HiFi blaskans stora stativare test i prisklassen 2,5 - 5K

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-25 01:41

Marbrink skrev:
Lust skrev:
Marbrink skrev:
Hetsporren skrev:
Marbrink skrev:Såg redan på titeln till den här tråden att den skulle handla om piP i byggsats.. :roll:

Svårt att komma ifrån då Affald redan har ett par - och sen springer och köper något skräp som komplement, för nästan lika mkt pengar!?

Det tror jag inte han hade väntat sig heller. Jämförelsen blir dessutom haltande när man jämför med ett byggsatspris. Skulle piP sålts i butik skulle de med största sannolikhet kostat ca 20 kkr. Inte blir man förvånad att de slår de flesta högtalare i prisspannet 2500-5000 kr? :?

Vad baserar ni utpriset om 20k på?

Enbart ljudmässigt? Tillverkningskostnad + butiks/distributionspåslag? Byggkostnad? Lägre produktion?

Nä, rent krasst ekonomiskt.
Distributörer och handlare, garantiärenden, förpackningar, marknadsföring, frakter, personal osv. De som kan minsta gnutta om ekonomi kan nog också räkna ut det här..
Men det är ju också detta som gör piP så oerhört prisvärd. Att slippa alla dessa påslag i pris.

Om vi ser på det så här då:

Ponera att piP kostar 20 k i affären och dessa Canton som finns i tråden kostar 3,8 k.

Vari ligger den stora kostnadsskillnaden högtalarna emellan?

Utvecklingskostnader? elementen? lådan? delningsfiltret? reklamen? frakten? distributörer? garantiärenden? förpackningar? marknadsföring? frakter? personal?

Hur får du ihop 16 k i kostnadsskillnader?

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2007-04-25 02:16

Lust skrev:Om vi ser på det så här då:

Ponera att piP kostar 20 k i affären och dessa Canton som finns i tråden kostar 3,8 k.

Utvecklingskostnader? elementen? lådan? delningsfiltret? reklamen? frakten? distributörer? garantiärenden? förpackningar? marknadsföring? frakter? personal?

Fråga inte mig vad som gör kostnadsskillnaden? Jag pratade om piP här nu.
Men i och med att Ino går att köpa som byggsats alt. färdig högtalare direkt från tillverkaren, så är det lättare att uppskatta ungefär vad den skulle landa på i butik.
Man brukar dessutom räkna i % och inte summor. En bil för 200 000 kr ger inte bara en vinst på 1-2000 kr för tillverkaren.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-04-25 02:27

skulle pip massproduceras med 100.000tals högtalare så skulle priset inte vara speciellt högt om man ser till materialpriser....(förmodligen tom billigare fördigbyggd lackerad och klar jämfört med en byggsats idag)

det är väl inget att sticka under stolen med?

att gå och tro att pip skulle kosta 20000kr i butik om dom producerades i kina är bara svammel...

däremot om ingvar vill ha ut sina 11k för ett par färdigbyggda som utpris till en återförsäljare så lär priset överstiga 20k...men det är ju inte det vi diskuterar?

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2007-04-25 02:44

Haakan_W skrev:skulle pip massproduceras med 100.000tals högtalare så skulle priset inte vara speciellt högt om man ser till materialpriser....(förmodligen tom billigare fördigbyggd lackerad och klar jämfört med en byggsats idag)

det är väl inget att sticka under stolen med?

att gå och tro att pip skulle kosta 20000kr i butik om dom producerades i kina är bara svammel...

däremot om ingvar vill ha ut sina 11k för ett par färdigbyggda som utpris till en återförsäljare så lär priset överstiga 20k...men det är ju inte det vi diskuterar?

Jag nämnde aldrig något om massproducering i Kina. Du gjorde det!
Som tillverkningen ser ut nu skulle de ju kosta runt 20kkr, men givetvis mindre om de massproducerades, men inga 2500-5000 kr.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-25 05:59

Lust skrev:Om vi ser på det så här då:

Skall vi tippa på vinstgiritghet :) Man lyssnar vad konkrurreterna tar coh tar lika mycket .
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-25 06:53

Jag skrev "nästan lika mycket pengar" eftersom:

1) Affalds piP kostade honom ca 4000 kr (exkl. eget arbete)
2) Canton-burkarna kostar 3000 kr

3000 resp. 4000 kr tycker jag är nästan lika mycket, i detta sammanhang.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-25 07:32

Finns det ingen i Norrland som har ett par pIP. ???[/quote]

hifiguru@spray.se

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-25 08:35

haha :lol: Blev en tråd om piP i alla fall....
Tycker en del borde inse hur marknaden funkar, hänvisar till kina, tillverkningskostnad mm. Faktorer som egentligen är av mindre betydelse för slutkunden. Normalt tar man ut så mycket man bara kan oavsett tillverkningskostnad. Varför nämns 20kkr, jo för att det säljs högtalare till det priset som är sämre än piP. Då är det en bra gissning att en girig tillverkare hade tagit ut ett liknade belopp för piP, eller jag kanske har för dåliga kunskaper att uttala mig om produktion, tillverkningskostnad, marknadspris mm. 8) (Trollen undanbedes att svara på detta inlägg)

Åter till topic!
Tycker att alla tester som hifi&musik gör är riktigt konstiga, åtminstone deras betygsättning som är "absolut" inom den valda "prisklassen". Det omöjliggör en betygsmässig jämförelse av en dyr och en billig produkt! 8O
Men det anser tidningen vara ett mindre problem för i deras värld är alla produkter som är dyrare bättre än de billigare!

P.S Visst är det synd att transparents kablar inte tillverkas i kina.
Tänk vad mycket välljud man fått om de bara kostat typ 500kr. 8)
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-25 09:03

JeLe skrev:Tycker att alla tester som hifi & mystik gör är riktigt konstiga, åtminstone deras betygsättning som är "absolut" inom den valda "prisklassen". Det omöjliggör en betygsmässig jämförelse av en dyr och en billig produkt! 8O Men det anser tidningen vara ett mindre problem för i deras värld är alla produkter som är dyrare bättre än de billigare!

Bra skrivet och - jag håller förstås med. :wink:

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-25 09:09

Bra namn, hifi&mystik! Passar perfekt till den tidningen.
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-04-25 10:07

Nu har dom gått i ca. 30 timmar & Yello, Kari Bremnes, Studio mm. har fått snurra flitigt det sista.
Helt klart är ljudet snäppet bättre, tillåmed bra med tanke på den blygsamma kostnaden om man ser till serietillverkade inkl. allt runt omkring ect :) långt ifrån skräp som en viss canton hatare nämnde, he hee ;)
Frågan man kan lura på är hur mycket bättre dom kommer att låta när jag ställer upp dom på SD-fötter :?:

men oj vad jag saknar mitt piP ljud :oops: nästan så jag inte vill lämna bort dom för omlack längre... men i nuläget är den vita färgen allt för anstötlig för publikation så det är bara att bita ihop & lämna bort dom ett tag :cry:

Hifiblaskan & betyg.
Det vore fint om dom kunde sätta ramar för hur betygen skall tolkas inom vissa prisgrupper så att man kan ställa A mot B & även P men det vore troligtvis en utopi att tro det skulle kunna göras... Någon här som har förslag på hur "alla" blaskor "borde" sätta sina betyg ?

/JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-25 11:08

affald skrev:Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Hur gör du om du hittar en skillnad som inte kan förklaras då. Finns det någon instrument som är så känsligt som örat ?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-04-25 11:30

meanmachine skrev:
affald skrev:Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Hur gör du om du hittar en skillnad som inte kan förklaras då. Finns det någon instrument som är så känsligt som örat ?

Skojjar du med mig eller? inte kan förklaras låter som hokus pokus & ormolja på fat i mina öron...

Vad beträffande örat är det väl inte så märkvärdigt om man ställer det till andra arters hörsel, så visst finns det "instrument" som är känsligare än det mänskliga örat... men nu pratar vi pet-rövs mätningar & det hör väl mera hemma hos Nasa, eller hur!

/JB
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-25 11:30

meanmachine skrev: Finns det någon instrument som är så känsligt som örat ?

Det går ju alldeles utmärkt att mäta upp en rad olika distorsionsprodukter, signalbrusavstånd, frekvensomfång och tonkurveavvikelser utanför mänsklig hörbarhet. Eller vad tänker du på?

Hälsn. Michael

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-25 13:21

Affald skrev:Skojjar du med mig eller? inte kan förklaras låter som hokus pokus & ormolja på fat i mina öron...

Vad beträffande örat är det väl inte så märkvärdigt om man ställer det till andra arters hörsel, så visst finns det "instrument" som är känsligare än det mänskliga örat... men nu pratar vi pet-rövs mätningar & det hör väl mera hemma hos Nasa, eller hur!

/JB

självklart frinns det skillnader som inte kan förklaras eller beskrivas... :?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-25 13:25

JustAudioMagic skrev:
Affald skrev:Skojjar du med mig eller? inte kan förklaras låter som hokus pokus & ormolja på fat i mina öron...

/JB

självklart frinns det skillnader som inte kan förklaras eller beskrivas... :?
För mig är det inte alls självklart. Men du kanske är mycket mer insatt i alla de olika mättekniker som existerar, så jag skall inte säga emot dig. Du får gärna utveckla ditt resonemang och berätta olika saker som inte kan mätas upp alls.

Handlar det inte mycket om att de mätningsmetoder DU känner till inte kan detektera allt? Vilka olika mätmetoder är du insatt i?

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-25 13:33

Kaffekoppen skrev:För mig är det inte alls självklart. Men du kanske är mycket mer insatt i alla de olika mättekniker som existerar, så jag skall inte säga emot dig. Du får gärna utveckla ditt resonemang och berätta olika saker som inte kan mätas upp alls.

Handlar det inte mycket om att de mätningsmetoder DU känner till inte kan detektera allt? Vilka olika mätmetoder är du insatt i?
jag erkänner gärna att jag inte vet alla mätmetoder som finns. och jag ändra mitt förra inlägg; jag tror garanterat det finns skillnader som inte kan förklaras eller beskrivas? vet inte om jag förstod mm rätt, men jag tolka det som att det man hör men ändå inte kan beskriva eller förklara det, hur vet man då vad man ska leta efter?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-25 13:46

Det kan vara så enkelt att man inte vet hur man bäst letar eller inte har en fullgod metodik för det.

Jag är ingen mätguru heller, men det är för mig rätt osannolikt att man inte (med ibland stora insatser) skulle kunna härleda de upplevelser man märker av. Det finns så offantligt många felkällor och det kanske inte är trivialt för den enskillde att alltid hitta rätt.

Men vissa saker kanske inte behöver förklaras i absodum heller? För mig är det intressant att hitta förklaringar, men andra kanske skiter i det och är nöjda.

Andra letar, fast på fel sätt och ometodiskt vilket lätt kan bli dyrt. Ju mindre kunskap man har desto dyrare tenderar sökandet efter den rätta känslan bli. Det är min slutsats efter sisådär 20 år med intresset.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-04-25 14:16

Tack Kaffekoppen,
då sätter vi punkt på vad "vissa" tror & vad man vet.

Tror gör vi dessutom i kyrkan, inte för att det skulle påverka resultatet utan för att "någon" sa så för en massa år sedan & det blev tydligen fakta för en människor :?
- THE DEAD END -

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-25 14:45

Kaffekoppen skrev:Andra letar, fast på fel sätt och ometodiskt vilket lätt kan bli dyrt. Ju mindre kunskap man har desto dyrare tenderar sökandet efter den rätta känslan bli. Det är min slutsats efter sisådär 20 år med intresset.

finns det rätt o fel då? du tycker det är rätt som du letar medans andra vill göra det på sitt sätt.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-25 14:46

Affald skrev:Tror gör vi dessutom i kyrkan, inte för att det skulle påverka resultatet utan för att "någon" sa så för en massa år sedan & det blev tydligen fakta för en människor :?

inte värt att kommentera ens....

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-25 14:51

Affald skrev:Helt klart är ljudet // tillåmed bra // långt ifrån skräp

...men oj vad jag saknar mitt piP-ljud :oops:

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-04-25 15:02

JustAudioMagic skrev:
Affald skrev:Tror gör vi dessutom i kyrkan, inte för att det skulle påverka resultatet utan för att "någon" sa så för en massa år sedan & det blev tydligen fakta för en människor :?

Sant, men ändå kom det en iallafall.... :wink:

Man pratar om att skolan är flummig...
tror, känsla ect är INTE fysik, bara pure svammel i sammanhanget. Passar således bättre hemma i noveller & UFO rörelser :lol:

1+1=2 eller finns det någon annan som "tror" det är 7, eller har en känsla av att det är 3? flummigt eller?
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-04-25 15:06

Affald skrev:
JustAudioMagic skrev:

Sant, men ändå kom det en iallafall.... :wink:

tror, känsla ect är INTE fysik, bara pure svammel i sammanhanget. Passar således bättre hemma i noveller & UFO rörelser :lol:

1+1=2 eller finns det någon annan som "tror" det är 7, eller har en känsla av att det är 3? flummigt eller?

Matematik är inte naturvetenskap i vanlig mening, och religion får vi inte diskutera, så det vore bättre om du tog dina utgångspunkter från annat.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-25 15:06

Affald skrev:Sant, men ändå kom det en iallafall.... :wink:

så du säger att allt går med all säkerhet att beskriva / förklara??

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-04-25 15:15

Hoppsan.
Tror jag får rätta in mig i ledet & erkänna att man både kan förklara saker & ting men ändå inte! är alla nöjda nu eller skall vi ta en sväng med ormoljan, grönakanter, kabellyftare också :evil:
- THE DEAD END -

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-25 15:18

Affald skrev:Hoppsan.
Tror jag får rätta in mig i ledet & erkänna att man både kan förklara saker & ting men ändå inte! är alla nöjda nu eller skall vi ta en sväng med ormoljan, grönakanter, kabellyftare också :evil:

Nöjd !

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-25 15:32

Affald skrev:Hoppsan.

Stackars Affald! :lol:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-25 19:44

Det var det som jag påpekade, att om piP såldes på vanlig väg så skulle de troligtsvis kosta runt "20" efter att återförsäljare och butik har tagit sin bit av kakan.

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-04-25 20:04

Affald skrev:
Helt klart är ljudet // tillåmed bra // långt ifrån skräp

...men oj vad jag saknar mitt piP-ljud

Jasså är det så de låter; pipljud? Även om de har ett speciellt ljud/sound går dessa bort för min räkning, vid mitt kommande köp.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi