Kina hifi, något att ha?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-11 21:20

Innan jag investerar i något så vill jag gärna kunna förvissa mig om kvaliteten på det jag köper (så gott det går).
Ett konkret problem för mig är att xindak dac-5 inte går att titta/lyssna på i stockholm. Det närmaste är danmark, och jag tror inte dom är så pigga på att skicka upp en burk för utvärdering enkom för mig.
Om jag ska köpa en etablerad dac tex benchmark dac-1 så kan jag på lunchen kila in på ljudmakarn på drottninggatan och snacka med dom. Ni förstår skillnaden?
När en produkt inte är lätttillgänglig, inte testad någonstans och bara kan köpas på postorder så blir jag tveksam. Det är synd att det ska vara så, för vem vet, xindak dac-5 kanske är en kanonprodukt, men jag är inte gjord av pengar och jag tycker att 4000kr är lite för mycket för att bara chansa.
Jag menar att detta är en jättemiss av inte bara xindak utan av många andra kinatillverkare. De förstår inte hur västerländska hifientusiaster tänker. Att bara vara billig räcker inte, det måste finnas mer data att gå på. Kina är stort, finns det verkligen ingen tidning där som testst grejjerna? Varför skickar dom inte testex till diverse västerländska tidningar? Det är bra pr för dem om grejjerna är bra i sig.
Ta tex stello. Hur många har hört talas om det märket? Det är ett highendmärke från sydkorea. Rätt otippat land för bra hifi, eller hur? Vad gör dom för att "synas" i väst? Jo dom skickade några av sina prylar till kända hifitidningar och fick lysande recentioner, speciellt deras dac, som lär smiska tom benchmarks dac-1 rätt duktigt.

Ni som kör postorderfirmor och importerar från Kina. Varför inte köra lite events i tex stockholm (vi är ju rätt många här). Lasta van:en och hyr ett hotelrum några dagar, sätt in en bänkare i några hifiblaskor så ska ni få se på uppslutning. Glöm bara inte orderblocket :wink:

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-11 21:27

matereo skrev:Men värst av allt det gränslösa slavsystemslika utnyttjandet vid fabrikerna. Jag önskar fler hade sett dokumentär-filmen china blue om kvinnor innom kina-industrin... Ingvar Kamprad och andra liknande är inga natioal-ikoner för mig iaf.

Menar du att de är snällare i taiwan?

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-05-11 21:37

Moment-23 skrev:
matereo skrev:Men värst av allt det gränslösa slavsystemslika utnyttjandet vid fabrikerna. Jag önskar fler hade sett dokumentär-filmen china blue om kvinnor innom kina-industrin... Ingvar Kamprad och andra liknande är inga natioal-ikoner för mig iaf.

Ja, det är tex.tillåtet med fackföreningar och skyddsombud Taiwan. Man har en arbetsskyddslagstiftning och rätt till ledig dag varje vecka. Lönerna är högre med, samt iofs priset på Laptopparna jag köper.

Innom industrin i Kina är det vanligt med 10-15 kr om dan, 15-16-timmars arbetsdag, att man måste bo ovanpå fabriken och är ledig en dag i månaden. Fackföreningar och organisation samt möten är förbjudet, någon eg. arbets-skyddslagstiftning finns ej. Det låga priset är oftast ett väldigt högt pris att betala för de som producerar.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-11 21:56

matereo skrev:
Moment-23 skrev:

Ja, det är tex.tillåtet med fackföreningar och skyddsombud Taiwan. Man har en arbetsskyddslagstiftning och rätt till ledig dag varje vecka. Lönerna är högre med, samt iofs priset på Laptopparna jag köper.

Innom industrin i Kina är det vanligt med 10-15 kr om dan, 15-16-timmars arbetsdag, att man måste bo ovanpå fabriken och är ledig en dag i månaden. Fackföreningar och organisation samt möten är förbjudet, någon eg. arbets-skyddslagstiftning finns ej. Det låga priset är oftast ett väldigt högt pris att betala för de som producerar.

Aj, det var illa, värre än jag trodde. Vilka bra märken finns det i taiwan då? Köper nog hellre därifrån då.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-05-11 22:10

När det gäller data-sidan har man trots allt ett litet val då korea och Taiwan är stora producenter. När det handlar om hifi känns det ju som snart allt görs i Kina... Jag vete f#n vad man ska köpa? Jag har ju själv mest äldre grejor samt en del DIY.

Det vore kul om några kunde berätta lite om vilken medel-hifi som tillverkas i länder som är lite mera etiskt tillrättalagda.
Senast redigerad av matereo 2007-05-11 22:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-11 22:20

matereo skrev:När det gäller data-sidan har man trots allt ett litet val då korea och Taiwan är stora producenter. När det handlar om hifi känns det ju som snart allt görs i Kina... Jag vete f#n vad man ska köpa? Jag har ju själv mest äldre grejor samt en del DIY.

Det vore kul om några kunde berätta lite om vilken medel-hifi som tillverkas i länder som är lite mera etiskt tillrättalagda.

Det finns väl Hegel, från Norge? Om dom nu inte tillverkar i Kina förstås?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-05-11 22:29

matereo skrev:När det gäller data-sidan har man trots allt ett litet val då korea och Taiwan är stora producenter. När det handlar om hifi känns det ju som snart allt görs i Kina... Jag vete f#n vad man ska köpa? Jag har ju själv mest äldre grejor samt en del DIY.

själv kör jag nad, och har gjort i 10 år eller så. det duger för mej. ska inte köpa nytt förren skiten brinner upp. och då blir det nog nytt nad igen, kanske rotel, jag tycker om rotel också, verkar va solida grejer. vetifasn var det tillverkas dock men jag tvivlar på att det är kina för nått av dom 2 märkena (nad är väl engelskt?)
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-11 22:32

housemicke skrev:
matereo skrev: (nad är väl engelskt?)

Enda NAD som tillverkats i England i modern tid är väl 208, och den har kanske mest problem med byggkvaliten?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-11 22:57

Aprilmusic från sydkorea. http://www.aprilmusic.com/
De gör bla stello. Fast jag vet inte var tillverkningen sker...

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-11 22:59

Harmonydesign naturligtvis! Tillverkningen sker här i sverige. Hur de kan hålla så låga priser med dom prylarna är mer än jag fattar.

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-05-11 23:06

Moment-23 skrev:Aprilmusic från sydkorea. http://www.aprilmusic.com/

cool cd-spelare...

Bild

men kan knappast vara bra med allt ljus som stör avspelningen..

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-05-11 23:06

Moment-23 skrev:Harmonydesign naturligtvis! Tillverkningen sker här i sverige. Hur de kan hålla så låga priser med dom prylarna är mer än jag fattar.

Mattias Stridbeck är väl ungefär som IÖ. Ingen större profithunger alltså! :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-05-11 23:23

Nils skrev:
Moment-23 skrev:Aprilmusic från sydkorea. http://www.aprilmusic.com/

cool cd-spelare...

Bild

men kan knappast vara bra med allt ljus som stör avspelningen..

Wow! Det sitter faktiskt en 50w single-ended mosfet förstärkare i.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-12 00:05

Japp, världens dyraste köksradio :lol:

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2007-05-12 08:57

Cool! Vad kostar den då?

Man kan ju byta till frostat glas... ;)
Inaktiv

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-05-12 09:06

pingvinlakrits skrev:Cool! Vad kostar den då?

Man kan ju byta till frostat glas... ;)

Har jag inte fel för mig så ligger den på 20 000 :-

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-13 13:13

Bara 20.000:- ? Det är ju halva priset mot en Droplet :o Hur billigt som helst. :D

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-05-15 16:43

jag tar 3 direkt
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-05-15 16:48

matereo skrev:Wow! Det sitter faktiskt en 50w single-ended mosfet förstärkare i.

Njae. Faktiskt pp. Står i databladet. Det är en väldans attraktiv sak den där spelaren.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-15 16:48

Ja, kul köksradio.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-15 16:52

Vad fyller luckan för funktion?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-16 21:03

Vee-Eight skrev:Vad fyller luckan för funktion?

Ingen alls skulle jag gissa. Möjligen hindrar den att man tappar sin prilla på cd skivan :lol:
Jag fattar inte riktigt hur avläsningen klaras av då det verkar vara ganska ljust runt skivan.
I alla fall är designen kul, lite stram 70 tals industridesign nästan.
Kul också att det står om designern på april musics hemsida.
Jag träffade importören/generalagenten för april musics produkter på hifimässan på sheraton; en kille med ett företag som heter transient design. Han håller på och utvecklar en egen vinylspelare som ska heta knaster :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-16 21:44

Vee-Eight skrev:Vad fyller luckan för funktion?

Det är den ungarna stoppar korv i när dom har rave-party ..... 8O :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-17 08:48

Aura-spelaren är iaf i mina ögon riktigt lyckad formmässigt, förutom just en sak; luckan. Den funkar ju inte ens som dammskydd. Nä; bakläxa på den.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-17 09:24

Vee Eight skrev:Aura-spelaren är iaf i mina ögon riktigt lyckad formmässigt, förutom just en sak; luckan. Den funkar ju inte ens som dammskydd. Nä; bakläxa på den.

Allt handlar inte om funktionallitet utan om konst och konsten har ingenting med praktiken att göra. Vacker är sällan pratikst och dess kundkrest sällan brydd för sådana petitesser. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-17 09:30

meanmachine skrev:
Vee Eight skrev:Aura-spelaren är iaf i mina ögon riktigt lyckad formmässigt, förutom just en sak; luckan. Den funkar ju inte ens som dammskydd. Nä; bakläxa på den.

Allt handlar inte om funktionallitet utan om konst och konsten har ingenting med praktiken att göra. Vacker är sällan pratikst och dess kundkrest sällan brydd för sådana petitesser. :wink:

Au contraire, mon fraire! Målet med all slags formgivning är att alla enskilda delar talar samma formspråk som helheten. Varje enskild del skall ha samma funktionshöjd som helheten. Luckan faller inte in i helheten, den sticker ut genom att den inte verkar färdigkonstruerad.

Formgivning är ngt som verkligen kan ifrågasättas, även inom konst och form på produkter. Det är inte så flummigt och oantastbart som man kan tro.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-17 09:57

Fast just auran tycker jag inte är speciellt snygg dock och ditt resonemang köper jag nog. Låter vettigt.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-05-17 10:37

Läste jag helt knasigt, eller var det så att Guru-högtalarna demades med Xindak-nånting förstärkare och cd-spelare?

/undrar en john som undrar lite över om det finns några samband

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-17 10:39

enJohn skrev:Läste jag helt knasigt, eller var det så att Guru-högtalarna demades med Xindak-nånting förstärkare och cd-spelare?

/undrar en john som undrar lite över om det finns några samband

Kan det vara så enkelt att dom har samma distributör i USA?
Numera pensionär.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-05-22 10:45

Tycks vara många som gärna vill generalisera mycket i denna tråd. "Kina hifi är skit" "Kina Hifi är bra" osv. Kina producerar flest produkter sett till alla branscher av alla länder i hela världen, vet inte hur många tillverkare konstruktörer underleverantörer osv det finns men det är självklart gigantiskt många.

Hur troligt är det att svaret är så enkelt ?? Men rent logiskt så borde genomsnits kvalitén inte vara lika hög som i kanske Japan eller USA. Dessa länder har hållit på så mycket längre än vad Kina gjort.

Men sätt till antalet produkter så kanske det rentav ploppar ut fler kvalitativa bra produkter från Kina än från kanske Japan vad vet jag.

Jag anser dock att det är bättre att hålla diskussionerna mer sakligt. Bara för man har köpt en produkt av 10000000000 produkter från Kina och den var dålig, så betyder inte det att alla andra är dåliga. Eller tvärt om för den delen.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi