Vilket är värst, sameness eller lyssningströtthet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilket är värst, sameness eller lyssningströtthet?

Sameness är mycket värre, jag vill uppleva mina fonogram precis så olika som de är, därför vill jag inte att kedjan skall färga!
19
27%
Lyssningströtthet är mycket värre, jag vill kunna lyssna på mina skivor utan att ha en tidsgräns för när jag får nog!
15
21%
Sameness är värre av annat skäl än det ovan angivna.
5
7%
Lyssningströtthet är värre av annat skäl än det ovan angivna.
1
1%
Jag tycker det är ok att öka sameness tills jag lagt till så mycket färgning som "behövs" för att jag inte skall bli lyssningstrött av några skivor längre. Man balanserar dem så det blir lika!
7
10%
Jag tycker det är ok att öka sameness tills jag lagt till så mycket färgning som "behövs" för att jag inte skall bli lyssningstrött av några skivor längre. Man balanserar dem så det blir lika!
7
10%
Jag förstår inte frågan.
1
1%
Jag förstår frågan, men svarar inte på den av rent jävelskap!
15
21%

Antal röster : 70

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-25 09:37

Harryup skrev:Kan du beskriva vilka komponenter som är bevisat "transparanta". Är särskilt intresserad av vilka högtalare som uppfyller villkoren

Blir nog svårt att få tillfredställande svar på dessa sylvassa frågor. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-25 09:37

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Kan du beskriva vilka komponenter som är bevisat "transparanta". Är särskilt intresserad av vilka högtalare som uppfyller villkoren.

Nej. Jag vill inte beröva dig glädjen att leta upp sådan på egen hand. Varför skall just du åka snålskjuts? :mrgreen:

Jag har inte för avseende att byta mina grejor. Menar bara att det inte går att finna en "transparant" anläggning. Min ståndpunkt är att allt färgar, bara olika mycket och olika svårt.

Svaret gäller Michael G också.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-25 09:39

Nattlorden skrev:Nej, jag tror du missar hela poängen tyvärr. Dåligt + dåligt är sämre än dåligt + bra.

Vad är bra och vad är dålig och enligt vem? :wink:

Det är lätt att trassla in sig i "sanningen".

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-25 09:39

Håller helt med MichaelG om att de påstådda 95% är extremt överdrivet. Kan nog hålla med om procentuppdelningen vid en snabbgranskning också. Känns i alla fall inte fel.

Möjligtvis att de sista 5% är något höga, tror jag har en skiva på 300 som jag behöver spela i en betydligt sämre anläggning för att stå ut med.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-25 09:40

MichaelG skrev:
meanmachine skrev:Skulle säga att du gör en bra subjektiv bedömning som passar dig väldigt bra och ger dig mersmak i tillvaron. Passar inte som sanning till alla. :wink:

Vi är helt överens om detta!

Jag svarade egentligen bara på din fråga "Hur går detta ihop" apropå vitsen med en neutral anläggning om 95% av inspelningarna var kassa. Min uppfattning är alltså att det går ihop (=att eftersträva en neutral anläggning (inklusive rummet! Harryup :wink: )) eftersom det endast är en mindre procent av skivorna i åtminstone min samling som entydigt vinner på "färgning".

Hälsn. Michael

Håller med dig helt, detgår att eftrsträva vad som helst.
Att nå målet att hitta en ofärgande anläggning inklusive rummet är dock inte möjligt.
Skall själv på Roger Waters i Globen på fredag. Upplever du en kompression i något register då du spelar på motsvarande nivå hemma eller låter det ungefär likadant?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-25 09:42

Harryup skrev:Jag har inte för avseende att byta mina grejor. Menar bara att det inte går att finna en "transparant" anläggning. Min ståndpunkt är att allt färgar, bara olika mycket och olika svårt.

Då får man göra som alltid annars - tillgripa statistik... och definiera upp "transparent" som tillhörande de 5% minst färgade anläggningarna i världen eller något sådant.

Allt är relativt. Logiskt perfekt transparens finns inte. Men man kan hitta anläggningar som färgar ovanligt lite.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-25 09:44

Nattlorden skrev:Håller helt med MichaelG om att de påstådda 95% är extremt överdrivet. Kan nog hålla med om procentuppdelningen vid en snabbgranskning också. Känns i alla fall inte fel.

Möjligtvis att de sista 5% är något höga, tror jag har en skiva på 300 som jag behöver spela i en betydligt sämre anläggning för att stå ut med.

Tråkigt för dig att du skulle behöva skaffa sämre grejor för att njuta.
Själv kan jag spela vilka skivor som helst, och njuter av alla, om jag gillar musiken.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-25 09:46

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Jag har inte för avseende att byta mina grejor. Menar bara att det inte går att finna en "transparant" anläggning. Min ståndpunkt är att allt färgar, bara olika mycket och olika svårt.

Då får man göra som alltid annars - tillgripa statistik... och definiera upp "transparent" som tillhörande de 5% minst färgade anläggningarna i världen eller något sådant.

Allt är relativt. Logiskt perfekt transparens finns inte. Men man kan hitta anläggningar som färgar ovanligt lite.

Ok, berätta gärna vilka komponenter som allmänt anses ge transparent ljud och sitter i ungefär 5% av alla jordens anläggningar. Eftersom 668, 208 eller 1090 i antal inte kommer räcka till så måste alltså många mer produkter kunna betecknas transparenta. Vilka?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-25 09:48

Nattlorden skrev:Logiskt perfekt transparens finns inte. Men man kan hitta anläggningar som färgar ovanligt lite.

Där håller jag med dig fullständigt!

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-04-25 09:54

Jag är väl ingen renlärig renhetsivrare, men för mig är det ändå viktigt att anläggningen återger musiken som den naturligt låter. Så en någorlunda neutral anläggning är bäst enligt mitt sätt att se. Tyvärr får man då stå ut med att en hel del låter skit, men man får rikta ilskan mot skivtillverkaren - eller musikanterna, det kan ju vara frågan om dålig musik också - och inte mot sin anläggning.

Smaken är olika, men för egen del blir en anläggning som lägger en förlåtande slöja över allt i längden ointressant anser jag. Den lägger ju också en slöja över det man vill höra, det som är spännande i musiken, små variationer och förskjutningar i alla musikens element som rytm, melodi och harmonik.

Visst kunde det vara trevligt att kunna koppla in lite "sameness" för att släta över en bedrövlig skiva. Men det känns oärligt och i längden ointressant. När jag haft förstärkare med tonkontroller har de alltid hamnat i neutralläge till slut. Nu har jag inga tonkontroller och jag måste säga att jag har aldrig saknat dem. Det är skönt att slippa dem.

Nej hellre rakt på, råbarkat och jobbigt, när musiken är sån, än överslätande anpassning. Musik ska engagera, och då blir man trött. Jag är väldigt lyssningstrött efter en helkväll på konserthuset. Men lycklig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-25 10:00

Harryup skrev:Tråkigt för dig att du skulle behöva skaffa sämre grejor för att njuta.
Själv kan jag spela vilka skivor som helst, och njuter av alla, om jag gillar musiken.

Har inte behövt skaffa något. Medföljande högtalare till datorn, de inbyggda i TV:n eller bilstereon duger gott. (Titoyo - Come along)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-25 10:02

Harryup skrev:Ok, berätta gärna vilka komponenter som allmänt anses ge transparent ljud och sitter i ungefär 5% av alla jordens anläggningar. Eftersom 668, 208 eller 1090 i antal inte kommer räcka till så måste alltså många mer produkter kunna betecknas transparenta. Vilka?

Sifferbitare! Kan du inte se ett exempel när det stirrar dig i ögonen.
Tror du att jag är allseende och kan inventera all världens anläggningar?

Lite skärpning om du vill hålla diskussionen kvar på en seriös nivå, tack.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-25 10:05

Harryup skrev:Att nå målet att hitta en ofärgande anläggning inklusive rummet är dock inte möjligt.
Skall själv på Roger Waters i Globen på fredag. Upplever du en kompression i något register då du spelar på motsvarande nivå hemma eller låter det ungefär likadant?

Menar du en 100% ofärgande anläggning så har du kanske rätt. Jag vet inte. Jag kan åtminstone utan vidare gå med på att det verkar oerhört svårt att nå 100%.

Hemma hos mig (med en enligt mina öron hyfsat neutral återgivning) kan jag inte spela på realistiska arenanivåer. Det låter illa innan dess. Men jag kan spela ganska starkt med ibland förbluffande illusoriskt resultat! :P

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-25 10:14

Natlorden skrev:Allt är relativt. Logiskt perfekt transparens finns inte. Men man kan hitta anläggningar som färgar ovanligt lite

Håller med 100%.
Äntligen :D

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-04-25 10:39

Nej hellre rakt på, råbarkat och jobbigt, när musiken är sån, än överslätande anpassning. Musik ska engagera, och då blir man trött. Jag är väldigt lyssningstrött efter en helkväll på konserthuset. Men lycklig.

Ja, så har jag ju aldrig tänkt. D.v.s. att lyssningströtthet mycket väl kan finnas i "verkligheten"! Som HiFi-dåre tänker man sej ju gärna att det är något artificiellt som uppstår någonstans i den elektroniska inspelnings/återgivningsprocessen som ger lyssningströttheten.

JohanR

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-25 10:45

Harryup skrev: Menar bara att det inte går att finna en "transparant" anläggning. Min ståndpunkt är att allt färgar, bara olika mycket och olika svårt.

Svaret gäller Michael G också.

Håller helt med utom "Min ståndpunkt". Det borde stå "även min ståndpunkt ..." eftersom självaste IÖ i tidernas begynnelse har hävdat att det inte existerar en äkta (dvs absolut) transparent apparat. Även den mest transparanta apparaten uppställd i serie av n stycken kommer att hörbart färga. Där n möjligen kan vara ett mått på transparensen.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-25 11:02

Då har vi då bara kommit till.

Bild

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-04-25 11:21

IngOehman skrev:Jag anar av vad du skriver Amit, att du tolkar det likadant som jag - alltså att det inte handlar om varken en känsla av "sömnighet" eller en känsla av "tristess", utan mera om en känsla av utmattning - från det man har hört.
Vet inte riktigt vad jag tycker. Utmattning stämmer ju, men jag tycker att jag blir uttråkad också. Svårt att säga vilket som kommer först. Ibland tror jag att jag blir uttråkad (kanske för att ansträngningen (den omedvetna?) att skapa mening i det jag hör misslyckas? Men jag blir ju utmattad också...
Jag röstade uttråkad, för att jag inbillar mig att den förnimmelsen kommer först, fast jag är inte säker. Fast "sömnighet" handlar det inte om för mig. Men ändå, jag kan kanske bli uttråkad/utmattad och sen sömnig om jag inte gör något åt det. Kroppen stänger av helt enkelt. Å andra sidan kan jag halvsomna till musik som jag inte alls är lyssningstrött på.
IngOehman skrev:Jag håller helt med om det du skriver, och tycker nästan till och med att lyssningströtthet kan vara en sorts positiv kvittens på en stor musik-/ljudupplevelse, ibland. :P
Jag skulle vilja reservera "lyssningsmätt" eller något sånt för den känslan/upplevelsen :D
"Lyssningstrött" låter så negativt...

Amit

P.S. En del musik har ju som avsikt att vara monoton, volymstark och alldeles för lång, just för att utmatta lyssnaren. Själva känslan av utmattning är kanske inte behaglig, men den kan ju vara spännande och intressant och en positiv kvittens på att musiken har uppfattats som skaparen avsåg. D.S.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-04-25 11:29

dimitri skrev:
Harryup skrev: Menar bara att det inte går att finna en "transparant" anläggning. Min ståndpunkt är att allt färgar, bara olika mycket och olika svårt.

Håller helt med utom "Min ståndpunkt". Det borde stå "även min ståndpunkt ..." eftersom självaste IÖ i tidernas begynnelse har hävdat att det inte existerar en äkta (dvs absolut) transparent apparat. Även den mest transparanta apparaten uppställd i serie av n stycken kommer att hörbart färga. Där n möjligen kan vara ett mått på transparensen.

Tja, men blir det inte väldigt hypotetiskt. Förmodligen har ni rätt i att det inte går att hitta en anläggning som inte färgar. Men det intressanta måste väl vara att komma så långt att man hittar en anläggning (rummet inkluderat) som inte färgar hörbart?

Då tror jag att man kan komma väldigt långt. Vill minnas att det gjorts blindtester med live-musiker och ett multikanalssystem där testpersonerna misslyckades att skilja mellan det inspelade materialet och live-musiken.

Nå, nu blir väl detta exempel också hypotetiskt i alla vardagliga sammanhang, så ni kanske har rätt i alla fall, även i praktiken så att säga. :wink:

Amit

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-25 11:33

Amit skrev:[...], så ni kanske har rätt i alla fall, även i praktiken så att säga. :wink:

Egentligen är vi överens allihop! :P

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-25 12:30

meanmachine skrev:
Nattlorden skrev:Nej, jag tror du missar hela poängen tyvärr. Dåligt + dåligt är sämre än dåligt + bra.

Vad är bra och vad är dålig och enligt vem? :wink:

Det är lätt att trassla in sig i "sanningen".

Ännu lättare att förfalla till nihilism, för vissa... :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-25 12:43

meanmachine skrev:
Harryup skrev:Kan du beskriva vilka komponenter som är bevisat "transparanta". Är särskilt intresserad av vilka högtalare som uppfyller villkoren

Blir nog svårt att få tillfredställande svar på dessa sylvassa frågor. :wink:

Den som inte ser målet eller tror på målet, kan välja att överge strävan att nå dit. :?

Andra kanske ser målet, men tycker det är väldigt ointressant, och vill hellre fokusera på att maximera upplevelsen.

Man gör som man vill med det!

Själv ser jag målet, och vet att man kan komma VÄLDIGT nära det. Tycker det är positivt att sträva dit, eftersom det (för mig) gör/gjort det så oerhört mycket roligare att spela mina fonogram! :P

- - -

Tycker det är intressant att se att vissa ser högtalarna som en specifik stöttesten. Det tolkar jag som att de känner till hur svårt det är att göra högtalare med riktigt rak tonkurva och låg distorsion.

Själv ser jag helt andra, större och mera intressanta svårigheter. Den främsta av dem har i och för sig en del med högtalarna att göra, nämligen stereosystemet som sådant med alla sina begränsningar.

Stereosystemet yttrar sig ju bara vid två tillfällen, nämligen vid enkodingen och vid dekodningen. Den senare uppgiften är inbyggd i högtalarna+uppställning av demsamma. Det finns förvisso specialfall där stereosystemet kommer in lite tidigare i kedjan också, exempelvis matris-dekodning m m.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-25 12:43

Harryup skrev:Själv kan jag spela vilka skivor som helst, och njuter av alla, om jag gillar musiken.

detta är väl grejen med välljud och hifi? :?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-25 13:00

Du har kloka svar. Det är intressant och lärorikt. Synd att nadra är så kantiga i sina uttalande bara.

IngOheman skrev:Andra kanske ser målet, men tycker det är väldigt ointressant, och vill hellre fokusera på att maximera upplevelsen

Här missar vi nog ofta en poäng. Många är inte neutralister.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-25 13:28

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Ok, berätta gärna vilka komponenter som allmänt anses ge transparent ljud och sitter i ungefär 5% av alla jordens anläggningar. Eftersom 668, 208 eller 1090 i antal inte kommer räcka till så måste alltså många mer produkter kunna betecknas transparenta. Vilka?

Sifferbitare! Kan du inte se ett exempel när det stirrar dig i ögonen.
Tror du att jag är allseende och kan inventera all världens anläggningar?

Lite skärpning om du vill hålla diskussionen kvar på en seriös nivå, tack.

Nattlorden, detsamma. Att sträva efter att ha en så neutral åtrgivning som möjligt är ett realistiskt mål som jag tycker det. Men ingen garanti på hur neutralt en anläggning verkligen låter. Att hävda att man har lyssnat till eller att man har en neutral anläggning anser jag vara helt omöjligt. Däremot kan man med att välja klokt komma väldigt nära något som ett antal personer skulle uppfatta som minimalt färgande.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-04-26 08:00

Kaffekoppen skrev:
IngOehman skrev:
Kaffekoppen skrev:Jag förstår inte begreppet semaness fullt ut. Jag har aldrig hört det. Tror mig förstå men väljer att fråga...

Att saker som är färgade låter mera lika varandra än de som inte är det. Man kan säga att det är ett samlingsbegrepp för konsekvensen av alla likriktande färningar.

Hmm... det var knivigt att svara på.

Jag kan ju inte påstå att jag vet att semaness gör mig lyssningstrött men ser det som michaelG - jag retar mig oerhört om man inte kan följa skillnader mellan låtarna framförallt i basområdet. Jag kan alltså tom offra lite i basområdet om rummet svarar med bummlighet..

Slutsatsen måste således bli en röstning på alternativet att jag kan tillåta lite semaness om det gör lyssningen mer njutbar.

Jag inser att jag inte lever i en optimal värld, då kanske jag hade föredragit ett annat alternativ.
(E:s fetstil)

Hej Kaffekoppen!

Du skriver konsekvent "semaness" (tre ggr)! Är du på det klara med att
det heter "sameness" (uttal: sejmness)? Det blir ju klart lättare att
förstå om man förstår ordet, liksom. Fast du kanske bara stavade lika
slarvigt alla tre gångerna. Nåja – bortse från detta inlägg om det inte
hjälpte dig något. :oops:

Ett bra svenskt ord är väl ... likhet?
(Fast ett lik är förstås mer kallt och blekt ...)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-26 08:14

Harryup skrev:Att sträva efter att ha en så neutral åtrgivning som möjligt är ett realistiskt mål som jag tycker det. Men ingen garanti på hur neutralt en anläggning verkligen låter. Att hävda att man har lyssnat till eller att man har en neutral anläggning anser jag vara helt omöjligt. Däremot kan man med att välja klokt komma väldigt nära något som ett antal personer skulle uppfatta som minimalt färgande.

Varför argumenterar vi då om vi är helt överrens?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-26 09:16

Nattlorden skrev:Varför argumenterar vi då om vi är helt överrens?

Har du något bättre för dig?

//Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-26 09:25

MichaelG skrev:Har du något bättre för dig?

Alltid!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-26 10:29

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Att sträva efter att ha en så neutral åtrgivning som möjligt är ett realistiskt mål som jag tycker det. Men ingen garanti på hur neutralt en anläggning verkligen låter. Att hävda att man har lyssnat till eller att man har en neutral anläggning anser jag vara helt omöjligt. Däremot kan man med att välja klokt komma väldigt nära något som ett antal personer skulle uppfatta som minimalt färgande.

Varför argumenterar vi då om vi är helt överrens?

Vi är i princip överrens! Dock med det tillägget att ingen har en neutral anläggning hemma och ingen har hört en neutral anläggning.
Dock finns det anläggningar som färgar så lite att dom kan uppfattas som neutrala av ett flertal personer.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi