Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Ljudklubben hade som affärs- och reklamidé i början att vara säg 30-40% billigare än andra butiker. Dom menade att dom hade slagit ihjäl ett mellanled. Efterhand tog dom sen upp priset.
Bill50x skrev:Koffe skrev:... Att den (3020) sågs som enastående billig säger en del om hur GRYMT ineffektivt marknaden var organiserad. Vad höll hifi-handlarna på med? Inte sålde dom lådor iaf.
Vad menar du?
/ B
Koffe skrev:Bill50x skrev:Koffe skrev:... Att den (3020) sågs som enastående billig säger en del om hur GRYMT ineffektivt marknaden var organiserad. Vad höll hifi-handlarna på med? Inte sålde dom lådor iaf.
Vad menar du?
/ B
Ahh... sorry. Svenglska "sålde lådor"... jag menade låg lageromsättning. - Implicit, alltså låg konkurrens och (för) höga marginaler.
Bill50x skrev:Flint skrev:Ljudklubben hade som affärs- och reklamidé i början att vara säg 30-40% billigare än andra butiker. Dom menade att dom hade slagit ihjäl ett mellanled. Efterhand tog dom sen upp priset.
En klar felsyn hos Ljudklubben. Det är vanligt att företag tror sig kunna sälja billigare direkt än via återförsäljare. Det kan gå, lite beroende på produkt och kundstruktur. Men alltför vanligt är att man biter sig i svansen och drabbas av kostnader man inte räknat med och därför tvingas höja priserna.
Att sälja en pryl innefattar en viss ansträngning i form av faktiska kostnader och tidsåtgång. Om denna ansträngning sker hos tillverkande fabrik eller i ett senare led är egentligen ingen större skillnad. Och kostnaden för detta drabbar naturligtvis varan.
Om Volvo valde att sälja bilar direkt istället för via sina bilhandlare, vad skulle hända då? Jo, säljkåren hos Volvo skulle behöva mångdubblas. De säljare som idag hanterar något hundratal (gissning på antal) återförsäljare skulle helt plötsligt behöva jobba mot tusentals privatkunder. Kostnaden för dessa belastar naturligtvis bilens pris. Volvo kan alltså inte länge sälja sina bilar till samma pris som tidigare.
/ B
Bill50x skrev:Det beror ju förstås på vilka hifi-handlare man talar om. Det finns handlare som har ett bra drag på lagret, det finns dom som har en massa lagervärmare...
NAD3020 var grymt billig när den kom, men det hade väl inte med handlarnas effektivitet att göra? Dom hade säkert lika bra eller bättre marginal på den förstärkaren som på andra.
Min åsikt är att NAD kom med en "no-nonsense"-förstärkare och redan från början satsade på volymförsäljning. Detta var ju ingalunda NAD´s första förstärkare, dom hade ju tidigare gjort ett antal försök att bryta sig in på marknaden med mer konventionella apparater. 3020 var ett genidrag där man satsade på att ge maximal valuta för pengarna. Och att spendera krutet där det verkligen gjorde nytta istället för lådor med tunga alu-fronter osv.
Koffe skrev:"Var", jag sa "var". Förfluten tid. Att det gick att göra en kvalitetsinbrytning måste ha berott på något. Någon ineffektivitet fanns eftersom priserna uppenbarligen gick att pressa. Ergo det "skeppades" för lite av de produkter som låg på hyllorna. Det fanns utrymme för en "kick-ass" produkt och "kick-ass"-säljare. Jag köpte en 3020i när det begav sig och "klubbens" säljkår körde åttor runt de trötta säljarna på expert och motsvarande.
Flint skrev:IÖ.
Men än så länge delar vi inte synen på hur HiFi-svackan i samhället ska lösas. Jag tror mer på morot än piska.
Flint skrev:Jag tror att tillverkarnas måttstock för morotsmätning är graderad i Kronor och Ören. Likaså aktieägarnas.
IngOehman skrev:Tycker det är viktigt att såväl "mid-fi" som "High End" normaliseras i konsumenternas ögon, från att som idag upplevas som kufiska saker endast för förlorade hifi-töntar, till att upplevas som den självklara livskvalitetshöjare som de är! Detta bör ske genom att ljud-butiker med ormoljefri personal blir naturliga element i alla de stora varuhusen.![]()
Dahlqvist skrev:Bill50x skrev:Flint skrev:Ljudklubben hade som affärs- och reklamidé i början att vara säg 30-40% billigare än andra butiker. Dom menade att dom hade slagit ihjäl ett mellanled. Efterhand tog dom sen upp priset.
En klar felsyn hos Ljudklubben. Det är vanligt att företag tror sig kunna sälja billigare direkt än via återförsäljare. Det kan gå, lite beroende på produkt och kundstruktur. Men alltför vanligt är att man biter sig i svansen och drabbas av kostnader man inte räknat med och därför tvingas höja priserna.
Att sälja en pryl innefattar en viss ansträngning i form av faktiska kostnader och tidsåtgång. Om denna ansträngning sker hos tillverkande fabrik eller i ett senare led är egentligen ingen större skillnad. Och kostnaden för detta drabbar naturligtvis varan.
Om Volvo valde att sälja bilar direkt istället för via sina bilhandlare, vad skulle hända då? Jo, säljkåren hos Volvo skulle behöva mångdubblas. De säljare som idag hanterar något hundratal (gissning på antal) återförsäljare skulle helt plötsligt behöva jobba mot tusentals privatkunder. Kostnaden för dessa belastar naturligtvis bilens pris. Volvo kan alltså inte länge sälja sina bilar till samma pris som tidigare.
/ B
Det kan också vara så att det är ren marknadföring (=snack). När företag säljer något billigt så vill man ju inte att folk skall tro att det är billigt för att det är just - billigt (=kass eller tidigare överprissatt vilket gjort att tidigare generalagent inte sålt särskilt bra). Därför måste man hitta på en massa andra anledningar till att det skulle vara billigt. Det är samma sak som när Willys&Billy och Coop-Poop och Elgargantua försöker slå i oss när det kränger billiga grejor med argumentet "vi köper gigantiska volymer och får ett bra pris" som om de hade tänkt dela med sig av den surt förvärvade besparingen till dig.
IngOehman skrev:Man har ju bara sitt liv på sig att göra något värdefullt. När det är slut spelar bara vad man har gjort för något, någon roll. Att man har gjort vad man har kunnat för att göra värden till en så trevlig plats som möjligt för så många man kan.
Finns det något annat verkligt värde?
Jag var på biblioteket igår, så nu har jag läst.Hetsporren skrev:PS: Fortfarande ingen som läst artikeln i anslutning till testen på Denon AVR-3807?
BengtO skrev:Detta kan man ju stöta och blöta i all evighet, jag tycker man måste se till vad man ska använda sakerna till oxå..
Låt säga att man vill använda 5000 kronor för att driva ett par högtalare, fullregistermodeller med 2 st basar, 6-8" i storlek.. Högtalaren har en känslighet på 90dB och totalimpedans på 8 ohm.
Jag skulle nog då hellre satsa på t.ex XTZ Class A-100 (runt 200 watt/kanal och 60+ Ampere) än en Yamaha, Denon eller nåt annat märkes surroundreciever för 5000 spänn.. (i bästa fall 100 watt och 20 A)
)
Användare som besöker denna kategori: juanth och 29 gäster