LTS Reference vs. MacBook

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-16 15:04

JTarnstrom skrev:
Rydberg skrev:Vet inte. Även om de som blir ifrågsatta blir det på ett vänligt och sakligt sätt brukar de ganska snabbt vända taggarna uttåt och gå i försvarsställning, då kommer dålig stämning som ett brev på posten. De som ifrågasätter får väl hur som helst göra det på ett så juste och sakligt sätt som möjligt (om situationen är sådan att det känns motiverat).

"God stäming" på bekostnad av transparens och åsiktsfrihet ställer jag mig inte bakom. Det finns sådan forum att söka sig till om man är intresserad.

Vänligt och sakligt... som i den här tråden menar du?

Som jag skrev "om situationen är sådan att det känns motiverat". I fallet flateartharn känns det som att kasta pärlor till svinen (om du inte känner till det han skrivit så gör en sökning).

JTarnstrom skrev:[Okej, eftersom den goda stämningen inte är så viktig för din del och att du verkar vilja ha raka rör, skulle jag vilja påstå att det är ett utslag av självgodhet att påstå att det är de ifrågasatta som vänder taggarna utåt - om man inte förstår att det här är en ömsesidig process kommer man alltid att förbli en bidragande orsak till att problemet består.

Tärnström

Eftersom jag själv var väldigt ifrågsatt i början av min medverkan här på faktiskt så kan jag väl till viss del hålla med dig. Att vissa spär på liter mer än nödvändigt råder det väl inga tvivel om.

Men jag tror den stora anledningen till att det blir bråk är att gammla sanningar blir ifrågsatta och sånt är aldrig kul. Någon har kanske sparat ett år för att köpa de senaste kabeln som hifihandlaren säger att man nästan bara måste ha och sen kommer man hit och folk säger att man blivit lurad.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Re: LTS Reference vs. MacBook

Inläggav Jax » 2007-07-16 15:08

flateartharn skrev:Skrämmande skillnad. Via iTunes+MacBook (all manipulering avstängd i iTunes) mycket mer punch, basen både tydligare och kraftfullare etc. Musiken hänger ihop. Jag hade väntat mig tvärtom.

Jag hade förväntat mig att det skulle låtit exakt lika.

Om det nu inte gjorde det så bör minst en av källorna ha mixtrat med signalen i digitaldomänen.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-16 15:35

Bra och konstruktivt skrivet Jax :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-16 17:27

Morello skrev:Bra och konstruktivt skrivet Jax :)

Javisst och ingen borde ta illa upp eftersom det är just sakligt. Och det finns inga ord som kan tolkas fel eller undertoner i budskapet som kan tolkas in som kanske inte var skribentens avsikt.

Kaffekoppen:
"Vi har alltså egentligen några som reagerar på att någon ifrågasätter - utan att ens fundera på grunden eller skälet till tveksamheterna."

Räkna inte in mig. Och jag reagerade inte på dina inlägg heller.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-16 17:29

Javisst och ingen borde ta illa upp eftersom det är just sakligt. Och det finns inga ord som kan tolkas fel eller undertoner i budskapet som kan tolkas in som kanske inte var skribentens avsikt.

Kaffekoppen:
"Vi har alltså egentligen några som reagerar på att någon ifrågasätter - utan att ens fundera på grunden eller skälet till tveksamheterna."

Räkna inte in mig. Och jag reagerade inte på dina inlägg heller.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-16 17:34

Verkligen! Jax talar om sin egen förvätnade upplevelse utan att på något sätt fördöma eller nedvärdera den andre.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2007-07-16 17:37

Jax skrev:
flateartharn skrev:Skrämmande skillnad. Via iTunes+MacBook (all manipulering avstängd i iTunes) mycket mer punch, basen både tydligare och kraftfullare etc. Musiken hänger ihop. Jag hade väntat mig tvärtom.

Jag hade förväntat mig att det skulle låtit exakt lika.

Om det nu inte gjorde det så bör minst en av källorna ha mixtrat med signalen i digitaldomänen.

Vad jag som lekman kan utröna ur "testet" så kan det bli annorlunda på flera ställen i kedjan.

HD vs CD
spdif vs USB
Ripp vs inte ripp

Så det vore väl underligt om det blev exakt?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-16 18:27

JTarnstrom skrev:

Verkligen! Jax talar om sin egen förvätnade upplevelse utan att på något sätt fördöma eller nedvärdera den andre.

Tärnström
Men dina undertoner går inte att ta miste på.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-16 19:05

Kaffekoppen skrev:Jag tolkade det inte så, men jag väljer hellre att se saker från en positiv synvinkel. Sedan känner jag ju mannen ifråga och kanske är färgad 8) av hur han agerar i förhållande till andra. Då är han oerhört hjälpsam.

Men han är tekniker och såg nog mer till teknikaliteterna än om personen skulle ta illa upp. Jag hade inte tagit illa upp av den kommentaren. Inte ett dugg.

Jag tar mer illa vid mig när någon insinuerar och placerar in mig i ett fack som du är pigg på att göra - och gjorde i ditt första inlägg till mig.
Kunde du förstå det?

I tur och ordning:

- bra att ni känner varandra och "kan" er kommunikation. Andra kanske inte är lika kunniga.

- Att du inte tog illa upp betyder inte att andra inte gör det.

- Jag kan inte förstå det med mindre än att du talar om det för mig. Jag hade heller ingen avsikt att uppröra någon med det inlägget. Jag är ingen tankeläsare och jag har ingen aning om orsakerna till din upplevelse - men jag ifrågasätter den inte. Jag kan tänka mig att orsaken till din reaktion kan vara en alltför bokstavlig tolkning av det jag skrev, men jag kan ha fel.

Tärnström
Senast redigerad av JTarnstrom 2007-07-16 19:11, redigerad totalt 2 gånger.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-16 19:07

Kaffekoppen skrev:
JTarnstrom skrev:

Tärnström
Men dina undertoner går inte att ta miste på.

Berätta gärna för mig vilka de undertonerna är? Allvarligt, gör gärna det för jag har ingen aning om vad du pratar om och jag vill gärna kunna förklara, snarare än att du gör dig en uppfattning om mig som inte stämmer.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-16 19:16

Ja, jag vet inte planeterna står fel eller nåt... Men är det inte ovanligt många trådar som just nu mest är gräl snarare än trevliga diskussioner?

Denna tråden, den om tangentialarmar (liten släng bara), impulssvar, beolab5.....

Ska vi alla ta ett djupt andetag och återvända till trådämnena?

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-16 19:17

---
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-07-16 19:20, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-16 19:19

JTarnstrom skrev:Berätta gärna för mig vilka de undertonerna är? Allvarligt, gör gärna det för jag har ingen aning om vad du pratar om och jag vill gärna kunna förklara, snarare än att du gör dig en uppfattning om mig som inte stämmer.

Tärnström
Absolut. Och jag borde tagit det via PM.

Det är lätt att tilsammans med tidigare inlägg få bilden av att du tycker Jax gör rätt till skillnad från någon annan.

Dvs du framlägger precis vad Jax gör som är bra och eftersom man enligt dig i tidigare inlägg gjort fel, så blir kontentan att "se här, så här borde ni gjort. Jax skrev utan att nedvärdera eller fördömma någon".

Slutsats: De inlägg du reagerade på tidigare var både nedvärderande och fördömmande och de som skrev så borde lära av Jax.

Övertolkar jag? Kanske, men kontentan av det du skriver är just detta för mig. Och jag tycker det ser illa ut. Som en ytterliggare onödig markering.

Jag tyckte Jax bara skrev självklarheter men det är orsaken över det jag funderar över. Men det kanske var bra att han formulerade det så konkret.

Tycker du att det inte finns en uns sanning i mitt inlägg så ber jag om ursäkt för det. Jag borde som sagt tagit det via PM

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-16 19:28

Kaffekoppen skrev:
JTarnstrom skrev:Berätta gärna för mig vilka de undertonerna är? Allvarligt, gör gärna det för jag har ingen aning om vad du pratar om och jag vill gärna kunna förklara, snarare än att du gör dig en uppfattning om mig som inte stämmer.

Tärnström
Absolut. Och jag borde tagit det via PM.

Det är lätt att tilsammans med tidigare inlägg få bilden av att du tycker Jax gör rätt till skillnad från någon annan.

Dvs du framlägger precis vad Jax gör som är bra och eftersom man enligt dig i tidigare inlägg gjort fel, så blir kontentan att "se här, så här borde ni gjort. Jax skrev utan att nedvärdera eller fördömma någon".

Slutsats: De inlägg du reagerade på tidigare var både nedvärderande och fördömmande och de som skrev så borde lära av Jax.

Övertolkar jag? Kanske, men kontentan av det du skriver är just detta för mig. Och jag tycker det ser illa ut. Som en ytterliggare onödig markering.

Jag tyckte Jax bara skrev självklarheter men det är orsaken över det jag funderar över. Men det kanske var bra att han formulerade det så konkret.

Tycker du att det inte finns en uns sanning i mitt inlägg så ber jag om ursäkt för det. Jag borde som sagt tagit det via PM

Jag säger det rakt upp och ned och jag hoppas att du tar mig på mitt ord (annars är det ju ingen idé att kommunicera) - jag hade ingen baktanke. Ursäkt ej nödvändig men ändå uppskattad :)

Det var ju Morellos inlägg som jag ursprungligen reagerade på, och som jag fortfarande tycker var onödigt, och jag upplevde det som att du rättfärdigade tonen i hans inlägg när du kom till försvar. Det var kanske fel av mig, men det är förklaringen. När Morello sedan påpekar att Jax inlägg var föredömligt så höll jag med. Jag tycker det var ett utmärkt exempel på att delge en avvikande åsikt utan att trampa någon på tårna, något för alla att ta efter. Kunde det uppfattas som en pik? Kanske, men det var aldrig avsikten - och avsikten kan man alltid fråga om.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-16 19:31

Jag kanske bör inflika att trådskaparens tidigare inlägg varit av samma dignitet och att mitt tålamod för den typen av syn på hifi är lätt begränsad. :)
-Innehar F-skattsedel-

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-16 19:35

JTarnstrom skrev:Kunde det uppfattas som en pik? Kanske, men det var aldrig avsikten - och avsikten kan man alltid fråga om.

Tärnström
:) Bra!

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-16 19:37

Morello skrev:Jag kanske bör inflika att trådskaparens tidigare inlägg varit av samma dignitet och att mitt tålamod för den typen av syn på hifi är lätt begränsad. :)

Jag har förstått att det finns en historik som tydligen spelar in här men någon gång måste man ju börja ta ansvar för sitt eget beteende och inte låta andra, som i det här fallet flateartharn, bestämma hur man agerar.

Nu låter jag som om jag aldrig har hamnat i en konflikt på nätet... :)

Om jag ser tråden i ett isolerat perspektiv tycker jag bara att den fick en onödigt trist vändning. Men har man vänt 180 grader kan man väl vända 360?

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-16 19:40

Intressant att notera är att det inte var trådskaparen som blev upprörd, trots att mitt inlägg var adresserat till vederbörande.

Hur som havet - jag kan medge att inlägg var väl syrligt, men knappast att betrakta som ett personangrepp.

Vidare uppfattade jag en underton, nämligen att ge LTS en liten käftsmäll genom att skriva "LTS reference.....".
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-16 19:47

Morello skrev:Intressant att notera är att det inte var trådskaparen som blev upprörd, trots att mitt inlägg var adresserat till vederbörande.

Hur som havet - jag kan medge att inlägg var väl syrligt, men knappast att betrakta som ett personangrepp.

Vidare uppfattade jag en underton, nämligen att ge LTS en liten käftsmäll genom att skriva "LTS reference.....".

PM till trådskaparen hade kanske varit att föredra om inte vi andra skulle ha läst det.

Återigen, att agera utifrån undertoner leder bara till en dålig dialog. Lite absurt att behöva ha två nivåer på kommunikationen. Försök lyft den istället och sträva efter klargöranden. Det verkar som om våra antaganden och bilder om varandra styr mer än verkligheten. Det är inte bra, men något vi alla faller offer för mellan varven.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-16 19:50

Ditt inlägg var rätt syrligt det med ;)

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-16 20:07

Kaffekoppen skrev:Ditt inlägg var rätt syrligt det med ;)

I all välmening ;) och lätt att klara ut om det krävs.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-16 20:30

hmm har jag kanske misstolkat ditt inlägg morello. isåfall så ber jag om ursäkt. Men jag tycker inlägget var väldigt luddigt och jag kan säga att det läses precis som om du kallar han nolla. Kanske du borde ändra lite på inlägget?

aja jag ska ändra på mitt eftersom du uppenbarligen inte menade att han var en nolla :)
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2007-07-16 23:24

Även om man inte har gjort lumpen så har väl alla sett Repmånad? "Hörbarhet nolla!"

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-07-17 08:44

flateartharn skrev:Normalt använder jag bara Pioneer 668 till att visa film. Musik har jag på fil eller vinyl. CD känns som en föråldrad och alltför begränsad standard så jag äger ingen normal audiospelare.

Men eftersom 668:an sitter på samma DAC som jag normalt har en iMac med musikfiler på så roade jag mig med att rippa in ett par CD i Apple Lossless till en MacBook och USB-koppla den till DAC:en. Och spela samma CD i Pioneer 668 via SPDIF till samma DAC.

Skrämmande skillnad. Via iTunes+MacBook (all manipulering avstängd i iTunes) mycket mer punch, basen både tydligare och kraftfullare etc. Musiken hänger ihop. Jag hade väntat mig tvärtom.

Kan upprepat säga direkt vilken källa det är utan att veta - hörs direkt på att basen spelar mer i takt från MacBook. Ha-ha, en gammeldags tune-dem skulle ge maxutslag ;)

Jag har mätt med en test-CD och utnivåerna är identiska (det är ju dessutom samma DAC och bitström från exakt samma fysiska CD).

DAC:en körde i "bypass"-läge på båda källorna (låter bättre på båda). Alltså bypass på uppsamplingen till 192kHz. Kanske är så att USB-koppling ger mycket mindre jitter, ska prova SPDIF från MacBook nån dag ...

MacBook + Stello DAC kan definitivt mäta sig med Naim CDX2/XPS2 cd-spelare som jag hade länge men nu är såld till en rik norrman.

Ok, en MacBook kostar mer än 668:an gjorde - men så kan man ju kolla emailen på den också.

Mycket intressant, och definitivt skrivet men ett uns av sanning i påståendet!

Det låter olika från transporter/digitala källor, som du så riktigt säger.
Skillnaden är dock obefintlig klangmässigt, utan ligger uteslutande på tydlighet och upplösning av signalen.
Vad beror det på? Detta är något jag och t.ex. kaffekoppen mfl.kan undra över.
Jitter? Problem med den digitala intefacestandarden? Störningar från analoga servon? Placebo?

Jag läste alldeles nyligen en mycket intressant artikel i en musiktidning, där man gjort en undersökning om jitters inverkan på signalen, artikeln var från -97, artisterna i pinkfloyd samt ett antal ljudtekniker var drivande i ett seminarium och senare ett blindtest.

Denna undersökning får undertecknad, om den stämmer, att revidera mina åsikter om digitalt jitter i signalen, och dess eventuella påverkan.

Ledaren i gruppen Pink floyd postulerade att hans färdiga cd-skivor inte lät likadant som mastertapen, och undrade varför.

Man gjorde en stor undersökning och kom fram till följande:

Digitalt Jitter i signalvägen påverkar ljudet mycket litet.
Störningar från servon i integrerade cd-spelare påverkar nästan alltid ljudet hörbart, i vart fall mätbart.
Hårddiskbaserad musikinspelning/uppspelning påverkar ej ljudet negativt.
Den digitala interfaceöverföringen mellan konsumentcd-spelare och dacar ( spif ) håller ej måttet.
Cd-tillverkningen som sådan påverkar ej ljudet negativt.

Kontenta:

Jitter som har en rimligt låg nivå påverkar inte ljudet negativt.

Integrerade cd-spelare bör ha helt separerade nätdelar för transport-/dac/ analogdel, för att slippa analoga störningar från servon.

Inspelning/uppspelning via hårdiskbaserad signalkälla påverkar ej ljudet negativt.

Koaxial spdif samt toslink håller ej måttet vid professionell tillverkning av skivor.

Mastringen är boven till att Pink Floyds skivor lät bättre i studion än den färdiga skivan. Digitaltekniken som sådan, korrekt utförd, påverkar inte.

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2007-07-17 11:13

Richard skrev:Ledaren i gruppen Pink floyd postulerade att hans färdiga cd-skivor inte lät likadant som mastertapen, och undrade varför.

Störningar från servon i integrerade cd-spelare påverkar nästan alltid ljudet hörbart, i vart fall mätbart.
Den digitala interfaceöverföringen mellan konsumentcd-spelare och dacar ( spif ) håller ej måttet.

Ok, störningar från servon handlar väl inte om cd-systemet som sådant, utan om den specifika implementationen.
Richard skrev:Kontenta:

Integrerade cd-spelare bör ha helt separerade nätdelar för transport-/dac/ analogdel, för att slippa analoga störningar från servon.

Inspelning/uppspelning via hårdiskbaserad signalkälla påverkar ej ljudet negativt.

Koaxial spdif samt toslink håller ej måttet vid professionell tillverkning av skivor.

Mastringen är boven till att Pink Floyds skivor lät bättre i studion än den färdiga skivan. Digitaltekniken som sådan, korrekt utförd, påverkar inte.

Men, det nämndes ju inte ens bland det man kom fram till? Visste man inte från början att ljudet justerats vid mastring?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-07-17 13:20

Bra att ni drog ihop tråden. Heder till alla.

(är bakfull som en alika efter en utdragen krocket match).

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-07-17 13:29

bosco skrev:
Richard skrev:Ledaren i gruppen Pink floyd postulerade att hans färdiga cd-skivor inte lät likadant som mastertapen, och undrade varför.

Ok, störningar från servon handlar väl inte om cd-systemet som sådant, utan om den specifika implementationen.
Richard skrev:Kontenta:

Men, det nämndes ju inte ens bland det man kom fram till? Visste man inte från början att ljudet justerats vid mastring?

Man kom fram till att störningar från servon var ett mycket vanligt problem bland konsument cd-spelare, dvs. integrerade apparater där man inte separerat nätdelarna från varandra.

Pink Floyds grundare har alltid varit skeptisk till själva ljudet från cd-formatet. Det visade sig efter grunlig undersökning att mastringen var boven. Vad Pink Floyds musiker tyckte om detta resultat framgår icke.

Om detta stämmer reviderar undertecknad min skepsism ( som jag ju haft förrut ) mot själva cd-systemet som sådant.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-17 13:57

Richard skrev:Pink Floyds grundare har alltid varit skeptisk till själva ljudet från cd-formatet. Det visade sig efter grunlig undersökning att mastringen var boven. Vad Pink Floyds musiker tyckte om detta resultat framgår icke.

Om detta stämmer reviderar undertecknad min skepsism ( som jag ju haft förrut ) mot själva cd-systemet som sådant.
Trevlig info. Då inser du hur glad jag är över popedh´s info om att en trendvändning är på gång :)

Just mastringen är ett gissel, och vi har förklarat det åter och åter igen.

Det här borde återges tydligare i an annan tråd...

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-07-17 14:52

Richard skrev:Integrerade cd-spelare bör ha helt separerade nätdelar för transport-/dac/ analogdel, för att slippa analoga störningar från servon.

Separerade nätdelar:
= en transformator och flera spänningsregulatorer/likrikare/vad-som-nu-sitter-där
eller
= flera transformatorer och efterföljande kretsar

?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-17 17:02

När skulle detta ha hänt med Pink Floyd?
Och fick man veta något om resultatet av slutsatserna kommer omsättas i "verkligheten"?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi