rhenrics skrev:woland skrev:Pioneer 668 + Benchmark DAC1 är en superkombination. Har kört så i snart två år nu, och inte lyssnat på något som låter bättre.
Kör DAC1 ibland även som försteg direkt in i Bryston 3B. En mycket trevlig kombination. Rekommenderas!
Mvh
Undrar fortf på vilket sätt DAC-1 förbättrar 668:an. Den sistnämnda saknar väl hörbara färgningar?
Det tror jag inte. Det är i varje fall inget som påståtts från LTS-håll.
(Läs gärna testerna av Sentec DiAna och 668 som funnits i MoLt för mera infornation.)
Dels är det svårt att F/E-lyssna en CD-spelare ensam, och dessutom har 668 inte F/E-lyssnats alls, ens tillsammans med en ADC.
Den enda lyssning som gjorts (av LTS vill säga) på 668 är en helt subjektiv
jämförelselyssning mot just Sentec DiAna - som inte heller den dömts som ohörbar på sin tid, när den F/E-lyssnades tillsammans med en högvärdig ADC
(som dock i sig kom tillkorta jämfört med DiAna - så i testen reserverades det för detta att förutsättningarna inte medgivit att avslöja DiAnans verkliga upplösning. Den bästa ADC som fanns 1993 hade helt enkelt en upplösning som låg för långt ifrån CD-systemets potential för att man skulle kunna uttala sig om DiAnans potantial).
Dock befanns den (DiAna) vara oerhört klangligt neutral tillsammans med den använda ADC:n (både presterade föredömligt tonkurvemässigt) och vi lyckades nog inte heller detektera den på något fullutstyrt "icke högdynamiskt" programmaterial, om mitt minne inte bedrar mig.
Den som vill veta mera bör bläddra tillbaka till 1993 och läsa testen i MoLt. Tror den var med i nummer 1. Testen av 668 var bara några år sedan. Någon som minns när den trycktes?
Förvisso användes vid jämförelsetesten mellan DiAna(+668) och 668 med egna DAC:en flera specialgjorda och extra svåra testsignaler under lyssningen.
668 bedömdes så vitt jag kan minnas då vara klangligt jämförbar med DiAna (=väldigt klangneutral) men påtagligt bättre och renare spelandes, vid extremlåga nivåer. Totalt sett en bättre DAC-del än Sentec DiAna.
DAC-1 är påtagligt bättre än 668 sett från ett mätinstruments distrosions/brus/lågnivålinjäritets-perspektiv. Den låter även klart renare och slaggfriare på supersvaga signalnivåer, men man kan anmärka på att den nog färgar klangligt en ytte-pytte-nyans åt det mörka hållet. Inte nog för att det skall vara lätt att detektera det i en F/E-lyssning, men går gör det nog. Jag personligen skulle gärna se att den kunde modifieras så att nivån vid 20 kHz kunde lyftas några tiodels dB, men måste ändå totalt sett hålla den som den bästa DAC på marknaden idag, av dem jag träffat på.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).