Nålslitage

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-14 09:17

Thomas_A skrev:
Harryup skrev:
Thomas_A skrev:
Harryup skrev:Absolut, men med vätska kan det gå fel om man gör vad som verkar vara rätt.

Instruktionen är enkel:

Borsta med en torr borste avsedd för nålen
Fukta en tät borste eller tops lätt med 30% isopropanol.
Nudda nålspetsen 2-3 gånger med den fuktade borsten/topsen.
Klart.

ibland ser man en liten svart prick på topsen.

Och vad är poängen? Att instruktionen är enkel hindrar inte kapilärkrafter.

Poängen är att man inte ska bada hela nålen i isopropanol. Dessutom, hur enkelt är det att vätskan skulle sugas upp inuti nålen? De nålar jag sett på ser ut att vara tillslutna i nåländan med crimp + lim.

Tillräckligt enkelt för att vissa leverantörer avråde starkt ifrån det på 80-talet då jag hade kontakt med dom. Jag har inte något eget ekonomiskt intresse i nålborst och slippapper industrin utan förmedlar bara förvisso aningen äldre info men har ingen anledning att tro att informationen ifrån tillverkarna skulle vara felaktig.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-05-14 10:24

Shure avråder inte från det i alla fall, enligt instruktionsbok.

T

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-14 10:34

Då råder det delade meningar vilket gör att generella råd är farliga att ge.

Användarvisningsbild
CatsupCat

Inläggav CatsupCat » 2007-05-15 21:17

Hej och hå!
Många tips handlar om mer eller mindre intressanta :? slipningsmetoder av pickupnålar.
Nu är ju frågan hur man på ett enkelt sätt och till en låg kostnad kan kolla hur sliten nålen är.
Att gå till en etablerad pickuphandlare resulterar i allmänhet i en (alltför) hög kostnad för kontrollen, eller allt som oftast i en slentrianmässig rekommendation att köpa ny nål, eller pickup, från deras sortiment.
Tydligen är det bästa sättet att titta på nålen i ett mikroskop, men var hittar man ett som kan fokusera nålen på ett bra sätt. Vanliga små amatörmikroskop funkar dåligt. Svårt, eller rent av omöjligt, att fokusera nålen. Finns det inte längre några s k styloskop till en rimlig kostnad. Hittar inga på nätet.
Är man utlämnad till egna eller andras gissningar om slitaget, eller finns det fakta att tillgå i någon form?
Bebop spoken here!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-05-15 21:24

Nålslitage:

1. Renhet i diskant sämre. Dock sker det ju gradvis, och har man ingen direkt jämförelse är det svårt. Har man en extranål som lätt kan bytas kan man göra kontroller då och då. Alltså om man alltid har en ny nål i backup.

2. Mikroskopcheck.

3. Hålla reda på ungefärligt antal timmar spelade.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-15 22:53

Thomas_A skrev:Nålslitage:

1. Renhet i diskant sämre. Dock sker det ju gradvis, och har man ingen direkt jämförelse är det svårt. Har man en extranål som lätt kan bytas kan man göra kontroller då och då. Alltså om man alltid har en ny nål i backup.

2. Mikroskopcheck.

3. Hålla reda på ungefärligt antal timmar spelade.

Man kan ju om möjligt ha samma inspelning på två medier, dvs samma mastring (om möjligt) på cd som på skiva. På så vis så får man ju ett smidigt referenssystem. Själv har jag Bluesbrothers Soundtrack, inte ett under av välinspelning, men de är nära nog identiska.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-05-15 22:59

Man kan spela in ett par referensskivor på CD-R när nålen är ny också, att jämföra med.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-15 23:02

Thomas_A:

Smarting där! 8O :D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-16 02:04

Eller man kan använda spårtestskivor.
En cantilever upphängning kan ha "stelnat" på en äldre nål även om den är ospelad. Bara att testa enligt mina erfarenheter.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-16 02:07

Thomas_A skrev:Man kan spela in ett par referensskivor på CD-R när nålen är ny också, att jämföra med.

Så jag gör nu när jag ska jämföra pickuper 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi