Mätningsförakt ifrån andra än tekniker.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-29 12:31

Mayro skrev:Felaktig marknadsföring ÄR inte marknadsföring...
Det är klart det är. Hur tänker du egentligen?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-09-29 12:41

Almen skrev:
Mayro skrev:Felaktig marknadsföring ÄR inte marknadsföring...
Det är klart det är. Hur tänker du egentligen?

förstår inte riktigt din fråga almen :?: :wink:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-29 12:45

Mayro skrev:förstår inte riktigt din fråga almen :?: :wink:

Nähä. Slipp då. :)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-09-29 12:47

Almen skrev:
Mayro skrev:förstår inte riktigt din fråga almen :?: :wink:

Nähä. Slipp då. :)

8)
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-29 14:47

Vee-Eight skrev:Kvalitet är inget annat än rätt kvalitet. Saker skall inte vara bättre än vad som krävs, eftersom det annars är slöseri av vinst, resurser och tid. Bruksvärdet skall aldrig överträffa förväntningarna. Så visst, är ett system baserat på vilket behov det skall tillfredsställa så blir ingenting bättre än vad den kultur som råder tillåter.

Å andra sidan så är en marknadsekonomi såpass smart att skulle ett behov finnas eller uppstå så tillfredsställs det snabbt, eftersom behovet är ett verkligt behov då det kan ge en vits med att tillfredsställa det, som tex pengar i fickan för entreprenören.

Alltsammans är ytterst darwinistiskt.

Å ena sidan är det du skriver en bra beskrivning av hur stora delar av världen fungerar. Dina beskrivningar inte bara applicerbara på produkternas, utan även på marknadsföringens kvalitet! :?

Men, konsekvensen av det du skriver är inget som inämnvärd grad faller tillbaka på tillverkarna, utan konsekvensen är att det behövs en kritisk press!
Om pressen är kunnig, saklig och kritisk så ökar benägenheten att tala sanning på företagens marknadsföringsavdelningar. Lögner som de förlorar på vill de ju inte hålla på med, bara sådana som de vinner på.

Om det motsatta tillståndet (okritisk medlallande press) råder så agerar marknadsavdelningarna efter helt andra regler - nämligen att de studerar vad konkurrenterna hävdar att de presterar, i förekommande fall studerar de till och med hur mycket konkurrenterna ljuger - så att de skall kunna lägga sig i samma storleksordning. 8O

Jag har stött på dessa resonemang på många olika företag och baxnar varje gång jag hör dem! Men - så ser verkligheten ut, och visst - det är nästan ett skolexempel på en darwinistisk effekt. 8)

Kort sagt:

1. Så länge som pressen inte är kunnig och granskande, kommer företag som talar sanning att komma på efterkälken. :(

2. Teknikerna på alla företag jag känner till är inte inblandade i det här spelet, men de vet självklart om det.

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag försöker inte på något sätt skuldbelägga marknadsförarna, de spelar ju bara efter de regler som gäller och försöker göra sitt bästa för företaget de jobbar på.

(Visst kan man ifrågasätta om osanningar är acceptabelt bara för att det är bra för företaget, men så ser ju marknadsföringsverkligheten ut. Jag ogillar det förstås, men har vant mig vid att folk resonerar på så vis att det är ok att "tala lika mycket osanning som alla andra" :? ...)

Hursomhelst: De som i grunden är orsaken till att verkligheten ser ut på det här viset är pressen som inte tar i med hårdhandskarna mot dem som talar osanning! I varje fall i de fall som nämnd press gör anspråk på att vara till för konsumenterna och inte för branschen.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-09-29 14:57

IngOehman skrev:
Men, konsekvensen av det du skriver är inget som inämnvärd grad faller tillbaka på tillverkarna, utan konsekvensen är att det behövs en kritisk press!
Om pressen är kunnig, saklig och kritisk så ökar benägenheten att tala sanning på företagens marknadsföringsavdelningar. Lögner som de förlorar på vill de ju inte hålla på med, bara sådana som de vinner på.

Alltihop är alltså HiFi-blaskornas fel! Precis vad jag hävdat i åratal... Bränn dom, bränn dom!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-29 15:02

Mayro skrev:Finns här verkligen någon med kunskaper i marknadsföring 8O

Och jag menar inte om det finns någon som TROR sig ha kunskaper. Utan någon som verkligen HAR dom också :?:

Ibland anses antalet yrkesverksamma år som en sorts grund för kunnandet, men det behöver ju inte alls vara relevant i sammanhanget även om erfarenhet ofta även ger kunskap.

Jag har arbetat med marknadsföring och reklam på reklambyrå sedan slutet på 1968. Dels som inköpare ("faktor") dels som projektledare för såväl marknadsåtgärder gentemot privatpersoner som kvalificerad business-to-business inom tekniska områden. En 2-årig utbildning på IHM som Internationell Marknadsförare har jag också med mig i bagaget.

I slutet på 80-talet gick jag över till den producerande sidan, där handlade det om marknadsföring och försäljning av distributionsförstärkare och i viss mån lite hifi på Xelex. Därefter satellit-mottagning på Handic, där jag dels skötte marknadskommunikationen, dels projektering/dimensionering av kabel-tv nät för hotell och större fastigheter.

Marknadsundersökningar fyllde första halvan av 90-talet, allt från enkla telefonintervjuer till kvalificerade analyser av högstatuskunder genom sk gruppdiskussioner. Det kunde handla om "guldkorts"-användning av top-management eller användning och preferenser av lokaltrafiken i Sundsvall...

Sedan mitten av 90-talet är det försäljning och marknadsföring i egen regi. Vi arbetar med skydd mot statisk elektricitet inom elektronikindustrin och explosiva miljöer. Allt från rena konsulttjänster, utbildning till varuförsäljning. Kunder är allt från Saab Bofors Dynamics, Ericsson, St Jude (medicinsk teknik) till mindre företag som hanterar brandfarliga ämnen. Själv är jag bland annat ute och utbildar, allt från gamla ärrade ingenjörer till städare.

Om jag har tillräckligt med kunskap inom marknadsföring? Det tror jag inte. det har man aldrig. Men jag har erfarenhet från kontrollmätningar av miljö, projekteringar och dimensioneringar av anläggningar, jag deltar i forskning kring problem med statiska urladdningar - och med den kunskapen arbetar jag med teknisk marknadsföring och reklam. Jag vet vad kunderna efterfrågar och jag skulle aldrig drömma om att inte ge relevant information. Vi har ingen oändlig marknad där kunderna står på rad och man bara kan beta av nya vartefter de gamla försvinner. Vi måste vårda våra kunder och det gör vi inte genom att luras. Här på Faktiskt.se får man lätt intrycket att marknadsförare bara är en hög med gemena lögnare. Det är vi generellt inte, även om det finns lika många dåliga marknadsförare som det finns dåliga tekniker :-)

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-29 15:18

Bill50x skrev:Här på Faktiskt.se får man lätt intrycket att marknadsförare bara är en hög med gemena lögnare.
Alls icke. Däremot finns det de som hävdar att det förekommer halvsanningar, glidningar och rena lögner i marknadsföring av varor i allmänhet och HiFi i synnerhet. Att det förekommer.

Att det alltid skall bli så svart-vita diskussioner... :(

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-09-29 15:22

Vee-Eight skrev:Kvalitet är inget annat än rätt kvalitet. Saker skall inte vara bättre än vad som krävs, eftersom det annars är slöseri av vinst, resurser och tid.

Precis så fungerar kvalitetssystem som t.ex ISO 9000.
Tillverkaren specificerar själv vilken kvalitetsnivå som skall hållas och utformar ett konstrollsystem som skall se till att detta uppfylls.
Kvalitet enligt ISO 9000 är således "rätt kvalitet" inte "svensk kvalitet" eller "högsta möjliga kvalitet" eller liknande floskler.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-09-29 15:46

Öhman:

Absolut. Man kan se att pressen ökar och i vissa fall ändrar medvetenheten hos kunden/medborgaren, och i förlängningen även produkten pga ändrad fokus. Men också press handlar efter vad kunden vill ha, de säljer ju inte om de publicerar saker ingen vill läsa. :wink:

Jag vill fortfarande hävda att det är kommunikationen som brister.

Paa:

Amen! Jag älskar kvalitetsstyrning! Så underbart finurligt! :D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-29 15:50

Almen skrev:
Bill50x skrev:Här på Faktiskt.se får man lätt intrycket att marknadsförare bara är en hög med gemena lögnare.
Alls icke. Däremot finns det de som hävdar att det förekommer halvsanningar, glidningar och rena lögner i marknadsföring av varor i allmänhet och HiFi i synnerhet. Att det förekommer.

Nix, jag talar inte svart-vitt. Men när det inte finns några valörer däremellan?

Många här har den åsikten att vad marknadsförare säger och gör i princip alltid är en lögn eftersom dom "bara" är ute för att sälja. Annat är det med de sanningssökande forskarna och teknikerna.

Det finns några få som försöker att få lite balans i det hela, själv har jag egentligen gett upp.

Läs trådarna och försök hitta något försvar att kanske marknadsförare gör så gott de kan, att de kanske blir vilseförda av den information de får till hands... Försök hitta någon åsikt om att marknadsförare kanske också är ett varierat släkte där vissa kränger ormolja men vissa andra förhandlar om kraftverk, avancerade styrsystem till industrin - eller säljer kompetenta högtalare till hifi-entusiaster :-)

På det här forumet är det marknadsförarnas fel att en normal bilstereo inte går att hantera medan du kör bil. De glada teknikerna som har hittat på hela skiten med menyer etc har förstås ingen del i det hela, eller?

Vi sålde tidigare ett instrument för mätning av elektriska uppladdningar. Det var enkelt, lätt användbart och fungerade perfekt tex vid utbildning. Vi som marknadsförde instrumentet tyckte dock att man ytterligare kunde förenkla det hela. Men när de kära teknikerna fått leka ett tag så kom istället en variant som hade samma funktionalitet som just en bilstereo. Istället för en knapp per funktion renodlade man displayen till en A- och en B-knapp där man med sekvenser bläddrade sig fram till numera ett oändlig antal funktioner. Numera går det inte att byta funktion utan att ha en manual tillgänglig.

Obs att jag inte påstår att alla tekniker sådana. Men precis som alla andra kan de skena iväg i sin strävan efter det perfekta. Och suboptimera, precis som en marknadsförare suboptimerar sin verksamhet och glömmer underliggande fakta.

/ B

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-09-29 15:50

bill50x

Av din text så bedömmer jag ATT du är en som lätt ser vad jag menar med mina inlägg angående att flera här mer teknikinriktade personer generelliserar fett samt totalt vilt runt marknadsföring o säljande.. :wink:

Dom flesta här tolkar jag såsom dom inte förstår ett dyft.. Vilket gör att deras inlägg ter sig lika underliga som om jag började utala mig om tekniska konstruktioner osv.. :lol: :lol:

Men men. Det ÄR verkligen rätt humoristiskt att se att dessa här oftast talade om att man "skall veta vad man talar om" helt tappar concepten då dom själva trampar runt i områden dom inte behärskar alls exakt som vi mer otekniska ofta gör på teknikområden...

skoj tråd detta tycker jag faktiskt... :lol: klart roande.. :lol:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-29 15:53

Mayro skrev:bill50x

Av din text så bedömmer jag ATT du är en som lätt ser vad jag menar med mina inlägg angående att flera här mer teknikinriktade personer generelliserar fett samt totalt vilt runt marknadsföring o säljande.. :wink:

Dom flesta här tolkar jag såsom dom inte förstår ett dyft.. Vilket gör att deras inlägg ter sig lika underliga som om jag började utala mig om tekniska konstruktioner osv.. :lol: :lol:

Men men. Det ÄR verkligen rätt humoristiskt att se att dessa här oftast talade om att man "skall veta vad man talar om" helt tappar concepten då dom själva trampar runt i områden dom inte behärskar alls exakt som vi mer otekniska ofta gör på teknikområden...

skoj tråd detta tycker jag faktiskt... :lol: klart roande.. :lol:

Ja du Mayro, du har dina poänger ibland ;-)
Och just nu har du jätterätt!

/ B

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-09-29 15:59

Ja du Mayro, du har dina poänger ibland
Och just nu har du jätterätt!

För en gång skull är jag 100% på "mammas gata" :D

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2006-09-29 16:04

Vee-Eight skrev:Kvalitet är inget annat än rätt kvalitet. Saker skall inte vara bättre än vad som krävs, eftersom det annars är slöseri av vinst, resurser och tid. Bruksvärdet skall aldrig överträffa förväntningarna. Så visst, är ett system baserat på vilket behov det skall tillfredsställa så blir ingenting bättre än vad den kultur som råder tillåter.

Å andra sidan så är en marknadsekonomi såpass smart att skulle ett behov finnas eller uppstå så tillfredsställs det snabbt, eftersom behovet är ett verkligt behov då det kan ge en vits med att tillfredsställa det, som tex pengar i fickan för entreprenören.

Alltsammans är ytterst darwinistiskt.

Fast jag tycker nog att saker gärna får vara lite bättre än vad som krävs, ger liksom lite marginaler då. Bruksvärdet får också gärna överträffa mina förväntningar :)

Men jag förstår din point. Tyvärr råder ju ofta motsatsen :(
Senast redigerad av Erol 2006-09-29 16:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-09-29 16:04

Mayro skrev:Edit
MrV8á... Tror du fick svar här ovan...i alla fall till stor del..

Jag tror att vi talar om, alternativt menar, samma sak. :wink: Det du beskriver är i mångt så det skall vara, men det är inte alltid så. Långt ifrån.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-09-29 16:07

Erol skrev:
Fast jag tycker nog att saker gärna får vara lite bättre än vad som krävs, ger liksom lite marginaler då. Bruksvärdet får också gärna överträffa mina förväntningar :)

Men jag förstår din point. Tyvärr råder ju ofta motsatsen :(

Får man en känsla att bruksvärdet är mer än det borde vara så är det meningen. Dvs en del av det man betalar för, en del av produktidentiteten. Det gör ju att man blir lojal till märket.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-29 17:12

Bill50x skrev:
Almen skrev:

Nix, jag talar inte svart-vitt. Men när det inte finns några valörer däremellan?

Många här har den åsikten att vad marknadsförare säger och gör i princip alltid är en lögn eftersom dom "bara" är ute för att sälja. Annat är det med de sanningssökande forskarna och teknikerna.

Det finns några få som försöker att få lite balans i det hela, själv har jag egentligen gett upp.

Tycker det är viktigare att hitta lösningar på roblemet än att balansera allting till jämnvikt. Gör med det syns ju inte problemet längre. Lösningen är en oberoende, kunnig och kritisk press.

Bill50x skrev:Läs trådarna och försök hitta något försvar att kanske marknadsförare gör så gott de kan, att de kanske blir vilseförda av den information de får till hands... Försök hitta någon åsikt om att marknadsförare kanske också är ett varierat släkte där vissa kränger ormolja men vissa andra förhandlar om kraftverk, avancerade styrsystem till industrin - eller säljer kompetenta högtalare till hifi-entusiaster :-)

Jag är inte alls insatt i alla de där branscherna, men i övrigt är det väl som så att marknadsförarna, precis som du skriver, "gör så gott de kan", men problemet är ju att detta betyder "gör så gott de kan för att gynna företaget".

Det är ju liksom det som är problemet. Ibland är det som gynnar företaget inte att tala sanning, ju. :?

Men det är förstås inte ett problem alltid. Jag föreställer mig (hoppas) att den som marknadsför kraftverk har kunder som är så insatta att sanningen är bästa marknadsföring, och i de fallen finns egentligen inget problem. Jag kanske har fel därom dock?

Vh, iö

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-09-29 17:28

Jag håller med om att balans i en diskussion inte behöver vara någon fördel. Men jag vidhåller också att begreppet "tekniker" är så disparat att det är svårt att dra några meningsfulla slutsatser med dess hjälp. Antagligen är inte heller marknadsförare något särdeles homogent begrepp.
I vilket fall, vill man nå kunskap är det mycket bättre att värdera argument, i stället för personer eller grupper av personer.

Det kan ju dessutom tilläggas att det finns människor som förtjänar att kallas såväl tekniker som marknadsförare.
Senast redigerad av niklasz 2006-09-29 17:39, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-09-29 17:29

Mätvärden kan ju se bra ut på papperet, men mitt viktigaste mätredskap är min hörsel! jag bryr mig inte så mycket om sådan data! Visst kan det ge en fingervisning i bland, men som sagt. Öronen får avgöra

Instämmer i stort, för egen del så avgör helt och hållet mina öron. Köpa prylar efter hur de mäter 8O

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-29 17:48

IngOehman skrev:Jag är inte alls insatt i alla de där branscherna, men i övrigt är det väl som så att marknadsförarna, precis som du skriver, "gör så gott de kan", men problemet är ju att detta betyder "gör så gott de kan för att gynna företaget".

Det är ju liksom det som är problemet. Ibland är det som gynnar företaget inte att tala sanning, ju. :?

Men det är förstås inte ett problem alltid. Jag föreställer mig (hoppas) att den som marknadsför kraftverk har kunder som är så insatta att sanningen är bästa marknadsföring, och i de fallen finns egentligen inget problem. Jag kanske har fel därom dock?

Det är just det som är min poäng. En forskare eller tekniker är lika ofta lojal mot sitt företag som en marknadsförare är. Nu finns det ju dom som påstår att det alltid finns en given sanning, men i det dagliga livet är det inte så enkelt. Det finns alltid en massa "beror på" och den gäller alla inblandade, inte bara marknadsföraren. Och precis som vem-det-nu-var som påpekade detta, tekniker eller marknadsförare spelar ingen roll. Ingen av grupperna består av homogena grupper av människor.

Nu snuddar du vid något som är viktigt. "Att kunder är så insatta att sanningen är bästa marknadsföringen". Tänk om fler grupper än kraftverksköpare levde efter det kriteriet! Vad sägs om högtalarkabelköpare?!?

En annan fråga är, VILL kunden höra sanningen? Hur många affärer tror du inte jag har förlorat på att jag förklarat hur en sak ligger till medan konkurrenten sålt med orden "det där är inga problem". Sen ringer kunden till mig och gråter. Nästa gång är det samma sak eftersom vår lösning (i det specifika fall jag tänker på) är dyrare.

Gå på en restaurang och läs menyn. När servitören kommer så frågar du "Du den här kotletten, är den bra idag?". Men hallå! Vad förväntar du dig för svar på den frågan? "Usch nej, den är extra äcklig idag, prova restaurangen på andra sidan gatan"? Knappast. Kocken har gjort ett dåligt jobb och servitören slätar över...
Fråga istället "Är det något särskilt du kan rekommendera idag?".

Använd samma tänk i andra områden.

(suck, nu blev jag nästan lika mångordig som du IÖ :-))

/ B

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-09-29 18:07

Bill50x skrev:En forskare eller tekniker är lika ofta lojal mot sitt företag som en marknadsförare är. Nu finns det ju dom som påstår att det alltid finns en given sanning, men i det dagliga livet är det inte så enkelt. Det finns alltid en massa "beror på" och den gäller alla inblandade, inte bara marknadsföraren. Och precis som vem-det-nu-var som påpekade detta, tekniker eller marknadsförare spelar ingen roll. Ingen av grupperna består av homogena grupper av människor.

Visst, lojaliteterna kan finnas där. De flesta är beroende av att företaget eller organistionen drar in pengar så att man kan få lön. Men just detta talar extra starkt för att värdera argumenten som sakliga utsagor, i stället för att utgå från personen.
Att "teknikers" utsagor spelar en framträdande roll, när det gäller HiFi-prylar, knappast konstigt. Det är tekniska komponenter, vars funktionssätt bestäms av tekniska egenskaper. Dessa behöver dock inte bara värderas utifrån de tekniker som konstruerat den aktuella komponenten, det finns ju oerhört många andra tekniker.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-09-29 18:54

Hmm.. Skriver igen då i ämnet marknadsförare och säljare.. och denna gången lite generellt...

I min värld är en marknadsförare/marknadsansvarig inte direkt den som säljer i större företag.. Han drar upp riktlinjerna samt samarbeter väldigt nära i framtagningen av en produkt som sedemera säljarna säljer via olika kanaler...Samt lägger upp olika projekt runt om produkten osv..

Därmed är säljare och marknadsföringen "lite" skiljda ifrån varanndra vilket gör generella samanslagningar av dom mycket svåra att göra som här sker...

I mindre företag får ofta en säljare båda rollerna. Marknadsförare samt säljare.. Och säljer man dessutom på export får man rollen såsom ev någon slags säljchef för återförsäljaren/importören i det / dom länder man säljer i... Många roller med andra ord. Och inte alltid så lätta att sköta på en man..Kan OFTA bli fel i utbildningen i leden efter sin närmaste kontakt.. Och ännu sämre om sedan den som importerar säljer i sin tur vidare till andra som sedemera lokalt säljer till slutkund via ev outbildade butiksäljare...

Sedan enmansföretagaren som skall ikläda sig ALLA rollerna... En kombination som enligt mig är totalt begränsande samt olycklig eftersom denna enmanshow oftast INTE blir större än närområdet.. Detta då teknikern INTE oftast är en särdeles bra strateg eller marknadsförare. Inte ens oftast speciellt ödmjuk eller lyhörd. Han har ju gjort "världens bästa grej" ju i hans värld..

Tror många kan känna igen "typen" av person inom många yrken. Undantag finns som alltid även här. Men dom är verkligen ytterst fåtaliga..tyvärr...

och detta var endast ett snabbt exempel på några skillnader man måste tänka på då man kallar som här alla för marknadsförare o säljare o gud vet vad huller ombuller...

Sedan i stora bolag finns runt om säljkåren tekniker som sysslar endast med säljtekniska frågor som understöd för säljaren enskilt eller för marknadavdelningen som sådan.. osv osv osv...

Så att så generellt tala som här sker om myglande säljare är nog slag rakt ut i luften...helt utan att ens tala om VILKEN typ av bolag man menar.. Är det pioneer? är det krell? Eller är det små tillverkare som bygger enskilda saker ett o ett som en del gör hit o dit..

reserverar mig för felskrift här o där. texten är helt generellt skriven och ingen exakt beskrivning i enskilda fall..

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-29 19:50

Nu igen är du på rätt väg Mayro. Precis som när det gäller "tekniker" så finns det massor med variabler när det gäller beskrivningen av "marknadsförare".

Vi har alla vår idé vad respektive yrkesgrupp karakteriseras av och därför är det väldigt lätt att prata förbi varandra.

Så varför inte utnyttja detta tillfälle till samförstånd och prata konkreta fall istället för att dänga varandra i huvudet för saker som "andra" (kanske) gjort?

Och ni som inte fattar vad jag menar, ni kan dra åt he....

- hahaha! Gick ni på den :-)

/ B

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-09-29 20:19

Så varför inte utnyttja detta tillfälle till samförstånd och prata konkreta fall istället

kanske för det väl (:?:) vore att bryta reglerna via svartmåla enskilda bolag..

:lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-30 11:17

Bill50x skrev:Det är just det som är min poäng. En forskare eller tekniker är lika ofta lojal mot sitt företag som en marknadsförare är. Nu finns det ju dom som påstår att det alltid finns en given sanning, men i det dagliga livet är det inte så enkelt. Det finns alltid en massa "beror på" och den gäller alla inblandade, inte bara marknadsföraren. Och precis som vem-det-nu-var som påpekade detta, tekniker eller marknadsförare spelar ingen roll. Ingen av grupperna består av homogena grupper av människor.

Homogena och homogena...

Självklart är inte alla individer identiska. Att tekniker på väldigt många företag är förbjudna att ha direktkontakt med kunder på grund av risken att de berättar om problem och nackdelar, torde inte vara någon väl bevarad hemlighet.

Jag har många gånger fått höra av marknadsförare och säljare på olika företag att just detta är livsiktigt, eftersom man inte kan lita på att teknikerna varken är generellt srategiska, eller känner till de fastslagna strategierna.

Självklart kan man inte utesluta att det kan finnas forskare/tekniker som är mera lojala mot företaget än mot sanningen, men det ligger i forskarens/teknikerns natur att söka sanningar, det är ju därför han eller hon passar för sitt jobb!

På samma sätt är det marknadsförarens/säljarens jobb att tänka stategiskt, med målet att gynna försäljningen för att p förlängningen gynna företaget ekonomiskt. Därför söker sig ofta människor i vars natur det ligger att tänka i sådana banor, till marknadsförings/sälj-yrken!

Att blunda för sådana självklarheter (inte bara självklara att förstå, utan även uppenbara när man tittar på verkligheten) förstår jag inte vad det skall tjäna till? :?

Det är bättre att se verkligheten som den är - i varje fall om man vill kunna se vad som kan göras för att få informationsflödet så sant som möjligt - nämligen att:

Verka för bildning både av köparna och av pressen - samt att den senare bör uppmanas att agera å konsumenternas vägnar - och alltså vara kritisk (men förstås saklig och gärna hyllande när det är befogat), inte en förlängning av företagens marknadsföringsavdelningar.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-30 11:50

Man ska inte glömma att människor är människor, oavsett om dom är tekniker, marknadsförare - eller busschafförer. Vi berättar det vi tycker är sant, vi tror på det vi tycker verkar vettigt. Och vi ser på saker ur den synpunkt som vi har beroende på miljö, uppväxt, det arbete vi har osv.

Att ur alla dessa variabler peka ut en viss grupp som lögnare och en annan som sanningssökare är väl magstarkt.

Att ta ett exempel, citat:
"Att tekniker på väldigt många företag är förbjudna att ha direktkontakt med kunder på grund av risken att de berättar om problem och nackdelar, torde inte vara någon väl bevarad hemlighet.

Jag har många gånger fått höra av marknadsförare och säljare på olika företag att just detta är livsiktigt, eftersom man inte kan lita på att teknikerna varken är generellt strategiska, eller känner till de fastslagna strategierna."

Jasså, på vilka företag då? På de företag jag har arbetat på och med under trettio års tid så har vi alltid tagit med teknikerna vid säljsamtal - om det har behövts. Det är ju inte alltid tekniska frågor som diskuteras.

Just nu har jag långtgående diskussioner med ett företag när det gäller polishbehandling av golv alternativt om vi ska lägga in avledande golv. I det fallet skulle jag tjäna väsentligt mer pengar om kunden valde ett nytt golv istället för att lägga på ledande polish på det befintliga. När det gäller funktionen med det ledande golvet har jag själv de nödvändiga kunskaperna, men jag är däremot sämre på hur man polishbehandlar ett golv och hur normal underhållande städning ska ske. Alltså kontaktar jag vår underleverantörs produktspecialister och knyter ihop dom med vår kund så denne får relevant och riktig information. När vi har alla fakta kan kunden göra ett vettigt beslut där dom får väga merarbetet med polish mot den högre (initiala) kostnaden med nytt golv.

På vilket sätt menar du IÖ att jag i detta specifika fall sätter mitt företags försäljning och inkomster framför en riktig och vettig lösning för vår kund? På vilket sätt har jag som marknadsförare farit med lögner och på vilket sätt har jag hindrat teknikerna att framföra sina synpunkter och förslag på lösningar?

Det kan finnas många anledningar till varför man inte vill ha med tekniker i marknadsföringsprocessen, inklusive det du skrev. Men med min erfarenhet kan jag inte säga att din anledning är generell eller ens speciellt vanlig. Jag har dock varit på åtskilliga möten där teknikerna på såväl sälj- som köpsidan har fullständigt snöat in på teknikaliteter och att kundens behov av problemlösning hamnat i skymundan. Oftast har jag dock haft positiva erfarenheter av att ha sakkunskapen med mig.

Det skulle faktiskt vara djävligt trevligt om du IÖ och andra kunde sluta att snacka skit om vissa yrkesgrupper och sätta upp alla "tekniker" på någon sorts piedestal som sanningens ursprung och försvarare.

Tittar vi på all dynga vi drabbas av i denna världen så är det faktiskt kunniga, duktiga och välutbildade tekniker som har skapat alltsammans. Vi kan prata om miljögifter, atombomber och andra förstörelsevapen, fast-food - eller dyrkablar. Utan er tekniker skulle vi ha sluppit allt detta.

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-09-30 13:40

IÖ skrev:det ligger i forskarens/teknikerns natur att söka sanningar, det är ju därför han eller hon passar för sitt jobb!

Kanske, men det ligger nog också i forskarens/teknikerns natur att vara lojal mot sitt företag, det är ren självbevarelsedrift. De människor som är så pass mycket idealister att de sätter sanningen före det egna uppehället är knappast alltför många. Oavsett bransch finns det fler lycksökare än sanningssökare, det är jag övertygad om.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-30 13:53

Magnuz skrev:
IÖ skrev:det ligger i forskarens/teknikerns natur att söka sanningar, det är ju därför han eller hon passar för sitt jobb!

Kanske, men det ligger nog också i forskarens/teknikerns natur att vara lojal mot sitt företag, det är ren självbevarelsedrift. De människor som är så pass mycket idealister att de sätter sanningen före det egna uppehället är knappast alltför många. Oavsett bransch finns det fler lycksökare än sanningssökare, det är jag övertygad om.

Här kan jag tillägga: En forskare/tekniker letar efter lösningar på problem, inte efter sanningen. Det är en stor skillnad. Sanningen kan vem som helst leta efter.

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-09-30 17:03

Bill50x
Väl talat. God retorik.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi