patrikf: den kan "liknas" vid en loge, ett uttryckssätt bara. Har fått en bra förklaring till loge-tänkandet med både skiss och ord och jag tyckte det var en fullgod förklaring - tyvärr kan jag inte återge det här.
Egenljud från rummet - menar du allvar med den frågan? Det är ju uppenbart: skallrande rutor, fladderekon och vibrerande ytor - till exempel en av mina plåthurtsar som jag blev tvungen att flytta på eftersom den började "brumma och vibrera" vid vissa frekvenser. Egenljud är ju sånt som rummet tillför som små "hyss" som stör lyssningsintrycken.
Tidiga reflexer vid högre frekvenser har väl hos de flesta ansetts som "förstörande" eftersom de kommer för nära i tid med direktljudet och därmed gör det svårare för lyssnaren att "sortera" ljuden. Kommer de senare i tid blir de lättare för hjärnan att sortera ut från direktljudet och i "luftiga" rum med mycken efterklang säger en del att de får en fin "livekänsla" medan en del tycker att det inte blir en sann reproduktion av inspelningen utan att det blir som att lägga på ett "reverb".
Att påstå att det "finns
mycket som talar för att närvaron av tidiga reflexer är positiva..." (min understrykning och mitt marjasinsaxande) och hänvisa till EN enstaka rapport känns inte så välgrundat.
Personligen anser jag att det definitivt är informationsdegraderande med för tidiga reflexer - i alla miljöer där det både spelas upp och spelas in. Prova att be någon sjunga för dig i en hiss...
Du har rätt i att det inte finns någon universellt accepterad standard för hur en mastringsmiljö ska se ut - och det är kanske i sig inte huvudproblemet för inget säger ju att standarden skulle representera det bästa möjliga tillvägagångssättet utan kanske mer av en kompromiss.
Vad en mastringstekniker sedan önskar uppnå kan man ju heller inte relatera till en eventuell standard på en mastringsmiljö heller - det är ju uppenbarligen en smaksak. Om sedan mastringen sker i en undermålig eller fenomenal mastringsmiljö är ju inte givet förstås.
Jag monitorlyssnade en stund på Sveriges Radio häromdagen och det lät - för mig alltså - som en god mastringsmiljö med högklassiga monitorer (litet minus för basintegrationen i mitt tycke) och det kanske utgör en god grund för mastring men det behöver inte betyda att slutresultatet blir bra.
Det är ju en frågeställning du aldrig kan få bra besvarad eftersom det inte finns EN sanning utan flera. Vilken du vill ta till dig är ju upp till dig.
Vilka av dem som är bra är ju svårt att avgöra och kanske något man kan lära sig med tiden och med öppet sinne.
Personligen tror jag inte man kan papegoj-läsa sig till sån här kunskap i olika böcker - visst ger det en god grund i förståelsen för samverkan av olika faktorer men helheten tar nog en jäkla tid att få och den får man ju dessutom lyssna sig till - i verkliga livet. Efter en del olika lyssningsmiljöombyten har jag förstått att det är riktigt svårt och jag tycker att det låter förvånansvärt olika om lika produkter i olika rum.
Det skulle ligga närmare till hands att komma med en standard på hur finlyssningsrum ska vara utformade för att man ska kunna tillgodogöra sig lyssningen - oavsett mastringsteknik. Synd förstås om det är en undermålig mastring men iallafall jag vill höra den i en miljö som påverkar minimalt.
Jag har (om jag kan hitta den) en eventuellt intressant pdf-fil till dig om ett akustik/hörselforsknings/återgivningsprojekt som kanske ger dig mer kunskap och lite mer att fundera på.

PM:a mig om du vill jag ska leta fram den åt dig.