Bildtråd: Akustikmöte hos Sanny_X

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-25 09:37

Affald skrev:Spelar CC bättre än piP under samma förutsättningar?

Det är väl den statiska placeringen av inbyggnads pryttlar som kan vara problematisk.
I mitt fall är väggen liten med plasma, sub, AV-skåp så frågan är hur man lurar till det hela & om det blir bättre än med just ett par nya fina mattsvarta piPs :roll:

Någon här som har erfarenhet av CC?

//JB
Finns nog bara en som har erfarenhet av både C-C och piP. Du vet vem. Däremot kan ju C-C pumpa ut betydligt mer ljudtryck då elementen motsvarar de i PR18 (åtminstone basdelen, inte kollat diskanten). c-c är som jag kan förstå det, och jag kan ju förstå det fel, inte fullregisterhögtalare.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-10-25 10:58

Kaffekoppen skrev:Finns nog bara en som har erfarenhet av både C-C och piP. Du vet vem. Däremot kan ju C-C pumpa ut betydligt mer ljudtryck då elementen motsvarar de i PR18 (åtminstone basdelen, inte kollat diskanten). c-c är som jag kan förstå det, och jag kan ju förstå det fel, inte fullregisterhögtalare.

Möjligtvis jag? Men du menade nog någon annan...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-25 11:28

Du bor för nära för att räknas. Kallas jäv.

Njae.. missade nog Johan som torde kunna ge bra svar han med!

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-10-25 14:58

Det bästa hade ju varit om 2st CC kan ersätta ett par piP med lr utan s, men eftersom piP är, ursäkta uttrycket (men man är väl bland vänner här) så in i helvetes bra har jag svårt att tro det!

Sedan vettekatten om jag vill lägga ca.12K, då passar 6K bättre för ett par portabla piPs extra i huset...

Jag skall grunna lite på det hela ett tag innan jag tar ett spadtag åt någothåll.

//JB
ps. lyssnade igenom Peter Gabrile UP imorse & kom på mig själv med ett äckligt nöjt minspel. Det var som att lägga i överväxeln i 200 km/h genom att ge piP bättre förutsättningar i ljudbilden 8)
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-10-25 16:43

Micke!? Hur gåre med publiceringen av mätningarna? :P

Eftersom Micke verkar ha tokmycket att göra nu så tar jag mig friheten av lägga upp en bild jag tog.

Här är får ni ett hum om hur efterklangen såg ut, med alla människor i soffan + all akustik på plats:

Bild

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-10-25 17:00

Det är nog inte Mike34 som är proppen i ketchupflaskan, utan det faktum att Sanny_X har mätningarna sparade på sin dator och skall skicka dem till Micke först, innan vi kan få se dem :). Vi får ge oss till tåls till fredag. Enligt Mike34 så gör Sanny_X bara saker på fredagar och lördagar. Övriga tider är det ridå nere :D.

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2006-10-25 17:08

Vad användes det för mikrofon?

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-10-25 17:24

Det användes en rundtagande Behringer ECM8000.

Eventuella små lustigheter i frekvenskurvan spelar minimal roll för dessa ändamål, om jag inte tänker helt fel. Det som programmet räknar på är ju skillnaden i hur det låter från en stund till nästa vid en massa frekvensband, och det ändrar sig ju inte mikrofonens egenskaper för.

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-10-25 17:56

Morgan skrev:Det är nog inte Mike34 som är proppen i ketchupflaskan, utan det faktum att Sanny_X har mätningarna sparade på sin dator och skall skicka dem till Micke först, innan vi kan få se dem :). Vi får ge oss till tåls till fredag. Enligt Mike34 så gör Sanny_X bara saker på fredagar och lördagar. Övriga tider är det ridå nere :D.

Okej, det förklarar saken :)

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-10-26 08:10

Hej alla glada! :)

Är bortrest på jobb och har inte den laptopen med mig.
Har varit upptagen sedan söndagsmorse, därav min frånvaro i tråden. Sitter nu på kontoret i Stockholm och jobbar.

Återkommer med mätningar m.m. när jag kommit hem, antagligen fredag kväll.

(ska dessutom jobba även söndag i Göteborg, så jag kan inte stanna i Stockholm för inflyttningsfest :evil: )
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-26 08:37

Men är du i STHM idag utan att höra av dig?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-10-29 19:41

Conan skrev:partikf,

Om man funderar på vad som maximalt kan återskapas från en inspelning uppspelad via två högtalare, brukar detta kunna liknas vid en "loge" som är öppen ut mot t.ex. en konsertsal eller en jazzklubb. Du har med dig din akustiska signatur från lyssningsrummet, men högtalarväggen är "borta" och i stället framträder den akustiska miljön som finns med på inspelningen.

Du kan liksom aldrig med sterofoniska inspelningar "trolla bort" den akustikska närmiljön i ditt lyssningsrum, och detta är heller inte önskvärt eftersom inspelningen inte bär med sig information om hur inspelningslokalen lät i dessa riktningar heller. För detta krävs andra inspelningar och fler kanaler.

Om man däremot ska återskapa loge-öppningen mot den inspelade lokalen får det inte finnas för mycket "egenljud" från rummet nära högtalarna. Därför ska man generellt sett dämpa betydligt hårdare nära högtalarna, och diffusera mer i närheten av lyssningsplatsen. Detta är också filosofin bakom den sk. LEDE-principen (live-end, dead-end) som brukar vara det lämpligaste och vanligaste sättet att bygga kontrollrum på.

Finns det nånstans man kan läsa mer om det där med att en LOGE skulle vara ett sätt att få maximal återskapning av en inspelning?
Vad menas med egenljud från rummet?
Det finns mycket som talar för att närvaron av tidiga reflexer är positiva för upplevelsen samt INTE förstör den inspelade rumsinformationen(Loudspeakers and Rooms for Sound Reproduction—A Scientific Review. J. Audio Eng. Soc., Vol. 54, No. 6, 2006 June)
Som det har konstaterats många gånger innan så finns det ingen standard för hur mastringsmiljön ser ut, eller vilken utrustning som används. Eller vad mastringsteknikern vill uppnå.
Högtalares ljudutstrålning tål rumspåverkan mer eller mindre. Det låter självklart inte bra i normala rum, med högtalare där det uppstår reflekterade ljudfält från högtalarens sidolober som är mer eller mindre olika ur frekvensaspekt.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-10-29 20:44

patrikf: den kan "liknas" vid en loge, ett uttryckssätt bara. Har fått en bra förklaring till loge-tänkandet med både skiss och ord och jag tyckte det var en fullgod förklaring - tyvärr kan jag inte återge det här. :oops:

Egenljud från rummet - menar du allvar med den frågan? Det är ju uppenbart: skallrande rutor, fladderekon och vibrerande ytor - till exempel en av mina plåthurtsar som jag blev tvungen att flytta på eftersom den började "brumma och vibrera" vid vissa frekvenser. Egenljud är ju sånt som rummet tillför som små "hyss" som stör lyssningsintrycken.

Tidiga reflexer vid högre frekvenser har väl hos de flesta ansetts som "förstörande" eftersom de kommer för nära i tid med direktljudet och därmed gör det svårare för lyssnaren att "sortera" ljuden. Kommer de senare i tid blir de lättare för hjärnan att sortera ut från direktljudet och i "luftiga" rum med mycken efterklang säger en del att de får en fin "livekänsla" medan en del tycker att det inte blir en sann reproduktion av inspelningen utan att det blir som att lägga på ett "reverb".

Att påstå att det "finns mycket som talar för att närvaron av tidiga reflexer är positiva..." (min understrykning och mitt marjasinsaxande) och hänvisa till EN enstaka rapport känns inte så välgrundat.

Personligen anser jag att det definitivt är informationsdegraderande med för tidiga reflexer - i alla miljöer där det både spelas upp och spelas in. Prova att be någon sjunga för dig i en hiss...

Du har rätt i att det inte finns någon universellt accepterad standard för hur en mastringsmiljö ska se ut - och det är kanske i sig inte huvudproblemet för inget säger ju att standarden skulle representera det bästa möjliga tillvägagångssättet utan kanske mer av en kompromiss.

Vad en mastringstekniker sedan önskar uppnå kan man ju heller inte relatera till en eventuell standard på en mastringsmiljö heller - det är ju uppenbarligen en smaksak. Om sedan mastringen sker i en undermålig eller fenomenal mastringsmiljö är ju inte givet förstås.

Jag monitorlyssnade en stund på Sveriges Radio häromdagen och det lät - för mig alltså - som en god mastringsmiljö med högklassiga monitorer (litet minus för basintegrationen i mitt tycke) och det kanske utgör en god grund för mastring men det behöver inte betyda att slutresultatet blir bra.

Det är ju en frågeställning du aldrig kan få bra besvarad eftersom det inte finns EN sanning utan flera. Vilken du vill ta till dig är ju upp till dig.
Vilka av dem som är bra är ju svårt att avgöra och kanske något man kan lära sig med tiden och med öppet sinne.

Personligen tror jag inte man kan papegoj-läsa sig till sån här kunskap i olika böcker - visst ger det en god grund i förståelsen för samverkan av olika faktorer men helheten tar nog en jäkla tid att få och den får man ju dessutom lyssna sig till - i verkliga livet. Efter en del olika lyssningsmiljöombyten har jag förstått att det är riktigt svårt och jag tycker att det låter förvånansvärt olika om lika produkter i olika rum.

Det skulle ligga närmare till hands att komma med en standard på hur finlyssningsrum ska vara utformade för att man ska kunna tillgodogöra sig lyssningen - oavsett mastringsteknik. Synd förstås om det är en undermålig mastring men iallafall jag vill höra den i en miljö som påverkar minimalt.

Jag har (om jag kan hitta den) en eventuellt intressant pdf-fil till dig om ett akustik/hörselforsknings/återgivningsprojekt som kanske ger dig mer kunskap och lite mer att fundera på. ;) PM:a mig om du vill jag ska leta fram den åt dig. :)
Inaktiv

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-29 20:54

patrikf skrev:Det finns mycket som talar för att närvaron av tidiga reflexer är positiva för upplevelsen samt INTE förstör den inspelade rumsinformationen(Loudspeakers and Rooms for Sound Reproduction—A Scientific Review. J. Audio Eng. Soc., Vol. 54, No. 6, 2006 June)

Upplevelsen av vad? I prinicip alla akustikböcker jag har så finns det en koncensus över att reflexer tidigare än 5ms grumlar direktljudet.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

mike34

Inläggav mike34 » 2006-10-30 10:27

Jahopp, då har jag två bilder från TimDec, mätningar i SannyX rum före och efter akustikbehandligen.

Bild
Bild
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-10-30 10:48

Ni kan ju gissa vilken som är vilken. 8)

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-10-30 16:06

Kaffekoppen skrev:
Affald skrev:Spelar CC bättre än piP under samma förutsättningar?

Det är väl den statiska placeringen av inbyggnads pryttlar som kan vara problematisk.
I mitt fall är väggen liten med plasma, sub, AV-skåp så frågan är hur man lurar till det hela & om det blir bättre än med just ett par nya fina mattsvarta piPs :roll:

Någon här som har erfarenhet av CC?

//JB
Finns nog bara en som har erfarenhet av både C-C och piP. Du vet vem. Däremot kan ju C-C pumpa ut betydligt mer ljudtryck då elementen motsvarar de i PR18 (åtminstone basdelen, inte kollat diskanten). c-c är som jag kan förstå det, och jag kan ju förstå det fel, inte fullregisterhögtalare.

Snor sannys tråd en gång till, lite kort...
Har precis pratat med I.Ö. & det går inte att montera in CC i min vägg som den ser ut nu. Går endast om man bygger om den rätt så mycket & det blir för stort projekt för min del denna gången utan jag får hålla tillgodo med ett par piPs, stackars mig ;)

//JB
snart med piPs & det är som att vänta barn, fast billigare :lol:
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-10-30 20:36

Dags för Affald att starta en ny tråd om sitt OT, tycker jag :evil: :D.

Kul att äntligen få se lite mätresultat! Undrar vad den där underligheten vid 200Hz-bandet beror på i "efter"-mätningen. Jag skulle gissa att vi inte höll på tillräckligt länge för att TimDec skulle bedöma att det bidraget låg under schröderfrekvensen, men det kan ju vara så att vi hade någonting som "sjöng med". (Kanske var det jag som satt och brummade belåtet?)

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-10-30 21:09

Så sant Morgan men saken är nu biff för min del :)
Men eftersom denna tråden fick mig att möblera om piParna & "förstöra" hemmet något kunde jag gött veva runt lite här också ;)

Så lång boy´s
//JB
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
DeadPony

Inläggav DeadPony » 2006-10-30 23:38

Finns det nånstans man kan läsa mer om det där med att en LOGE skulle vara ett sätt att få maximal återskapning av en inspelning?
Vad menas med egenljud från rummet?
Det finns mycket som talar för att närvaron av tidiga reflexer är positiva för upplevelsen samt INTE förstör den inspelade rumsinformationen(Loudspeakers and Rooms for Sound Reproduction—A Scientific Review. J. Audio Eng. Soc., Vol. 54, No. 6, 2006 June)
Som det har konstaterats många gånger innan så finns det ingen standard för hur mastringsmiljön ser ut, eller vilken utrustning som används. Eller vad mastringsteknikern vill uppnå.
Högtalares ljudutstrålning tål rumspåverkan mer eller mindre. Det låter självklart inte bra i normala rum, med högtalare där det uppstår reflekterade ljudfält från högtalarens sidolober som är mer eller mindre olika ur frekvensaspekt.

Är det nån som har sagt att man får maximal återskapning av en inspelning med loge tänket?
Loge konceptet innebär inte att alla reflexer dämpas, långt ifrån, iaf av vad jag har sett och hört.

Det beror på vad du vill uppnå och vilka medel du använder, titta på Stig Carlssons resonemang och hans konstruktioner, han var en förespråkare av reflexer, efterklangstiden skulle däremot hållas låg, låter motsägelsefullt men det går att ordna.

Tycker att man kan ifrågasätta mycket av F Tooles resonemang i artikeln som du nämner, blev faktiskt lite besviken på honom när jag läste den. Han säger dessutom emot sig själv flera ggr.
Att avslöja högtalarnas position med vilja med hjälp av tidiga reflexer är ett ganska vridet tankesätt, tycker iaf jag.

Stereosystemet har sina begränsningar, vill man komma längre bör man satsa på flera kanaler och smarta inspelningstekniker.

/DeadPony

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-31 02:54

Jag tror jag, lite försiktigt, vill hålla med om det mesta av det ovanstående.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-10-31 21:33

Naqref™ skrev:
patrikf skrev:Det finns mycket som talar för att närvaron av tidiga reflexer är positiva för upplevelsen samt INTE förstör den inspelade rumsinformationen(Loudspeakers and Rooms for Sound Reproduction—A Scientific Review. J. Audio Eng. Soc., Vol. 54, No. 6, 2006 June)

Upplevelsen av vad? I prinicip alla akustikböcker jag har så finns det en koncensus över att reflexer tidigare än 5ms grumlar direktljudet.

Jag menar upplevelsen av det man lyssnar på. Vad säger dina läroböcker om "localization dominance"?
Dessutom finns det flera studier* som visar att tidiga reflektioner ökar taluppfattbarhet.
*Tex "The importance of early reflections for speech intelligibility in rooms" J. Acoust. Soc. Am., vol. 111, pp. 2411-2411 (2002).

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-10-31 21:50

DeadPony:
Conan skrev:Om man funderar på vad som maximalt kan återskapas från en inspelning uppspelad via två högtalare, brukar detta kunna liknas vid en "loge" som är öppen ut mot t.ex. en konsertsal eller en jazzklubb.

(Fortfarande ingen som vet var man kan läsa mer om loge-teorin?)

O´Toole påstår knappast att det skulle vara poängen med närvaron reflektioner att vi ska lokalisera högtalarna, även om det är en konsekvens. Han hävdar också ju att rymdinformation i inspelningar kan få ljudkällan att verka komma från andra avstånd.

Kan du möjligtvis nämna något konkret som du tycker bör ifrågasättas i artikeln?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-11-01 02:17

patrikf skrev:Jag menar upplevelsen av det man lyssnar på.
[...]
Dessutom finns det flera studier* som visar att tidiga reflektioner ökar taluppfattbarhet.

Jo jag förstod du menade upplevelsen av vad du lyssnar på men det är rätt stor skillnad på om det är upplevelsen av liveljud eller uppspelning av liveljud där man redan har en mängd naturligt inspelade tidiga (här då faktiskt i intervallet 5-30ms) reflexer. Avser du att de tidiga reflexerna är av godo i båda dessa fall?

Eftersom jag inte har tillgång till de saker du refererar till så kan det kanske vara rimligt att vi först är överens om vilket tidsintervall vi pratar om. Jag avser reflektioner mellan 2 och 5ms när jag hävdar den koncensus som finns över att det grumlar ljudet.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-11-01 21:45

Naqref:
Enligt O´toole så har inte ett normalt lyssningsrums akustik någon större inverkan på informationen i den inspelade akustiken
"The basic audible effects of early reflections in recordings, therefore, seem to be remarkably well preserved in the reflective sound fields of ordinary rooms."

Vad menar du förresten med att grumla ljudet? Jag tänkte automatiskt på taluppfattbarhet men du tänkte kanske på nåt annat mått?

Finns det något konkret exempel på den koncensus du hänvisar till så att man kan studera dessa argument närmare?

Reflektioner mellan 2 och 5ms har positiva egenskaper så vitt jag tolkar artikeln, och om dom håller sig inom nivåer man kan förvänta sig i normala lyssningsrum.
Det är viktigt att påpeka att i experiment där effekten av reflektioner testas har stimulit som ska representera reflekterat ljud samma spektrala fördelning som direktljudet. Det är ju inte fallet med det reflekterade ljudet i normala lyssningsrum pga högtalarnas spridningsegenskaper.

nijo

Inläggav nijo » 2006-11-01 23:14

Läge för lite emprisk forskning? Det är ju tämligen lätt att själv simulera närvaro resp. frånvaro av tidiga reflektioner. Man kan tex. ställa höglaren nära en odämpad (helst då diffuserande) vägg. Då kan man ju bilda sig en uppfattning vad man själv tycker.

Om man sig frågar sig varför det är si eller så, så är det ju en psykoaukustisk fråga. Kanske har något att göra med det som också är känt som "coctailparty effekten"?

nijo

Inläggav nijo » 2006-11-01 23:20

läste ditt inlägg en gång till.

"The basic audible effects of early reflections in recordings, therefore, seem to be remarkably well preserved in the reflective sound fields of ordinary rooms."

Här står det ju "recordings". Det är ju en annan sak än återgivning.

Vad gäller taluppfattning kan den väl tänkas öka vid närvaro av tidiga reflexer pga att ljudnivån ökas. På samma sätt som man kan förstärka med PA utrustning utan att det uppfattas som två källor om man håller fördröjningen inom vissa ramar.

/jonas

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-11-01 23:35

Tja, för enbart tal är det ju möjligt att taluppfattningen ökar något med extra stöd från närliggande vägg under vissa premisser, t ex normalt/långsamt och tydligt uttal i grunden - då luddar det ju kanske inte till det alltför mycket samtidigt som det förstärker. Men vem som helst som hört ett tal i en större kyrka håller nog inte med om det. Det brukar låta rätt sluddrigt från predikstolen.

Och visst kan stråkar och sånt låta maffigt med klangstöd men komplex musik brukar mest bli gröt av mycket tidiga reflexer - klart tröttande för öronen.

Har inte exempelvis Dalhalla problem med ljudet vid konserter? Sägs låta rätt illa... ...fast där kanske man inte kan tala om riktigt tidiga reflexer utan mer om eko?
Inaktiv

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-11-02 10:59

Morgan skrev:Undrar vad den där underligheten vid 200Hz-bandet beror på i "efter"-mätningen. Jag skulle gissa att vi inte höll på tillräckligt länge för att TimDec skulle bedöma att det bidraget låg under schröderfrekvensen, men det kan ju vara så att vi hade någonting som "sjöng med". (Kanske var det jag som satt och brummade belåtet?)
Har för mig att Merkurius satt och snörvlade litet grand... :twisted:

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-11-02 11:46

Laptop fläkten?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi