Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Den uppfatning jag fått genom att prata med artister och annat folk i branschen är att maximeringen görs för att låta starkast eller i alla fall lika stark som andra i genren. Man jämför den egna produkten med andras och hur valet av högtalare skulle spela in har jag ingen aning om.
Lust skrev:IngOehman skrev:Morello skrev:Nivåtävlingen/limiteringen har absolut inget att göra med monitorer allmänhet eller NS10 i synnerhet!![]()
Visst tusan har det det.
Ju bättre lyssning man har, desto mera finns det att vinna på att skippa all sönderkomprimering. I riktigt usla monitorer blir den dominerande skillnaden att det sönderkomprimerade rogrammaterialet låter starkare, och då väljs detta.![]()
Tvärtom mot vad du skriver menar jag att en högklassig lyssning är det bästa skyddet mot att musik blir sönderkomprimerad, eftersom man då hör hur mycket man har att vinna på att låta bli att skada dynamiken.
Så maximeringen beror alltså på att det används för dåliga högtalare i studiovärlden?
Lust skrev:Nu när det här är en separat tråd kan jag breda ut mig lite till...
Hittade en annan artikel av Bob Speer om NS-10:
The secret in working with the NS10s, or any speaker for that matter, is knowing what the speaker sounds like. It's no different than knowing what other studio equipment sounds like.
Compressors all sound different. EQ's all sound different. Microphones and mic preamps all sound different. Everything in your studio has a "sound." Even cables and speaker wire have their own "sound."
Believe it or not, many engineers use compressors not only to control dynamics, but to EQ signals as well. That's because different compressors color the sound in different ways. Some affect the highs, others affect the mids, and still others affect the lows.
If you know what your compressors sound like, you can use the appropriate one to achieve the EQ you desire.
The NS10s are no different.
Like any piece of audio gear, you need to know what they sound like in order to have success using them.
One thing you'll enjoy about these speakers is they don't have the normal 2 to 3db dip in frequency response at the crossover point. This is usually around 2000 to 2500Hz on most near field monitors. This lack of frequency dip is probably the biggest reason why these speakers are loved by so many.
As with any monitor, you need to check your mix on several other systems before making your final decisions. Use a car stereo, boom box, headphones, and maybe a good stereo system with a sub woofer. When your mix sounds great on all these systems, including the NS10s, you've got it nailed. Once you learn how the NS10s sound, you'll realize that for the most part, they are a joy to mix on. Isn't that what we all want in a near field monitor?
IngOehman skrev:
Den beror framför allt på att radiostationer som låter starkare än alla andra får flera lyssnare. Om du vill veta mera om detta föreslår jag att du använder den sökfunktion som finns. Ämnet har varit uppe många gånger tidigare.
Om du läser det jag skrev en gång till ser du kanske dessutom att jag invände mot att "Nivåtävlingen/limiteringen har absolut inget att göra med monitorer allmänhet eller NS10 i synnerhet!".
En invändning mot "inget" samband kan vara att hävda "något" samband (vilket jag gjorde) men behöver inte nödvändigtvis vara ett påstående om att det är det enda sambandet som finns.
Om du läser det specifika jag skrev ser du dessutom att jag redogör för sambandets art - att en dålig lyssning trollar bort en viktig parameter, nämligen ljudkvaliteten, och då återstår nivån. Då är det lätt att välja hög framför låg. Hör man vad man förlorar (i en bättre lyssning) är det lättare att göra ett bra val.
Jag lyssnar alla gånger hellre på hårt limiterad musik om det ända jag har är en pytte-liten trasistorradio eller tv. Skulle extremt dynamisk musik göra sig bättre i det sammanhanget, knappast!Håller inte alls med om att hårt limiterad musik låter bättre, i några sammanhang alls, däremot låter det givet samma volyminställning högre.
focus skrev:Jag lyssnar alla gånger hellre på hårt limiterad musik om det ända jag har är en pytte-liten trasistorradio eller tv. Skulle extremt dynamisk musik göra sig bättre i det sammanhanget, knappast!Håller inte alls med om att hårt limiterad musik låter bättre, i några sammanhang alls, däremot låter det givet samma volyminställning högre.
boyafraid skrev:3 sidor och fortfarande ingen som kunnat ge ett enda exempel på en låt med fel som går att härleda till yamaha ns10
för att vara ett fel som drabbat "tusentals musikutgivningar från början av 80-talet och fram till idag" verkar det väldigt svårt att peka ut
Lust skrev:IngOehman skrev:
Den beror framför allt på att radiostationer som låter starkare än alla andra får flera lyssnare. Om du vill veta mera om detta föreslår jag att du använder den sökfunktion som finns. Ämnet har varit uppe många gånger tidigare.
Om du läser det jag skrev en gång till ser du kanske dessutom att jag invände mot att "Nivåtävlingen/limiteringen har absolut inget att göra med monitorer allmänhet eller NS10 i synnerhet!".
En invändning mot "inget" samband kan vara att hävda "något" samband (vilket jag gjorde) men behöver inte nödvändigtvis vara ett påstående om att det är det enda sambandet som finns.
Om du läser det specifika jag skrev ser du dessutom att jag redogör för sambandets art - att en dålig lyssning trollar bort en viktig parameter, nämligen ljudkvaliteten, och då återstår nivån. Då är det lätt att välja hög framför låg. Hör man vad man förlorar (i en bättre lyssning) är det lättare att göra ett bra val.
Jo tack, jag känner till fenomenet maximering rätt väl.
Och om jag läser ditt inlägg en gång till så anser du att en "högklassig lyssning är det bästa skyddet mot att musik blir sönderkomprimerad"
Den största orsaken till maximering nämner du själv i början av ditt inlägg. Och den har inget med olika kvalitet på närfältsmonitorer att göra.
Bra Subjektivisten!
Mycket kreativt. Vi har verkligen saknat dina takter här. Otroligt vilken bra stämning du skapar. Helt utan att beröra sakfrågorna dessutom. Skickligt.
focus skrev:Jag lyssnar alla gånger hellre på hårt limiterad musik om det ända jag har är en pytte-liten trasistorradio eller tv. Skulle extremt dynamisk musik göra sig bättre i det sammanhanget, knappast!Håller inte alls med om att hårt limiterad musik låter bättre, i några sammanhang alls, däremot låter det givet samma volyminställning högre.
IngOehman skrev:
Du hänvisade till en lång lista med kommersiellt framgångsrika inspelningar i ditt andra inlägg i den här tråden. Jag känner dem förstås inte alla, men ingen av dom som jag känner till, låter speciellt bra (utom möjligen några av de riktigt tidiga).
Har du lust att peka ut några av dem som är gjorda i modern tid som du tycker är specifikt välljudande?
IngOehman skrev:
En av dem är, att man, om man inte hör ordentligt vad man gör (p g a dåliga monitorer) får ökad tolerans mot den ljudkvalitetsdegradation som "maximering" skapar. Därför blir även en "högklassig lyssning det bästa skyddet mot att musik blir sönderkomprimerad". (V.s.b.)
Lust skrev:IngOehman skrev:
Du hänvisade till en lång lista med kommersiellt framgångsrika inspelningar i ditt andra inlägg i den här tråden. Jag känner dem förstås inte alla, men ingen av dem som jag känner till, låter speciellt bra (utom möjligen några av de riktigt tidiga).
Har du lust att peka ut några av dem som är gjorda i modern tid som du tycker är specifikt välljudande?
Du påstår att ett "nasalklingande fel (extremt insjunket mellanregister) drabbar alla inspelningar som mixats i Yamaha NS-10".
Den listan jag länkade till borde då innehålla väldigt många exempel på sådana inspelningar med tanke på vem som mixat/producerat dom.
Varför frågar du då efter vilka av dem som skulle vara specifikt välljudande?
Hela tråden startades för att boyafraid vill ha en sådan nasal NS-10 inspelning utpekad för sig så att han kan bilda sig en egen uppfattning om hur stort problemet är.
Varför ger du inte honom ett sådant exempel för?
Du måste väl ha gjort sådan research inför artikeln? Eller drar du dina slutsatser i den enbart utifrån hur NS-10 uppför sig?
Känns beskrivningen av ljudet igen? Det har drabbat
tusentals musikutgivningar från början av 80-talet
och fram till idag. En ljudkulturtragedi av stora mått.
Detta nasalklingande fel (extremt insjunket mellanregister)
drabbar alla inspelningar som mixats i Yamaha
NS10. Felet hörs väl i alla normala högtalare, men är
av naturliga orsaker ohörbart i just NS10!
IngOehman skrev:Att "bota" en begränsad dynamik genom att begränsa den ännu mera är som att bota ett begränsat frekvensomfång genom att begränsa det ännu mera, vilket är lika tossigt som att bekämpa salt mat med saltning.
Förvisso märks det mindre om bas fattas på inspelningen när återgivningsapparaten inte i väsentlig utsträckning kan återge bas, men det är ett dåligt argument för att avsiktligt stympa inspelningar på bas.
Samma resonemang gäller dynamik. En okomprimerad inspelning är förvisso till störst glädje i en högklassig lyssning, men frihet från kompression på inspelningen får även en skruttapparatur att låta bättre, om än i mindre omfattning.
IngOehman skrev:Du påstår att ett "nasalklingande fel (extremt insjunket mellanregister) drabbar alla inspelningar som mixats i Yamaha NS-10".
Nej, något sådant har jag aldrig skrivit, citatet är en lögn. Vänliga sluta fabulera ihop sådant.![]()
IngOehman skrev:Den listan jag länkade till borde då innehålla väldigt många exempel på sådana inspelningar med tanke på vem som mixat/producerat dom.
Varför frågar du då efter vilka av dem som skulle vara specifikt välljudande?
Även om många av dem är utmärkt musik (som fått välförtjänta framgångar) känner jag inte till att någon av dem låter bra. Jag vill därför veta vilka av dem du menar är välljudande. Vad är oklart i detta?
IngOehman skrev:Hela tråden startades för att boyafraid vill ha en sådan nasal NS-10 inspelning utpekad för sig så att han kan bilda sig en egen uppfattning om hur stort problemet är.
Visst. Och?
När du hänvisade till listan fick jag intrycket av att du gjorde det är att ge stöd åt din tes om att inselningarna INTE låter nasalt när de monitorlyssnats i NS10. Därför undrar jag vilka inspelningar på listan det är du tänkte på.
De jag känner till av dem låter allihopa nasalt färgade i mer eller mindre grad.
IngOehman skrev:Varför ger du inte honom ett sådant exempel för?
Du måste väl ha gjort sådan research inför artikeln? Eller drar du dina slutsatser i den enbart utifrån hur NS-10 uppför sig?
Jag förstår inte det du skriver. Har du inte läst artikeln?
Jag har utgått ifrån BÅDE hur massor av NS10-avlyssnade inspelningar låter och hur NS10 uppför sig. Det framgår i artikeln. Jag visar ju till och med hur man själv kan bygga sig en "NS10-simulator" således att man med goda högtalare kan jämföra hur en inspelning faktiskt låter och hur annorlunda den låter avlyssnad i NS10.
Testa själv vet jag!
Om du gör det kommer du nog att förstå hur ett "fokuserat" mellanregister (hur man nu kan kalla en vansinnespeak om 7 dB med en bandbredd på bara en oktav så) bara leder till att man missar att höra att inspelningen saknar just de egenskaperna...
boyafraid skrev:oj, den tog visst bättre än jag kunnat hoppas på
Bra Subjektivisten!
Mycket kreativt. Vi har verkligen saknat dina takter här. Otroligt vilken bra stämning du skapar. Helt utan att beröra sakfrågorna dessutom. Skickligt.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 28 gäster