Hembesök hos Jorma *foton*

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-09-18 16:06

Fast tråden hade kommit allt längre från Jorma och hans kablar, innan detta åter togs upp. I stället hade den ju börjat glida över i mer allmänna resonemang som inte specifikt rör Jorma och hans produkter.
För övrigt förstår jag inte vad detta betyder (speciellt inte i detta sammanhang):

Bara för att det finns ett antal tekniskt kunniga personer på detta forum betyder inte det att man sitter på den absoluta sanningen. T.o.m Einsteins teorier ifrågasätts till viss del numera, om det sker med rätt eller fel är jag inte kompetent nog att avgöra...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-18 16:07

Tråden handlar om Jorma Prime - som är en kabelserie. Uppfattat?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-09-18 16:25

Jäkligt taskigt att besudla Hetsporrens tråd genom att skriva att Jorma är ett svin osv.. Jäkligt taskigt mot Jorma också. Sådär bör man inte uttala sig om medmänniskor.
NN

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-18 17:07

NNord skrev:Hallå den här tråden alltså, det har skrivits ganska taskiga saker om Jorma. Han är faktiskt inte medlem och kan försvara sig mot dumheter.

Varför denna häxjakt på vårt fina forum?

Hetsporren skrev:Javisst, lägg ned skitsnacket om Jorma nu! Det var inte därför denna tråd skapades. :evil:

NNord skrev:Jäkligt taskigt att besudla Hetsporrens tråd genom att skriva att Jorma är ett svin osv.. Jäkligt taskigt mot Jorma också. Sådär bör man inte uttala sig om medmänniskor.

Var exakt står dessa nedsättande saker? Den kommentar som var har väl modererats bort. Tvärtom tycker jag mej läsa flera erkännanden av Jorma Designs framgångar.

Att någon tycker att "Hi-end kablar" är "ormolja" är väl inte ett personangrepp?

Nästan det enda jag tycker är lite taskigt är trådskaparens inledning som jag tolkar som en nedsättande ironi:

- "svindlande kabelaffärer"
- "Torslandas bidrag"
- "vad det är för folk som har råd och lust att..."
- "den före detta hiss-mekanikern"
- "haft ett sagolikt flyt"
- "perfekt kombination av tur och..."
- "knappast tycker att denna typ av produkter berikar mänskligheten"

Vad hade trådskaparen väntat sig?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-18 17:08

Mitt första inlägg är helt befriat från ironi.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-18 17:21

Min fråga kvarstår. "Var exakt står dessa nedsättande saker (om Jorma)?.. Om det inte är i trådskaparens inledning.

"Kabelkrängare" används i allmänna ordalag (och om fler än Jorma). "Ormolja" är inget personangrepp. Jag förstår inte upprördheten på slutet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-18 17:25

Hetsporren skrev:Tråden handlar om Jorma Prime - som är en kabelserie. Uppfattat?

Uppfattat :-)

Har du lyssnat än?

/ B

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-18 17:36

Koffe skrev:
1 "svindlande kabelaffärer"
2 "Torslandas bidrag"
3 "vad det är för folk som har råd och lust att..."
4 "den före detta hiss-mekanikern"
5 "haft ett sagolikt flyt"
6 "perfekt kombination av tur och..."
7 "knappast tycker att denna typ av produkter berikar mänskligheten"

Vad hade trådskaparen väntat sig?

Jag skall svara (har ändrat i citatet till siffror):

1) En kabelaffär är när det köps/säljs en kabel, en svindlande dylik blir det när kabeln i fråga kostar sexsiffrigt.
2) Jorma bor i Torslanda, ett högstatusområde utanför Göteborg. Vad jag vet finns ingen annan high end-leverantör bosatt där...
3) En uppriktig undran som inte har nåt alls med Jorma att göra, egentligen.
4) Faktabakgrund.
5) En frågeställning (se hela meningen).
6) En frågeställning (se hela meningen).
7) Min personliga åsikt om denna typ av produkter, alldeles oavsett om de kommer från Jormas kabelfabrik.

Fler frågor?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-18 17:41

Lämnar tråden... [/s]

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-18 17:53

Koffe skrev:Lämnar tråden... [/s]

No hard feelings... :)

Bill50x skrev:Har du lyssnat än?

Onsdag, kl. 19... :wink:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-09-18 22:13

Jax skrev:Pja, om nu Jorma Design är ett enmansföretag så kan ju en viss besinning vara påkallad.

Annars finns det inget som heter förtal av juridisk person.

Jag vet, och hade hoppats att ingen skulle upptäcka min fadäs. :oops:

Vad heter det när motsvarande händer ett företag, för någon motsvarighet finns väl?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-09-18 22:19

Jäkligt taskigt att besudla Hetsporrens tråd genom att skriva att Jorma är ett svin osv.. Jäkligt taskigt mot Jorma också. Sådär bör man inte uttala sig om medmänniskor.

Blır du verklıgen förvanad pa detta forum,det beror mycket pa vem det galler ocksa. Nu ar ju Jorma Dyrkabelkrangare och da ar det frıtt fram.....

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-09-18 22:49

Jorma Designs kablar är Ormolja av högsta dignitet. De förtjänar epitetet SMB (Super Marketing Bullshit).

Men vi lever ju i en fri ekonomi och så länge en vara har köpare så kommer den att produceras, tyvärr. Kanske kablarna kunde krängas via TV-Shop, där annan Ormolja säljes.

Mvh

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-09-19 08:11

woland skrev:Jorma Designs kablar är Ormolja av högsta dignitet. De förtjänar epitetet SMB (Super Marketing Bullshit).

Innan Ni skriker ormolja, visa upp lite konkreta belägg för att detta är fallet (Ovasett om det gäller Jormas kablar eller någon annans).

Har någon av er som skriker ormolja ens lyssnat på Jormas kablar?

Bara för att någons hantverk råkar "kosta dyrt" så betyder det ju inte att det är dåligt! - Jag säger som jag gjort tidgare, man betalar inte för det ingående materialet; utan för tillverkarens hantverkskunskaper och för att produkten fungerar..

Personligen är kablar lågt prioiterade i min verklighet, men det skulle dock aldrig få mej att nedvärdera någons hantverk och skrika ormolja, för mej låter detta betende det slags masspsykos man hittar hos sektmedlemmar! -- Eller så är det det klassiska; när man inte har något vettigt att birdra med - sparka på den som är ämnet för dagen...

/ptr

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-19 09:02

FBK skrev:

Blır du verklıgen förvanad pa detta forum,det beror mycket pa vem det galler ocksa. Nu ar ju Jorma Dyrkabelkrangare och da ar det frıtt fram.....

Håller med FBK, för en gångs skull. :wink:

Kan vi inte skippa skitsnacket om Jorma/Jorma Design nu? Det har redan fått konsekvensen att jag inte vill göra nån jämförelse mellan Supra och hans kablar i morgon, nu blir det ett vanligt bildreportage kombinerat med några rader om hur hans system låter istället. I bästa fall... Ser fram emot detta!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-19 09:44

niklasz skrev:Fast tråden hade kommit allt längre från Jorma och hans kablar, innan detta åter togs upp. I stället hade den ju börjat glida över i mer allmänna resonemang som inte specifikt rör Jorma och hans produkter.
För övrigt förstår jag inte vad detta betyder (speciellt inte i detta sammanhang):

Bara för att det finns ett antal tekniskt kunniga personer på detta forum betyder inte det att man sitter på den absoluta sanningen. T.o.m Einsteins teorier ifrågasätts till viss del numera, om det sker med rätt eller fel är jag inte kompetent nog att avgöra...

Vad är det du inte förstår? Jag menar bara att även om vissa mycket kunniga personer avfärdar alla dyrkablar som ormolja och bedrägeri så betyder inte det att de sitter inne med hela sanningen. Det skrivs ofta att en "korrekt konstruerad kabel är helt transparant och påverkar inte ljudet". Så klart inte, det gör inte en korrekt konstruerad förstärkare heller. Frågan är dock, finns det några sådana? Uppenbarligen hör "folk" skillnad på såväl kablar som förstärkare och alla kan väl inte ha lika fel?

Sorry Hetis för lite mer OT :-)

/ B

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-09-19 09:50

Ptr skrev:
Bara för att någons hantverk råkar "kosta dyrt" så betyder det ju inte att det är dåligt! -

Nej kablarna är förmodligen inte så mycket sämre än de flesta andra kablar. Vore det avgjort hörbara skillnader så skulle de väl inte gå att sälja får man hoppas.

Ptr skrev:
man betalar inte för det ingående materialet; utan för tillverkarens hantverkskunskaper och för att produkten fungerar..

Hantverkskunskapen ligger väl på den nivån att vem som kan göra en ljudmässigt likvärdig kabel. Utgår ifrån att de är hyfsat korrekta och inte visar totalt felaktiga värden. Att lära sig löda kan väl vilken normalbegåvad individ som helst. Materialet, ja du, tänk efter....

Men visst, det finns ju kvinnor som köper damväskor i plast för 30.000 till 50.000 kr.

Mvh

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2006-09-19 10:09

Jag ser fram emot dina intryck hetsporren.

Själv tycker jag att kablarna ser otroligt välgjorda ut. Hade jag en high end anläggning i ett riktigt bra rum så hade jag gärna provat dom. :)

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-09-19 13:05

woland skrev:Men visst, det finns ju kvinnor som köper damväskor i plast för 30.000 till 50.000 kr.

Hur menar du att det har någon bäring på konstruktion och prissättning på kablar?

Hantverkskunskapen ligger väl på den nivån att vem som kan göra en ljudmässigt likvärdig kabel. Utgår ifrån att de är hyfsat korrekta och inte visar totalt felaktiga värden. Att lära sig löda kan väl vilken normalbegåvad individ som helst. Materialet, ja du, tänk efter....

Utmärkt, upp till bevis! (Kommer du dragande med 4 meter EKK är du diskvalificerad eftersom du inte har något med konstruktionen av den att göra!)

/ptr

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-19 13:22

Sorry Hetis, OT igen.

Alltså, det finns de som betalar 50.000+ för en klocka när en plastsak för 39,90 visar tiden lika bra. Eller rättare sagt, det går lika exakt.

Men man vill kanske ha lite mer status, högre kvalitet, mer lättavläst urtavla, fler funktioner osv.

Och vissa damer betalar 30.000 för en handväska trots att en 2:- plastkasse från Coop rymmer mer och är lika bekväm att bära....

För att inte tala om dom som gärna betalar lite mer för en högtalarkabel för att få en snyggare sådan, bättre anslutningar som gör att den behåller sina egenskaper över tiden, att den inte lastar ner taffligt konstruerade slutsteg (eller slusteg som kanske kräver mer pga sin konstruktion som gör att det blir känsligare i andra avseenden) osv.

Ska bli intressant att få höra vad Hetis tycker efter provlyssningen!

B

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-09-19 13:48

Jag tycker visst att du ska ta och jämföra Prime mot dina Ply, hade varit kul att höra hur du upplever skillnaden.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-09-19 14:42

Ptr skrev:
woland skrev:
Men visst, det finns ju kvinnor som köper damväskor i plast för 30.000 till 50.000 kr.

Hur menar du att det har någon bäring på konstruktion och prissättning på kablar?

Det har inget med konstruktion att göra. Bara kosmetik.

Ptr skrev:
Citat:

Utmärkt, upp till bevis! (Kommer du dragande med 4 meter EKK är du diskvalificerad eftersom du inte har något med konstruktionen av den att göra!)

Ja då köper jag koppartråd i lösmeter och krymper lite slang omkring. Kommer att funka jättebra. Spadar får jag väl lägga några tior på också.

Mvh

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2006-09-19 15:10

Kul att se här att det finns så många grymma kabeltillverkare här på detta forum.

Ni kanske skulle kunna ta och utmana Jorma Prime och eller en annan sk dyrkabel??

Jag är gärna med i panelen och jag testar gärna blint också naturligtvis. Det vore faktiskt riktigt kul :D

Dock vore det trevligt om ni minskade lite granna på sarkasmerna för jag tror att dom flesta förstår att ni är mycket kritiska och skeptiska ändå.

Mvh/Dan :)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-19 15:14

Framförallt så kan ni ju försöka försörja er på tillverkningen...

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2006-09-19 15:16

Alltså, det finns de som betalar 50.000+ för en klocka när en plastsak för 39,90 visar tiden lika bra. Eller rättare sagt, det går lika exakt.

De som tillverkar och säljer klockor för +50 000 påstår heller inte att den klockan visar tiden bättre än den för 39:90. Dom sticker inte under stolen med att merpriset för den exklusiva klockan handlar om utseende, mode, status, få tillverkade exemplar eller ren exklusivitet - alltså inte om tekniska prestanda. Likaså kan man förmoda att alla som köper den dyra klockan också är införstådda med att så är fallet.

Men här finns en avgörande skillnad gentemot (över)prissättningen av t.ex. högtalarkablar. Här påstås allt "lullull" faktiskt ha en positiv inverkan på ljudkvaliteten - dvs en teknisk funktion. Kabeln är tillverkad som den är med de material som ingår, primärt för att kabeln ska överföra signalen "bättre" mellan slutsteg och högtalare, och inte primärt för att estetiskt förhöja användarens lyssningsrum, eller som statusförhöjande pryl.

Hur hade du, Bill50x, ställt dig om jag tillverkat en klocka som jag påstod fick dig att hålla tiden bättre tack vare att klockan på ett unikt sätt samverkar med hjärnans alfavågor? Du inte bara ser på visarna vad klockan är utan du "vet" också intuitivt när det är dags att gå på mötet. Ser ut som en vanlig, bättre klocka på Clas Olsson men det är det ju inte! Samma material som i rymdfärjan och synnerligen krångliga produktionsmetoder gör tyvärr att priset rasar iväg något (måste du fråga har du inte råd...). Men en introduktionsrabatt på 40% borde inte vara omöjlig om du är lite på hugget...

Kanske lite sund skepsis..?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2006-09-19 15:55

He he...mkt bra inlägg Conan!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-19 16:08

Conan skrev:Hur hade du, Bill50x, ställt dig om jag tillverkat en klocka som jag påstod fick dig att hålla tiden bättre tack vare att klockan på ett unikt sätt samverkar med hjärnans alfavågor? Du inte bara ser på visarna vad klockan är utan du "vet" också intuitivt när det är dags att gå på mötet.

En sån klocka skulle jag behöva , alla gånger :D

Tyvärr är det så att många prylar inte går att sälja om man inte kan linda in det i teknik eller prestanda. En bil säljs inte på bra väghållning, skön känsla i klangen när man stänger dörren osv (även om detta definitivt är viktiga parametrar vid utvecklingen) utan på att fjädringen går att ställa i 3 lägen, bagageytrymmet är på X liter, motorn är på si och så många hästkrafter, fälgarna är på si och så många tum med mera. Mycket av detta är oviktigt och till slut är det utseende och pris som fäller avgörandet.

När det gäller kablar är det inte ens någon idé att presentera tekniska fakta eftersom det för de allra flesta inte betyder någonting alls. Så det blir prestandan man försöker beskriva. Att en bra kabel är bättre än en dålig kan vi väl alla vara överens om :-)
Men hur beskriva en bra kabel? Så det motiverar priset? Tja....

/ B

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-09-19 17:17

Conan är min nya idol 2006.... 8O :lol:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-09-19 18:08

Conan skrev:
Men här finns en avgörande skillnad gentemot (över)prissättningen av t.ex. högtalarkablar. Här påstås allt "lullull" faktiskt ha en positiv inverkan på ljudkvaliteten - dvs en teknisk funktion. Kabeln är tillverkad som den är med de material som ingår, primärt för att kabeln ska överföra signalen "bättre" mellan slutsteg och högtalare, och inte primärt för att estetiskt förhöja användarens lyssningsrum, eller som statusförhöjande pryl.

Jovisst. Men detta ær ju allmænt kænt. All information finns ju fritt tillgænglig (æven om den komeriella HiFi-prssen ljuger sig blå før att få luckrativa annonsører, men det gæller ju inte bara kablar, utan ær ett genomgående inslag i deras verksamhet (før att alls øverleva)). Den som vill ha en bra och billig kabel kan ju køpa en, eller hur? Som jag ser det inriktar sig den hær typen av produkter till folk som ær "vill ha"-typen och som inte bryr (eller snarare: behøver bry) sig om priset. Precis som nær det gæller handvæskor før 50kkr. Æven om reklamen påstår att inverkan på ljudet ær stor. Folk måste ju førstå att det reklam, inte fakta. Fakta får man skaffa på annat håll, t.ex. ett bibliotek eller bokhandel dær man kan få tag i bøcker om ellæra och elektronik.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-09-19 18:30

Max_Headroom skrev:
Conan skrev:

Jovisst. Men detta ær ju allmænt kænt.

Ack, om det vore så väl!

Dessvärre så är ju tidningarna, som du ju säger, fulla av andra uppgifter, vilket är mångas enda källa till information, vid sidan av säljarens glasiga besked.. Det kan inte vara lätt att vara konsument när inte hifitidningarna står på konsumentens sida och upplyser om det som Conan säger härovan.
... tycker jag!

Per

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi