Det är klart det är. Hur tänker du egentligen?Mayro skrev:Felaktig marknadsföring ÄR inte marknadsföring...
Moderator: Redaktörer
Almen skrev:Det är klart det är. Hur tänker du egentligen?Mayro skrev:Felaktig marknadsföring ÄR inte marknadsföring...
Almen skrev:Mayro skrev:förstår inte riktigt din fråga almen![]()
Nähä. Slipp då.
Vee-Eight skrev:Kvalitet är inget annat än rätt kvalitet. Saker skall inte vara bättre än vad som krävs, eftersom det annars är slöseri av vinst, resurser och tid. Bruksvärdet skall aldrig överträffa förväntningarna. Så visst, är ett system baserat på vilket behov det skall tillfredsställa så blir ingenting bättre än vad den kultur som råder tillåter.
Å andra sidan så är en marknadsekonomi såpass smart att skulle ett behov finnas eller uppstå så tillfredsställs det snabbt, eftersom behovet är ett verkligt behov då det kan ge en vits med att tillfredsställa det, som tex pengar i fickan för entreprenören.
Alltsammans är ytterst darwinistiskt.
IngOehman skrev:
Men, konsekvensen av det du skriver är inget som inämnvärd grad faller tillbaka på tillverkarna, utan konsekvensen är att det behövs en kritisk press!
Om pressen är kunnig, saklig och kritisk så ökar benägenheten att tala sanning på företagens marknadsföringsavdelningar. Lögner som de förlorar på vill de ju inte hålla på med, bara sådana som de vinner på.
Mayro skrev:Finns här verkligen någon med kunskaper i marknadsföring![]()
Och jag menar inte om det finns någon som TROR sig ha kunskaper. Utan någon som verkligen HAR dom också![]()
Alls icke. Däremot finns det de som hävdar att det förekommer halvsanningar, glidningar och rena lögner i marknadsföring av varor i allmänhet och HiFi i synnerhet. Att det förekommer.Bill50x skrev:Här på Faktiskt.se får man lätt intrycket att marknadsförare bara är en hög med gemena lögnare.
Vee-Eight skrev:Kvalitet är inget annat än rätt kvalitet. Saker skall inte vara bättre än vad som krävs, eftersom det annars är slöseri av vinst, resurser och tid.
Almen skrev:Alls icke. Däremot finns det de som hävdar att det förekommer halvsanningar, glidningar och rena lögner i marknadsföring av varor i allmänhet och HiFi i synnerhet. Att det förekommer.Bill50x skrev:Här på Faktiskt.se får man lätt intrycket att marknadsförare bara är en hög med gemena lögnare.
Att det alltid skall bli så svart-vita diskussioner...
Mayro skrev:bill50x
Av din text så bedömmer jag ATT du är en som lätt ser vad jag menar med mina inlägg angående att flera här mer teknikinriktade personer generelliserar fett samt totalt vilt runt marknadsföring o säljande..![]()
Dom flesta här tolkar jag såsom dom inte förstår ett dyft.. Vilket gör att deras inlägg ter sig lika underliga som om jag började utala mig om tekniska konstruktioner osv..![]()
![]()
Men men. Det ÄR verkligen rätt humoristiskt att se att dessa här oftast talade om att man "skall veta vad man talar om" helt tappar concepten då dom själva trampar runt i områden dom inte behärskar alls exakt som vi mer otekniska ofta gör på teknikområden...
skoj tråd detta tycker jag faktiskt...klart roande..
Ja du Mayro, du har dina poänger ibland
Och just nu har du jätterätt!
Vee-Eight skrev:Kvalitet är inget annat än rätt kvalitet. Saker skall inte vara bättre än vad som krävs, eftersom det annars är slöseri av vinst, resurser och tid. Bruksvärdet skall aldrig överträffa förväntningarna. Så visst, är ett system baserat på vilket behov det skall tillfredsställa så blir ingenting bättre än vad den kultur som råder tillåter.
Å andra sidan så är en marknadsekonomi såpass smart att skulle ett behov finnas eller uppstå så tillfredsställs det snabbt, eftersom behovet är ett verkligt behov då det kan ge en vits med att tillfredsställa det, som tex pengar i fickan för entreprenören.
Alltsammans är ytterst darwinistiskt.
Mayro skrev:Edit
MrV8á... Tror du fick svar här ovan...i alla fall till stor del..
Erol skrev:
Fast jag tycker nog att saker gärna får vara lite bättre än vad som krävs, ger liksom lite marginaler då. Bruksvärdet får också gärna överträffa mina förväntningar![]()
Men jag förstår din point. Tyvärr råder ju ofta motsatsen
Bill50x skrev:Almen skrev:Alls icke. Däremot finns det de som hävdar att det förekommer halvsanningar, glidningar och rena lögner i marknadsföring av varor i allmänhet och HiFi i synnerhet. Att det förekommer.Bill50x skrev:Här på Faktiskt.se får man lätt intrycket att marknadsförare bara är en hög med gemena lögnare.
Att det alltid skall bli så svart-vita diskussioner...
Nix, jag talar inte svart-vitt. Men när det inte finns några valörer däremellan?
Många här har den åsikten att vad marknadsförare säger och gör i princip alltid är en lögn eftersom dom "bara" är ute för att sälja. Annat är det med de sanningssökande forskarna och teknikerna.
Det finns några få som försöker att få lite balans i det hela, själv har jag egentligen gett upp.
Bill50x skrev:Läs trådarna och försök hitta något försvar att kanske marknadsförare gör så gott de kan, att de kanske blir vilseförda av den information de får till hands... Försök hitta någon åsikt om att marknadsförare kanske också är ett varierat släkte där vissa kränger ormolja men vissa andra förhandlar om kraftverk, avancerade styrsystem till industrin - eller säljer kompetenta högtalare till hifi-entusiaster
Mätvärden kan ju se bra ut på papperet, men mitt viktigaste mätredskap är min hörsel! jag bryr mig inte så mycket om sådan data! Visst kan det ge en fingervisning i bland, men som sagt. Öronen får avgöra
IngOehman skrev:Jag är inte alls insatt i alla de där branscherna, men i övrigt är det väl som så att marknadsförarna, precis som du skriver, "gör så gott de kan", men problemet är ju att detta betyder "gör så gott de kan för att gynna företaget".
Det är ju liksom det som är problemet. Ibland är det som gynnar företaget inte att tala sanning, ju.![]()
Men det är förstås inte ett problem alltid. Jag föreställer mig (hoppas) att den som marknadsför kraftverk har kunder som är så insatta att sanningen är bästa marknadsföring, och i de fallen finns egentligen inget problem. Jag kanske har fel därom dock?
Bill50x skrev:En forskare eller tekniker är lika ofta lojal mot sitt företag som en marknadsförare är. Nu finns det ju dom som påstår att det alltid finns en given sanning, men i det dagliga livet är det inte så enkelt. Det finns alltid en massa "beror på" och den gäller alla inblandade, inte bara marknadsföraren. Och precis som vem-det-nu-var som påpekade detta, tekniker eller marknadsförare spelar ingen roll. Ingen av grupperna består av homogena grupper av människor.
Så varför inte utnyttja detta tillfälle till samförstånd och prata konkreta fall istället
Bill50x skrev:Det är just det som är min poäng. En forskare eller tekniker är lika ofta lojal mot sitt företag som en marknadsförare är. Nu finns det ju dom som påstår att det alltid finns en given sanning, men i det dagliga livet är det inte så enkelt. Det finns alltid en massa "beror på" och den gäller alla inblandade, inte bara marknadsföraren. Och precis som vem-det-nu-var som påpekade detta, tekniker eller marknadsförare spelar ingen roll. Ingen av grupperna består av homogena grupper av människor.
IÖ skrev:det ligger i forskarens/teknikerns natur att söka sanningar, det är ju därför han eller hon passar för sitt jobb!
Magnuz skrev:IÖ skrev:det ligger i forskarens/teknikerns natur att söka sanningar, det är ju därför han eller hon passar för sitt jobb!
Kanske, men det ligger nog också i forskarens/teknikerns natur att vara lojal mot sitt företag, det är ren självbevarelsedrift. De människor som är så pass mycket idealister att de sätter sanningen före det egna uppehället är knappast alltför många. Oavsett bransch finns det fler lycksökare än sanningssökare, det är jag övertygad om.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster