En stillsam natt på jobbet, så jag tog en tur på Euphonia...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2007-04-23 09:26

Hetsporren skrev;

Eftersom jag själv var på den nivån (eller hur man nu skall säga?) för inte så många år sen så kanske jag kan förklara lite om det där beteendet. För mig handlade det om någon slags bekräftelse, alltså att jag med min stora erfarenhet av lyssning och jämförelser hade något att delge andra. Ivrigt påhejad av några f.d. hifi-vänner, som levde på att sälja dyr-fi, skrev jag sen omdömen och recensioner så att tangentbordet glödde. Använde garanterat liknande vokabulär och överdrifter som killarna på Euphonia men förstod faktiskt inte att jag var ute och cyklade, jag var ju säker på alla de där skillnaderna jag hörde och beskrev. Även om jag vid några tillfällen faktiskt gav upp ett par kabeltester pga att jag till slut (efter att ha kopplat om tre signalkablar i min anläggning) blev förvirrad och osäker på vad jag skulle tycka. Det var hur som helst inga problem för mig att verkligen höra hur olika cd-spelare, förstärkare och högtalarkablar lät.

För att inte tala om modifieringar (Harmony Design). Efter att ha låtit modda min Technics SL-PG840 var jag lyrisk, den lät ju så otroligt mycket bättre än tidigare! Kompisen gillade min spelare och köpte en likadan, men lät bli att modda den. Något halvår senare släpade han hem spelaren till mig och vi jämförde: ingen skillnad alls! Trots denna erfarenhet ringde inga varningsklockor om att något i mitt sätt att lyssna, jämföra och tycka, skulle vara fundamentalt fel. Jag fortsatte min hobby-karriär som självutnämnd hifi-expert som förut och det var inte förän jag slutade kröka ungefär (två år sen), som jag nyktrade till även vad gällde mitt förhållningssätt till hifi. Någonstans där kunde jag på allvar börja förstå och prestigelöst ta till mig alla uppenbara orimligheter i mitt subjektiva tyckande och började så smått inse att de jag innan bråkat med på detta forum, faktiskt.se hade "rätt".

Alla svart-vita förhållningssätt får det att krypa i kroppen på mig. Allt du tyckte förut är inte fel idag, hetsporren, och allt du tycker idag är inte rätt. Ingen har "rätt".
-varför är din verklighet så svart-vit, det är frågan du borde ställa dig..

ps, sorry DR T om OT, även om det bara är lite..
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-23 09:40

Piotr skrev:Till skillnad från en analog signalkabel som bara behöver ha exemplariskt beteende upp till 20.000Hz eller kanske 100.000Hz så måste en digitalkabel kunna hantera signaler upp till flera miljoner Hertz.

/Peter

Det som är intressant med är att vanliga bra kablar klarar av att skicka HDTV signal rätt långa sträckor utan förluster. Vad jag vill minnas så är 1080P ca 35 Mhz. Så om vanliga komponentkablar fixar detta så bör dom fixa 0-20 khz lätt 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-23 09:46

Flint skrev:Mums, mums. 8)

Äter du pellets? Vi lät avliva våra marsvin i helgen (nej, dem får du inte!) så nu har vi en säck marsvinspellets över.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 10:00

Dr_Tinnitus
Om kabelsnacket stör dig rekommenderar jag att du inte går in på nämda forum och blir uppretad. Så gör jag eftersom den typen av HiFi med fina bilder intresserar mig noll.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-23 11:04

Prozac skrev:Hetsporren skrev;
Någonstans där kunde jag på allvar börja förstå och prestigelöst ta till mig alla uppenbara orimligheter i mitt subjektiva tyckande och började så smått inse att de jag innan bråkat med på detta forum, faktiskt.se hade "rätt".

Alla svart-vita förhållningssätt får det att krypa i kroppen på mig. Allt du tyckte förut är inte fel idag, hetsporren, och allt du tycker idag är inte rätt. Ingen har "rätt".

Håller med om att det kan se lite väl svart-vitt ut och får försöka nyansera det jag beskriver/menar vid ett annat tillfälle. Tack för påpekandet!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-04-23 11:05

Jag tycker det var ett intressant och välskrivet inlägg som Hetsporren skrev. Han illusterar dessutom hur svårt det kan vara att byta åsikt. Jag skrev något om detta på s. 138 i mastodonten.

Vad jag tycker mig se i Hetsporrens berättelse är hur oerhört svårt det kan vara att byta åsikt när denna är sammanvävd med självbild och kanske t.o.m. verklighetsuppfattning. För att inte tala om social identitet. Min egen tolkning av Hetsporrens process är att insikten i att han var alkolholist ledde till en så pass genomgående omprövning av självuppfattningen att hifi-delen kunde slinka med av bara farten. Jag tror alltså inte det var själva nykterheten som ledde till byte av synsätt utan att det plötsligt fanns ett "fönster" för förändring och rannsakan.

/D

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-23 11:06

Dahlqvist skrev:Jag tror alltså inte det var själva nykterheten som ledde till byte av synsätt utan att det plötsligt fanns ett "fönster" för förändring och rannsakan.

Klockrent! :oops:

Användarvisningsbild
TomasF

Inläggav TomasF » 2007-04-23 12:48

paa skrev:Om digitalpulserna går in i kabeln med lika tidsförskjutning, hur kan de då komma ut ur kabeln med olika tidsförskjutning? Vad skulle det vara som gör att en del pulser går fortare än andra i vissa kablar?

Har snöat in på opto/elektriska kretsar och där finns denna effekt och den är inte liten. Sök på "pulse width distortion". /Tomas F.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-04-23 13:09

TomasF skrev:
paa skrev:Om digitalpulserna går in i kabeln med lika tidsförskjutning, hur kan de då komma ut ur kabeln med olika tidsförskjutning? Vad skulle det vara som gör att en del pulser går fortare än andra i vissa kablar?

Har snöat in på opto/elektriska kretsar och där finns denna effekt och den är inte liten. Sök på "pulse width distortion". /Tomas F.

Ok, det är inte kabeln alltså, utan optoelektriska omvandlingen? Vilken skillnad ger olika kablar då, på jittret?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-23 13:22

Har också varit i hifibytarträsket och med stort nöje läst anvancerade pseudotekniska förklaringar till varför en kabel skulle vara bättre än nästa...

...Däremot förblev jag ganska så trogen mina öron och de få gånger jag varit utfört kabeltester så utföll dessa med dött resultat - även i icke-blinda tester.

Med ett antal krumsprång på vägen till tekniker som inte varit speciellt optimala så kan jag dock se tillbaka på en slingrande stig som konvergerat mot det ideal jag har idag. Insvängningen på sluttampen har dock gått snabbare tack vare tillnyktandet/insikten som jag fått ta del i av vissa forummedlemmar här.

Kan nog tacka en nyfikenhet att testa även sån't jag inte trott på för egen del... minns första gången jag såg mina nuvarande högtalare på bild och skrattade gott/skakade på huvudet... men bristen på förutfattade meningar ledde mig ändån till att prova "det som alla pratade om" och det har enbart varit positivt. :)

Dock är det trevligt att i efterhand konstatera att den elektronik som stod och pockade i portarna precis utanför de ekonomiska ramarna var av en karaktär som helt skulle platsa innanför ramarna i min nuvarande "ideologi". :)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-23 14:34

Jag har också varit och snurrat i hifikarusellen i början av mitt intresse. Upptäckte som tur var ganska snart att man lätt lurar sig själv.

Jag tror det har med strävan efter att höra så stora skillnader som möjligt att göra. Har man som utgångspunkt i sitt intresse att uppleva så stor skillnad som möjligt på så mycket som möjligt så anpassas lyssningsmetoderna automatiskt mot just detta: upplevelsen av störst skillnad. Man går mot att lyssna på ett sådant sätt att självsuggestionen maximeras. Orsakerna/drivkrafterna kan vara bekräftelse, kicken av upplevelsen att höra skillnad osv.

Nu kan man istället räkna sig till den mörka sidan, den skeptiska torra vetenskapsomfamnande sidan vars fördelar är bland andra självkritik, självdistans och ekonomi. Det blir lättsammare och mindre prestigefyllt när man inte hela tiden måste försvara och klamra sig fast vid sina upplevelser varken för sig själv eller andra. Man tar dem för vad det är för något istället och kan se nyanserat och kritiskt på de ljudskillnader man upplever/hör.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-23 15:06

Men, ni som höll på i träsket, hade ni inte ändå rätt _roligt_? Och är inte det ändå det som är den _egentliga_ differensen mellan dyrkabel och EKK?

Alltså, att det kanske är två olika skalor - billiga dyrkablar vs dyra dyrkablar (ju mer pengar du har, desto roligare meningslösheter), samt felaktiga kablar vs adekvata kablar (ju mer kunskap om rätt kabel, desto bättre ljud)?

Dvs en kontrovers där "att ha rätt" går på tvärs med "att ha roligt".

En hobby är ju till för att man ska ha kul kan man tycka. Finns ju folk som lägger hundratals timmar på att bygga radiostyrda skalmodeller...

"Jag har byggt en exakt modell av en autentisk B-17, kolla, äkta glas i pilotens skyddsglasögon! Fungerande kulsprutor!"
"Ja jo men du skulle köpt en sån här färdigmålad Liberator från Hobbex, de flyger mycket mycket bättre!"

Ja typ ungefär :P

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-23 15:10

phloam skrev:Men, ni som höll på i träsket, hade ni inte ändå rätt _roligt_? Och är inte det ändå det som är den _egentliga_ differensen mellan dyrkabel och EKK?

Alltså, att det kanske är två olika skalor - billiga dyrkablar vs dyra dyrkablar (ju mer pengar du har, desto roligare meningslösheter), samt felaktiga kablar vs adekvata kablar (ju mer kunskap om rätt kabel, desto bättre ljud)?

Visst hade jag roligt då... men jag har minst lika roligt nu. Möjligtvis blev jag mer socialt aktiverad av springandet i butiker, men jag har betydligt roligare när jag sitter hemma och lyssnar nu. Så det har inte blivit mindre roligt - däremot har roligheten förskjutits från apparaterna till musiken.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-23 15:11

phloam skrev:Men, ni som höll på i träsket, hade ni inte ändå rätt _roligt_? Och är inte det ändå det som är den _egentliga_ differensen mellan dyrkabel och EKK?

En hobby är ju till för att man ska ha kul kan man tycka. Finns ju folk som lägger hundratals timmar på att bygga radiostyrda skalmodeller...

"Jag har byggt en exakt modell av en autentisk B-17, kolla, äkta glas i pilotens skyddsglasögon! Fungerande kulsprutor!"
"Ja jo men du skulle köpt en sån här färdigmålad Liberator från Hobbex, de flyger mycket mycket bättre!"

Precis, man bör låta sin inställning till hobbyn styra.

PS. Gillade starkt "fungerande kulsprutor" DS.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-23 15:27

Så kan det vara men då tror jag nog att man har mer roligt utan att ha kravet på sig själv att man "hör rätt" hela tiden. Jag tror det där "Jag vat minsann vad jag hör" som man måste hävda både för sig själv och andra hela tiden tar bort mycket utav glädjen i hobbyn. Det är iaf så jag har upplevt det. Tycker det verkar som att "subjektivisterna" är de som ska "ha rätt" väldigt ofta medans vi andra bara står som skeptiska frågetecken inför alla otroliga påståenden.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2007-04-23 17:18

Tycker det verkar som att "subjektivisterna" är de som ska "ha rätt" väldigt ofta medans vi andra bara står som skeptiska frågetecken inför alla otroliga påståenden.

problement är väl att "subjektivister" sätter sin trovärdighet som guldöron på spel och "objektivister" vill visa att de är goda vetenskapsmän och kan hantera hela musikåtergivningsfrågan med en vetenskaplig approach.

Nånstans häremellan uppstår dessa ofruktbara bråk eftersom en subjektivists åsikter inte kan/vill bedömas på vetenskapliga premisser och en objektivist inte kan/vill bedömas på ovetenskapliga premisser.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-23 17:45

phloam skrev:Dvs en kontrovers där "att ha rätt" går på tvärs med "att ha roligt".

Jag tror inte detta är den huvudsakliga skiljelinjen. Jag tror snarare att man roas av olika saker.

Jag roas exempelvis av att lyssna på musik. När jag lyssnar på den hemma, roas jag av om den presenteras på ett hyfsat naturtroget sätt. Däremot roas jag inte alls av apparater eller kablar. De är bara en nödvändighet. Jag kan möjligen låta mig roas av om jag sluppit undan relativt billigt.

Samtidigt finns det människor (har jag tyckt mig förstå) som faktiskt roas av att musiken presenteras av läckert designade apparater och kablar. Det finns alltså ett egenvärde i själva apparatparken. Det finns (enligt uppgift) de som känner att de vill ha en apparat (eller kabel) bara genom att se på den. För mig är detta obegripligt! (Ungefär som när min fru vill ha en vinterjacka som hon sett, utan att först kolla efter vad det är för foder, fickor och prislapp - hur 17 kan man vilja ha något utan att veta hur det fungerar. :wink:)

Och hur skall personer som har apparater (och kablar) som sin hobby någonsin få ut något av att diskuterar hifi med mig som skiter i apparaterna och bara bryr mig om musiken?

Hälsn. Michael

Ps. För att undvika missförstånd - jag har alltså inga som helst synpunkter på människors hobby. Jag konstaterar bara att vi nog har olika hobby här på forumet och att detta nog är en av orsakerna till de missförstånd vi ständigt ser här.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-23 17:47

Prozac skrev:Nånstans häremellan uppstår dessa ofruktbara bråk eftersom en subjektivists åsikter inte kan/vill bedömas på vetenskapliga premisser och en objektivist inte kan/vill bedömas på ovetenskapliga premisser.

Exakt. Till råga på allt så är själva intresseområdet en mix av vetenskaplig ljudteknik och subjektiva musikupplevelser.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-23 18:03

MichaelG skrev:
phloam skrev:Dvs en kontrovers där "att ha rätt" går på tvärs med "att ha roligt".

Jag tror inte detta är den huvudsakliga skiljelinjen. Jag tror snarare att man roas av olika saker.

Jag roas exempelvis av att lyssna på musik. När jag lyssnar på den hemma, roas jag av om den presenteras på ett hyfsat naturtroget sätt. Däremot roas jag inte alls av apparater eller kablar. De är bara en nödvändighet. Jag kan möjligen låta mig roas av om jag sluppit undan relativt billigt.

Samtidigt finns det människor (har jag tyckt mig förstå) som faktiskt roas av att musiken presenteras av läckert designade apparater och kablar. Det finns alltså ett egenvärde i själva apparatparken. Det finns (enligt uppgift) de som känner att de vill ha en apparat (eller kabel) bara genom att se på den. För mig är detta obegripligt! (Ungefär som när min fru vill ha en vinterjacka som hon sett, utan att först kolla efter vad det är för foder, fickor och prislapp - hur 17 kan man vilja ha något utan att veta hur det fungerar. :wink:)

Och hur skall personer som har apparater (och kablar) som sin hobby någonsin få ut något av att diskuterar hifi med mig som skiter i apparaterna och bara bryr mig om musiken?

Hehe, då är vi varandras absoluta motsatser :) Du har rätt i att vi roas av olika saker, som definierar hobbyn på tämligen olika sätt för var och en. Musiken är ju iaf en gemensam nämnare! (mer kanske?)

Tur att du är en sån trevlig typ så att risken för kontrovers är minimal :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-23 18:14

Nej, var inte speciellt roligt. Man fick nästan ångest för man inte hade råd att köpa "just den förstärkaren" eller "den pickupen", för då skulle jag finally komma till nirvana. Så för mig har det varit så mycket mer positivt att slippa denna ständiga letandet efter nirvana genom pseudovetenskap. Nu kan jag istället lägga pengarna på musik istället för dyrhifi.

Sen märker man fort att extremsubjektivisterna är dom som byter apparater mest. Konstigt med tanke på hur bra allt är jämt när dom köper det. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-23 18:51

mats skrev:Dr T, din herre är nöjd med dig. Du får offra några Ekkkablar till hans ära!

Tja, nu har jag ingen herre, och ær så långt ifrån någon religon man kan tænka sig. Det enda som ær min intressant ær verklighet och fakta, ja att det som påstås æven ska ha just med verkligheten att gøra.

Dr Tinnitus

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-04-23 18:52

subjektivisten skrev:

Sen märker man fort att extremsubjektivisterna är dom som byter apparater mest. Konstigt med tanke på hur bra allt är jämt när dom köper det. 8)

Så sant!
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-23 19:13

Hallelujah :P

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-04-23 19:15

om man bortser från kabel och apparatbytartrådarna finns det mycket läsvärt hallelulea :wink:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Maarten

Inläggav Maarten » 2007-04-23 19:34

paa skrev:
TomasF skrev:

Ok, det är inte kabeln alltså, utan optoelektriska omvandlingen? Vilken skillnad ger olika kablar då, på jittret?

Dispersion i ett medium. Säkert obetydligt i hifi-sammanhang.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-04-23 19:43

Piotr skrev:Det var skojigt skrivet men jag vet inte hur jag ska tolka det.. :? :)

Haha, nej jag skulle nog inte ens försöka ..... :lol: (och jag har ju ändå skrivit det .... ) 8O

Det verkade först som om England hade flyttat ut 15 grader i atlanten, men sedan ställde jag om till GMT + 2 timmar här, och då visar TV4 rätt igen.

Konstigt det där med det digitala, att TV4 kan flytta hela England, men bara när min datorklocka går fel ..... 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-23 19:49

Piotr skrev:Bongo

Det är inte vilket som när det gäller digital audio och kablage. Känsligheten beror på vilken typ av ingång det sitter på din DAC och hur väl den undertrycker jitter (tids och amplitudstörningar på klocksignalen). Jitter kan alltså uppstå i den digitala kabeln samt i dess sändar krets/drivkrets (förutom en massa andra ställen).

Till skillnad från en analog signalkabel som bara behöver ha exemplariskt beteende upp till 20.000Hz eller kanske 100.000Hz så måste en digitalkabel kunna hantera signaler upp till flera miljoner Hertz.

/Peter

Nu ær jag ju på ingavis kabel eller signaleexpert, så det du skriver låter på ett sætt troværdigt. Ja det kanske t o m. kan vara sant i någon nivå.

Men, sen kommer vi till ett problem, ett før mig vældigt stort problem.

Om det du sæger stæmmer, och att det ær så kritiskt och ska ge hørbara skillnader på ljudet. Ja, varfør går det då åt pipan nær man gør blindtester under kontrollerade former, før då verkar det pløtsligt inte gå att detektera de skillnader som det annars pratas så stort om. Varfør?

Då får man istællet hør att man kan inte testa så, det ær fel på testen och gud vet allt. Tænk om lækemedelsindustrin skulle ha samma instællning till den typen av tester, och testresultat?

Kan det kanske vara så som det ær med t ex mp3, att det førvisso kan finnas klar påverkan och skillnad i signalen rent mætmæssigt. Men att nivåerna ær allt før små før att vi ska kunna høra skillnad enkelt? Hela grundiden med mp3 ær ju att lura oss, att utnyttja den mænskliga hørlsens och andra sinnens brsiter før att kunna gøra ljudfiler mindre utan att vi tydligt upplever det som ett klart sæmre ljud. Trots att många envetet påstår att de får krækanfall efter ett par takter 128 mp3, så har ju mer seriøsa tester visat att samma personer har all værldens problem att skilja ett original från 128 mp3 nær det testas blint. Vilka slutsatser kan vi då dra av detta? Att det ær fel på testerna....? Eller kanske att folk har både førutfattade meningar om mp3 och in i helvet dåligt på føtterna i sina påståenden om att de hør skillnad så himla lætt?

Och om man nu uppenbarligen har så svårt att skilja dessa åt i seriøsa tester, dær man bevisligen nærmast "massakrerat" ursprungssignalen, hur i hela friden ska folk då kunna høra skillnad på høgtalarkablar dær i princip bara færgen på isolationen skiljer? Eller om den ær tvinnat åt høger eller vænster, eller ligger på golvet eller på små klæmmiga plintar borta från currylinjer och annat trams? Det finns ingen som helst logik i det, eller hur? Før kan de høra skilland så ska det æven gå att detektera i riktiga kontrollerade blindtester, annars ær det bara rent svammel och nys. Sen må kablarna vara hur fræna och trevliga som helst att se på dær de ligger bakom apparaterna, vilket inte ær helt oviktigt det heller, men hørbart bættre ljud ger de nog bara i fantasin.

Dr Tinnitus

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-23 19:56

Flint skrev:Dr_Tinnitus
Om kabelsnacket stör dig rekommenderar jag att du inte går in på nämda forum och blir uppretad. Så gör jag eftersom den typen av HiFi med fina bilder intresserar mig noll.

Nja, æen om det kanske stør mig så ær fenomenet intressant, dærav førsøker jag diskutera det på ett øppet rakt och ærligt sætt.

Det ær ungefær samma sak som att jag æven stør mig på stolpskott som konspirationsteoretiker (æven med rætta kallade foliehattar..) samt revisionister. Dessa två grupper påstår en herrans massa de med, men utan någon vettig bevisning till stød. Det blir vanligen 99% snedvridna fakta och rena løgner.

Nu ær ju kanske dessa två næmnda grupper ett allvarligare problem rent samhællsmæssigt, før de lockar allt før lætt naiva mænniskor i deras garn och får dem att tro att allt møjligt i værlden ær ont och att det finns konspirationer øverallt och att alla myndigheter alltid ljuger før att styra oss. Hjærntvætt har sællan varit tydligare...

Men, vi førsøker att hålla oss till ljudbiten hær i fortsættningen, hoppas jag.

Dr Tinnitus

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-23 20:02

Martin skrev:Jag har också varit och snurrat i hifikarusellen i början av mitt intresse. Upptäckte som tur var ganska snart att man lätt lurar sig själv.

Jag tror det har med strävan efter att höra så stora skillnader som möjligt att göra. Har man som utgångspunkt i sitt intresse att uppleva så stor skillnad som möjligt på så mycket som möjligt så anpassas lyssningsmetoderna automatiskt mot just detta: upplevelsen av störst skillnad. Man går mot att lyssna på ett sådant sätt att självsuggestionen maximeras. Orsakerna/drivkrafterna kan vara bekräftelse, kicken av upplevelsen att höra skillnad osv.

Nu kan man istället räkna sig till den mörka sidan, den skeptiska torra vetenskapsomfamnande sidan vars fördelar är bland andra självkritik, självdistans och ekonomi. Det blir lättsammare och mindre prestigefyllt när man inte hela tiden måste försvara och klamra sig fast vid sina upplevelser varken för sig själv eller andra. Man tar dem för vad det är för något istället och kan se nyanserat och kritiskt på de ljudskillnader man upplever/hör.

Nu ær jag ju ingen Dr Phil, men det du skriver låter inte omøjligt alls.

Dr Tinnitus

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-23 20:13

Klar de allra flesta på "dyrsidan" och de i den karusellen kan ha det kul, och det vill jag egentligen heller inte ta i från dem. Kul ska man ha oavsett om man køper svindyra apparater/kablar eller snikbilliga.

Det jag vill komma åt ær varfør de køper det, och hur folk kan tjoa om så fantastiska skillnader i ljud nær de bevisligen inte finns. Ja då menar jag inom kabelhysterin och annat mærkligt jox inom ljudhobbyn.

Jag sæger inte ett smack om att folk kan høra stora skillnader i ljudet mellan olika høgtalare, før det ær ju inget direkt mærkligt med det då det helt støds av fysikens lagar m.m. Samma sak med førstærkare i grunden, men hær børjar det bli klart svårare dærfør att många førstærkare ær oerhørt lika i ljudet. Kommer vi sent till CD-spelare så børjar vi komma i ett læge dær det ofta ær omøjligt att høra skillnader, men givetvis inte alltid. Ændå så kan våra hifiblaskor svænga sig med mængder av superlativer nær de ska beskriva skillnaden i ljud mellan två i grunden vældigt likværdiga snurror. Men verkligheten ær annorlunda.

Om man dæremot køper grejor till stereon før att de ær snygga och man gillar dem på annat sætt så ær det helt ok, før folk væljer ju færg på bilen och annat med av den anledningen. Men få sæger att bilen blir så otroligt mycket bættre på vægen med rød færg æn med svart.... :D

Men nær folk påstår att de får en ortolig skillnad i basen genom att byta mellan två fullt normala kablar, då reagerar jag, før det har inget med verkligheten att gøra.

Dr Tinnitus

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi