flateartharn skrev:Normalt använder jag bara Pioneer 668 till att visa film. Musik har jag på fil eller vinyl. CD känns som en föråldrad och alltför begränsad standard så jag äger ingen normal audiospelare.
Men eftersom 668:an sitter på samma DAC som jag normalt har en iMac med musikfiler på så roade jag mig med att rippa in ett par CD i Apple Lossless till en MacBook och USB-koppla den till DAC:en. Och spela samma CD i Pioneer 668 via SPDIF till samma DAC.
Skrämmande skillnad. Via iTunes+MacBook (all manipulering avstängd i iTunes) mycket mer punch, basen både tydligare och kraftfullare etc. Musiken hänger ihop. Jag hade väntat mig tvärtom.
Kan upprepat säga direkt vilken källa det är utan att veta - hörs direkt på att basen spelar mer i takt från MacBook. Ha-ha, en gammeldags tune-dem skulle ge maxutslag

Jag har mätt med en test-CD och utnivåerna är identiska (det är ju dessutom samma DAC och bitström från exakt samma fysiska CD).
DAC:en körde i "bypass"-läge på båda källorna (låter bättre på båda). Alltså bypass på uppsamplingen till 192kHz. Kanske är så att USB-koppling ger mycket mindre jitter, ska prova SPDIF från MacBook nån dag ...
MacBook + Stello DAC kan definitivt mäta sig med Naim CDX2/XPS2 cd-spelare som jag hade länge men nu är såld till en rik norrman.
Ok, en MacBook kostar mer än 668:an gjorde - men så kan man ju kolla emailen på den också.
Mycket intressant, och definitivt skrivet men ett uns av sanning i påståendet!
Det låter olika från transporter/digitala källor, som du så riktigt säger.
Skillnaden är dock obefintlig klangmässigt, utan ligger uteslutande på tydlighet och upplösning av signalen.
Vad beror det på? Detta är något jag och t.ex. kaffekoppen mfl.kan undra över.
Jitter? Problem med den digitala intefacestandarden? Störningar från analoga servon? Placebo?
Jag läste alldeles nyligen en mycket intressant artikel i en musiktidning, där man gjort en undersökning om jitters inverkan på signalen, artikeln var från -97, artisterna i pinkfloyd samt ett antal ljudtekniker var drivande i ett seminarium och senare ett blindtest.
Denna undersökning får undertecknad, om den stämmer, att revidera mina åsikter om digitalt jitter i signalen, och dess eventuella påverkan.
Ledaren i gruppen Pink floyd postulerade att hans färdiga cd-skivor inte lät likadant som mastertapen, och undrade varför.
Man gjorde en stor undersökning och kom fram till följande:
Digitalt Jitter i signalvägen påverkar ljudet mycket litet.
Störningar från servon i integrerade cd-spelare påverkar nästan alltid ljudet hörbart, i vart fall mätbart.
Hårddiskbaserad musikinspelning/uppspelning påverkar ej ljudet negativt.
Den digitala interfaceöverföringen mellan konsumentcd-spelare och dacar ( spif ) håller ej måttet.
Cd-tillverkningen som sådan påverkar ej ljudet negativt.
Kontenta:
Jitter som har en rimligt låg nivå påverkar inte ljudet negativt.
Integrerade cd-spelare bör ha helt separerade nätdelar för transport-/dac/ analogdel, för att slippa analoga störningar från servon.
Inspelning/uppspelning via hårdiskbaserad signalkälla påverkar ej ljudet negativt.
Koaxial spdif samt toslink håller ej måttet vid professionell tillverkning av skivor.
Mastringen är boven till att Pink Floyds skivor lät bättre i studion än den färdiga skivan. Digitaltekniken som sådan, korrekt utförd, påverkar inte.