Eftersom jag själv var på den nivån (eller hur man nu skall säga?) för inte så många år sen så kanske jag kan förklara lite om det där beteendet. För mig handlade det om någon slags bekräftelse, alltså att jag med min stora erfarenhet av lyssning och jämförelser hade något att delge andra. Ivrigt påhejad av några f.d. hifi-vänner, som levde på att sälja dyr-fi, skrev jag sen omdömen och recensioner så att tangentbordet glödde. Använde garanterat liknande vokabulär och överdrifter som killarna på Euphonia men förstod faktiskt inte att jag var ute och cyklade, jag var ju säker på alla de där skillnaderna jag hörde och beskrev. Även om jag vid några tillfällen faktiskt gav upp ett par kabeltester pga att jag till slut (efter att ha kopplat om tre signalkablar i min anläggning) blev förvirrad och osäker på vad jag skulle tycka. Det var hur som helst inga problem för mig att verkligen höra hur olika cd-spelare, förstärkare och högtalarkablar lät.
För att inte tala om modifieringar (Harmony Design). Efter att ha låtit modda min Technics SL-PG840 var jag lyrisk, den lät ju så otroligt mycket bättre än tidigare! Kompisen gillade min spelare och köpte en likadan, men lät bli att modda den. Något halvår senare släpade han hem spelaren till mig och vi jämförde: ingen skillnad alls! Trots denna erfarenhet ringde inga varningsklockor om att något i mitt sätt att lyssna, jämföra och tycka, skulle vara fundamentalt fel. Jag fortsatte min hobby-karriär som självutnämnd hifi-expert som förut och det var inte förän jag slutade kröka ungefär (två år sen), som jag nyktrade till även vad gällde mitt förhållningssätt till hifi. Någonstans där kunde jag på allvar börja förstå och prestigelöst ta till mig alla uppenbara orimligheter i mitt subjektiva tyckande och började så smått inse att de jag innan bråkat med på detta forum, faktiskt.se hade "rätt".
Alla svart-vita förhållningssätt får det att krypa i kroppen på mig. Allt du tyckte förut är inte fel idag, hetsporren, och allt du tycker idag är inte rätt. Ingen har "rätt".
-varför är din verklighet så svart-vit, det är frågan du borde ställa dig..
ps, sorry DR T om OT, även om det bara är lite..