Är det oärligt att importera själv?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-01 12:22

Bill50x skrev:
BACH skrev:Så varför är det så dyrt i Sverige?

Det är flera faktorer som samverkar. Sverige är en relativt liten marknad vilket betyder att det är svårt att förhandla sig fram till bra priser från en tillverkare. Ibland måste man t o m handla via en distributör. Sedan är det inte bara momsen som är hög utan vi har ett skatteläge totalt som är mycket högt. Vill man få ut en anständig lön och ska sprida den kostnaden på några få sålda apparater blir dessa orimligt dyra.

Men anledningen till att dessa grejor säljs i så få exemplar är kanske just för att de är så dyra? Med lägre marginaler kanske man skulle sälja fler. Å andra sidan är antalet potentiella köpare ändå så få att resonemanget är tveksamt.

Vi lever i hög grad i en marknadsekonomi, vi har gott om driftiga entreprenörer. Skulle vägen med minskade marginaler ge en totalt sett högre lönsamhet så hade någon redan hoppat på det tåget.

/ B

Vet inte det jag. Med tanke på hur många som väljer att importera privat så finns det ju en köpkraft som svenska butiker missar. Jag menar på att det vore smart av butikerna att hålla lägre priser och därmed sälja mer. De gånger jag importerat själv har jag kollat med butikerna här hemma först och kanske frågat om pris på en packe med grejor. Då dom endast gett pisssmå rabatter så har jag i stället som sagt köpt från utlandet.

Det hade väl varit bättre om butiken hade matchat priset och tjänat en liten hacka på mig än ingenting alls?

Jag tycker mig dock se en trend där svenska priser i vissa fall klättrar neråt och börjar matcha tex. "street price" i US.

/Peter

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-03-01 12:56

Det är inte så enkelt. Dom flesta leverantörer ser bara till volym. Vill en svensk distributör få ett bättre pris än en amerikansk butik är rådet " sälj mer så får ni bättre pris". Om man då säger att det inte går så lätt eftersom produkten blir för dyr med tull, moms, avans i 2 led etc. Så säger leverantören att "det är väl inget vi kan göra något åt?"
Om man hela tiden skulle matcha lägsta pris någonstans samt fortfarande ha högsta service lokalt vilket inte konkurrenten (web-butiken utomlands) behöver göra är det bara att lägga ner. Man måste kunna få ta betalt av dom man ger service. Och säljer man billigt till kund A så skriver han om det på något forum och då skall alla ha produkten till det priset eller ännu lägre.
Eller så får normalbutiken dema och "Harrys Bilar Blommor Radio Jakt och Cykel" sälja produkten för att man känner honom och får den billigare eftersom han inte behöver ha den i lager och priset för en lokal i Knäckebrödhult är något lägre än på en innerstads adress.
Dom flesta av oss på faktiskt jobbar ju på nån firma som har nån form av kunder, är ni sugna på att sänka lönen för att firmans kunder skall kunna köpa produkterna billigare?
Ändera köper man billigt eller importerar själv men då heller inte belastar den duktiga butiken eller så betalar men ett just pris och då får lokal service.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-01 13:18

Dom flesta av oss på faktiskt jobbar ju på nån firma som har nån form av kunder, är ni sugna på att sänka lönen för att firmans kunder skall kunna köpa produkterna billigare?

Ökad försäljningsvolym parat med lägre pris kan resultera i minskad omsättning/oförändrad omsättning/ökad omsättning..

Ändera köper man billigt eller importerar själv men då heller inte belastar den duktiga butiken eller så betalar men ett just pris och då får lokal service.

Jag belastar ingen butik. Finns andra som gör det och det är inte helt snyggt såklart. Sen det där med duktig butik vet jag inte riktigt... tycker hifi branschen är riktigt pinsamm i Stockholm, de flesta har väldigt dålig kunskap. Det är lite bättre på pro/instrument sidan.

Att betala överpris på en produkt bara för att affärsinnehavaren vill ha butiken på fina gatan mitt i smeten ställer inte jag upp på. De som vill betala för sånt tjafs och en pratstund med en inkompetent säljare får naturligtvis göra det valet.

Enkelt som tusan! :)

/Peter

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-03-01 13:23

BACH skrev:
Så varför är det så dyrt i Sverige?

Många orsaker, men i grunden blir det höga priser med ett högt skattetryck.
Svergie har väldigt hög skatt på arbete. Det driver upp priserna, särskilt i butiker som har personal anställd. Även transporterna är ganska dyra i sverige efterom landet är ganska stort och glest befolkat. Vi har också dubbelbeskattning på aktier. Det gör att en investerare måste ta ut höre pris i sverige för en given vinst, jämfört med många andra länder.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-03-01 13:31

Så varför är det så dyrt i Sverige?

vi är för få månniskor i ett för stort land
om en fem sex miljoner asiatiska damer mellan 18 och 25år invandrade hit skulle det nog bli lite fart på landet :wink:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
BasPer

Inläggav BasPer » 2007-03-01 14:53

Well, jag håller absolut med om att det är ett jävla sätt att gå och testa något i en butik och sen smita hem och köpa på nätet. Så har man sånt i tankarna så är det minsta man kan göra att säga det i butiken och ge dem en chans att ge ett konkurrenskraftigt förslag. Jag har flera gånger gett specifika prisexempel från nätet (från till exempel Thomann) och då fått avsevärd rabatt, eller till och med fått köpa för samma pris i butiken. Jag tycker dock att det är lite för mycket begärt att butiken helt ska matcha nätpriset...

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-03-01 15:07

Beror ju på... Här i stan blir man idiotförklarad om man försöker pruta mer än 500 kronor på ett par högtalare de haft i butiken i 5-6 år som både kommit i nya versioner och dessutom sjunkit i pris för varje ny version till ungefär hälften av vad butiken vill ha för sina exemplar..

Kommentarer som "men alla har kanske inte den kollen på marknaden som du har.. " gör ju att man gärna just går dit o tittar och beställer nån annanstans.. De hoppas helt sonika på att få lura nån när dom sänkt priset med 500 kronor sen 2002

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-03-01 20:10

Ok ni som tror er veta allt (ironi)

Hur hög skall skatten vara då? Vad skall vi dra ner på? Sjukvården, skolor, äldreomsorgen? Ja vad???

Jag betalar hellre till det än att få superbilliga highendsaker. Missförstå mig inte jag gillar också billiga priser. Men för mig är sjukvården etc mycket viktigare.

Lite lustigt att folk som tjänar rätt så bra gnäller om priser o dylikt ofta. Medans en själv inte tjänar så bra. Men jag trivs i svedala.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-03-01 20:19

mats skrev:Ok ni som tror er veta allt (ironi)

Hur hög skall skatten vara då? Vad skall vi dra ner på? Sjukvården, skolor, äldreomsorgen? Ja vad???

Jag betalar hellre till det än att få superbilliga highendsaker. Missförstå mig inte jag gillar också billiga priser. Men för mig är sjukvården etc mycket viktigare.

Då tycker jag du ska göra en samhällsinsats och köpa en extra dyr apparat. :wink:

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-03-01 20:22

fast problemet med sverige är att vi betalar en massa skatt utan att få något för den

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-03-01 20:47

mats skrev:Ok ni som tror er veta allt (ironi)

Lite lustigt att folk som tjänar rätt så bra gnäller om priser o dylikt ofta. Medans en själv inte tjänar så bra. Men jag trivs i svedala.

Om en sörre delen av den arbetsföra belfolkningen arbetade skulle skattetrycket kunna var sansat och inte som idag, dvs runt 60%.

XXX

Politik. /V8
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-03-01 20:48

profbd skrev:fast problemet med sverige är att vi betalar en massa skatt utan att få något för den

Kanske att andra människor upplever att dom tack vare samhällets resurser får en drägligare tillvaro?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-03-01 20:50

Är det inte läge att sluta med politiksnack?? :?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-03-01 20:51

profbd skrev:fast problemet med sverige är att vi betalar en massa skatt utan att få något för den

Och vad är det du inte får??

(Oops lite P kanske!) :oops:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-03-01 21:12

Som småbarnsförälder så protesterar jag mot detta :evil:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-03-01 21:14

Det är otroligt vad det klagas på detta land 8O Passar det inte så är det väl för helvete inget som hindrar er att flytta härifrån.

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-03-01 21:16

har ni hört talas om tandvärk
och som småbarnsförälder undrar jag hur i f kan en dagisplats kosta så mycket som den gör
vi har hamnat ot gubbs

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-01 21:18

Kribban skrev:Det är otroligt vad det klagas på detta land 8O Passar det inte så är det väl för helvete inget som hindrar er att flytta härifrån.

MVH Christer

Ok, så om man farit illa i detta vårt hemland så är man per automatik välkommen i annat valfritt land då eller?

8O

/Peter

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-03-01 21:23

Det är otroligt vad det klagas på detta land Shocked Passar det inte så är det väl för helvete inget som hindrar er att flytta härifrån.

så fort min grabb har gått färdigt skolan så drar jag inte f ska jag bo här

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-03-01 21:26

profbd skrev:
Det är otroligt vad det klagas på detta land Shocked Passar det inte så är det väl för helvete inget som hindrar er att flytta härifrån.

Förstår dig. Vem f*n vill bo i Jönköping? :mrgreen:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-01 21:27

profbd skrev:

Jo jag har mina funderingar också men jag blir förbannad när nån annan blind ignorant person ber mig dra från mitt hemland.

/Peter

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-03-01 21:28

Piotr skrev:
Kribban skrev:Det är otroligt vad det klagas på detta land 8O Passar det inte så är det väl för helvete inget som hindrar er att flytta härifrån.

MVH Christer

Ok, så om man farit illa i detta vårt hemland så är man per automatik välkommen i annat valfritt land då eller?

8O

/Peter

Det har väl aldrig varit några större problem att emigrera till något annat land i Europa :roll: Har man bara skaffat sig ett jobb och bostad så är man oftast välkommen i andra länder 8)

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-03-01 21:31

Förstår dig. Vem f*n vill bo i Jönköping? Mr. Green

:lol: :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-03-01 21:31

Morello skrev:Om en sörre delen av den arbetsföra belfolkningen arbetade skulle skattetrycket kunna var sansat och inte som idag, dvs runt 60%.

Tyvärr har vänsterdemagogernas dumretorik fått folk att tycka att det är "solidariskt och rättvist" när en del av befolkningen arbetar åt två och den andra slappar på sofflocket. Så ser det ut i dagens "svedala". :evil:

Det blir förmodligen bättre nu när de blir av med sitt sofflock och kan sova i en trappuppgång istället. :!:

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-03-01 21:35

Piotr skrev:
profbd skrev:

Jo jag har mina funderingar också men jag blir förbannad när nån annan blind ignorant person ber mig dra från mitt hemland.

/Peter

Ber om ursäkt för mitt utbrott Peter :? men ibland så går man igång :oops: Det jag menar att det är så väldigt enkelt att klaga på allting, kanske det är typiskt svenskt, vad vet jag :?: . Jag tycker att vi har det väldigt bra i Sverige och jag förstår inte varför vi inte ska kunna ha det fortfarande.:?

Tänk positivt var väl det jag ville få fram :oops: men som jag misslyckades med kapitalt.

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-03-01 21:41

om vi nu skulle ta oss tillbaka till ämnet så tror jag inte skatten har så stor betydelse som det faktum att vi är väldigt få på en stor yta

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-01 22:01

Kribban skrev:
Piotr skrev:
profbd skrev:

/Peter

Ber om ursäkt för mitt utbrott Peter :? men ibland så går man igång :oops: Det jag menar att det är så väldigt enkelt att klaga på allting, kanske det är typiskt svenskt, vad vet jag :?: . Jag tycker att vi har det väldigt bra i Sverige och jag förstår inte varför vi inte ska kunna ha det fortfarande.:?

Tänk positivt var väl det jag ville få fram :oops: men som jag misslyckades med kapitalt.

MVH Christer

Det finns alltför mycket att klaga på dessvärre. Klart det finns dom som haft flyt och inte sett (eller velat se/inse) allt som är toksnett men de är i min mening inte i position att döma dom som har andra erfarenheter.

För övrigt.. klart man går igång ibland ;)

/Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-03-01 22:22

Kribban skrev:
Morello skrev:Om en sörre delen av den arbetsföra belfolkningen arbetade skulle skattetrycket kunna var sansat och inte som idag, dvs runt 60%.

Tyvärr har vänsterdemagogernas dumretorik fått folk att tycka att det är "solidariskt och rättvist" när en del av befolkningen arbetar åt två och den andra slappar på sofflocket. Så ser det ut i dagens "svedala". :evil:

Det blir förmodligen bättre nu när de blir av med sitt sofflock och kan sova i en trappuppgång istället. :!:

MVH Christer

XXX

Politik. /V8
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-01 23:05

Politik är nu rensat från tråden. Fortsatt trist uppförande belönas med semester.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-03-02 00:02

Profbd skrev:
vi är för få månniskor i ett för stort land
om en fem sex miljoner asiatiska damer mellan 18 och 25år invandrade hit skulle det nog bli lite fart på landet

Jag tycker vi börjar bli för många. Vad tycker du att alla dessa damer skulle arbeta med??

Mvh

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi