Vad har IÖ gemensamt med...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-11 00:16

Fattar humorn 8) , men vill ändå påminna om att jag inte hade ens en minsta tanke på att köpa innan jag hade testat den.

Är fortfarande osäker på om jag verkligen skall ha en så dyr förstärkare. Jag kan erbjuda den passion för musik som gör köpet vettigt - men inte den kapitalstyrka som gör det vettigt. :?

Ändå känner jag mig så märkligt glad över den. :o :wink:

Kanske är mitt köp mest av allt ett homage till Bryston? För jag tycker sådana prestationer skall belönas!

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-04-11 00:45, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-04-11 00:33

iö !

Gissar att du har "hittat rätt", o det gör även mig glad !

Har rönt den känslan ett par gånger o det kändes inte
helt fel :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-04-11 01:02

Kanske är mitt köp mest av allt ett homage till Bryston? För jag tycker sådana prestationer skall belönas!

Enig ! :)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-11 01:12

Laila skrev:E !

Vågar inte. 8)

Trode du menade att starta "svensk" agentur...

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-04-11 01:15

Lust !

Klart att jag menade !

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-04-11 07:36

boyafraid skrev:bamsefar - du har kanske skrivit om det i nån annan tråd, men vad var det som hände? reklamation antar jag, men vad var felet?

Avsikten var att köpa en splitterny SP2 och flerkanalsslutsteg. Eftersom Bryston försämrade garantierna från årsskiftet 2005-2006, och sedan dess kräver att original kvitto från auktoriserad återförsäljare alltid existerar så valde jag således den "korrekta" inköpskanalen. MEN jag fick inte nya produkter, utan DEMO-använda som skickats runt mycket (att dömma av kartongerna som var i extremt dåligt skick). OCH det alvarligaste var att originalkvittot som jag behövde för garantin ALDRIG existerat, och jag totalvägrades att få ett nytt. Eftersom jag hade rätten att lämna tillbaka produkterna och få pengarna tillbaka - trodde jag, det var vad säljaren skrev i kontraktet - så beslutade jag mig för att göra det. Då visade det sig bara var skitsnack från TAA IMPORT A/S. Det tog ett år och en advokat att få tillbaka pengarna, och jag har som sagt fortfarande inte fått pengar från tull / moms för importen, som det defacto blir när man handlar med Norge.

Slutsats: Aldrig någonsin att jag vill ha med TAA IMPORT A/S att göra igen.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-11 08:25

Jag har en kompis som nyligen ringde och pratade med generalagenten för litet information, men han blev ganska avtänd. "En riktigt jobbig försäljartyp" var hans karakterisering, och då brukar han inte prata illa om folk i onödan.

Han tvingade mig förresten att bära hem mitt 4B ST hem till honom för att han ville höra om det var slutsteget som gjorde att det lät så mycket bättre hemma hos mig än hos honom. Jag var ganska skeptisk (olika högtalare, olika rum), men det blev faktiskt skillnad till det bättre, främst i basåtergivningen. Från svullen, liksom litet utfluten, till samlad "ja, nu låter det som en kontrabas"-bas.

Så nu blir det Bryston för honom, men han ville helst undvika att handla av generalagenten. Jag mailade Bryston och nämnde svårigheterna i Sverige (uttryckte mig väldigt diplomatiskt, typ "There is some inconvenience with not having an agent in Sweden...etc"), och då kom det fram att generalagenten faktiskt samarbetar med åtminstone en butik här i Göteborg.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-11 12:36

Skall kanske komplettera detta...
iö skrev:PS. Jag kommer att göra en ansträngning att, i tid till publiceringen av testen i MoLt, se till att jag kan komplettera med den upplysning om serienummer som Bamsefar efterlyser. Han har helt rätt i att det ju är en upplysning som måste finnas med - om testets beskrivning skall kunna användas praktiskt som meningsfull ledtråd inför valet av effektförstärkare.

...med att nämna att jag inte är säker på att de på Bryston som fått frågan varit underrättade om förändringen. De jag har talat med är ju i stort sett uteslutande människor från labbet eller som på andra sätt är inblandade i konstruerandet, och det är ju faktiskt praxis att produktionsförändringar införs i en strid ström utan att sälj-/marknadsavdelningar underrättas.

Så sker ju på de flesta företag, t ex varenda gång en transistor upphör att tillverkas och behöver ersättas med något nytt. Ibland använder tillverkare för den interna kollen ett revisionssystem med bokstäven och siffror. En apparat med en specifik modellbeteckning och årsmodell kan i januari ha kretskort med revisionen A03, medan en som levereras i december samma år heter C07. Det betyder i regel att kretskort eller liknande signifikanta delar har gjorts om två gånger (A till B, B till C), och att det däröver varit mindre schemaförändringar efter den senaste större revisionen sex eller sju gånger (berooende på om den började med C00 eller C01). Apparaten kan alltså ha förändrats minst åtta gånger under året, och det är inte otänkbart att den har förändrats 25 gånger. Alla versioner behöver förstås inte ha kommit i produktion, vissa kan ha varit lab-versioner bara, som övergivits till förmån för nästa, innan den föregående hunnit införas.

Nu är ju effektförstärkare saker som i regel revideras i en väldigt långsam takt jämfört med vissa andra hemelektriikprodukter (datorer kan revideras varenda vecka under hela sin produktionstid) så det finns skäl att tro att det kan gå många år mellan varje förändring ibland. Det är ju trevligt, och det ger även möjlighet att fler än några få på företaget kan känna till revideringarna.

Men ändå är det troligt att de hos Bryston som blir uppringda låter som frågetecken om man frågar dem vilket serienummer man skall köpa om man vill ha senaste versionen.

Det är helt enkelt för det mesta information som bara den på labbet som initierat ändringen känner till, och kanske inte ens den personen, om han eller hon inte har kollat vilket serienummer som passerades just den dag då ändringen infördes.

Men som sagt - jag skall göra vad jag kan för att få med informationen i artikeln i MoLt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-04-11 13:32

Ingvar har helt rätt i att olika produkter revideras hela tiden...

...men i fallet Bryston, och James Tanner (respektiver Brian och Chris Russel) så är jag dessvärre övertygad om att James har vetskapen...

...men inte vill erkänna hur det ligger till, utan helst vill veta en massa utan att behöva ge ut något ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-04-11 17:36

Hur kommer det sig att Ingvar hamnar rakt in i labbet vid telefonsamtal (du
lät förvånad över att ha gjort det), medan andra hamnar hos
säljavdelningen?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-11 17:49

E skrev:Hur kommer det sig att Ingvar hamnar rakt in i labbet vid telefonsamtal (du
lät förvånad över att ha gjort det), medan andra hamnar hos
säljavdelningen?

Mvh E*

Det är väl Murphy som vanligt...

IÖ: Fick du betala fullt pris för ditt steg fast du hjälpt dom med produktutvecklingen?

I så fall börjar man ju tycka lite mindre om Bryston...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-11 17:53

IÖ var nog inte ensam om det där med justeringen som kunde förbättras. Det framgår säkert i MoLt.

Personligen trodde jag han skullefå ett steg av dem 8O

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-11 23:06

bamsefar - ja, det där är ju verkligen under all kritik
var vänder man sig om man vill importera från exempelvis tyskland (eller annat eu-land) istället?

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-11 23:12

hade missat den tidigare, men kollade nu på brystons hemsida
28b sst 1000w 8 ohm
sweet 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-13 02:18

Kaffekoppen skrev:IÖ var nog inte ensam om det där med justeringen som kunde förbättras. Det framgår säkert i MoLt.

Jo, det är jag helt säker på att jag var. Det tog några telefonsamtal att förklara problemen, hur jag funnit dem och vad jag tyckte vore bra motåtgärder.

Jag ville därefter låta dem själva undersöka det jag funnit.

De gjorde så, och kom fram till att de höll med om att steget kunde förbättras på de sätt jag nämnt, och att det förbättringar jag föreslagit var de rätta.

Personligen trodde jag han skullefå ett steg av dem 8O

Ni måtte skoja, det jag gjorde var ju bara några timmars arbete. Steget kostar ju för tusan som en småbil.

Nej jag fick betala en himla massa för det, men en viss rabatt fick jag.

Kan nämna att jag skrev recensionen innan jag bestämde mig för att fråga om jag fick köpa det, och jag visar dem inte den väldigt positiva recensionen innan köpet är klart. Bara så att ingen skulle kunna antyda något trist. (De har faktiskt fortfarande inte läst recensionen, men de skall skaffa sig en översättare har de sagt.)

Vh, iö

Föregående

Återgå till Generellt om hifi