Moderator: Redaktörer
="Rydberg"]Vad som färgar mest är inte frågan här. Kablar var ett exempel. Det som kan låta ofärgat via Studioblås högtalare kanske inte låter ofärgat via ett par bra elektrostartet. Som jag ser det är det viktigt eller snarare en förutsättning att återgivningskedjan ska kunna återge alla skillnader som förstärkarna var för sig ger, detta kräver ju nån slags reference som knappt är nåbar.
Så att säga att en förstärkare inte färgar är att kolla på de stora detaljerna från långt håll, jag tycker också att det är de små detaljerna som skiljer bra förstärkare från dåliga, egenheter som man måste lyssna igenom massa musik för att höra.
Som du säger är det lätt att detektera apparater i F/E test, hur kan man då tro att de små detaljerna slipper igenom ytterligare en förstärkare?
F/E i kombination med vanliga tester (gärna blinda) tycker jag är att föredra.
mvh
R*
Är F/E-test ett bra sätt att komponera en anläggning!?
Man försöker återskapa verkligheten. Återgivningen är god, när man kommer nära verkligheten. Helst ska varken ursprungsinformation förloras, eller något tillföras på vägen genom återgivningskedjan. Med andra ord; transparens (=genomskinlighet) är målet och färgningar är inte önskvärda.
Vet du verkligen vad ett F/E-test är för något?
Dina synpunkter indikerar att du inte riktigt har koll på detta.
Kraniet skrev:men blir det inte moment 22 det där?
Ända sättet att veta att en apparat är icke-färgande är att testa den i en f/e test. En f/e testning fungerar inte om man inte gör testet i en icke-färgande anläggning.
Kraniet skrev:men blir det inte moment 22 det där?
Ända sättet att veta att en apparat är icke-färgande är att testa den i en f/e test. En f/e testning fungerar inte om man inte gör testet i en icke-färgande anläggning.
Hotspur skrev:Hej jonasp!
<snip>
Färgningar - av ngt slag - är därför - påstår
jag - önskvärda!
<snip>
Jag tycker alltså inte att ert
synsätt (enligt) ovan tillför någonting positivt när det gäller den
svåra konsten att komponera ett system...
MVH
Stefan
Du skriver i klartext att du söker ett system som har (vissa) färgningar! Då är det självklart att F/E-test är en dålig metod för dig! Metoden är ju till för att eliminera färgningar.
2: Det andra är att det kräver att hela kedjan är testad enligt F/E-metodiken. Om man tar en apparat som är ej hörbart färgande enligt F/E-lyssning och använder den i en otestad kedja, är sannolikheten relativt liten att man uppfattar eventuella fördelar. Detta eftersom resten av kedjan kommer att sätta sin prägel på ljudet. Detta gör också, att i en slumpmässigt vald anläggning, kan andra apparater föredras pga av synergi-effekter (egentligen kompensations-effekter). En mörk cd kan kompenseras med ljus förstärkare och så vidare. Sannolikheten är dock stor att andra mindre fel förblir okompenserade samt att man tillför nya fel.
Häri ligger också själva begränsningen med F/E-lyssning. Används inte testet konsekvent har det begränsat värde när man skall komponera ihop en anläggning. En färgande apparat som byts mot en ofärgande i en okänd kedja behöver inte uppfattas som en förbättring. Varken hörbart subjektivt eller mätmässigt.
Kraniet skrev:2: Det andra är att det kräver att hela kedjan är testad enligt F/E-metodiken. Om man tar en apparat som är ej hörbart färgande enligt F/E-lyssning och använder den i en otestad kedja, är sannolikheten relativt liten att man uppfattar eventuella fördelar. Detta eftersom resten av kedjan kommer att sätta sin prägel på ljudet. Detta gör också, att i en slumpmässigt vald anläggning, kan andra apparater föredras pga av synergi-effekter (egentligen kompensations-effekter). En mörk cd kan kompenseras med ljus förstärkare och så vidare. Sannolikheten är dock stor att andra mindre fel förblir okompenserade samt att man tillför nya fel.
Häri ligger också själva begränsningen med F/E-lyssning. Används inte testet konsekvent har det begränsat värde när man skall komponera ihop en anläggning. En färgande apparat som byts mot en ofärgande i en okänd kedja behöver inte uppfattas som en förbättring. Varken hörbart subjektivt eller mätmässigt.
Men en poäng med F/E-test (som jag förstått det) är just den att det inte spelar någon större roll hur bra (eller dålig!) anläggningen i övrigt är. Det är ju endast den testade komponentens bidrag som efterfrågas. Visserligen torde en välupplöst anläggning lättare kunna avslöja sådana bidrag än en mindre upplöst (om jag tänker rätt) men i princip krävs det ingen välupplöst anläggning.
Hälsn. Michael
Förresten tycker jag att det var kul du tyckte att en del i
det som stör, är 'hur saker sägs', om jag tolkar dig rätt.
Det finns antagligen också fler fallgropar med vanlig lyssning, det krävs mycket erfarenhet av många olika produkter för att kunna gissa bra var färgningarna kommer in i kedjan och hur varje del låter "för sig". Men med god känsla och lite tur så...
jonasp skrev:Jag kom in i ett rum där det stod på dörren "här demas Clou Cable". Min kompis kläckte ur sig "hur ska man kunna veta att det är kabeln man lyssnar på"...![]()
svara på det, den som kan!
markih skrev:Svar: Fördelen är att med F/E-lyssning krävs INTE en optimal anläggning eller superupplösning. Testmetoden är mycket kraftfullare än vanlig öppen lyssning, som ju kräver en transparent anläggning, väl behandlat rum som är anpassat efter högtalare och egentligen även skivor inspelade med närapå transparent elektronik, om man nu vill kunna göra en "bedömning efter att det ska låta som i verkligheten"
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster