Harryup skrev:Thomas_A skrev: Som du förstår blir jag också kritisk till myter och hörsägen.
Problemet med denna hörsägen är att du säger att utifrån dina tester med ett ex av din skivspelare som förvisso var väldigt prisvärd men som ändå måste nästan hållas som den lägsta kvalitétsnivån av bättre skivspelare gör du bedömingar av skivspelare som du aldrig har rört. Ursäkta men problemet denna gång är detta att du säger saker om enkelheten och smärtfriheten av lösningar som du inte ens kan bevisa fungerar. Och det jag säger emot är att det där kan jag inte tänka mig att det fungerar enligt mina praktiska erfarenheter. Men jag är öppen för att ha fel, ja nästan i allafall.
Var så god att bevisa att allt det du antager fungerar.
Jag kan ju inte enligt vetenskapens grunder bevisa att det inte fungerar, eller hur?
Om du säger att du inte kan beroende på diverse Linn handlare etc, ja tough luck.
Då kanske du inte skulle ha hävdat att det fungerar smärtfritt? Annars så stannar det väl vid att vara en hypotes och inget faktum.
Jag är övertygad om att du är noggran i ditt forskararbete annars ( absolut helt säkert) men just här drar du slutsatser ifrån, ja jag vet inte riktigt vad.
När det gäller myter och hörsägen avser jag i första hand hörbara skillnader mellan spelare. Jag har inte sagt att en sådan ring kan användas på varenda skivspelare som finns/funnits på marknaden.
Du skrev följande:
"Pröva gärna, jag har gjort det. Prova att ställa in en LP12:a, Pink, Systemdek, Gyrodek, Oracle, Thorens, Heybrook och Ariston och berätta om det var besvärligt att ändra vikten på skivtallriken med bibehållen ljudkvalité."
Jag svarade:
"Jag har själv mixtrat med Thorens TD166, en spelare som jag hade länge, ± en vikt och det var inga problem att justera in. Jag vet att Linn exempelvis säger att man har en magisk inställning och att den är svårare för att själva upphängningen är instabil. Jag har dock aldrig sett något vetenskapligt blindtest på en LP12 som är inställd enligt konsten alla regler och någon som är lite felinställd, så det där med "bibehållen ljudkvalitet" tar jag med en nypa salt. "
Läs sedan hela dokumentet på sidan:
http://www.soundfountain.com/amb/ttring.html