Hur ska LTS bättre nå ut till folket?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-20 11:55

Vad menas med "folket" - andra hifi-töntar i förskingringen, eller folk som handlar ljud i paket på Elgiganten?

När man kommer in på LTS så får man ju onekligen intrycket att detta är en sammanslutning av riktigt seriösa hifi-t...entusiaster, främst avsedd för hifi-entusiaster. So far so good.

Vill man nå ut till andra målgrupper får man nog stajla om sig till att börja med. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 12:05

Bill50x skrev:Varför är "alla" så intresserade av LTS? Det är väl en förening som alla andra, med sina för- och nackdelar. Antingen så är man medlem, och kan därmed påverka, eller så är man inte och då behöver man inte bekymra sig

Ren omtanke. Dom verkar känna sig missuppfattade. Jag vill hjälpa dom ur det.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-20 12:22

Bill50x skrev:Varför är "alla" så intresserade av LTS? Det är väl en förening som alla andra, med sina för- och nackdelar. Antingen så är man medlem, och kan därmed påverka, eller så är man inte och då behöver man inte bekymra sig :roll:

/ B

Prexis. Det är kärnan (en av)

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-20 12:23

Flint skrev:
Bill50x skrev:Varför är "alla" så intresserade av LTS? Det är väl en förening som alla andra, med sina för- och nackdelar. Antingen så är man medlem, och kan därmed påverka, eller så är man inte och då behöver man inte bekymra sig

Återigen (eller fortsatt) tankeläsning.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 12:29

dimitri skrev:
Flint skrev:

Återigen (eller fortsatt) tankeläsning.

Javisst. T.ex. vari ligger denna missuppfattning. Vad är det utomstående har missuppfattat och vad är den rätta uppfattningen. Det måste nästan klargöras innan man kan hitta en metod att kommunicera/förmedla den.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-20 12:41

Flint skrev:Javisst. .... Det måste nästan klargöras innan man kan hitta en metod att kommunicera/förmedla den.

Det mest intressanta för mig i ditt inlägg är hur du definierar det lilla men ack så misbrukade ordet "man". Alltså i denna kontext

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 12:47

dimitri skrev:
Flint skrev:Javisst. .... Det måste nästan klargöras innan man kan hitta en metod att kommunicera/förmedla den.

Det mest intressanta för mig i ditt inlägg är hur du definierar det lilla men ack så misbrukade ordet "man". Alltså i denna kontext

Du är luddig. Är du född sån eller har du tränat upp det.

"Man" som i bemärkelsn "vi kan hjälpas åt". Du vet, grupparbete.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-20 12:56

Det finns gott om syntax error här. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-04-20 12:58

meanmachine skrev:Det finns gott om syntax error här. :wink:

Och en dator som svarar "syntax error" vet inte själv att den inte förstår.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 13:03

bomellberg skrev:

Då har dom det gemensamt. :)

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-20 13:22

Flint skrev:
bomellberg skrev:

Då har dom det gemensamt. :)

MM och dator?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-04-20 13:25

Hetsporren skrev:
meanmachine skrev:
Hetsporren skrev:Det har han säkert, jag oxå. Vad är det som är så svårt att fatta där? Förmodar att du syftar på dessa rader

Nu är det ju så att det är inte de invigda som skall bedömma en sådan sak.

Men om DU nu har svårt att fatta vad LTS skriver/menar så varför bara inte snacka med t.ex. Kaffekoppen och be honom/de förklara och förtydliga just det som du har svårt att förstå?

Ja du... Inte ens Kaffekoppen förstår ju vad LTS skriver riktigt. Det är ju tydligen så att budskapet kan tolkas på olika sätt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 13:28

patrikf skrev:Ja du... Inte ens Kaffekoppen förstår ju vad LTS skriver riktigt. Det är ju tydligen så att budskapet kan tolkas på olika sätt.

Kanske för att det är skrivet på 50-talet någon gång. Det enda som har kommit till är nog ordet Internet. Jag syftar på stadgarna.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-20 13:41

Flint skrev:
patrikf skrev:Ja du... Inte ens Kaffekoppen förstår ju vad LTS skriver riktigt. Det är ju tydligen så att budskapet kan tolkas på olika sätt.

Kanske för att det är skrivet på 50-talet någon gång. ...

WOW, va coolt! Respekt!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-20 13:46

Naqref™ skrev:Finns det något egenintresse att föra ut ett budskap till någon (medelsvensson) som inte kan tänkas vara intresserad av det?
Är det inte bättre att försöka föra ut budskapet till de som kan tänkas vara mottagliga för det och anpassa språkbruket därefter?

;)

Ja, bevisligen så kan ju inte folk här ens förstå det simpla i LTS budskap. Så jag vet inte hur man ska göra. Förklara på dagisnivå funkar ju inte. :?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-20 14:55

Jag tror att LTS skulle kunna få fram sitt budskap klarare om man kunde undvika att försvaras av ickemedlemmar typ Hetsporren och jag tror Subjektivisten också brukar skriva att han inte tillhör LTS.

Kanske göra en FAQ-lista på hemsidan om vanliga frågor och hur LTS förhåller sig till dessa inkl. vanligaste missuppfattningarna runt LTS.

Verka mindre ingenjöriga. På 80-talet kändes det inte som att det ingick i utbildningen på KTH att veta vad som är rätt och fel när det gäller att njuta av musik, men tyvärr finns det ytterligt få musiker eller icketekniker som är aktiva och diskuterar runt musik och LTS och samtidigt är medlemmar i LTS.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-20 14:56

Harry up skrev:Jag tror att LTS skulle kunna få fram sitt budskap klarare om man kunde undvika att försvaras av ickemedlemmar typ Hetsporren och jag tror Subjektivisten också brukar skriva att han inte tillhör LTS.

Mycket bra inlägg. Föredömligt. :)

hifiguru@spray.se

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-20 15:04

Harryup skrev:Jag tror att LTS skulle kunna få fram sitt budskap klarare om man kunde undvika att försvaras av ickemedlemmar typ Hetsporren och jag tror Subjektivisten också brukar skriva att han inte tillhör LTS.

Detta står nog bortom LTS makt att åstadkomma.

Harryup skrev:Kanske göra en FAQ-lista på hemsidan om vanliga frågor och hur LTS förhåller sig till dessa inkl. vanligaste missuppfattningarna runt LTS.

Ja, det tror jag också på. Det är i så fall viktigt att kunna länka direkt till varje enskild fråga. Kan man i diskussionerna inte säga mer än "Kolla på LTS hemsida" blir det nog alltför sällan av. Går det däremot att direkt i ett inlägg på något debattforum lägga in en länk som leder direkt till den aktuella frågan blir systemet antagligen oftare utnyttjat.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-20 15:10

Impad niklasz. Nu börjar det bli konstruktivt. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 15:18

meanmachine skrev:Impad niklasz. Nu börjar det bli konstruktivt. :wink:

Vi kan ju säga en till bra sak om niklasz, han är inte otrevlig och tar inte till personangrepp och idiotförklaringar. För det skall han ha kredit.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-20 15:25

Enkelspårigt??

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-20 16:14

Harryup skrev:Verka mindre ingenjöriga. På 80-talet kändes det inte som att det ingick i utbildningen på KTH att veta vad som är rätt och fel när det gäller att njuta av musik, men tyvärr finns det ytterligt få musiker eller icketekniker som är aktiva och diskuterar runt musik och LTS och samtidigt är medlemmar i LTS.

Det kan bli lite tendentiöst :P

Tänkte bara också att det kanske lätt blir så att LTS attraherar många "typiska audiofiler"*host* och att det kanske vore bra om man kunde visa att LTS är mer/annat än det - att det inte blir likhetstecken mellan audiofili och LTS, s.a.s. Eller, back to basics, koncentrera sig på _ljudteknik_ - på ett sätt så att man inte hamnar i ett kontroversiellt utvärderingsträsk.

Roligare att t.ex. bygga LTS-grejer än att testa märkesapparater, enkelt uttryckt.

Fast det är knepigt, det inser jag...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 17:56

Det verkar inte som om LTS riktigt vill ut till folket, får jag intrycket. Verkar mer som om det är intellektuella, tekniker och akademiker som är den primära målgruppen. Då blir ju frågeställningen lite annorlunda. Hur når man ut med sanningen till dom? Det vet jag inte eftersom jag är av torparmentalitet och enkelt ursprung. Jag går helt enkelt bet här eftersom jag tydligen missbedömde/misstolkade föreningens grundintention vilket egentligen bevisar problematikens riktighet. Missuppfattad förening. Jag är tillbaka vid GÅ.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-20 18:05

Nu igen :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 18:07

Ja. Första steget var en återvändsgränd.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-20 18:14

Jag börjar ana lösningen på gåtan om din lyssningströtthet. :idea:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-20 19:00

LTS får göra som dom vill eftersom det är en förening för deras betalande medlemmar.

Men....

Om man VILL något med föreningen, har jag förvisso några förslag som i vart fall skulle göra att jag skulle gå med igen i LTS.

1. OM man vill att LTS skall växa tiofallt, måste man gå ut till media och förklara förträffligheten med F/E metoden, vid " Öppet fönster " lyssnande.

2. Går man ut till media, kommer man att få motstånd av branschen, som ju bara är intresserade av att kränga så mycket som möjligt, gärna kablar och annan ormolja. MEN, det skulle leda till en sund debatt för hela industrin och, framförallt, för konsumenterna.
Konsumenterna är INTE dummare än de som häckar på detta forum, omän intresset för hifi inte är så stort. Går det ut någon i media och förklarar, med emfas, att EKK är bättre än alla andra kablar, oavsett pris kommer det garanterat att skaka om kabelbranschen. Vem vill betala 10000:- för ett par kablar ? Detta gör man bara om man TROR att det låter bättre. Om man blir varse om vad olika skillnader beror på, genom en objektiv upplysning, kommer INGEN konsument att köpa dyrare kablar än EKK. Eller, tycker LTS medlemmar det är bekvämare/roligare att bara skaka på huvudet och gotta sig i andras okunskap i denna fråga. Som sagt, ut i media, låt det blåsa lite, och öka föreningsantalet tiofallt! En sundare hifibransch får man på köpet!

Samt förnyat medlemsskap från undertecknad.

Debattera gärna detta med att gå ut i media på nästa årsmöte, lyft gärna frågan, Kaffekoppen.

V.h. Richard.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-20 19:05

Jag skrev ett rätt långt inlägg, men ångrade mig. Det är bra att göra det ibland.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-04-20 19:21

Jaha, är det freda...pajkastningsdax?

Nä, skämt åsido som kocken sa...

Jag tycker att det vore trevligt om LTS kunde nå ut till allmänheten bättre med enkla knep så att "svenne" fick till det lite bättre i sitt musiklyssnande, men om "svenne" tycker det är intressant...det vete sjutsingen...så det är kanske lika bra att somna om? :wink:

Trevlig helg annars...mors!

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-04-20 19:40

Bill50x skrev:Varför är "alla" så intresserade av LTS? Det är väl en förening som alla andra, med sina för- och nackdelar. Antingen så är man medlem, och kan därmed påverka, eller så är man inte och då behöver man inte bekymra sig :roll:

/ B

Precis. Vad är grejen egentligen? Det verkar som om det finns en hel drös med ickemedlemmar som är helt besatta av föreningen.

Naqref skrev:Finns det något egenintresse att föra ut ett budskap till någon (medelsvensson) som inte kan tänkas vara intresserad av det?
Är det inte bättre att försöka föra ut budskapet till de som kan tänkas vara mottagliga för det och anpassa språkbruket därefter?

Precis. Dessutom är ständig anpassning genom förenkling knappast eftersträvansvärt. Den som är intresserad får väl sätta sig in helt enkelt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi