att vara hos tandläkaren och ha mysigt, är det en mental eller dental upplevelse ?

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-12-03 14:24

Redan en liten drygt 600 cc stor monster låter därför basigare än en 1340 HD

Nja det kanske var en smula överdrivet. Men visst är inte ljudet det samma. Det har att göra med hur motorn tänder. H-D 405 grader och sen 315 grader mellan tändinpulserna. Ducati har 450 grader och 270 grader mellan tändinpulserna där av skillnaden i avgaspulser/ljuden. Plusen en massa andra faktorer som kompression, slaglängd, borr, utformande av förbrännings rum etc.

mvh dole

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-03 14:40

Just det, och det är just den kompaktare tändföljden hos Ducatin ger mera bas.

Hade HD haft 0 grader istället för 45 mellan cyllarna hade tändpulscyklarna varit 360 - 360 - 360... och då försvinner grundtonen helt! :o

Lite förenklat kan man säga att den dubbelt så stora cylindervinkeln på Ducatin ger dubbelt så stor grundton. Nu räcker det ju inte för att 620 cc skall bli mer än 1340, men man få väl vara lite subjektiv också? :wink:

Dessutom ger den större durationen på Ducatin faktiskt lite extra puff, så det är väl därför den låter maffigare. Är det inte som så att HD mest skramlar och smäller, egentligen?

(Nu ligger jag illa till... :lol: )

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-12-03 14:46

IngOehman skrev:. Är det inte som så att HD mest skramlar och smäller, egentligen?

(Nu ligger jag illa till... :lol: )

Vh, Ing. Öhman

Jo, precis så är det :mrgreen:

-pang-puffellipuff-poff- pang -
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-12-03 15:04

Är det inte som så att HD mest skramlar och smäller, egentligen?

Jo, precis så är det

-pang-puffellipuff-poff- pang -

Ahhhhrgg host host det var det värsta jag har hört. 8O

1520 kubik, 330 graders kam och 10.8-1 i komp skramlar inte. Bild

95 hästar på bakhjulet inte illa med teknik från 1923 :wink:

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2003-12-03 16:14

Jag hävdar fortfarande att en riktig moped skall se ut (och låta) såhär:
Bild
800hp och 0-100km/h på 0,95 sec :twisted:

Lindroos>> Jo, jag är också på samma linje. Vanligt vetemjöl kommer man inte så långt med. Har fått lite olika mjölsorter från ett bageri som jag experimenterat med en del på sista tiden. Proteinrikt is the way to go tror jag. Kalljäsning är givet. Skall också försöka få tag på en sjyst stenplatta som man kan kasta in i ugnen och värma upp utav h****e för att göra någon slags imitation av en riktig ugn. Brukar köra en liknande variant fast med en tjock ugnsplåt. Fungerar sådär...Ett problem just nu är tomatsåsen. Nordiska tomater (särskilt vintertid) är ju väldigt smakrika...not. Körsbärstomater blir bra, men är inte riktigt ekonomiskt försvarbart. Tips motages med stor glädje!

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-12-03 16:31

Inte allt för många Duccar i den där formen :D :D :D

Karlings hoj eller hur.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-04 11:44

Skall man vara ärlig innehåller den inte överdrivet mycket HD-delar heller, eller hur?

Typ... Inga alls! :lol:

Vh, iö

PS. Även om jag gillar de flesta motorcyklar, HD också, borde jag kanske för protokollet specifikt påpeka att jag inte är Ducatist, även om jag tycker de har viss charm.

Jag äger bara två motorcyklar för närvarande, den ena är en Honda, den andra är en GasGas. Hondor har jag dessutom haft flera stycken tidigare.

Gillar deras kvalitet. Fungerar alltid, läcker inte olja, är liksom gjorda för att köras, inte att behöva skruvas med. Och så gillar jag förstås den gamla amerikanska reklamsloganen (avsedd att tona ned mytan att motorcyklister skulle vara bråkiga och farliga) : "You'll find the nicest people on a Honda." :wink:

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2003-12-04 12:17

Om du menar mitt lilla exempel så har jag för mig att motorn är nästan helt designad och handbyggd av Mr.Karling själv. Ganska imponerande. Någon snubbe nere i Europa lär även tävla med en handbyggd 2000cc enstånka på nitrometan. Borde vara det självklara motorvaletvalet för alla motorcyklar tycker jag. Hmmm, det står en gamal Zündapp i garaget.....

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-12-04 12:33

Å, en Zündapp. En sådan hade jag när jag var 15-16. Den var vråltrimmad med DellOrto 24 mm "flat-slide"-förgasare, Malossi-filter samt en 70cc-cylinder från "Euro cylindro". 8) Den gick som en raket och fungerade i princip alltid klockrent. 8O

Som lax på löken byggde jag en elektronisk varvräknare till den. Som sensor lindade jag några varv koppartråd runt tändkabeln :D

mvh\Morello
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-04 17:50

Tvåtaktstinkande mopeder är väl inte så väldigt upphetsande tycker jag, trimmade eller ej...

Men Zündapp har faktiskt gjort riktiga motorcyklar (>500 cc fyrtakt) även om det var några år sedan. Var med sina boxermotorer inte helt olika dåtidens, eller helt moderna, BMW...

Vh, iö

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2003-12-05 00:58

ujj!
Jag har mer varit inne på terränggående saker..

Just nu har jag en Yamaha YZ490...
Tryck? mmm det e bara förnamnet :P

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-05 01:09

Jag med! Jag har en 250 cc Gas Gas och en Honda Dominator.

Man vill ju kunna köra vart som helst. Exempelvis har jag med Dominatorn kört Stockholm - Florens på <21 timmar (250 mil). :P

Någon på landsvägshoj, rejsputtehoj, touringhoj eller autobanmonster (eller HD... :lol: ) som kan matcha det? :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-12-05 10:16

Åkte Amsterdam-Malmö (95 mil) på 10 timmar på stelbenschopper.
Sov 5 timmar och åkte sen Malmö-eskilstuna (60 mil) på 6timmar.
Det är manligt och skapar en djävulsk hårdhet. 8)

Hade nog gott fortare om det inte var för att jag har en 9 liters tank som pga. lutningen inte går att få ut mer en 6.5 liter. ca 10 mils åkning. Måååånga tankstopp blev det.

mvh dole

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-05 10:46

Fjuttiga 155 mil på 16 timmar alltså. Njae alltså, dom dära HDarna verkar inte vara så bra fordon då tydligen... :wink:

Vh, iö

PS. Honda Dominator har ingen stor tank heller, man tankar var 10:e liter, om man inte vill köra slut reserven (ytterligare 3 liter).
Senast redigerad av IngOehman 2003-12-07 01:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-05 10:51

Motorcykelmotor kan väl vara bra, men då skall de helst vara monterade i en sådan här:
Bild
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-12-05 15:01

Öhman

Det är skillnad att åka motorcykel och att köra motorcykel.

Åker det gör man på ett bambustaket, kör det gör man på en riktig hoj. :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-05 15:39

:lol:

Ett sådant där bambustaket skall jag försöka undvika. Det låter obekvämt. Jag kör nog vidare med Dominatorn, som dock är väldigt ombyggd, fast inte på en dole-skala antagligen. Exempelvis hör motorblock, cylinder och topplock ihop. :)

Ni sjåpper-åkare verkar ta fasta på att det skall vara obekvämt och driftsosäkert. Det är väl därför sadlarna blir mindre för varje år som går...

Nä, tacka vet jag 70-talssjåpprarna! Med lite lyft å med K&Q-dyna och aphängarstyren å tvättbjörssvans högst upp på passagerarryggstödet. Men redan på den tiden var väl driftssäkerheten... begränsad.

Hur var det någon känd HD-åkare sa...

"HD är den enda hoj som kan stå still och gå sönder..." :wink: :) :D :lol:

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-12-05 15:45

Hehehehe

"HD är den enda hoj som kan stå still och gå sönder..."
ingen komentar :oops:

Men om man vill ha komfort, tak, vindruta,storstol så kan man köpa en Shopper. 8O

Bild
Bild
Bild

:D :D :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-05 16:31

Har kört en så'n där. Rätt kul faktiskt (några minuter), men inte så bekväm. Skulle aldrig ta mig till Florens på 21 timmar eller...

Vh, iö

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2003-12-05 19:45

haha
fifaan! då gick det undan kan jag tänka mig :)
21h är inte dåligt, det lär ta längre tid i sommar när jag ska snylta på föräldrarnas husbil :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-07 01:58

Jo, alltså, den går bara i på sin höjd 160, och så fort körde jag knappt alls. Låg nog snarare i sisådär 140 för det mesta. Medelfarten blev dock bara 119 km/h :cry: . Lite förstås beroende på hasighetsmätarfelvisning, men också för att de där tankstoppen känns snabba, men man bedrar sig...

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi