Vill bara försiktigtvis säga att jag håller med Morello och V8 till 100% i varje stavelse de skrivit hitttills i den här tråden.
Håller med JustAudioMagic också när han berättar om vad han själv vill och tycker - men han behöver sluta tolka Morello och V8.
De skriver precis vad de menar, men inte alls det du tolkar in i det JustAudioMagic. Du kan inte begära att de skall ta ansvar för det du tolkar in i det de skrivit, men de inte yppat en stavelse om.
- - -
Svaret på din fråga "och man behöver mäta för att...?" har redan besvarats av V8, men jag kan lägga till lite.
Först och främst: Man behöver ingenting. Var och en avgör bäst själv vad de har för behov.
Den som inte bryr sig om något annat än upplevelsen av hela kedjan, och som därtill tror att mätningarna inte är översättbara till en upplevelse, har av naturliga orsaker varken behov eller glädje av mätningar.
Ingen har sagt att ni* har det heller.
*Om du är en av dem, vilket jag tror av din fråga.
Men - den som vill att kedjan i varje länk i kedjan skall släppa igenom musiken med så små förändringar som möjligt, KAN vara intresserad av mätningar på apparaterna, men bara om man först:
1. Fått förtroende för
att mätningarna har något med länkens ljudpåverkan att göra. Det får man om man mäter och F/E-lyssning på en himla massa apparater. Överensstämmelsen mellan hur den mäter och vad den påverkar musikåtergivningen på för vis är 100%ig. Det borde egentligen inte komma som någon överraskning för någon, med tanke på att ingenting annat än apparaternas fysikaliska egenskaper (och suggestion) kan påverka hur musiken ändras av apparatens insättande i kedjan.
2. Fått kunskap om
hur mätningarna visar apparatens påverkan på ljudet.
Detta om hifi-konsumenten.
- - -
Därutöver finns förstås konstruktören som inte bara behöver kunna göra en
god apparat (oavsett om det betyder en som färgar lite eller om det betyder en som färgar snyggt) utan som behöver kunna hitta vägen dit också. Att göra det utan några mätningar är nästan ogörligt.
Självklart avsmakar man då och då medan man lagar mat, och helt givet slutar man alltid matlagningen med att (den som lagat den eller någon annan) smakar på/äter maten, men dessförinnan kanske man vill hålla koll på ugnens temperatur, stekens tjocklek och hur mycket salt man använder... Mätningar blir allt viktigare ju svårare det man sysslar med är att avläsa med sinnena.
Mat är egentligen mera som musik, medan HiFi-återgivning egentligen är något helt annat, där det KAN finnas behov av mycket stramare recept. HiFi-apparaturen som sådan betraktas inte av alla som en konstart, utan som ett fönster till en konstart.
Vissa saker kan man mäta med ögonmått när man lagar mat och andra kan vara en fördel att kunna mäta. Detsamma gäller när man konstruerar elektronik, men då behöver man förstås ett oscilloskop så att man ser "elektriciteten". Att lyssna är inte ögonmätt, men väl öronmått. Nackdelen med ett öronmätt för konstruktören är att hörsln till sin natur är mera undflyende än ögat. Vi kan frysa en bild och titta vidare på den - fryser vi ett ljud blir det tyst. Bilder är även till sin natur mera objektiva, vilket kan vara fördelaktigt. Tittar man på en bild som visar en distroderad vågform är det ofta rätt lätt att lista ut vad som orsakat distosionen. Lyssnar vi på den hör vi hur den låter, men inte vad vi skall göra om vi vill bli av med den.
Antagligen är mätningar mera självklart för konstruktörer och för dem som vill att hifi-kedjans länkar skall vara transparenta som enskildheter, än för dem som vill att de skall ge ett sound man gillar.
Det förstnämnda är ju ett infinitesimalt litet acceptansfönster och för att hitta det måste man nästan ha mäthjälp, men F/E-lyssning räcker häpnadsväckande långt.
Svagheten med F/E-lyssning är dock att den bara berättar hur det låter - inte något om hur man skall göra något åt det.
Bäst vore det om alla accepterade att det finns många sätt att se på musikåtergivning, och att det är vars och ens sak att bilda sig en uppfattning om vad man själv vill ha ut av sin anläggning. Det är ingens sak att bestämma vad någon annan skall vilja ha ut av den. Varför ifråga sätta någon intresse av mätningar? Ingen har väl ifrågasatt att vissa inte bryr sig om dem?
Just jag ser helst för mitt egna bruk, att varje länk i anläggningen är så transparent (ofärgande) som möjligt, och helst med stora marginaler till hörbarhet dessutom - så att man kan kombinera flera länkar utan att nå hörbara förvrängningar.
I brist därpå har jag en helt subjektiv inställning och föredrar alltid en snygg färgning framför en mindre men ful.
När det gäller enkoder- och dekoder-länkarna (musiker-rum-mikrofonuppställning / högtalarupptällning-rum-lyssnare) är det alltid en i varje fall i vissa fall balansgång mellan olika egenskaper, och den optimeringen måste ske med hänsyn till många saker. Förefintlig standard inom stereosystemet, stereosystemets begränsningar, personliga preferenser och samverkan ögtalare/rum, är kanske de som jag håller som viktigast. Det betyder i princip att den transparens jag söker i högtalarled innehåller ett mycket större sammanhang, där även hela inspelningen och lyssingsrummet ingår.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).