Nu lägger jag ner..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-23 16:36

Ragnwald skrev:Stressa av med Last fm (PC) och TVn kopplad till anläggningen, upptäck och bara njut.

Nya insikter skapar på sikt ett öppnare och lugnare förhållningssätt. :cry: :wink: :)

Bäst!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-23 19:07

mapem skrev:

Det är samma vilja till meningslös men identitetsskapande exklusivitet som gör att folk köper Rolex-klockor och Louis Vuitton-väskor fast de inte är ett dugg bättre eller snyggare än andra klockor och väskor. Folk som har för mycket pengar helt enkelt. Det är bra att det finns produkter som hjälper dem att slösa bort lite och stärka sin självbild, så slipper de ha pengarna brännande i fickan. :)

!

Tar mig friheten avv syna ovanstående retoriska trix - avdelning irrelevanta analogier.

Att jämföra ormolja (bluffprodukt utan den funktion som utlovas i reklamen) med klockhantverk tillika smycken är inte lite irrelevant, utan en helt befängd jämförelse.

Sedan undrar man ju huruvida någon annan än den enskilda individen kan avgöra om man har för mycket eller för lite pengar?

Luktar klassisk missunsamhet och avundsjuka.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-05-23 19:51

En del ormoljeprodukter och -egenskaper kan nog beskrivas som smycken.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2007-05-23 22:28

Morello skrev:
mapem skrev:

Det är samma vilja till meningslös men identitetsskapande exklusivitet som gör att folk köper Rolex-klockor och Louis Vuitton-väskor fast de inte är ett dugg bättre eller snyggare än andra klockor och väskor. Folk som har för mycket pengar helt enkelt. Det är bra att det finns produkter som hjälper dem att slösa bort lite och stärka sin självbild, så slipper de ha pengarna brännande i fickan. :)

!

Tar mig friheten avv syna ovanstående retoriska trix - avdelning irrelevanta analogier.

Att jämföra ormolja (bluffprodukt utan den funktion som utlovas i reklamen) med klockhantverk tillika smycken är inte lite irrelevant, utan en helt befängd jämförelse.

Sedan undrar man ju huruvida någon annan än den enskilda individen kan avgöra om man har för mycket eller för lite pengar?

Luktar klassisk missunsamhet och avundsjuka.

Men cable-lifters och bybeefilter har ju så hög impa-faktor på gemene man!

För att inte tala om feta stenar lite här o var. Kablar som är feta som brandslangar - respect!

- Varför träklumpar på kablarna, leder trä ström!?

- Nänä, magisk låda som ger bra ljud.

Inte konstigt att hifi-intresset framstår så töntigt, i samma dignitet som frimärkssamlare och fågelskådare, High 5 !! :D :wink:

Fan, jag har svårt att motivera akustiska ingrepp.

8)

Så ja, analogin är så fulständigt urkass.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-23 22:57

guldfisk skrev:En del ormoljeprodukter och -egenskaper kan nog beskrivas som smycken.

Läste du vad jag skrev?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-23 23:26

Morello skrev:Att jämföra ormolja (bluffprodukt utan den funktion som utlovas i reklamen) med klockhantverk tillika smycken är inte lite irrelevant, utan en helt befängd jämförelse.

Nja. Nu säger ju inte Rolex att de är ett smycke - de säger att de är en kronograf. Det begreppet antyder viss förmåga att mäta tiden med exakthet - vilket vilket digitalur som helt gör bättre än en Rolex. Så länge som de håller på och fjantar sig och pratar om sig själva som en exakt tidmätare så kvalificerar dom sig för att vara ormolja.

Deras pay-of är lite rolig (och sanningsägande) - "Timeless luxury watches" - "Timeless" beskriver verkligen deras funktionella egenskaper.

Nä - kronograf känns inte beskrivande - "gubbglitter" är bättre.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-05-23 23:50

Koffe !

Kram. . . .

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-24 00:05

Koffe skrev:

Deras pay-of är lite rolig (och sanningsägande) - "Timeless luxury watches" - "Timeless" beskriver verkligen deras funktionella egenskaper.

Nu vet jag ju inte hur länge en modern digitalklocka visar tid alls, men nåt år mellan bytena är väl rätt rimligt.

Min fars gamla Rolex från, ja jag vet faktiskt inte, 1930? eller nåt, den visade inte tid längre med nån större exakthet, full med torkad ormolja och elände. :)

Det var här som timeless kom in.

Det gick bra att lämna in den, få den rengjord och justerad, så den visar tiden som den kronometer den är. Naturligtvis kostade det inget alls, uret var ju bara nåt halvsekel gammalt och borde ha fungerat.

Garantiservice alltså, det kan jag inte tänka mig att Swatch bjuder på om 70 år.

Finns det passande batterier om 70 år till dagen digitalmojar?

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-05-24 00:11

Koffe skrev:"gubbglitter"

:mrgreen:

Kanske kunde vara benämningen på svindyrfi också.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-05-24 00:11

phon !

Okram. . . . :wink:

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-05-24 09:44

Luktar klassisk missunsamhet och avundsjuka

Nejdå Morello, jag har ingen anledning att vara avundsjuk på någon och missunnar ingen lite lyxkonsumtion. Jag lever ett pinsamt gott liv, helt oförtjänt kanske några skulle säga, och har i princip allt jag kan önska mig. Varför skulle jag inte unna andra att ha det så? Tyvärr vet jag ju att de allra flesta inte har det.

Jag tyckte jag skrev att det var helt okej för den som har möjlighet att lägga sina stålar på objektivt sett meningslös lyxkonsumtion, vare sig det nu är bybees, väskor eller klockor eller något annat. I alla fall var det det jag menade.

När jag ser någon med en LV-väska tänker jag: Du är lurad, men det vet du säkert, men du vet också att de som ser dig med din väska vet att du har råd att bli lurad. Samma med den som har en Rolex.

När jag ser bilder på HiFi-anläggningar med tjocka kablar som ligger på lyftare i exotiska material, svindyra rack och så vidare, allt så väl exponerat som det är möjligt, så tänker jag likadant. Han (det är alltid en han) vet nånstans inom sig att det är blaj, men det imponerar på hans vänner som beundrar hans kompromisslöshet och plånbok.

Jag kan tycka att det är löjligt att behöva sådana statusmarkörer, men jag moraliserar inte över det. Det är mänskligt. Jag är pinsamt medveten om att jag är sån själv, men det tar sig för min del uttryck på andra områden än väskor och klockor och hifi-ormolja.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-24 09:52

Men visst var din analogi ett retoriskt trix för att framställa Rolex-klockan som ormolja, men det vet ju ju både du och jag att den inte är. Klockan är just en klocka och den visar tiden. Ingen gör något annat gällande.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-24 10:02

Allt som inte försämrar kan väl bara vara minst lika bra eller bättre. Alltså måste pengarna vara variabeln för hur mycket man vill spendera bara. Vill man lägga 2000:- på kablelyftare så OK eftersom den inte kan påvisas försämra ljudet, Vill man lägga 500:-st på banankontakter i exotiskt material så OK eftersom den knappast försämrar ljudet osv. Dock glittrar det snyggt och ger egot en kick över hur vacker stereo man har sen låter den lite bättre med alla accesoarer eftersom sinnesstämningen är lite bättre. Man skall inte sluta jaga eftersom jakten är en del av det roliga ju.

:)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-05-24 10:25

Visst var det ett retoriskt knep, det medger jag. Men det funkade väl bra?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-24 10:27

mapem skrev:Visst var det ett retoriskt knep, det medger jag. Men det funkade väl bra?

Ja, för att övertyga den obildade. Till något annat duger jämförelsen inte.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-24 10:32

mapem skrev:Visst var det ett retoriskt knep, det medger jag. Men det funkade väl bra?
Nja, jag tycker också att jämförelsen haltar. Om du frågar ägaren till en klocka för 30 000:- huruvida klockan visar tiden bättre än en digitalur för 500:- så skulle han eller hon nog svara nej.

Om du frågar ägaren till en signalkabel för 30 000:- huruvida den ger bättre ljud än en för 500:-, vad tror du han [s]eller hon[/s] skulle svara?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-24 10:39

Han hon skulle svara att det låter bättre...

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-05-24 11:07

Men Rolex-klockan är ju främst av allt en statussymbol.

Vad finns det för statussymboler inom hifi'n? ;)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-24 11:20

Almen skrev:
Nja, jag tycker också att jämförelsen haltar. Om du frågar ägaren till en klocka för 30 000:- huruvida klockan visar tiden bättre än en digitalur för 500:- så skulle han eller hon nog svara nej.

Mapem syftade på det retoriska trixet i inlägget och trixet fungerar om man riktar inlägget mot en obildade och okritisk läsare. Jämförelsen haltar, men det ser du för att du inte ingår i den tilltänka grupp man avser lura med trixet. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-24 11:21

phloam skrev: ..är ju..

Ännu mer tramsretorik. Kan ni inte argumentera?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-24 11:49

phloam skrev:Men Rolex-klockan är ju främst av allt en statussymbol.

Bland nördarna finns det massor, högt pris, tjock frontplåt, 19" rackmontage (fast man monterar aldrig i rack) osv brukar bidra till statusen.

Bland vanliga människor tillhör inte hifi status längre, däremot B&O bild och ljudsystem är det nog lite status i.

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-24 12:29

Vadå, menar Bill att vi på forat är "ovanliga" i något avseende? 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-24 12:32

hehe!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-24 12:39

Inte om den är 70+ år gammal, då är det teknikhistoria. Som fortfarande gör jobbet.

Som en Porsche 356 ungefär, finns inga oteknikiska modernfolk som tycker att en sån ger status.

Inte ens en 911 eller allra minst en 928 är status idag, det ser man om inte annat på begagnatpriserna. Låga. Men det är roliga bilar för tekniknördar.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-24 12:51

En byrå från Ikea som kostar 300:- är värd mer för min fru än min CD-spelare som ny kostade 72k...För henner är deta bara skrot som om detskulle falla i golvet inte ens skulle beröra. När hon avnjuter musik gör hon det genom datorn bara för att visa på hur sjuk jag är. :lol:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2007-05-24 13:21

Meanmachine: Min sambo gör också så, hon lyssnar hellre på sina sunkiga datorhögtalare än min anläggning... Det känns väldigt nedlåtande :mrgreen:

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-05-24 13:36

Jag tror att massor med HiFi tjänar som statussymbol, inom en begränsad krets visserligen, men det är ju inte alls ovanligt med statussymboler som bara betyder något för invigda.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-05-24 13:47

Bang & Olufsen. Enbart.

Lyxsvensson känner inte till andra märken.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-05-24 13:53

Kan inte en McIntosh stapel kännas igen som status?

Brukar inte lyxigare bilar vara utrustede med ljudanläggning från Mark Levinson mfl? Det borde väl folk känna igen?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-24 13:56

Japp, B&O är tveklöst det som gäller om man vill köpa dyr och fin status.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi