Moderator: Redaktörer
PekkaJohansson skrev:...talet om "överdämpning" har till och från varit ganska spritt även när man diskuterat välplanerade, välljudande och komfortabla rum.
PekkaJohansson skrev:Det är dags att en gång för alla avliva myten om det att det skulle vara jobbigt att vistas i ett rum med kontrollerad efterklang.
PekkaJohansson skrev:Det är dags att en gång för alla avliva myten om det att det skulle vara jobbigt att vistas i ett rum med kontrollerad efterklang.
Manzarek skrev:En extremistisk subkultur vars största mål är att täcka väggar och tak med ägg kartonger. En sociologisk studie hade näpeligen ringat in dem som en fundamentalistisk grupp; mest frekvent utbredning ibland män 18- 40; svårigheter att hitta sambo; med märkliga åsikter om kvinnor. Att deras övertro till sin metod för bättre ljud är skrämmande och ett besudlande av seriös akustik finns det säkert akademiska avhandlingar om.
PekkaJohansson skrev:Och nej, det finns ingen genväg förbi kontrollerad efterklang om man söker högklassig återgivning. Oavsett om inspelningarna är torra (studiomiljö) eller klangliga (kyrka/konsertsal/restaurangmiljö) kommer de alltid att färgas av lyssningsrummets klang och därmed inte låta som när de gjordes.
Manzarek skrev:Detta är en viktig fråga. Ännu en gång:
Har LTS officiellt tagit avstånd ifrån ägg kartonger?
Hmm. Nu är vi där igen. Jag blir så trött på det där extremt förenklade sättet att hantera de centrala begreppen, i det här fallet "högklassig återgivning".
Ibland får jag intrycket att vissa forumdeltagare tror att alla system/rum skulle gå att placera i två dimensioner, på en axel mellan "dåligt" och "bra/neutral". Och att en sådan axel skulle representera någon sorts "sanning". Jösses, så inskränkt.
Målbilderna över vad vi alla försöker uppnå är betydligt mer komplex än så. Det är en sammansatt uppsättning mål som dessutom skiljer sig mellan individerna. Vägen dit är mångfasetterad och stundvis kaotisk. Jag är fullständigt övertygad om att mitt mål (implicit vad jag definierar som "högklassig återgivning") skiljer sig från ditt. Våra vägar mot målen kommer säker att understundom följas, understundom att vara skilda åt. Tro inte att du vandrar VÄGEN. Det finns flera sanningar.
Gör ett experiment. Kliv för ett ögonblick ut ur den teknologiska fållan. I andra trådar på forumet har den senaste tiden genusperspektivet poppat upp. Prova att applicera genusperspektivet på hifi begreppet. Kommer du till samma slutsatser nu när du anlyserar "högklassig återgivning" med genusperspektivet som tolkningsgrund? Eller ett kulturhistoriskt, eller ett ekonomiskt?
Vad vi uppfattar som sant beror mångt och mycket på hur vi avgränsar oss, hur vi uppfattar vår omvärld och vilken kontext vi har. Det finns gott om genvägar.
niklasz skrev:En gissning från min sida är att det Pekka talar om (högklassig återgivning)är ett mål som du inte delar. Du är ute efter något annat, vilket givetvis är helt i sin ordning. Om ni har olika mål så kan man självklart förvänta sig olika vägar till målet, men det betyder inte att det steg mot Pekkas mål, som han beskrev, skulle vara möjligt att kringgå.
LarsR skrev:Det kan se coolt ut med högtalarna en bra bit ut i rummet om man har ett 50kvm stort rum men i ett litet bostads rum så känns det riktigt malplacerat. Tycker att det är konstigt att det är rätt så få audiofiler som vill gömma undan elektroniken utan istället vill att den ska stå framme på höga pedistaler av stål och krom
Hetsporren skrev:LarsR skrev:Det kan se coolt ut med högtalarna en bra bit ut i rummet om man har ett 50kvm stort rum men i ett litet bostads rum så känns det riktigt malplacerat. Tycker att det är konstigt att det är rätt så få audiofiler som vill gömma undan elektroniken utan istället vill att den ska stå framme på höga pedistaler av stål och krom
De flesta högtalare låter ju bäst en bit bort från väggarna, dvs. en bit in i rummet. Ställer man dom då där så behöver man kanske inte åtgärda så stora akustiska fel som man vore tvungen till om man trycker dom intill ett hörn. För egen del har jag inget utrymme att gömma undan mina prylar på, tycker dessutom att de (tillsammans med TV:n) förgyller vardagsrummet visuellt.
LarsR skrev:Hetsporren skrev:LarsR skrev:Det kan se coolt ut med högtalarna en bra bit ut i rummet om man har ett 50kvm stort rum men i ett litet bostads rum så känns det riktigt malplacerat. Tycker att det är konstigt att det är rätt så få audiofiler som vill gömma undan elektroniken utan istället vill att den ska stå framme på höga pedistaler av stål och krom
De flesta högtalare låter ju bäst en bit bort från väggarna, dvs. en bit in i rummet. Ställer man dom då där så behöver man kanske inte åtgärda så stora akustiska fel som man vore tvungen till om man trycker dom intill ett hörn. För egen del har jag inget utrymme att gömma undan mina prylar på, tycker dessutom att de (tillsammans med TV:n) förgyller vardagsrummet visuellt.
Återigen om högtalarna vore designade med avseende på bashöjning som uppstår vid två angränsningsyta så är det ju inget problem att fixa till resten med akustiska ingrepp
LarsR skrev:...kunna implementeras som en del av högtalarens förpackningen samt en liten bruksanvisning om hur den ska tillämpas. Den kan också innehålla tips på hur man själv kan designa en snygg ram med ett fint tyg över som passar den övriga inredningsstilen.
Hetsporren skrev:LarsR skrev:Hetsporren skrev:LarsR skrev:Det kan se coolt ut med högtalarna en bra bit ut i rummet om man har ett 50kvm stort rum men i ett litet bostads rum så känns det riktigt malplacerat. Tycker att det är konstigt att det är rätt så få audiofiler som vill gömma undan elektroniken utan istället vill att den ska stå framme på höga pedistaler av stål och krom
Återigen om högtalarna vore designade med avseende på bashöjning som uppstår vid två angränsningsyta så är det ju inget problem att fixa till resten med akustiska ingrepp
Men den bashöjning du talar om är inte det enda bekymret.
Ta t.ex. röster, som oftast blir burkiga intill vägg etc. Ju färre
sådana bekymmer, desto färre/mindre ingrepp bhöver göras.
niklasz skrev:Men kan inte denna burkighet hos röster som du beskriver, Hetsporren, bero på att högtalaren inte är dimensionerad för "nära vägg-placering" samt att väggen bakom högtalaren saknar dämpning, snarare än att det skulle vara ogörligt att skapa en lösning som återger röster bra vid väggnära placering?
Bill50x skrev:LarsR skrev:...kunna implementeras som en del av högtalarens förpackningen samt en liten bruksanvisning om hur den ska tillämpas. Den kan också innehålla tips på hur man själv kan designa en snygg ram med ett fint tyg över som passar den övriga inredningsstilen.
Om det är något som "folk" inte vill göra så är det att meka själv med grejor. Köper man en högtalare för dyra (?) pengar ska den vara färdig. Anser konstruktören att det ska hängas upp någon akustikskiva ska en färdig sådan medfölja eller åtminstone erbjudas som tilläggsköp.
/ B
Hetsporren skrev:niklasz skrev:Men kan inte denna burkighet hos röster som du beskriver, Hetsporren, bero på att högtalaren inte är dimensionerad för "nära vägg-placering" samt att väggen bakom högtalaren saknar dämpning, snarare än att det skulle vara ogörligt att skapa en lösning som återger röster bra vid väggnära placering?
Självklart, fast om man låter bli att placera den på det viset så slipper man (kanske) akustikskivan och att göra lika omfattande akustiska ingrepp i rummet.
LarsR skrev:Snyggt så det förslår är det i alla fall!
Hetsporren skrev:LarsR skrev:Snyggt så det förslår är det i alla fall!
...trots att han inte gömt undan "hifi-altaret" och trots att högtalarna är placerade långt ifrån väggarna.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 8 gäster