Ett konkret problem för mig är att xindak dac-5 inte går att titta/lyssna på i stockholm. Det närmaste är danmark, och jag tror inte dom är så pigga på att skicka upp en burk för utvärdering enkom för mig.
Om jag ska köpa en etablerad dac tex benchmark dac-1 så kan jag på lunchen kila in på ljudmakarn på drottninggatan och snacka med dom. Ni förstår skillnaden?
När en produkt inte är lätttillgänglig, inte testad någonstans och bara kan köpas på postorder så blir jag tveksam. Det är synd att det ska vara så, för vem vet, xindak dac-5 kanske är en kanonprodukt, men jag är inte gjord av pengar och jag tycker att 4000kr är lite för mycket för att bara chansa.
Jag menar att detta är en jättemiss av inte bara xindak utan av många andra kinatillverkare. De förstår inte hur västerländska hifientusiaster tänker. Att bara vara billig räcker inte, det måste finnas mer data att gå på. Kina är stort, finns det verkligen ingen tidning där som testst grejjerna? Varför skickar dom inte testex till diverse västerländska tidningar? Det är bra pr för dem om grejjerna är bra i sig.
Ta tex stello. Hur många har hört talas om det märket? Det är ett highendmärke från sydkorea. Rätt otippat land för bra hifi, eller hur? Vad gör dom för att "synas" i väst? Jo dom skickade några av sina prylar till kända hifitidningar och fick lysande recentioner, speciellt deras dac, som lär smiska tom benchmarks dac-1 rätt duktigt.
Ni som kör postorderfirmor och importerar från Kina. Varför inte köra lite events i tex stockholm (vi är ju rätt många här). Lasta van:en och hyr ett hotelrum några dagar, sätt in en bänkare i några hifiblaskor så ska ni få se på uppslutning. Glöm bara inte orderblocket