Moderator: Redaktörer
Naqref™ skrev:Ah! Totem brukar jag tycka låta lagom trevligt trots ormoljan. Likaså finska Amphion. De senare utan ormolja.
BTW: jag vägrar nämna NHT med tanke på vad Thympany (Stympany?) har gjort med DST!
Naqref™ skrev:Stranne: Jag tänker på 'näsorna' som ska placeras lite varstans på högtalaren.
btw lite ot, vad skulle ni välja för totalt 3-4tkr paret? audiopro, b&w eller monitor audio?
Varför slutade dom låta då, disintegrerade dom på något sätt?dimitri skrev:Petter,
man kunde köpa Tannoyarna som "kit" med allt included + ritning.
Det var sådana hembyggda högtalare jag köpte, det var omkr 76. Det var en 12 tummare med en 2" diskant inbyggd i mitten.
De lät fantastiskt bra men det slutade de göra omkr 2000,
Max_Headroom skrev:ATC har inte næmts. Varfør då?
Nefilim skrev:Vad jag minns så fanns det en klotformad svensk högtalare vid namn Rondo. Någon som lyssnat på denna eller har åsikter om den samma?
BengtO skrev:Lät som en mycket större högtalare än det var..
perstromgren skrev:BengtO skrev:Lät som en mycket större högtalare än det var..
Med all respekt, Bengt, är det inte dags att begrava uttrycket, eller åtminstone om-kalibrera? Finns det inga högtalare som "låter lika stora" som de är?
Vi måste börja vänja oss vid att 50Hz med hygglig nivå kan komma ur något annat än kyskåpsstora system, och inte autmatiskt säga att högtalarna då "låter större än dom är"!
BengtO skrev:perstromgren skrev:BengtO skrev:Lät som en mycket större högtalare än det var..
Med all respekt, Bengt, är det inte dags att begrava uttrycket, eller åtminstone om-kalibrera? Finns det inga högtalare som "låter lika stora" som de är?
Vi måste börja vänja oss vid att 50Hz med hygglig nivå kan komma ur något annat än kyskåpsstora system, och inte autmatiskt säga att högtalarna då "låter större än dom är"!
Du får givetvis kalla det vad du vill, jag nöjer mig med ovanstående uttryck..
Nefilim skrev:Det stora tillverkarna måste ju ha resurser som inte micro -eller enmansföretagen har. Då tänker jag på tekniker, ingenjörer och tillgång till dyr mätutrustning och tillika elektronik. Eller är alla dessa enbart kommersiella?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 31 gäster