Missa inte Login TV2 ikväll 21:30 (inaktuellt)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2006-08-23 22:14

Svante skrev:Nja, nu är jag ingen höjdare på ANOVA, men en snabb test med det som finns i Excel säger (om jag har gjort rätt) att data med 94%* sannolikhet (p=0,045) visar att det finns en skillnad på de tre kablar de lyssnade på. Givet att testet var dubbelblint osv osv.

Tror jag. Kan inte nån, tex Dahlqvist som jag tror behärskar detta, göra en riktig ANOVA så att vi får ut alla samvariationer också? Eller ska man använda ANOVA förresten, det här är ju en fråga om rangordning bara (jag satte 3 för bäst, 2 för mellan och 1 för sämst).

*Stor reservation för om jag har gjort rätt.

Ett proportionstest torde funka eftersom variblerna är kategoriska. Kan utföras i exv Minitab. Hade gärna gjort detta om tiden funnits :oops:
11010000

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-08-23 22:18

Tycker det var ganska hyggligt jämfört med testen av en billig, mellandyr och dyr CD skiva. Dom kostar ju lika mycket. 8 eller 12 spänn spelar väl ingen roll.
Och varje skiva fick ju "exakt" samma åldringsprocess. Även om dom kunde tjuvkika på varandra och testen var för kort etc. Så är det väl ändå sladd testen en början? Kanske några fler blir intresserade av att testa något blint i en tidning eller så med bättre metodik?
Att testa olika sladdar som mäter exakt lika är väldigt lätt och intressant, köp 2 ggr så mycket och kapa på hälften och lyssna om första eller andra hälften är bäst.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-08-23 22:21

Syftet var väl mest generell konsumentupplysning än att testa väldigt seriöst... inte raljant åt nåt håll, helt ok på så sätt.

Insiktsfullast var ju snubben som erkände att det kan vara svårt att byta ner sig från nåt som är dyrare :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-08-23 22:22

Harryup skrev:Tycker det var ganska hyggligt jämfört med testen av en billig, mellandyr och dyr CD skiva. Dom kostar ju lika mycket. 8 eller 12 spänn spelar väl ingen roll.
Och varje skiva fick ju "exakt" samma åldringsprocess. Även om dom kunde tjuvkika på varandra och testen var för kort etc. Så är det väl ändå sladd testen en början? Kanske några fler blir intresserade av att testa något blint i en tidning eller så med bättre metodik?
Att testa olika sladdar som mäter exakt lika är väldigt lätt och intressant, köp 2 ggr så mycket och kapa på hälften och lyssna om första eller andra hälften är bäst.

Tycker inte jag. Åldringprocessen var inte lika, hur vet man att inte fler dyra skivor hamnade överst i påsen?

Dessutom var utvärderingen rätt oseriös, att titta på en film... Hade varit bättre att kolla om det var rätt data kvar på skivan, och om man hade försökt tillfoga alla skivorna samma fel.

Nä.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-08-23 22:24

phloam skrev:Syftet var väl mest generell konsumentupplysning än att testa väldigt seriöst... inte raljant åt nåt håll, helt ok på så sätt.

Ja, men vad upplyste de om då? Att det finns olika högtalarkablar och att det finns olika CD-ämnen? Knappast om det var nån skillnad iaf.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-08-23 22:25

Svante:
jag använde blippar runt exakt.
Tyckte den var otroligt värdelös som test om det inte framgick.

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-08-23 22:25

Svante skrev:Hade varit bättre att kolla om det var rätt data kvar på skivan, och om man hade försökt tillfoga alla skivorna samma fel.

Nä.

Rätt data? antingen finns den väl där eller inte..

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-08-23 22:27

BengtO skrev:
Svante skrev:Hade varit bättre att kolla om det var rätt data kvar på skivan, och om man hade försökt tillfoga alla skivorna samma fel.

Nä.

Rätt data? antingen finns den väl där eller inte..

Inte ALL data. Det blir små fel i delar av data till att börja med. Är det en film så måste man titta igenom hela filmen och se varje pixel som blir fel.

Ett program som kollar dataintegriteten hade varit mycket bättre.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-08-23 22:47

Intressant också att de på hemsidan kallar Eldfågeln för "Stradivarius"...
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=53659&a=632384&lid=art_615798&lpos=extra_0

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-08-23 23:02

Inget nytt framkom för min del, dvs det är ofta ljudskillnader mellan olika kablar även om de nu ibland är jätte små.

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2006-08-23 23:26

Undra varför de inte testade den där 70000kr-kabeln de visade upp?.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-08-23 23:33

ryst skrev:Undra varför de inte testade den där 70000kr-kabeln de visade upp?.

Ja, det kanske hade varit intressant. Men mer intressant är, varför testade de inte just de kablar de visade upp i inledningen?

/ B

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-08-23 23:41

Hade varit för dålig publicitet om testet hade slagit fel ut. Det är nog den troligaste orsaken. Lite att vinna, mycket att riskera helt enkelt
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-08-23 23:53

Rydberg skrev:
Hade varit för dålig publicitet om testet hade slagit fel ut. Det är nog den troligaste orsaken. Lite att vinna, mycket att riskera helt enkelt

Mjae, nu var det väl inte dom som gjorde programmet som också saluförde kabeln? Eller menar du att Supra "beställt" programinslaget?

/ B

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-08-23 23:54

Bill50x skrev:
Rydberg skrev:

Mjae, nu var det väl inte dom som gjorde programmet som också saluförde kabeln? Eller menar du att Supra "beställt" programinslaget?

/ B

Skulle gissa att de som säljer kabeln i Sverige inte hade lånat ut kablarna om de hade testats.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-08-23 23:56

Rydberg skrev:
Bill50x skrev:
Rydberg skrev:

/ B

Skulle gissa att de som säljer kabeln i Sverige inte hade lånat ut kablarna om de hade testats.

Dom höll faktiskt kablarna i handen under inledningen... det var väl bara att koppla in :-)

/ B

PS För övrigt är Sara K jävligt bra sångerska - superb musik!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-08-23 23:58

Bill50x skrev:
Rydberg skrev:
Bill50x skrev:
Rydberg skrev:

/ B

Dom höll faktiskt kablarna i handen under inledningen... det var väl bara att koppla in :-)

De hade väl antagligen lovat att inte plugga in dem, det är ju inte helt osannolikt.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2006-08-24 02:37

mmm men vad skulle de kunna göra åt saken om de gjorde det ändå?
håller med om att det var meningslöst att inte ta med en "riktig" dyrkabel i testet
liksom, inte ens de värst kabeltroende tror ju på mirakel när man jämför kablar i det prisintervallet

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-08-24 02:59

FBK skrev:Inget nytt framkom för min del, dvs det är ofta ljudskillnader mellan olika kablar även om de nu ibland är jätte små.

Men om det är skillnader mellan kablar eller inte är ju inget nytt, det är ju uppenbart. Men det som vore intressant är ju att man jämför kablar som mäter likvärdigt och se om man kunde höra saker som man inte kan "mäta". Det är väl ändå det som är intressant, inte om en 200 meter lång telefonsladd ger annorlunda ljud än en 2 meter supra?!
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-08-24 03:06

FBK skrev:Inget nytt framkom för min del, dvs det är ofta ljudskillnader mellan olika kablar även om de nu ibland är jätte små.

jag tänker som subjektivisten...inte har du väl undgått att 99.9% hör skillnad mellan kablar 8O klart det är skillnad...frågan är bara om det är där man ska leta felen....känns lite som att ragga på killar på krogen ihopp att nån ggn hitta en tjej..

Användarvisningsbild
housemicke

älskar en bra sladdtråd

Inläggav housemicke » 2006-08-24 04:37

hehe alltid kul med sladdtester, funderar nu starkt på att köpa transparents superdupervärsting eller kanske nordost, dom gör feta grejer.. :lol: måste lägga in jorma på speed-dial också så jag kan få goda råd direkt
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-08-24 07:42

Rätt kul test tycker jag, men jag håller med dem som anser att de borde haft med en riktig dyring i testet.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2006-08-24 08:07

Som program har SVT lyckats med att skapa ett nytt lågvattenmärke, igen. Gav mig ingenting att basera mina eventuella inköpsbeslut på. Saft på en CD/DVD skiva, oseriöst, och enligt skötselanvisningarna på förpackningarna så framgår säkert att man skall försöka undvika att repa ytan.

Nä, jag tycker nog att SVT får öka kraven på kvalitet och innehåll.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-08-24 08:24

Svante skrev:Intressant också att de på hemsidan kallar Eldfågeln för "Stradivarius"...
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=53659&a=632384&lid=art_615798&lpos=extra_0

Tack för den upplysningen, Svante! Mitt intryck intryck av Rydberg blev just återställt, jag trodde det var han som var ute och cyklade.

Men konsertmästaren kanske spelade på en Strad? :D
... tycker jag!

Per

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-08-24 08:52

PeterAkemark skrev:Som program har SVT lyckats med att skapa ett nytt lågvattenmärke, igen.

Såg just programmet och håller inte med. Jag tycker det var ett
bra program, om än inte i paritet med t ex fantastiska REA... :)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2006-08-24 09:48

Utfallet från den här testen beror troligen på annat än verkliga skillnader mellan kablarna. Ta t.ex. resultatet att alla satte sniksladden som sämst på just *första* spelade låten:

1. En *mycket* trolig förklaring är att sniksladden spelades i en ordning (t.ex. som första sladd) som gör att man upplever skillnad bara därför att testdeltagarna letade efter en skillnad.

2. Om en av testdeltagarna "upplever" en skillnad, är det väldigt lätt att (även omdevetet) påverka andra deltagare, t.ex. genom att humma lite tyst, skaka på huvudet, flina lätt eller börja stampa med foten. Detta tror jag är mindre troligt, men mer sannolikt än att det skulla vara hörbara skillnader är det ju.

3. Det något samstämmiga resultatet på kommande låtar tyder också på att det handlar om turordning på objekten (eller nåt annat) än verkligt upplevda skillnader. Även om man upplever att på nästföljande låtar så blir det skillnad mellan första, andra och tredje gången låten spelas, tänker testpersonen (omedvetet?): "Men nu har dom säkert bytt, det kan ju inte vara dyrkabel på trean igen. Det var nog bäst på sladd nr 1, eller om det var bäst på tvåan kanske..."

Ett test på ytterst små hörbara skillnader, bör fokusera på just att höra *skillnad*. Ett ABX-test t.ex. ger betydligt mer information om just verkligt hörbara skillnader.

Enda slutsatsen man kan dra från testet i Login är att det är väldigt små skillnader mellan olika högtalarsladdar -- så små att dessa inte gick att detektera i deras lyssningstest.

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-08-24 09:59

till att börja med var 3 lyssningar för lite.. det borde ju ha varit minst 10/kabel och låt.. blir lite lotto annars

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-08-24 10:10

Svante skrev:
phloam skrev:Syftet var väl mest generell konsumentupplysning än att testa väldigt seriöst... inte raljant åt nåt håll, helt ok på så sätt.

Ja, men vad upplyste de om då? Att det finns olika högtalarkablar och att det finns olika CD-ämnen? Knappast om det var nån skillnad iaf.

Grundbudskapet, att kablar både kan spela roll överhuvudtaget och kan kosta onödigt mycket pengar. Själva testeresultatet var ju mindre viktigt (speciellt om man ser till nivån i övrigt i programmet, tycktes ju riktat till de som kan _väldigt_ lite om konsumentelektronik).

SVT kan nog bättre men det hade blivit ett helt annat program till en helt annan målgrupp.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-08-24 10:12

phloam skrev:SVT kan nog bättre men det hade blivit ett helt annat program till en helt annan målgrupp.

Visst, sen bestod ju programmet av mer än kabeltestet...

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2006-08-24 10:27

Jag tycker också att det var otroligt fattigt och ovetenskapligt. Hela programmet. Testerna var riktigt dåligt gjorda. Det finns ju faktiskt vetenskapliga metoder för att snabbåldra skivor, jag gissar på att exempelvis värma och kyla skivorna och utsätta dem för solljus. Alla får exakt samma behandling och sen analyseras de som Svante skrev så att man ser hur många bitfel de fått. Vad är det annars för mening med att ta tio skivor av varje modell/märke om de ändå inte får samma behandling.

Vad gäller blindtesten kablarna så finns det många anmärkningar på saker som kunde gjorts mer vetenskapligt så det blir statistiskt säkerställt. Som jag tolkade programmet så har det varit blint så att de inte visste vilken kabel som var vilken men att de innan varje kabel fått berättat att "nu är det kabel A" och "nu kör vi kabel B" vilket jag tycker mer låter som ett halvblint test. De har ju fortfarande fått veta när det byttes kabel.

Jag tror helt klart att det kan bli ljudmässiga med olika kablar men eftersom det är en så känslig fråga med kablar så bör man ju vara ännu mer noga med hur test utförs.

Slutligen så tyckte min tjej att hela programmet var pinsamt dåligt. Jag uppskattar programidén men genomförandet kunde som sagt ha varit mycket mer proffsigt och vetenskapligt.
Att följa strömmen minskar spänningen.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi