Bill50x skrev:BACH skrev:Så varför är det så dyrt i Sverige?
Det är flera faktorer som samverkar. Sverige är en relativt liten marknad vilket betyder att det är svårt att förhandla sig fram till bra priser från en tillverkare. Ibland måste man t o m handla via en distributör. Sedan är det inte bara momsen som är hög utan vi har ett skatteläge totalt som är mycket högt. Vill man få ut en anständig lön och ska sprida den kostnaden på några få sålda apparater blir dessa orimligt dyra.
Men anledningen till att dessa grejor säljs i så få exemplar är kanske just för att de är så dyra? Med lägre marginaler kanske man skulle sälja fler. Å andra sidan är antalet potentiella köpare ändå så få att resonemanget är tveksamt.
Vi lever i hög grad i en marknadsekonomi, vi har gott om driftiga entreprenörer. Skulle vägen med minskade marginaler ge en totalt sett högre lönsamhet så hade någon redan hoppat på det tåget.
/ B
Vet inte det jag. Med tanke på hur många som väljer att importera privat så finns det ju en köpkraft som svenska butiker missar. Jag menar på att det vore smart av butikerna att hålla lägre priser och därmed sälja mer. De gånger jag importerat själv har jag kollat med butikerna här hemma först och kanske frågat om pris på en packe med grejor. Då dom endast gett pisssmå rabatter så har jag i stället som sagt köpt från utlandet.
Det hade väl varit bättre om butiken hade matchat priset och tjänat en liten hacka på mig än ingenting alls?
Jag tycker mig dock se en trend där svenska priser i vissa fall klättrar neråt och börjar matcha tex. "street price" i US.
/Peter