Jag förstår vad IÖ menar, men vad som avsågs var väl helt enkelt att komma fram till om det är bra med precis hur mycket mattor, sammet och gardiner som helst eller om det finns en gräns

Moderator: Redaktörer
BengtO skrev:Vatten är farligt, vattendroppar är det inte.
BengtO skrev:Jag förstår vad IÖ menar, men vad som avsågs var väl helt enkelt att komma fram till om det är bra med precis hur mycket mattor, sammet och gardiner som helst eller om det finns en gräns
IngOehman skrev:FF's "Vatten är ett farligt gift vilket omger Visby Stift?"
IngOehman skrev:PS. Det finns därtill goda skäl att tro, att den rikliga förekomsten av allergier inte är genetiskt betingad, eftersom den exploderat på kort tid, så kort att man kan vara rätt säker på att den genetiska förändringen hos populationen är marginell. Kanske är det så enkelt som att människors miljö blivit "för ren", vilket i sig skapar överkänsliga invidivider?
IngOehman skrev:Jag rekommenderar vilkensomhelst matta med kapad sisådär 15 mm lång lugg, alltså inte trådloopar.
IngOehman skrev:Tittar man på listan över allergener så är de som toppar den mätt i hur många de drabbar, idel naturliga ämnen. Sådana som förekommit i vår omgivning i miljontals år.
Vh, iö
BengtO skrev:IÖ.. Med "vad som avsågs" menade jag att "JAG tror" att den som ifrågasatte golvmattors "godhet" tänkte sig att en golvmatta i varje rum kanske var bra som insamlande "filter" för partiklar, men att det kanske kunde bli "för mycket" med heltäckande mattor..
BengtO skrev:Om det nu är som du förespråkar bör väl en hel inklädnad av rummet i nåt sorts 15mm-tyg, både i golv, vägg och tak vara bäst för känsliga?. Jag har inte en aning, jag bara spånar..
Bill50x skrev:Själv var jag tidigare (upp till ca 30 års ålder) rätt ordentligt allergisk mot vissa hundar. Men efter att ha umgåtts med en labrador från den var ca 2 månader gammal tills den blev fullvuxen, har min hundallergi i stort sett försvunnit. Uppenbarligen kan tillvänjning ske även efter två års ålder.
n-puh skrev:Skulle man vilja undersöka om det kan finnas ett samband (även om misstanken vore påtagligt svag) så finns det ju trots allt ett ökat mattanvändande som föregått uppsvinget av allergiska besvär.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster