HiFi-avundsjuka!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-26 14:19

Avund och missunsamhet r mig veterligen samma sak. Avundsjuka är när det går över styr. Den konnotation som IÖ söker tillskriva begreppen känns tveksam.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-10-26 14:38

Morello skrev:[...] känns tveksam.

Ahh - så subtilt, så diplomatiskt, så adekvat.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-26 14:51

Jazzå. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-10-26 14:53

Eftersom det är min tråd så fastslår jag följande:

Avund - "Oooh, jag önskar att jag också hade en lika bra anläggning som *infoga valfri faktiskt-medlem*!"

Avundsjuka - "Fan också!! Min anläggning är ju skitkass jämfört med hans... hmm var kan man få betalt för organdonation?"

Missunsammhet - "Ha, vilken misslyckad anläggning han har, vad ska han med en sån till som inte kan höra skillnad på den och en Siba-Kendo..."

Ja ni fattar principen. Gäller i denna tråd tills vidare. :)
Senast redigerad av phloam 2006-10-26 15:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-10-26 15:11

phloam skrev:Ja ni fattar principen. Gäller i denna tråd tills vidare.

Du vara chefen, du vara chefen... :wink:

I så fall; Missunsam är jag över huvud taget oerhört sällan. Och om jag känner sådana antydningar, så tar jag en match med mig själv och sätter mig på plats!

Avundsjuk har jag aldrig varit.

Avund kan jag känna någon gång, men i princip aldrig beroende på någons hifianläggning. Sannolikt för att jag varit så nöjd med min egen i snart 20 års tid. Innan dess kunde man väl någon nång känna "dräggel, dräggel - vill ha!" när man läste om någon ny fantastisk skapelse. Men det är väl inte ens enligt din (eller Ingvars?) definition det samma som att känna avund?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-10-26 15:28

MichaelG skrev:Innan dess kunde man väl någon nång känna "dräggel, dräggel - vill ha!" när man läste om någon ny fantastisk skapelse. Men det är väl inte ens enligt din (eller Ingvars?) definition det samma som att känna avund?

Ha-begäret är ju väldigt likt anvund, med den skillnaden att det inte finns någon person att "bli avundsjuk på", s.a.s. Ett slags proto-avund? :)

Lägger till lite på min "avund"-definition så det inkluderar person :)

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-10-26 16:38

Jag tycker nog det är lite skillnad ändå.

Avund, det är att vilja ha det någon annan har. Målet är att båda ska ha det. Missunnsamhet, det är att inte unna någon annan det den har. Målet är att ingen ska ha det.

Avundsjuka däremot, jo det är när missunnsamheten och avunden når sjukliga höjder. Ack så vanligt.

Slutsats. Avunden kan leda mänskligheten framåt, den kan fylla en progressiv funktion. Jag skaffar det grannen också har, då ökar produktionen och alla blir lite gladare.

Missunnsamheten däremot, den hämmar utvecklingen. Jantelagen ni vet. Om inte alla kan ha päls (eller stereoanläggning) då ska ingen ha det. Och alla blir lika sura.

Jämför med den aktuella diskussionen om den globala utvecklingen. Hu så hemskt om kineserna också ska ha bilar och allt det där vi är vana vid här i vårt hörn. Det är exempel på hämmande missunnsamhet, anser jag, som är teknikoptimist och tror att man kan lösa miljöproblemen.

Användarvisningsbild
lekimpa

Inläggav lekimpa » 2006-10-26 17:43

Jag är avundsjuk på alla som har strikt ordning och kontroll på allt kablage. Jag försöker reda ut och fixa till men det blir aldrig riktigt bra.

Hos mig är det en ordentlig oreda bland alla billiga kablar. Det enda som ser bra ut är ett par Supra-signalkablar och Supras-högtalarkablar.

Det är en anledning så god som någon att skaffa nyare och snyggare kablage i vettiga längder. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-26 20:40

Jag känner verkligen igen mig där, jag har samma problem. :(
Det är en av orsakerna till att jag gillar min klockradio så mycket! :wink:

Bakom min hifi-apparatur i demorummet är ordningen band kablarna dock häpnadsväckande god :o , men det beror bara på att kablarna är så styva att de inte KAN trassla ihop sig! 8)

MichaelG skrev:
IngOehman skrev:Med risk att göra sig impopulär vill jag föreslå en definition.

He, he - impopulär blir du inte så lätt hos mig i alla fall. Snarast roar det mig att betrakta dina olika försök att stöpa om språket.

Det gläder mig! Ävenså att du förstått att jag försöke utveckla språket.

MichaelG skrev:Såvitt jag kan förstå betraktas orden "avund" och "missunsamhet" synonymt av många människor. Detta tillsammans med att det mig veterligt dessutom är samma ord från början (Ex: "Sådana affwunsiuka Menniskior woro Juderna, som affwunte (dvs. missunnade) Hedningarna theres Vmwändelse.") gör att dina försök att göra egna definitioner av orden blir - just dina egna!

Ja, det kan man kanske säga, men jag tror de flesta i det praktiska språket använder avundsjuka i en positiv bemärkelse redan idag. Men att ingen menar något påsitivt med missunnsamhet. Så den definition jag föreslår är bara att göra regel av rådande praxis.

MichaelG skrev:Och visst är det väl friskt med innovatörer! Men även om du inte behöver vara ense med mig i sak, så kanske vi kan enas om att det inte är helt okomplicerat när ord har olika betydelse för olika aktörer i en kommunikationsprocess.

Det är väl självklart att jag håller med dig om det - det är ju själva orsaken till att jag föreslog en definition. 8)

MichaelG skrev:Ordet "avund" blir vi alltså tvugna att i huvudsak använda synonymt med "missunsamhet".

Alltså? Hur har du bevisat att vi är tvugna til det? :?

Jag säger: Ingalunda! Vi är fria att använda orden bättre än så, exemelvis som jag föreslog. Då blir det ju möjligt att kommunicera skillnaden, vilket var syftet.

MichaelG skrev:Detta torde ge att begreppet "avundsjuk" anger det förhållande som råder då missunsamheten blir patologisk.

Int alls. Nu föreslår DU en definition, som inte rimmar med VARKEN etymologin eller rådande språkbruk. :? Om du slår i en etymologisk ordbok på exempelvis avund så förstår du vad jag menar (som sitter på ettt åg mellan gbg och sth just nu och kan inte slå själv i mina etymiologiböcker - men jag skall göra det vid hemkomsten! :wink: ).

MichaelG skrev:Den avund (som vi alla kan känna till och från) blir så stor, besvärande och rent av handikappande så att den kan beskrivas som ett sjukdomstillstånd.

Om du fortästter att hävda att avund och avundsjuka är olika saker så säger jag till dig det jag sa till kaffekoppen: Berätta vad en person som känner avund är!

MichaelG skrev:Nu är det emellertid så att begreppet avundsjuk (alltså det från början betydligt starkare än att känna avund) ...

Men varifrån kommer denna idé??? Går man flera hundra år tillbaka i tiden är definitionen på att känna avund att vara avundsjuk!

MichaelG skrev:...också har blivit relativt synonymt med "missunsam". Vilket ger att uttrycket "att känna avund" och "att vara avundsjuk" i allt väsentligt uttrycker samma sak i dag.

Tvärtom - det du beskriver är de definitioner som rådde för > hundra år sedan. Idag säger folk att de är avundsjuka på varandra med vänlighet. Missunnsamhet är däremot en icke-positiv känsla.

Almen skrev:
Elsa Beskow skrev:Gamla häxan Avundsjuka
lömsk som alla häxor bruka
tassar fram med steg så mjuka,
ryggen uti krum.
Andras glädje vill hon sluka,
girigt sluka, listigt sluka,
gamla snåla Avundsjuka,
stygg och ful och dum.

Ja, man får ju förenkla lite för de små barnen, som inte lärt som vad missunnsamhet är ännu. :wink:

Kan dessutom tänka mig (men vet inte, eftersom jag inte är barnpsykolog) att känslorna avundsjuka och missunnsamhet inte är alldeles separerade ännu hos barn. Tror nog det kan vara så att de hänger ihop hos barn, i varje fall före sex-elvaårsåldern eller så.

Självklart finns det även vuxna som är känslomässigt efterblivna - som därför inte kan skilja mellan dem ordentligt, men jag tror det är rätt ovanligt.

MEN - jag är självklart medveten om ordets etymologiska grund, nämligen att beteckna en känsla af olust och harm över någns företräden och den ibland därtill kopplade obenägenheten att låta personen behålla dem.

Dock är mänsklighetens utveckling en företeelse som kräver ett uppdaterat språk. I en tid då medvetendet har utvecklats således att det för majoriteten individer är en självklarhet att kunna skilja mellan vilja att äga och oviljan till annans ägande - behövs ett språk som kan skildra de olika känslorna. Därför föreslog jag en definition. Tycker fortfarande att det var ett bra förslag. Inte minst för att det är i samklang med modernt språkbruk (för vem har inte sagt till sin bästa vän att man varit avis på hans eller hennes solbränna, bil, lägenhet eller vad det nu är, utan att vilja ta ifrån densamma objektet?

Jag är trots mitt rykte om språkpolis synnerligen positiv till språklig UTVECKLING. Det är språklig avveckling som jag är emot, alltså förändringar som begränsar språket. Att separera avundsjuka och missunnsamhet utvekclar språket - att slå ihop dem gör det motsatta.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-10-26 21:37, redigerad totalt 5 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-10-26 20:52

Om någon bryr sig så gör även jag samma skillnad på avund och missunsammhet och har haft ungefär samma uppfattning om ordens innebörd som I.Ö verkar ha.
Jag har utgått från att jag har rätt( så klart;) ) och blir lite förvånad att så många ändå inte tycker orden har samma innebörd.:)

mvh

Christian.
Rule of Thumb...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-26 21:17

Att orden glidit isär, framförallt under 1900-talet är väl rätt uppenbart? :o
Det är ju bara att lyssna på hur orden används i språket idag.

Tycker att alla som inte håller med om det borde fråga sig själv
hur de tolkar de följande två meningarna:

1. Jag är avundsjuk på din snygga solbränna!

2. Jag missunnar dig din snygga solbränna!

Finns det verkligen någon som på fullt allvar tolkar den första på något
annat sätt än ungefär:
. -Jag vill ha en lika snygg solbränna som du!

Och finns det verkligen någon som på fullt allvar tolkar den andra på
något annat sätt än ungefär :
. -Du förtjänar inte den snygga solbränna du har!

Kort sagt: Är det verkligen någon som (ärligt) upplever att meningarna
betyder samma sak? 8O Det förvånar mig isåfall, högeligen! Men jag har
ju blivit förvånad förr förvisso... 8)

Vh, iö

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-10-26 21:44

Tyvärr är jag inte avundsjuk, eftersom världens bästa anläggning har jag. 8)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-26 21:53

Kolla vad jag hittade:

Avund och avundsjuka är en önskan om att erhålla samma saker
eller fördelar som någon annan har. Den som hyser sådana känslor
kallas avundsjuk. Att hysa känslorna kallas att avundas?.

Avund är en av de sju dödssynderna.

Avund är inte detsamma som missunnsamhet*.

Båda orden härleds från verbet unna.

Det kan tilläggas att unna betyder att "vilja låta få".

Det säger väl allt? :wink: 8)

Således 1:

Miss-unna = att INTE vilja låta få.

Av-unna = att vilja få, inspirerat AV annans havande.

Jämför språkets konstruktion här:

Missbilda = förstöra form.

Avbilda = härma form.

Således 2:

Vidhåller nu (efter lite språk-risötsj) med emfas mitt förslag på
definition på begreppen! :wink:

Vh, iö

- - - - -

*Frågetecken.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-10-26 22:28

Jag ger Öhman en poäng för begreppsåtskillnaden mellan missunna och avund.

Jag tycker orden KAN gå hand i hand eftersom det i begreppet avund(sjuk) ofta (men inte alltid) ligger missunnsamhet men i begreppet missunnsamhet ligger inte någon explicit avundsjuka.

Ett dåligt exempel: en ytlig och populär tjej i plugget får konkurrens av en ny tjej som också blir populär och känner missunnsamhet gentemot den nya tjejen - men kanske inte nödvändigtvis avund. Hon är ju själv populär och känner möjligtvis ett hot (och en missunnsamhet) mer än ren och skär avundsjuka.

Avund KAN i mitt tycke vara positivt och/eller neutralt. Jag kan känna avund över folks kunskaper inom vissa ämnesområden - utan att för den delen känna missunnsamhet; jag är ju glad att de besitter den kunskapen och unnar dem den. Själv känner jag då en positiv avund och önskar att jag besatt den kunskapen jag med.

Avundsjuka klingar däremot ALDRIG positivt i mina öron/ögon utan det är för mig en form av avund som bottnar i ett negativt "vill ha" eller "önskar det vore jag" tänkande som dessutom oftast innehåller spår av - missunnsamhet.

"Varför kan DEN personen och inte jag - det är så orättvist!?" I den meningen säger jag att jag är avundsjuk (eller hyser kanske en mildare form av negativ avund) och uttalar dessutom missunnsamhet.

"Vad kul att den personen kan! Önskar att jag också kunde!" En form av avund (positiv) och utan spår av uttalad missunnsamhet.

Missunnsamhet kan ju uttalas utan ett spår av avund, men jag är för trött för att komma på ett bra exempel, det får räcka med mina dåliga här ovan.

Att man säger att man är avundsjuk på någon man tycker om är ju rätt vanligt - lika vanligt som man säger att något är skit-bra (vilket egentligen låter fel: Skit=Bra?) och är inte något bärande argument för att avundsjuka är ett positivt laddat begrepp.

För mig är avund och missunnsamhet skilda betydelser men förekommer ibland i symbios där de kompletterar och eller förstärker varandra.

Avund är för mig inte nödvändigtvis negativt laddat och kan uttryckas i allt från positiva till negativa (och neutrala) ordalag.

Avundsjuka är för mig uttryckligen negativt och jag använder det inte i mitt språkbruk som ett positivt begrepp - det är för mig att urlaka betydelsen av det.

Men - det är ju jag det. ;)
Inaktiv

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-10-26 22:43

Förresten heter det sprawk-rechurch. ;)
Inaktiv

Användarvisningsbild
Ronnie

avund och nuet

Inläggav Ronnie » 2006-10-26 23:33

Jag tycker det är bra att skilja på begrepp, och tror samtidigt det är viktigt att se vad som är samma inom dem.

Att känna sig arg över att någon annan har någonting utgår förstås ifrån att man känner att man själv saknar detsamma. Det kallar jag helst avundsjuka.

Att känna sig glad över att någon annan har någonting menar jag alltid beror på insikten att man själv redan har essensen av det önskade, oavsett om man själv har det i form eller ej. Fast då har glädjen frikopplats från formens värld och kallas helst glädje istället för avund.
I det inbillade gränslandet mellan form och idé kan kanske ändå ett begrepp som avund i positiv bemärkelse vara användbart!

Jag ser inte att det positiva med avund skulle bero på att den saknade saken (i form) går att skaffa (i framtiden) och fyller en (progressiv) funktion som skulle kunna leda till glädje.
Glädjen finns till hands just nu, och såna omvägar för att istället producera glädje leder lätt till inpromenering i den berömda väggen. :)

manw

Inläggav manw » 2006-10-27 00:09

Av någon anledning så rinner även denna tråd ut i en semantik diskussion, verkar lite symptomatiskt för en och annan tråd här på forumet :P

Användarvisningsbild
Ronnie

HiFi-avundsjuka

Inläggav Ronnie » 2006-10-27 00:31

Tack manw! När trådar rinner ut får man fånga upp dem.. i en liten skål kanske.

Hur jag dealar med min HiFi-avundsjuka:
Genom att koncentrera mig på HiFi (det ljudmässiga resultatet) istället för formen (prylarna i tidningarna som verkade ouppnåeliga).
Det var inte länge sen jag kunde titta på foton av vissa högtalare eller förstärkare och känna att jag aldrig skulle kunna HA RÅD att uppnå så goda resultat som nog just de prylarna möjliggjorde. Det verkade relativt kört, och det "ledde till" avundsjuka och en känsla av brist.

Det är nu sällan några anläggningars ljudresultat gör mig avundsjuk, eftersom allt plötsligt verkar möjligt utan några enorma banklån. Jag skyller på Internet :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-27 00:42

Grejjen är väl den att man behöver gemensamma begrepp för att kunna diskutera på ett konstruktivt sätt. I detta fall är det ju uppenbart att det finns risk för begreppsförvirring om inte "också vilja ha" skiljs från "ovilja att låta annan få". Det har ju synts mycket tidigt i tråden att ordens betydelser måste redas ut innan de som deltar i diskussionen kan göra sig förstådda med varandra.

Därför vore det väldigt bra om alla kunde vara överens om att:

Avund (jämför avbilda) är att vilja härma någon annans ägande av ting eller egenskap (härma form),

...medan:

Missund (jämför missbilda) är att vilja förstöra någon annas ägande av ting eller egenskap (förstöra form).

Med en sådan definition etablerad (om så bara tillfälligt - för denna diskussion) kan saken diskuteras utan missförstånd (förstört förstånd? :wink: ). Därför är det bra med gemensamma definitioner, om så bara tillfälliga för en specifik diskussion*.

Vh, iö

- - - - -

*Väntar dock fortfarande på någon som kommer med ett sakfrågeinriktat inlägg (läs: Svar på de faktiska frågorna!) som bemöter de tidigare inläggen med följande frågor:

1. Vad är någon som känner avund om inte avundsjuk? :?

2. Tolkar du "Jag avundas din solbränna" på samma sätt som "jag missunnar dig din solbränna"?

Om ingen motsätter sig att en person som känner avund är just avundsjuk, och att avunda och missunna är olika saker, så kan diskussionen fortsätta - för då har vi ju gemensamma begrepp! :P (Äntligen!)

Användarvisningsbild
Ronnie

Avunnsamhet

Inläggav Ronnie » 2006-10-27 01:20

Ah. Ja, för den specifika diskussionen är det ju prima.
Lite ovant men prima.

I framtiden kanske jag drar till med "unnsamhet" som missunnsamhetens motsats.

Förresten är det där med att unna något av ett stående skämt i min bekantskapskrets :)
Jag ser det som härligt tantigt att tänka att man unnar sig en liten kaka.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-27 01:29

Och jag unnar dig att anse det vara tantigt! :wink:

phloam skrev:Eftersom det är min tråd så fastslår jag följande:

Avund - "Oooh, jag önskar att jag också hade en lika bra anläggning som *infoga valfri faktiskt-medlem*!"

Avundsjuka - "Fan också!! Min anläggning är ju skitkass jämfört med hans... hmm var kan man få betalt för organdonation?"

Missunsammhet - "Ha, vilken misslyckad anläggning han har, vad ska han med en sån till som inte kan höra skillnad på den och en Siba-Kendo..."

Ja ni fattar principen. Gäller i denna tråd tills vidare. :)

Jäsiken, såg just detta förträffliga inlägg.

Ber därför om ursäkt för OT nyss. :oops:

Jag säger som Mikael: Du vara boss!

Och lägger till: Tack för definitionerna, nu är det solklart vad som gäller! :P

Avundsjuk = Vilja ha det någon annan har. :P

Missunnsam = Ogilla att annan har. :evil:

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: HiFi-avundsjuka!

Inläggav IngOehman » 2006-10-27 01:41

phloam skrev:När jag ser hur det kan uppstå smågnabb och annat tjafs här på forumet, så tänker jag ibland - kan det ha att göra med en undertryckt frustration som bygger på misstanken om att andra har en anläggning som låter bättre, är dyrare, finare, snyggare, coolare osv än din?

Då är min undran - hur dealar _du_ med hifi-avundsjuka?? :)

Avundsjukan (när jag hör någons välljudande anläggning) gör att jag blir inspirerad att nå längre. :P
Just nu är Audix den som gör mig mest avis. :wink: Jag vill ha ett lika stort å bra rum! Någon gång kanske jag
får det, men tills dess är jag glad att han har det, och att jag har hört hur musiken återges i det.

Missunnsamhet känner jag inte alls, någonsin - det ingår inte i min själskonstirution att vara missunnsam. :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
Ronnie

OT

Inläggav Ronnie » 2006-10-27 01:50

Haha. Kom just på att du kanske unnar (unnade?) dig en och annan kaka under viktnedgångstävlingen :D

Unnar du mig isf att tänka på dig som Tant Öhman?

Gewd så fånigt. Jag beklagar måttligt detta OT-inlägg liksom de tidigare om orddefinitioner. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-27 02:07

Nä, jag har aldrig gillat kakor, och än mindre bullar* och
allra minst tårta#. :?

Jag är mera gåslever och schampagne-typen. :P

Vh, iö

- - - - -

*Utom möjligen en kanelbulle som frukost.

#Då förstås undataget Ambrosia-tårtor! (Bör självklart
kompletteras med intagande av en söt-nötig sherry...)

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-10-27 07:10

Precis. Och som jag skrev en bit upp, ungefär: Avund är sunt, det sporrar människan. Missunnsamhet är osunt, det hämmar människan. Avund är progressivt, missunnsamhet reaktionärt.

Semantik är viktigt, inte bara spetsfundigheter. Vi ska vara rädda om orden och deras valörer.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-27 09:35

manw skrev:Av någon anledning så rinner även denna tråd ut i en semantik diskussion, verkar lite symptomatiskt för en och annan tråd här på forumet :P

:P Jazzå, säger du det. Det har vi inte noterat. :wink:

Semantik är intressant, men det blir lätt kontraproduktivt när semantiken används i fel syfte.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
whiteLizard

Inläggav whiteLizard » 2006-10-27 18:41

IngOehman skrev:Således 1:

Miss-unna = att INTE vilja låta få.

Av-unna = att vilja få, inspirerat AV annans havande.

Jämför språkets konstruktion här:

Missbilda = förstöra form.

Avbilda = härma form.

Detta var intressant, nu är det ju inget snack om saken!

Jag är själv intresserad av språkliga diskusioner och är väldigt språkliberal, dvs jag tycker att folket har makt över språket och språkets utveckling ska inte hämmas för hämmandets skull (som många äldre gärna gör :P ).

Men jag tycker att det är bra och roligt när någon tänker igenom användandet/införandet av olika begrepp, så att tydlighet och logik(enkelhet) blir grundstenar i språket (det tjänar vi alla på att dom är).

Tack Ingvar för att du går till grunden med saker! :D
/Esbjörn

Digitalt fonogram -> Pioneer DV668 -> Denon 2105 -> Ino piP -> mina öron -> min hjärna (som i denna kedja oftast upplever stor förtjusning :) )

Föregående

Återgå till Generellt om hifi