Skall kanske komplettera detta...
iö skrev:PS. Jag kommer att göra en ansträngning att, i tid till publiceringen av testen i MoLt, se till att jag kan komplettera med den upplysning om serienummer som Bamsefar efterlyser. Han har helt rätt i att det ju är en upplysning som måste finnas med - om testets beskrivning skall kunna användas praktiskt som meningsfull ledtråd inför valet av effektförstärkare.
...med att nämna att jag inte är säker på att de på Bryston som fått frågan varit underrättade om förändringen. De jag har talat med är ju i stort sett uteslutande människor från labbet eller som på andra sätt är inblandade i konstruerandet, och det är ju faktiskt praxis att produktionsförändringar införs i en strid ström utan att sälj-/marknadsavdelningar underrättas.
Så sker ju på de flesta företag, t ex varenda gång en transistor upphör att tillverkas och behöver ersättas med något nytt. Ibland använder tillverkare för den interna kollen ett revisionssystem med bokstäven och siffror. En apparat med en specifik modellbeteckning och årsmodell kan i januari ha kretskort med revisionen A03, medan en som levereras i december samma år heter C07. Det betyder i regel att kretskort eller liknande signifikanta delar har gjorts om två gånger (A till B, B till C), och att det däröver varit mindre schemaförändringar efter den senaste större revisionen sex eller sju gånger (berooende på om den började med C00 eller C01). Apparaten kan alltså ha förändrats minst åtta gånger under året, och det är inte otänkbart att den har förändrats 25 gånger. Alla versioner behöver förstås inte ha kommit i produktion, vissa kan ha varit lab-versioner bara, som övergivits till förmån för nästa, innan den föregående hunnit införas.
Nu är ju effektförstärkare saker som i regel revideras i en väldigt långsam takt jämfört med vissa andra hemelektriikprodukter (datorer kan revideras varenda vecka under hela sin produktionstid) så det finns skäl att tro att det kan gå många år mellan varje förändring ibland. Det är ju trevligt, och det ger även möjlighet att fler än några få på företaget kan känna till revideringarna.
Men ändå är det troligt att de hos Bryston som blir uppringda låter som frågetecken om man frågar dem vilket serienummer man skall köpa om man vill ha senaste versionen.
Det är helt enkelt för det mesta information som bara den på labbet som initierat ändringen känner till, och kanske inte ens den personen, om han eller hon inte har kollat vilket serienummer som passerades just den dag då ändringen infördes.
Men som sagt - jag skall göra vad jag kan för att få med informationen i artikeln i MoLt.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).