Bra högtalare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-08-20 13:32

Vad jag minns så fanns det en klotformad svensk högtalare vid namn Rondo. Någon som lyssnat på denna eller har åsikter om den samma?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-08-20 14:16

Aldrig sett eller hört den live men det var Olle Mirsch som tillverkade den om jag inte minns fel.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-08-20 14:46

Naqref™ skrev:Ah! Totem brukar jag tycka låta lagom trevligt trots ormoljan. Likaså finska Amphion. De senare utan ormolja.

BTW: jag vägrar nämna NHT med tanke på vad Thympany (Stympany? :? ) har gjort med DST!

Vad menar du med ormolja angående Totem? Har de några skumma grejor inbyggda i högtalarna? Har jag aldrig hört talas om i så fall. Jag har varit lite inne på både Model 1 och Hawk men det har skitit sig eftersom jag inte fått möjlighet att pröva dem på riktigt..

/S

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-08-20 14:49

Stranne: Jag tänker på 'näsorna' som ska placeras lite varstans på högtalaren.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-08-20 14:51

Naqref™ skrev:Stranne: Jag tänker på 'näsorna' som ska placeras lite varstans på högtalaren.

:?:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-08-20 14:54

Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-08-20 14:58

Ja det är ormolja... :D

Det sägs ju att tron kan försätta berg.... :?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-08-20 16:00

Funderade ett tag och kom på att jag lider av hifinekrofili (=tänder bara på de modeller som är döda och begravda :D )

Så, jag säger Jon Dahlquist förståss. Dahlquist DQ20 tyckte jag var snygga och lät rimligt bra (tyckte jag då) även om konstruktionen är lite "skum". DQ10 är ju kult men lite stora. Fast inte lika stora som Snell type A som jag också skulle vilja ha. :)

/D

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-08-20 18:12

Naqref™ skrev:Stranne: Jag tänker på 'näsorna' som ska placeras lite varstans på högtalaren.

Aha, de hade jag glömt. Hade nog för mig att det var nåt i den stilen ja...

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-08-20 20:08

"Tuning pods that control resonances and allow for better driver integration. Results in imaging and dynamic improvement."

blindtest blindtest!!

btw lite ot, vad skulle ni välja för totalt 3-4tkr paret? audiopro, b&w eller monitor audio?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-08-20 20:12

housemicke

öka budgeten några hundringar o köp piP i byggsats i MDF.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-08-20 20:20

vad kostar dom? i sitt billigaste utförande dvs
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-08-20 20:23

4.150:- för byggsats i mdf.

Men de måste hämtas hos IÖ.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-08-20 20:26

ok, tack för infon

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2006-08-21 11:53

Det finns så många och utbudet här i Svedala är dock alldeles för litet. Skulle gärna vilja lyssna på fler skapelser.

Nedan fabrikanter har haft minst en konstruktion som jag gillat.
http://www.wilsonaudio.com/
http://www.acapella.de
http://www.revelspeakers.com/
http://media.meridian-audio.com/
http://www.burmester.de/english/welcome.html
http://www.canton.de/index.php?pg_id=10,10&lng=en
100% Digital

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-08-22 10:11

btw lite ot, vad skulle ni välja för totalt 3-4tkr paret? audiopro, b&w eller monitor audio?

Personligen så skulle jag rekommendera ett par golvhögtalare, och då blir det svårt att klar sig på denna budget.
Audio Pro Image 44 (mycket smala golvare) är nog den enda golvare jag skulle kunna tänka mig av dessa märken under 4kkr.

Audio Pro Black diamond V.2 som är en mera normalstorlek på golvare ligger något högre i pris (ca 4.5kkr) är ett bra alternativ.
Generellt så gör Audio Pro mycket prisvärda golvhögtalare, men det är svårt att nå ned till 3-4kkr för en golvare.

Om man skall hålla budget och gå på stativare så är Audio Pro Black pearl ett ganska prisvärt alternativ.

B&W gör mycket bra högtalare, men de har inte en enda golvare som klarar sig nära 4kkr.
De har DM602.5 S3 för 6kkr och DM309 för 6kkr och DM603 S3 9kkr. Bra högtalare, men en bra bit över budget.
Inom budget ser jag bara stativaren DM601 S3 som ett alternativ. Personligen skulle jag föredra DM601 S3 framför Black Pearl.

Eftersom budgeten är hårt pressad så kanske det kan vara intressant att titta på begagnatmarknaden?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-08-22 10:20

ATC har inte næmts. Varfør då?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-26 19:12

dimitri skrev:Petter,
man kunde köpa Tannoyarna som "kit" med allt included + ritning.
Det var sådana hembyggda högtalare jag köpte, det var omkr 76. Det var en 12 tummare med en 2" diskant inbyggd i mitten.
De lät fantastiskt bra men det slutade de göra omkr 2000,
Varför slutade dom låta då, disintegrerade dom på något sätt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-08-26 21:48

paa,
De lät men de slutade låta bra. Jag kan inte förklara bättre. Upphängningarna var hela. Det var nog e-lyterna i filtren som gav upp eller så har jag tröttnat på dem. Att 3 mm tjockt faner lossnade bidrog kanske till placebon. (nocebon i det här fallet)
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2006-08-26 21:56

Max_Headroom skrev:ATC har inte næmts. Varfør då?

Bra fråga! Detsamma gäller PMC, dom har ju som ambition att vara stenhårt korrekta (studiomodellerna) och har lyckats enligt många stora studios och musikermagasin.

Jag tror det beror på att väldigt få här har lyssnat på dessa, dom kostar för mycket.

Användarvisningsbild
mats31

Inläggav mats31 » 2006-08-29 20:02

Och ännu har ingen nämnt Hembygget med stort H --

Linkwitz ORION

Som konstruktören blygsamt påpekar -- Build your last loudspeaker yourself...

WuXian

Inläggav WuXian » 2006-09-04 21:53

Nefilim skrev:Vad jag minns så fanns det en klotformad svensk högtalare vid namn Rondo. Någon som lyssnat på denna eller har åsikter om den samma?

Den högtalande produkten var drabbad av kantreflektion* pga elementets övergång till resten av yttersidan, liksom andra klot-baserade konstruktioner, i högre grad.

Angränsande resonemang
Att man skulle kunna sfära sig fri från "lådresonans"
med en kul(formad) innervolym är ett annat feltänk

*eller diffraktion som det så populärt i stället förklaras vara

Detta är vad mitt minne säger sig minnas och baserat på en artikel i onämd tidskrift. Jag har inte lyssnat på Rondo**

**ialla fall säger minnet inte sig hört dessa talat

/Detta inlägg kommer förhoppningsvis att förbättras/ersätttas i takt med att mina förutfattade meningar ersätts av fakta av någon insatt

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-09-05 08:51

En av mina trevligaste budget-upplevelser var när jag i mitten av nittiotalet köpte ett par små Tannoy-stativare.. Kommer inte ihåg namnet men dom var 2-vägs, med träfront och svart låda i övrigt.. 6.5"-bas hade dom..

Köpte på Reference Audio tillsammans med en H/K-förstärkare och en Rotel-CD.. lät helt suveränt i många år.. Lät som en mycket större högtalare än det var..

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-09-05 09:08

BengtO skrev:Lät som en mycket större högtalare än det var..

Med all respekt, Bengt, är det inte dags att begrava uttrycket, eller åtminstone om-kalibrera? Finns det inga högtalare som "låter lika stora" som de är?

Vi måste börja vänja oss vid att 50Hz med hygglig nivå kan komma ur något annat än kyskåpsstora system, och inte autmatiskt säga att högtalarna då "låter större än dom är"!
... tycker jag!

Per

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-09-05 09:48

perstromgren skrev:

Med all respekt, Bengt, är det inte dags att begrava uttrycket, eller åtminstone om-kalibrera? Finns det inga högtalare som "låter lika stora" som de är?

Vi måste börja vänja oss vid att 50Hz med hygglig nivå kan komma ur något annat än kyskåpsstora system, och inte autmatiskt säga att högtalarna då "låter större än dom är"!

Du får givetvis kalla det vad du vill, jag nöjer mig med ovanstående uttryck..

Menade väl inte att den spelade fruktansvärt djup bas, utan mer att kombinationen hade en mycket bred ljudbild som var mycket svår att placera.. Rymd, djup, ja det lät otroligt bra för ett totalpris på ca 7-8.000 kronor för högtalare, cd och förstärkare..

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-09-05 10:49

BengtO skrev:
perstromgren skrev:

Du får givetvis kalla det vad du vill, jag nöjer mig med ovanstående uttryck..

Men inte kan väl alla högtalare låta större än vad dom är? Eller kan dom kanske det?

I så fall har jag missförstått uttrycket.
... tycker jag!

Per

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-09-05 10:57

Jag har aldrig pratat om alla högtalare, utan om en specifik modell jag köpte i mitten av 90-talet av märket Tannoy..

men jag antar att dom kan det, om referensen nu är satt på nåt sätt nån gång hur stort en högtalare kan låta och den är satt för lågt..

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-09-05 11:14

I'm not a complete idiot... Some parts are missing

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-09-05 12:42

dimitri skrev:BengtO
Var det dessa?
Bild
http://www.tnt-audio.com/casse/mercury2e.html

Ja det verkar stämma!! Hade en basreflex bak oxå, samma stativ t.om verkar det som! :)

Användarvisningsbild
Claes

Re: Bra högtalare?

Inläggav Claes » 2006-10-15 21:32

Nefilim skrev:Det stora tillverkarna måste ju ha resurser som inte micro -eller enmansföretagen har. Då tänker jag på tekniker, ingenjörer och tillgång till dyr mätutrustning och tillika elektronik. Eller är alla dessa enbart kommersiella?

Jag har ingen vidare koll på högtalarmarknaden men kommenterar frågeställningen principiellt. Först och främst tror jag inte kommersiella drivkrafter behöver vara dåliga. Under förutsättning att det finns en rimligt fungerande marknadsekonomi där slutkonsument och tillverkare kan påverka varandra rimligt direkt, kan det nog i stället vara en utmärkt drivkraft.

Ett alternativt förhållningssätt hos någon som utvecklar/tillverkar något är i stället för det kommersiella det ideella. Det kan i praktiken innebära att produkten blir hur bra eller dålig som helst.

Det kommersiella incitamentet är vanligen ekonomisk lönsamhet. Det ideella incitamentet kan vara en vision om att skapa något enastående som uppfyller krav som kanske vida överstiger vad en potentiell marknad har intresse av att betala för.

De stora tillverkarna har undantagsvis tagit fram enastående bra produkter till rimligt pris. Till exempel CD-spelare från JVC och Pioneer. Efterföljande modeller har undantagslöst varit påtagligt sämre.

Det visar att andra överväganden är apparatens egenskaper/kvalitet fått styra utvecklingen hos dessa kommersiella jättar. Varför och hur detta fungerar är förvisso intressanta frågor.

Min uppfattning är att ett huvudproblem inom såväl hi-fi som i musikbranschen är just bristen på marknadsekonomi. Med det menar jag inte att det är politiker som i statliga företag beslutar om vad som ska göras, utan att det finns för långa kedjor med för många potentiellt felande länkar mellan producent/tillverkare och slutanvändare.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi