Harryup skrev:Kan du beskriva vilka komponenter som är bevisat "transparanta". Är särskilt intresserad av vilka högtalare som uppfyller villkoren
Blir nog svårt att få tillfredställande svar på dessa sylvassa frågor.

Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Kan du beskriva vilka komponenter som är bevisat "transparanta". Är särskilt intresserad av vilka högtalare som uppfyller villkoren
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Kan du beskriva vilka komponenter som är bevisat "transparanta". Är särskilt intresserad av vilka högtalare som uppfyller villkoren.
Nej. Jag vill inte beröva dig glädjen att leta upp sådan på egen hand. Varför skall just du åka snålskjuts?
Nattlorden skrev:Nej, jag tror du missar hela poängen tyvärr. Dåligt + dåligt är sämre än dåligt + bra.
MichaelG skrev:meanmachine skrev:Skulle säga att du gör en bra subjektiv bedömning som passar dig väldigt bra och ger dig mersmak i tillvaron. Passar inte som sanning till alla.
Vi är helt överens om detta!
Jag svarade egentligen bara på din fråga "Hur går detta ihop" apropå vitsen med en neutral anläggning om 95% av inspelningarna var kassa. Min uppfattning är alltså att det går ihop (=att eftersträva en neutral anläggning (inklusive rummet! Harryup)) eftersom det endast är en mindre procent av skivorna i åtminstone min samling som entydigt vinner på "färgning".
Hälsn. Michael
Harryup skrev:Jag har inte för avseende att byta mina grejor. Menar bara att det inte går att finna en "transparant" anläggning. Min ståndpunkt är att allt färgar, bara olika mycket och olika svårt.
Nattlorden skrev:Håller helt med MichaelG om att de påstådda 95% är extremt överdrivet. Kan nog hålla med om procentuppdelningen vid en snabbgranskning också. Känns i alla fall inte fel.
Möjligtvis att de sista 5% är något höga, tror jag har en skiva på 300 som jag behöver spela i en betydligt sämre anläggning för att stå ut med.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Jag har inte för avseende att byta mina grejor. Menar bara att det inte går att finna en "transparant" anläggning. Min ståndpunkt är att allt färgar, bara olika mycket och olika svårt.
Då får man göra som alltid annars - tillgripa statistik... och definiera upp "transparent" som tillhörande de 5% minst färgade anläggningarna i världen eller något sådant.
Allt är relativt. Logiskt perfekt transparens finns inte. Men man kan hitta anläggningar som färgar ovanligt lite.
Harryup skrev:Tråkigt för dig att du skulle behöva skaffa sämre grejor för att njuta.
Själv kan jag spela vilka skivor som helst, och njuter av alla, om jag gillar musiken.
Harryup skrev:Ok, berätta gärna vilka komponenter som allmänt anses ge transparent ljud och sitter i ungefär 5% av alla jordens anläggningar. Eftersom 668, 208 eller 1090 i antal inte kommer räcka till så måste alltså många mer produkter kunna betecknas transparenta. Vilka?
Harryup skrev:Att nå målet att hitta en ofärgande anläggning inklusive rummet är dock inte möjligt.
Skall själv på Roger Waters i Globen på fredag. Upplever du en kompression i något register då du spelar på motsvarande nivå hemma eller låter det ungefär likadant?
Natlorden skrev:Allt är relativt. Logiskt perfekt transparens finns inte. Men man kan hitta anläggningar som färgar ovanligt lite
Nej hellre rakt på, råbarkat och jobbigt, när musiken är sån, än överslätande anpassning. Musik ska engagera, och då blir man trött. Jag är väldigt lyssningstrött efter en helkväll på konserthuset. Men lycklig.
Harryup skrev: Menar bara att det inte går att finna en "transparant" anläggning. Min ståndpunkt är att allt färgar, bara olika mycket och olika svårt.
Svaret gäller Michael G också.
Vet inte riktigt vad jag tycker. Utmattning stämmer ju, men jag tycker att jag blir uttråkad också. Svårt att säga vilket som kommer först. Ibland tror jag att jag blir uttråkad (kanske för att ansträngningen (den omedvetna?) att skapa mening i det jag hör misslyckas? Men jag blir ju utmattad också...IngOehman skrev:Jag anar av vad du skriver Amit, att du tolkar det likadant som jag - alltså att det inte handlar om varken en känsla av "sömnighet" eller en känsla av "tristess", utan mera om en känsla av utmattning - från det man har hört.
Jag skulle vilja reservera "lyssningsmätt" eller något sånt för den känslan/upplevelsenIngOehman skrev:Jag håller helt med om det du skriver, och tycker nästan till och med att lyssningströtthet kan vara en sorts positiv kvittens på en stor musik-/ljudupplevelse, ibland.![]()
dimitri skrev:Harryup skrev: Menar bara att det inte går att finna en "transparant" anläggning. Min ståndpunkt är att allt färgar, bara olika mycket och olika svårt.
Håller helt med utom "Min ståndpunkt". Det borde stå "även min ståndpunkt ..." eftersom självaste IÖ i tidernas begynnelse har hävdat att det inte existerar en äkta (dvs absolut) transparent apparat. Även den mest transparanta apparaten uppställd i serie av n stycken kommer att hörbart färga. Där n möjligen kan vara ett mått på transparensen.
meanmachine skrev:Nattlorden skrev:Nej, jag tror du missar hela poängen tyvärr. Dåligt + dåligt är sämre än dåligt + bra.
Vad är bra och vad är dålig och enligt vem?![]()
Det är lätt att trassla in sig i "sanningen".
meanmachine skrev:Harryup skrev:Kan du beskriva vilka komponenter som är bevisat "transparanta". Är särskilt intresserad av vilka högtalare som uppfyller villkoren
Blir nog svårt att få tillfredställande svar på dessa sylvassa frågor.
Harryup skrev:Själv kan jag spela vilka skivor som helst, och njuter av alla, om jag gillar musiken.
IngOheman skrev:Andra kanske ser målet, men tycker det är väldigt ointressant, och vill hellre fokusera på att maximera upplevelsen
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Ok, berätta gärna vilka komponenter som allmänt anses ge transparent ljud och sitter i ungefär 5% av alla jordens anläggningar. Eftersom 668, 208 eller 1090 i antal inte kommer räcka till så måste alltså många mer produkter kunna betecknas transparenta. Vilka?
Sifferbitare! Kan du inte se ett exempel när det stirrar dig i ögonen.
Tror du att jag är allseende och kan inventera all världens anläggningar?
Lite skärpning om du vill hålla diskussionen kvar på en seriös nivå, tack.
(E:s fetstil)Kaffekoppen skrev:IngOehman skrev:Kaffekoppen skrev:Jag förstår inte begreppet semaness fullt ut. Jag har aldrig hört det. Tror mig förstå men väljer att fråga...
Att saker som är färgade låter mera lika varandra än de som inte är det. Man kan säga att det är ett samlingsbegrepp för konsekvensen av alla likriktande färningar.
Hmm... det var knivigt att svara på.
Jag kan ju inte påstå att jag vet att semaness gör mig lyssningstrött men ser det som michaelG - jag retar mig oerhört om man inte kan följa skillnader mellan låtarna framförallt i basområdet. Jag kan alltså tom offra lite i basområdet om rummet svarar med bummlighet..
Slutsatsen måste således bli en röstning på alternativet att jag kan tillåta lite semaness om det gör lyssningen mer njutbar.
Jag inser att jag inte lever i en optimal värld, då kanske jag hade föredragit ett annat alternativ.
Harryup skrev:Att sträva efter att ha en så neutral åtrgivning som möjligt är ett realistiskt mål som jag tycker det. Men ingen garanti på hur neutralt en anläggning verkligen låter. Att hävda att man har lyssnat till eller att man har en neutral anläggning anser jag vara helt omöjligt. Däremot kan man med att välja klokt komma väldigt nära något som ett antal personer skulle uppfatta som minimalt färgande.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Att sträva efter att ha en så neutral åtrgivning som möjligt är ett realistiskt mål som jag tycker det. Men ingen garanti på hur neutralt en anläggning verkligen låter. Att hävda att man har lyssnat till eller att man har en neutral anläggning anser jag vara helt omöjligt. Däremot kan man med att välja klokt komma väldigt nära något som ett antal personer skulle uppfatta som minimalt färgande.
Varför argumenterar vi då om vi är helt överrens?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster