Nu har vi i alla fall gjort ett litet semivetenskapligt blindtest här hemma.
Billigaste tänkbara toslinkkabel, 20 meter lång (protokollet stöder väl bara femton om jag inte minns fel) av märket Sssnake (Thomanns egna). Kostade knappt 200:-
versus:
En TARA LABS Kabel. 1 meter lång. Kostade nästa 800:-
versus:
diverse no name-kablar som skräpade i nån låda här hemma (sånt som följt med ljudkort, DVD-spelare, etc).
Vi lyssnade på diverse, för oss välkänd musik och lite olika testtoner. En person satt och blundade medan den andra bytte / lät bli att byta. När man inte bytta så ryckte man ut och satte i en kabel i en "dummy-port" så att det i alla fall skulle låta som att man bytte hela tiden. Detta var vi båda införstådda med hela tiden.
Resultatet? Vi kunde inte höra någon skillnad alls. Däremot inbillade vi oss en del

Jag var bland annat mycket säker på att något hänt vid ett tillfälle när samma kabel satt i hela tiden. Ursäktar mig med att det var sent. Våra resultat var helt lumpartade.
Vi lyssnade genom Ino pr18, Rotel 1090 och Sentec SC9. Analoga kablar var RG62 och EKK.
Vi gjorde några serier med olika sändare och mottagare. Dessa var: RME Fireface 800, Waveterminal 192M och Sharp MD-R3H.
Att vi inte kunde höra skillnad på några kablar trotts att vi lyssnade både länge och väl är givetvis ingen garanti för att det inte finns någon skillnad. Det kan ju bero på våra två par örons dagsform, programmaterialet, rummet som inte är perfekt, etc.
Om den dyrare kabeln är bättre är den helt klart värd sitt pris. Kanske borde man gå till öronläkaren och kolla om man har vaxproppar eller nått och göra om testet. Vi hörde i alla fall inget under vårt lilla test.
Ni som har hört skillnad: vilka eventuella fel bör man vara extra uppmärksam på? Hur låter de typiska felen? Och då menar jag inte drop outs
Jag har i många år använt olika lååånga toslinkkablar i olika setups, både hemma och på jobbet och hos kompisar utan att höra något konstigt. Har dock upplevt dropouts vid ett par tillfällen, men det är liksom en annan femma.
Som sagt, jag har ingen bestämd uppfattning. Är öppen för att mina egna erfarenheter kan vara en slump. Vill dock gärna utreda den här frågan vidare då jag dagligen använder långa toslinkkablar och vill kunna lita på att det verkligen låter som det ska.