CD systemet, förklaringar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-05-02 15:45

tvett skrev:
Richard skrev:
tvett skrev:
Richard skrev:Benchmark DAC-1 låter snarlikt Linns CD 12 för 190000:-, delvis för att det sitter samma jitterreducerande " clockless " teknologi i båda apparaterna, samt samma D/A.

Annonstext?

Nej, endast fakta, trollgubbe!

IÖs inlägg innehåller fakta.....

Jag förstår inte riktigt vad ni bråkar om (eller är det bara på skoj?).

Rickards synpunkt om att apparaterna låter snarlikt ser jag inget skäl att ifrågasätta. De mäter snarlikt och har i princip obefintligt jitter båda två (även om Linn-apparatens kanske är lite sämre och ser fulare ut, eventuellt på grund av nätdelen, ja). Jag skulle givet vad jag vet om apparaterna gissa att de låter väldigt snarlikt, ja. (Dock gissar jag så baserat på mätningarna, inte på vetskap om några nyckelkomponenter.)

Tvett skriver då "annonstext?", och att det där är en utmärkt annonstext för DAC-1 det kan man näppeligen ifrågasätta?

Att sedan en text som är passande som annonstext kan vara fakta är väl också rätt självklart? Liksom att en annan text också den kan vara fakta, t ex det jag skrev och de grafer jag visade.

Kort sagt: Ni verkar vara överens om allting - men övertygade om att ni inte är det. :o :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-02 19:46

Tja, vi kanske borde omfamna varran i en gest av samförstånd. :P

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-05-02 20:54

Group hug! :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-05-02 22:10

Pioneer 668 + Benchmark DAC1 är en superkombination. Har kört så i snart två år nu, och inte lyssnat på något som låter bättre.
Kör DAC1 ibland även som försteg direkt in i Bryston 3B. En mycket trevlig kombination. Rekommenderas!

Mvh

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-05-02 22:12

woland skrev:Pioneer 668 + Benchmark DAC1 är en superkombination. Har kört så i snart två år nu, och inte lyssnat på något som låter bättre.
Kör DAC1 ibland även som försteg direkt in i Bryston 3B. En mycket trevlig kombination. Rekommenderas!

Mvh

Undrar fortf på vilket sätt DAC-1 förbättrar 668:an. Den sistnämnda saknar väl hörbara färgningar?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-02 22:14

Om man ändå vill nyttja en extern DAC, torde det väl vara rimligt att välja en något mer användarvänligt, mekaniskt tystare och mer elegant än den relativt dyra 668:an? :?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-05-02 22:24

Nja, jag tycker nog min 668 är lika tyst som någon annan CD-spelare jag har ägt, eller äger. Håller med dig om att den inte är speciellt elegant och att fjärrkontrollen är rena skämtet. På tok för stor och att den känns billig. Men det är som det är med det.

Kanske finns det 668 som väsnas mer än min. Accesstiden tycker jag också känns acceptabel.

Mvh

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-05-02 22:30

Morello skrev:Om man ändå vill nyttja en extern DAC, torde det väl vara rimligt att välja en något mer användarvänligt, mekaniskt tystare och mer elegant än den relativt dyra 668:an? :?

Jepp. Man kan ju köpa en Meridian 200 exempelvis. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-05-02 22:32

rhenrics skrev:
Undrar fortf på vilket sätt DAC-1 förbättrar 668:an. Den sistnämnda saknar väl hörbara färgningar?

Min subjektiva uppfattning är att DAC1 ger högre upplösning och bättre insikt i fonogrammet.

Vet inte om man kan se 668:ans subjektivt mindre upplösning som en färgning. Snarare då som en frånvaro av det där sista..."fucking unbelivible"

Mvh

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-05-02 22:34

Meridian vore säkert kanon, Nagref.

Mvh

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-03 18:27

woland skrev:rhenrics skrev:

Min subjektiva uppfattning är att DAC1 ger högre upplösning och bättre insikt i fonogrammet.

Vet inte om man kan se 668:ans subjektivt mindre upplösning som en färgning. Snarare då som en frånvaro av det där sista..."fucking unbelivible"

Mvh

Pioneer 668 jittrar flera tusen p, enligt test i Hifiworld.
Naturligtvis låter Benchmark mycket bättre.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-05-03 18:42

Richard skrev:
woland skrev:rhenrics skrev:

Mvh

Pioneer 668 jittrar flera tusen p, enligt test i Hifiworld.
Naturligtvis låter Benchmark mycket bättre.

Sådana hörbara skillnader borde höras i ett f/e-test.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-05-03 18:43

rhenrics skrev:
woland skrev:Pioneer 668 + Benchmark DAC1 är en superkombination. Har kört så i snart två år nu, och inte lyssnat på något som låter bättre.

Mvh

Det tror jag inte. Det är i varje fall inget som påståtts från LTS-håll.

(Läs gärna testerna av Sentec DiAna och 668 som funnits i MoLt för mera infornation.)

Dels är det svårt att F/E-lyssna en CD-spelare ensam, och dessutom har 668 inte F/E-lyssnats alls, ens tillsammans med en ADC.

Den enda lyssning som gjorts (av LTS vill säga) på 668 är en helt subjektiv jämförelselyssning mot just Sentec DiAna - som inte heller den dömts som ohörbar på sin tid, när den F/E-lyssnades tillsammans med en högvärdig ADC (som dock i sig kom tillkorta jämfört med DiAna - så i testen reserverades det för detta att förutsättningarna inte medgivit att avslöja DiAnans verkliga upplösning. Den bästa ADC som fanns 1993 hade helt enkelt en upplösning som låg för långt ifrån CD-systemets potential för att man skulle kunna uttala sig om DiAnans potantial).

Dock befanns den (DiAna) vara oerhört klangligt neutral tillsammans med den använda ADC:n (både presterade föredömligt tonkurvemässigt) och vi lyckades nog inte heller detektera den på något fullutstyrt "icke högdynamiskt" programmaterial, om mitt minne inte bedrar mig.

Den som vill veta mera bör bläddra tillbaka till 1993 och läsa testen i MoLt. Tror den var med i nummer 1. Testen av 668 var bara några år sedan. Någon som minns när den trycktes?

Förvisso användes vid jämförelsetesten mellan DiAna(+668) och 668 med egna DAC:en flera specialgjorda och extra svåra testsignaler under lyssningen.

668 bedömdes så vitt jag kan minnas då vara klangligt jämförbar med DiAna (=väldigt klangneutral) men påtagligt bättre och renare spelandes, vid extremlåga nivåer. Totalt sett en bättre DAC-del än Sentec DiAna.

DAC-1 är påtagligt bättre än 668 sett från ett mätinstruments distrosions/brus/lågnivålinjäritets-perspektiv. Den låter även klart renare och slaggfriare på supersvaga signalnivåer, men man kan anmärka på att den nog färgar klangligt en ytte-pytte-nyans åt det mörka hållet. Inte nog för att det skall vara lätt att detektera det i en F/E-lyssning, men går gör det nog. Jag personligen skulle gärna se att den kunde modifieras så att nivån vid 20 kHz kunde lyftas några tiodels dB, men måste ändå totalt sett hålla den som den bästa DAC på marknaden idag, av dem jag träffat på.

Vh, iö

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-05-03 19:04

Tack Ingvar för detta klargörande!

Vet du eller ngn annan hur Pioneer dv-656 står sig i jämförelse med 668? De ser likadana ut men 656:an är smalare. Är det ngn vits att byta upp sig till 668 vad gäller cd-avspelningskvaliet eller ska man satsa på en DAC-1 istället?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-05-03 19:14

Känner tyvärr inte till 656 i tillräcklig detalj, trots att jag faktiskt tror att jag har en sådan hemma. :o

(Måste kolla när jag kommer hem...)

Vh, iö

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-05-03 20:08

IngOehman skrev:Känner tyvärr inte till 656 i tillräcklig detalj, trots att jag faktiskt tror att jag har en sådan hemma. :o

(Måste kolla när jag kommer hem...)

Vh, iö

Härligt Ingvar! :D

Att du tror dig ha den undangömd någonstans hemma bådar väl inte så gott iofs (om den varit bra antar jag att du använt dig av den?), men det vore ändå mycket intressant och hyggligt om du kunde ta dig tid att lyssna på den och se vad du tycker om den!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-05-04 17:49

Undangömd? :o

Inte alls - jag använder den nästan varenda dag! :P

Tittar nämligen nästan vare dag på en film innan jag somnar på kvällen, och då gör jag det i min "lilla hemmabio". Det är där jag har 656:an.

Vh, iö

- - - - -

PS. Om det är en 656 vill säga...
Senast redigerad av IngOehman 2007-05-05 18:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-05-04 17:53

IngOehman skrev:Undangömd? :o

Inte alls - jag använder den nästan varenda dag! :P

Tittar nämligen nästan vare dag på en film innan jag somnar på kvällen, och då gör jag det i min "lilla hemmabio". Det är där jag har 656:an.

Vh, iö

hmmm...så den duger bara till filmtittning när man redan är mycket mycket trött... ? Vet inte om det direkt var ett bättre betyg ;)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-04 17:59

Fan, har du en 656:a, Öhman? :D Jag har ju frågat dig om du har koll på hur den står sig mot 668, men du trodde inte att du hade lyssnat på den någon gång.

Jag skulle också vara intresserad av ett litet utlåtande. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-05-05 18:51

Skall man vara noga så skrev jag att jag tror att jag har en sådan hemma. Jag skall kolla lite extra noga ikväll, om jag kommer ihåg det.

Även om det visar sig att jag faktiskt har en sådan hemma, så vidhåller jag att jag inte testat den, men lyssnat på den har jag förstås gjort. Tycker det är så jobbigt att testa prylar, så om en apparat gör sitt jobb utan att störa mig så är det långt ifrån säkert att jag går till grunden med hur den beter sig i detalj. Speciellt om jag använder den i en "liten" anläggning bara.

Vh, iö

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2007-05-05 19:04

Ett friskhetstecken värt att applådera.

När fan blir gammal blir han religös

Även om det visar sig att jag faktiskt har en sådan hemma, så vidhåller jag att jag inte testat den, men lyssnat på den har jag förstås gjort. Tycker det är så jobbigt att testa prylar, så om en apparat gör sitt jobb utan att störa mig så är det långt ifrån säkert att jag går till grunden med hur den beter sig i detalj.

MVH
Lech :) :) :) :) :) :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-06 08:35

Ingvar gör en stor insats med sitt objektiva testande av apparater.
Intressant och lärorik läsning.
Keep up the good work !

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-05-06 13:50

lech skrev:
iö skrev:Även om det visar sig att jag faktiskt har en sådan hemma, så vidhåller jag att jag inte testat den, men lyssnat på den har jag förstås gjort. Tycker det är så jobbigt att testa prylar, så om en apparat gör sitt jobb utan att störa mig så är det långt ifrån säkert att jag går till grunden med hur den beter sig i detalj.

Ett friskhetstecken värt att applådera.

När fan blir gammal blir han religös

MVH
Lech :) :) :) :) :) :)

Vad menas?

Jag har alltid tyckt det är jättejobbigt och trist att testa apparater. Har aldrig tillhört de HiFi-apparatintresserades skara. Är därför inte ett dugg intresserad av att byta nytt och prova apparater hela tiden heller, och har aldrig varit det.

Jag vill bara ha en* fungerande apparatkedja som gör sitt jobb så bra som möjligt (vilket för mig betyder att jag vill att den skall återge fonogrammet så ackurat som möjligt, till en harådmedbar budget) som jag aldrig behöver fundera på eller meka med.

Testar jag något så är det alltid för att "ha det avklarat", och byter jag apparat så är det nästan undantagslöst för att en gammal gått sönder eller för att nya standarder tvingar fram nyanskaffning för att man skall kunna tilldgodogöra sig nya fono- och videogramtyper.

Det jag tycker om är att använda apparaterna, det vill säga att spela alla mina fono- och videogram! :P Dem gillar jag väldigt mycket.

Apparater intresserar mig knappt alls, annat än av tvingande nödvändighet när de måste ses över av ett eller annat skäl.

Vh, iö

- - - - -

*Eller flera, jag har ju många ställen jag vill kunna både lyssna pch titta på.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-05-08 07:18

Ja, jag tycker iaf att Pioneer DV-656 låter helt ok vid cd-avspelning. Har inte A/B lyssnat den mot någon annan spelare dock. Dessutom spelar den mp3, vilket jag personligen tycker är intressantare än att den även klarar DVD-A och SACD.

Frågan är väl om en Benchmark DAC-1 verkligen ger mer än marginella förbättringar? 8)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-08 08:00

Vore väldigt intressant att testa en Benchmark! Någon som har en för utlån...?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-08 19:23

Almen skrev:Vore väldigt intressant att testa en Benchmark! Någon som har en för utlån...?

Den låter mycket bra.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-05-08 19:48

Skulle va intressant att testa mitt Audiofire4 mot Benchmark.

Nån som har koll hur Benchmark står sig mot Apogee?

/Peter

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-05-08 19:57

Piotr skrev:Skulle va intressant att testa mitt Audiofire4 mot Benchmark.

Nån som har koll hur Benchmark står sig mot Apogee?

/Peter

Google vet :) (kanske, om det är rätt Apogee...)
http://www.apogeedigital.com/products/m ... v_hifi.php
When routine bites hard

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-31 00:12

Det jag funderat på ett tag, är, hur är det om signalen på CDn är kodad -48db, hälften av dom 96dB som finns, nyttjar den då bara 8 bitar av systmet eller fortfarande alla 16 bitar? Hur funkar det?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-31 00:24

Då utnyttjar den bara hälften ja, men å andra sidan behöver den ju bara hälften så många bitar för att koda en svag signal.

Med PCM är ju kvantiseringsfelen (distorsionen/bruset) på konstant nivå under full utstyrning, utgefär såsom bruset från analoga medier.

Ju svagare ljud man spelar in, desto mindre behov av stort S/N finns
ju.

Har man 24 bitar till sitt förfogande ligger störningvån >144 dB under full utstyrning, vilket i praktiken betyder att det alltid ligger under hörseltröskeln. :P

(Tyvärr är de faktiskt ADC- och DAC-arna inte så bra att de medger 24 botars sann upplösning ännu, men över 20 bitar kan vi nå, och redan 16 bitars upplösning är ju rätt fantastiskt, om bara ingen förstört musiksignalen avsiktligt.)

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi