Jag vill vara med på ett fe test

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-10-02 20:36

Jag skulle inte vilja vara med om en F/E lyssning med bara LTS medlemmar eller en lyssning med bara sladdar och sanojar utan med en god blandning av alla kufar som har detta intresse.

Inte illa ment Nefilim mm men jag skulle gärna ha med folk med starka åsikter åt olika håll. Jag tycker att du skulle ha passat in där :-)

Hela lyssningen och apparatbytena skulle skötas av Knoppen och Timbre och V8 och Bernt på HF.nu samt Kraniet för att många inriktningar skulle vara med och det är ett gäng med erfarenhet, olika typ av erfarenhet dessutom.

Jag och Nefilim, IÖ, Mayro, Sladd och Sanoj och Hetsporren och Morello och Rydberg mfl skulle bara få lyssna både blint och öppet och sedan redovisa hur vi tyckte och varför.

Skulle vi höra skillnader??
Skulle sambandet mellan pris och bättre ljud vara tydligt??
Hur olika skulle resultatet bli om allt sköttes med största objektivitet??
Detta är naturligtvis en utopi men medge att det skulle vara kul :-)

P.S: Tack IÖ för att du tycker att jag är trevlig. Det beror antagligen att jag ligger nedbäddad i feber.. :?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-02 20:58

Detta är naturligtvis en utopi men medge att det skulle vara kul

tror inte det behöver vara en utopi.. dom flesta uppräknade kan ju umgås redan idag under trevliga formar.. Till o med Rydberg o jag har relativt ofta telkontakt idag med varandra.. Och vi har inte samma synsätt. Men respekten har inkommit så umgås går bra ... Och skoj är det också...

Sladd och jag hälsar o har inte alls dålig kontakt då vi möts TROTTS våra ordbyten som ibland varit hårda o tuffa på Hf.nu tidigare....

Knoppen bodde här över en vecka med utresor tillsammans till PeGe o Amatören... Samt att vi talas vid även vi per tel dessimellan...

Bernt från Hf.nu träffade jag i lördags på en träff.. och inte föll vi varandra om halsen o ströp varandra fast jag haft dispyter med admin på hf.nu några ggr för numera iofs över ett år sedan..

Så kan jag och andra umgås så kan säkert förhoppningsvis andra göra detsamma.. Vem vet. Kanske ett trendbrott sker så flera kan umgås o ha skoj....

Det beror antagligen att jag ligger nedbäddad i feber..

Krya på dig.
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2006-10-02 22:01, redigerad totalt 1 gång.
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-02 21:08

Morello skrev:Jag skulle kunna tänka mig att lite senare under hösten anordna en FE-testarkväll hemma hos mig, där vi först testar tex. två olika slutsteg och efter att vi lyssnat gör relevanta mätningar för att söka klarhet i varför vi hörde det vi hörde. :)

Frågan är hur många man kan vara utan att det blir olidligt trångt och stökigt. :roll:

Det låter ju kul, jag är gärna med, men jag kanske är diskvalificerad?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-02 21:13

Mayro skrev:
Jahaja... Det kunde man förstå redan när man såg trådämnet och vem som hade skrivit det att det skulle bli låsta ordbyten i den här tråden. Å ena sidan undrar jag om Mayro trollade redan från början, å andra sidan förundras jag över att Ingvar inte kan låta bli att nappa med sån emfas.

Du får gärna berätta vad du menar lite mer klargjort 8O ...det är väl inga låsta ordbyten här. Inte heller bråk av något slag..

Så var gärna vänlig o förklara vad du talar om.

Nej, jag ångrar redan att jag skrev det där, glöm det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-02 21:16

Svante skrev:
Mayro skrev:
Jahaja... Det kunde man förstå redan när man såg trådämnet och vem som hade skrivit det att det skulle bli låsta ordbyten i den här tråden. Å ena sidan undrar jag om Mayro trollade redan från början, å andra sidan förundras jag över att Ingvar inte kan låta bli att nappa med sån emfas.

Du får gärna berätta vad du menar lite mer klargjort 8O ...det är väl inga låsta ordbyten här. Inte heller bråk av något slag..

Så var gärna vänlig o förklara vad du talar om.

Nej, jag ångrar redan att jag skrev det där, glöm det.

Ok... låter bra Svante.. :)
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-10-02 21:25

IngOehman skrev:Innan det går att göra det måste den produktifieras bättre, det måste formuleras en oantastlig intruktion och det måste arrangeras utbildningar.

Den springande punkten tycks vara den där instruktionen...

Hade du frågat mig för några år sedan hade jag sagt att F/E-lyssning är världens enklaste sak att begripa sig på!

Ändlösa diskussioner på åtminstone tre olika HiFi-forum har bevisat mig fel! :cry: HUR TYDLIGT MAN ÄN FÖRSÖKER FÖRKLARA, så går det inte att få alla att förstå.

Har någon provat att skriva en instruktion, verkligen? Jag menar alltså inte de vanliga beskrivande texterna som vi oftast ser här, utan en riktig instruktion som steg-för-steg-beskrivning. ('*) Jag har mycket svårt att inse att denna metod skulle vara så ovanligt och IQ-krävande besvärlig att den inte kan beskrivas så att de som har det minsta insikt i ämnet skulle kunna förstå. Det finns faktiskt beskrvningar för en hel del rätt besväliga metoder publicerade!

Jag har då och då i min karriär skrivit just instruktioner och hjälper gärna till, om så behövs. Tricket är att skriva ett utkast och granska noggrannt. Sedan gör man så svängar med granskning och rättning som behövs. De som granskar ska då vara dels de som kan ämnet (iö och andra), dels de som ska läsa och förstå texten. När alla är nöjda är man klar. Det brukar sällan krävas mer än ett par, tre rundor.

*) Om detta redan är prövat är jag ute i ogjort väder, men skulle gärna se instruktionen!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-02 21:46

Svante skrev:
Morello skrev:Jag skulle kunna tänka mig att lite senare under hösten anordna en FE-testarkväll hemma hos mig, där vi först testar tex. två olika slutsteg och efter att vi lyssnat gör relevanta mätningar för att söka klarhet i varför vi hörde det vi hörde. :)

Frågan är hur många man kan vara utan att det blir olidligt trångt och stökigt. :roll:

Det låter ju kul, jag är gärna med, men jag kanske är diskvalificerad?

Absolut inte kååååmpis. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-10-02 22:01

Svante skrev: [...] och applicerar sadistik för att ge tillräcklig signifikans.

Sadistik! Usch det låter otäckt. 8O Vilken tur att man inte går på KTH! :P

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2006-10-02 23:53

perstromgren skrev:
IngOehman skrev:Innan det går att göra det måste den produktifieras bättre, det måste formuleras en oantastlig intruktion och det måste arrangeras utbildningar.

Den springande punkten tycks vara den där instruktionen...

Hade du frågat mig för några år sedan hade jag sagt att F/E-lyssning är världens enklaste sak att begripa sig på!

Ändlösa diskussioner på åtminstone tre olika HiFi-forum har bevisat mig fel! :cry: HUR TYDLIGT MAN ÄN FÖRSÖKER FÖRKLARA, så går det inte att få alla att förstå.

Har någon provat att skriva en instruktion, verkligen? Jag menar alltså inte de vanliga beskrivande texterna som vi oftast ser här, utan en riktig instruktion som steg-för-steg-beskrivning. ('*) Jag har mycket svårt att inse att denna metod skulle vara så ovanligt och IQ-krävande besvärlig att den inte kan beskrivas så att de som har det minsta insikt i ämnet skulle kunna förstå. Det finns faktiskt beskrvningar för en hel del rätt besväliga metoder publicerade!

Jag har då och då i min karriär skrivit just instruktioner och hjälper gärna till, om så behövs. Tricket är att skriva ett utkast och granska noggrannt. Sedan gör man så svängar med granskning och rättning som behövs. De som granskar ska då vara dels de som kan ämnet (iö och andra), dels de som ska läsa och förstå texten. När alla är nöjda är man klar. Det brukar sällan krävas mer än ett par, tre rundor.

*) Om detta redan är prövat är jag ute i ogjort väder, men skulle gärna se instruktionen!

http://www.lts.a.se/artiklar/FE-lyssnin ... g%20lts%22

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-10-03 01:25

Jag hade gärna varit med på en F/E lyssnings test. Framförallt fär testa CD spelare och slutsteg (inom rimliga nivåer) som jag skulle gissa är mycket svårt att skilja åt om dom inte är väldigt felgjorda.

Har för mig Thomas la upp en test mellan olika DAC som man kunde ladda ner och jämföra. Finns det kvar?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-10-03 08:09

subjektivisten skrev:Jag hade gärna varit med på en F/E lyssnings test. Framförallt fär testa CD spelare och slutsteg (inom rimliga nivåer) som jag skulle gissa är mycket svårt att skilja åt om dom inte är väldigt felgjorda.

Har för mig Thomas la upp en test mellan olika DAC som man kunde ladda ner och jämföra. Finns det kvar?

Min hemsida är begraven; planen på att sätta upp en ny (med iWeb) finns dock. Men än så länge bara en plan.

T

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-10-03 08:28

subjektivisten: Enligt artikeln detekterar man ju färgning hos över 90% av de förstärkare som testas, så det är nog inga problem att höra skillnad.

Mårtens artikel är föredömlig, så om någon fortfarande inte förstår F/E-lyssningens princip efter att ha läst den (samt Ingvars artikel om konstlast som det länkas till i Mårtens artikel) beror det nog på något annat.

Jag kan väl också undra över att Mayro - som på mig gjort intryck av att vara helt ointresserad av att objektivt ta reda på komponenters färgning och i stället ofta gjort narr av LTS hållning i den frågan - nu plötsligt vill vara med på F/E-lyssning. Mayro: anser du att F/E-lyssning är ett objektivt sätt att ta reda på något väsentligt om en komponent?

Eftersom det är väldigt många som skulle vilja vara med, så tycker jag att LTS-medlemmar har företräde. Rent egoistiskt, så klart. :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-10-03 08:35

jeppe skrev:
perstromgren skrev:

Har någon provat att skriva en instruktion, verkligen?

http://www.lts.a.se/artiklar/FE-lyssnin ... g%20lts%22

Tack, Jeppe!

Jamendåså. Den artikeln tycker jag borde räcka för de flesta. Är det någon som inte förstår den, är det nog kört.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-03 08:47

Den räcker nog bra som introduktion för att förstå principerna och fördelarna med sådan lyssning, men knappast som en fullständig instruktion för att undvika alla fallgropar i samband med att sätta upp och genomföra en F/E-lyssning med enbart den informationen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-10-03 09:01

paa skrev:Den räcker nog bra som introduktion för att förstå principerna och fördelarna med sådan lyssning, men knappast som en fullständig instruktion för att undvika alla fallgropar i samband med att sätta upp och genomföra en F/E-lyssning med enbart den informationen.

Vad saknas, menar du? Jag kan hålla med om att en metodbeskrivning kanske kunde vara fylligare, men som jag ser det är det mest den statistiska delen som saknas, och den har ju inget med metoden som sådan att göra. Den information kan säkert enkelt grävas fram och presenteras av de som sysslar med undersökningar.

Eller är det något för just denna metod väsentligt som saknas?

Jag vill betona att jag själv inte är verksam på området, utan bara en intresserad åskadare.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-10-03 09:06

perstromgren: Jag håller nog med paa - litet det jag frågade efter i ett tidigare inlägg: vilka switchar är ohörbara, vad för resistorer och potar är lämpliga, hur kalibrerar man bäst, hur bygger man konstlasten, vilka kablar hålls korta resp långa?

Alla har inte den kunskap som krävs för att svara på de frågorna.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-03 09:20

Det saknas som sagt information om såväl den tekniska utrustningen, nivåkalibreringskrav mm samt det statistiska, men även om hur förhållandena runt en blindtest bör vara för att inte kroppsspråk mm skall påverka mer än eventuella ljudskillnader.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-10-03 09:38

Ungefär som med atombomben. "Alla" "vet" hur den är konstruerad, det är en helt annan femma att tillverka en sådan.
Dock i f/e utrustningens fall tror* jag att en duktig tekniker kan tillverka en sådan bara av beskrivningen. Det krävs dock även "mjukvara" dvs kunskap och idé utöver det rent tekniska.

*TROR, som sagt. Jag är den siste på detta forum att ha initierade synpunkter i frågan.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-10-03 09:53

Bra, då vet vi vad som saknas. Jag tror er.

Finns det någon som har tid, lust och kunskap att tillfoga vad som behövs?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2006-10-03 10:17

Vad skulle en sådan test säga mer än att det nog är så att vi hifiintresserade egentligen har olika hobbies och det är tyvärr en omöjlighet att nå varandra helt.

Så fort någon hör skillnad på ex kablar så skriker ett gäng ormolja mm.
Så fort någon tycker att en Pioneer 668:a är så perfekt (transparant)man kan komma när det gäller silverdiskavspelning så börjar "high-end" gänget
protestera vilt.

Det är nog bara att inse att vi har helt olika hobbies och sedan respektera varandra så gott det går ändå. Själv kan jag gärna erkänna att jag betalar lite extra för utseende och byggkvalitet även om min cd-spelare inte låter bättre än en bra dvd-spelare för några tusenlappar mindre men det är ju jag det ;-)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-10-03 10:35

Brickman skrev:Vad skulle en sådan test säga mer än att det nog är så att vi hifiintresserade egentligen har olika hobbies och det är tyvärr en omöjlighet att nå varandra helt.

Klokt sagt. Trots det finns det väl ändå ett värde att som ren konsumentupplysning veta vilka apparater som är ohörbara? Då kan ju var och en bätre ta ett beslut om vilka apparater man vill köpa. De som värderar ohörbarhet kan ju köpa dessa, andra kan fullkomligt strunta i saken. Alla lyckliga! :)
... tycker jag!

Per

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-10-03 10:40

Nog tror jag också att vi har olika målsättning. En fördel med F/E-metoden är ju dock att det är lättare att beskriva vilka färgningar en apparat har, vilket kanske kan vara av intresse även för dem som inte eftersträvar helt ofärgad återgivning.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-03 10:42

Jag fatttar inte allt här nu. Är själva deltagandet så svårt så vanliga dödliga inte kan delta utan specialutbildningar... 8O

Eller talar ni om EGNA utförda tester enbart nu.. Och där måste det till lite utbildning osv... :?:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-10-03 10:42

Brickman skrev:Vad skulle en sådan test säga mer än att det nog är så att vi hifiintresserade egentligen har olika hobbies och det är tyvärr en omöjlighet att nå varandra helt.
??? "olika hobbies"? Jag förstår inte riktigt vad du menar.
Så fort någon hör skillnad på ex kablar så skriker ett gäng ormolja mm.
Det har jag aldrig hört. Vilket gäng skriker det?
Så fort någon tycker att en Pioneer 668:a är så perfekt (transparant)man kan komma när det gäller silverdiskavspelning så börjar "high-end" gänget protestera vilt.
Du överdriver och hittar på egna saker som ingen har sagt.

Jag kan tala om vad F/E-lyssning objektivt kan säga: hur audiokomponenter färgar ljudet. Om man inte vill ta reda på det är naturligtvis inte F/E-lyssning intressant.

Menar du att om man anser att F/E-lyssning är ett bra sätt att utvärdera audiokomponenter så respekterar man inte andra, eller?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-03 10:46

Mayro skrev:Jag fatttar inte allt här nu. Är själva deltagandet så svårt så vanliga dödliga inte kan delta utan specialutbildningar... 8O

Eller talar ni om EGNA utförda tester enbart nu.. Och där måste det till lite utbildning osv... :?:

Det handlar inte om deltagarna i testet utan om instruktioner till testledningen.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-03 10:52

paa skrev:
Mayro skrev:Jag fatttar inte allt här nu. Är själva deltagandet så svårt så vanliga dödliga inte kan delta utan specialutbildningar... 8O

Det handlar inte om deltagarna i testet utan om instruktioner till testledningen.

Då fattar jag...Tack.. :)

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2006-10-03 10:56

Almen: I vilken koja har du bott dom senaste åren ??? 8O

Det har ju tidvis rått rena kriget om olika hifiprylars värde, om hur man lyssnar mm mm.

Eller är den förnekelsen bara en sorts ironi eller kanske taktik.. :?:

Själv har jag inget emot F/E lyssning eller blindtester eller vilka typer av tester som helst bara dom är relevanta och kan visa ett resultat. Tolkningen av dylika resultat kommer naturligtvis alltid att diskuteras..

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-10-03 11:10

Brickman skrev:Almen: I vilken koja har du bott dom senaste åren ??? 8O

Det har ju tidvis rått rena kriget om olika hifiprylars värde, om hur man lyssnar mm mm.

Eller är den förnekelsen bara en sorts ironi eller kanske taktik.. :?:

Själv har jag inget emot F/E lyssning eller blindtester eller vilka typer av tester som helst bara dom är relevanta och kan visa ett resultat. Tolkningen av dylika resultat kommer naturligtvis alltid att diskuteras..

Att det förekommer hårda ord förnekar jag inte, men till stor del beror det på att man hittar på "andra sidans" argument. Jag har inte sett någon i LTS-testgänget förneka att det kan finnas hörbara skillnader mellan olika kablar, till exempel.

Utveckla gärna det där med att diskutera tolkningen av resultatet av en F/E-lyssning. Jag ser tolkningen som ganska entydig, men vi kanske pratar om olika saker?

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2006-10-03 11:22

Eller också har vi olika hobbies :wink:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-10-03 11:36

Min hobby är att lyssna på musik. Vad är din? :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi