Hur kan man bygga bort ocentrerade skivor?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-07-29 08:15

Harryup skrev:
Thomas_A skrev: Som du förstår blir jag också kritisk till myter och hörsägen.

Problemet med denna hörsägen är att du säger att utifrån dina tester med ett ex av din skivspelare som förvisso var väldigt prisvärd men som ändå måste nästan hållas som den lägsta kvalitétsnivån av bättre skivspelare gör du bedömingar av skivspelare som du aldrig har rört. Ursäkta men problemet denna gång är detta att du säger saker om enkelheten och smärtfriheten av lösningar som du inte ens kan bevisa fungerar. Och det jag säger emot är att det där kan jag inte tänka mig att det fungerar enligt mina praktiska erfarenheter. Men jag är öppen för att ha fel, ja nästan i allafall.
Var så god att bevisa att allt det du antager fungerar.
Jag kan ju inte enligt vetenskapens grunder bevisa att det inte fungerar, eller hur?
Om du säger att du inte kan beroende på diverse Linn handlare etc, ja tough luck.
Då kanske du inte skulle ha hävdat att det fungerar smärtfritt? Annars så stannar det väl vid att vara en hypotes och inget faktum.

Jag är övertygad om att du är noggran i ditt forskararbete annars ( absolut helt säkert) men just här drar du slutsatser ifrån, ja jag vet inte riktigt vad.

När det gäller myter och hörsägen avser jag i första hand hörbara skillnader mellan spelare. Jag har inte sagt att en sådan ring kan användas på varenda skivspelare som finns/funnits på marknaden.

Du skrev följande:

"Pröva gärna, jag har gjort det. Prova att ställa in en LP12:a, Pink, Systemdek, Gyrodek, Oracle, Thorens, Heybrook och Ariston och berätta om det var besvärligt att ändra vikten på skivtallriken med bibehållen ljudkvalité."

Jag svarade:

"Jag har själv mixtrat med Thorens TD166, en spelare som jag hade länge, ± en vikt och det var inga problem att justera in. Jag vet att Linn exempelvis säger att man har en magisk inställning och att den är svårare för att själva upphängningen är instabil. Jag har dock aldrig sett något vetenskapligt blindtest på en LP12 som är inställd enligt konsten alla regler och någon som är lite felinställd, så det där med "bibehållen ljudkvalitet" tar jag med en nypa salt. "

Läs sedan hela dokumentet på sidan:

http://www.soundfountain.com/amb/ttring.html

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-29 13:59

Nu har jag läst det.
Det fanns en mätning på Audio Critic med hjälp av en voltmeter.
Att det gör skillnad kan man ju tänka sig men också att det finns faktorer som spelar roll. Vilket var skicket på p-u? Hur väl anpassad vad p-u—arm? Hur bucklig var skivan?.

Sen redovisas en hel del lyssningsintryck, alla ifrån öppna tester så dom kan vi glömma. Eller?

Ja, jag säger fortfarande att det är inte självklart att det verkligen låter bättre på alla buckliga skivor eftersom man t.ex. inte vet vart plasten i mitten på skivan tar vägen. Och nej, jag skulle inte säga att det är enkelt att kompensera för ökad massa i alla spelares fjädring, även om det går att justera den i våg så kanske den mjukt gungande tallriken börjar wobbla osv.

Ringen är ju förvisso inte så tung, men den kommer ju ligga ocentrerad på en ocentrerad skiva och centrumvikten kommer ligga centrerad.
Är det verkligen någon man vill ha?
citerar Positive feedback online:
"If you do decide to try it, you will need a record clamp or weight if your turntable does not already have one. If you don't use one, the LP will bow up in the center and bend down at the outer edge. The resulting sound is certainly different, but not an improvement."

Jag skulle definitivt rekommendera att man köper en beg Luxman så plattan blir rak och eventuellt så har man en extra spelare som man spelar skivor på utan sug. Eller vill man ha en skivspelare med fast sockel, typ Axis eller direktdrift så är det ju enklare att använda ringen. Men om det alltid låter bättre eller inte vet vi ju inte.
Så kritiken kvarstår fortfarande mot avfärdandet av diverse svårigheter som man kan räkna med kan komma att uppträda.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-07-29 20:48

Om du minns de mätningar som visades tidigare av mig när det gäller signalens stabilitet över skivspelarvarv så inser du snart att de variationer i mångt och mycket beror på skivans egen imperfektion. De ligger med ett statistiskt maximum på 5-6 Hz och genererar också övertoner, tillsammans med 0.55 Hz. Det är väldigt hörbara fluktuationer. Naturligvis varierar skivbuckligheterna en del mellan skivor men de allra flesta har ändå tillräcklig stor variation för att vara hörbar. Att PU/tonarmsresonansen ofta ligger i närheten av dessa frekvenser gör inte saken bättre, de förstärks istället.

De öppna lyssningsintrycken ger jag som sagt inte mycket för om det inte finns en klar korrelation mellan fysiken bakom med mätningar som stöd.

T

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-29 21:40

Thomas_A skrev:Om du minns de mätningar som visades tidigare av mig när det gäller signalens stabilitet över skivspelarvarv så inser du snart att de variationer i mångt och mycket beror på skivans egen imperfektion. De ligger med ett statistiskt maximum på 5-6 Hz och genererar också övertoner, tillsammans med 0.55 Hz. Det är väldigt hörbara fluktuationer. Naturligvis varierar skivbuckligheterna en del mellan skivor men de allra flesta har ändå tillräcklig stor variation för att vara hörbar. Att PU/tonarmsresonansen ofta ligger i närheten av dessa frekvenser gör inte saken bättre, de förstärks istället.

De öppna lyssningsintrycken ger jag som sagt inte mycket för om det inte finns en klar korrelation mellan fysiken bakom med mätningar som stöd.

T

Eftersom skivspelarkombinationer är unika i massor och resonanser så tycker jag inte att en mätning är representativ för skivspelare. Att tonarms-pickup resonansen är rekommenderat till 7-10Hz är väl det enda som är någorlunda standard.
Fast nu pratar du mera om att platta till skivor helt vilket i så fall diskvalificerar ringen. Så då återstår väl spelare typ Luxman?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-07-29 22:42

Mätningarna är gjorda på flera spelare, Linn LP12, en Axis och en direktdriven skivspelare. Att platta till en skiva helt går inte, huvudsaken är att man minskar på interferenserna så långt det går. Vakuum javisst, det är bra, för dem som vill investera så mycket pengar (ex SOTA, Basis - Luxman kan vara svårt att få tag på).

Jag funderar själv på att köpa en ring, och göra lite mätningar. Dock blir det inte förrän runt årskiftet pga andra åtaganden.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-30 00:18

Tomas, vad kostar ringen?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-07-30 08:04

Eur 320 + 25 transport.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-07-30 08:11

Den fungerar inte med alla pickuper dock; det måste vara >1 mm mellan skivans yta och pickuphus annars går det inte att köra skivan från allra första början.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-30 08:52

Thomas_A skrev:Den fungerar inte med alla pickuper dock; det måste vara >1 mm mellan skivans yta och pickuphus annars går det inte att köra skivan från allra första början.

Dom nämner Decca och gamla Spu'n som typiska som inte funkar, annars så funkar nog nästan allt.
Dock är min största reservation att om du inte löser att skivan blir centrerad så kommer du ha en centrerad puck och en ocentrerad ring. Det blir mycket rörlig massa uti periferin som kommer öka svajet. Och som sagt den plattar inte till allt ändå. Tråden handlar ju om centrering och denna pryl är en som drastiskt ökar den ocentrerade massan om man inte har löst problem 1 först.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-07-30 10:42

Harryup skrev:
Thomas_A skrev:Den fungerar inte med alla pickuper dock; det måste vara >1 mm mellan skivans yta och pickuphus annars går det inte att köra skivan från allra första början.

Dom nämner Decca och gamla Spu'n som typiska som inte funkar, annars så funkar nog nästan allt.
Dock är min största reservation att om du inte löser att skivan blir centrerad så kommer du ha en centrerad puck och en ocentrerad ring. Det blir mycket rörlig massa uti periferin som kommer öka svajet. Och som sagt den plattar inte till allt ändå. Tråden handlar ju om centrering och denna pryl är en som drastiskt ökar den ocentrerade massan om man inte har löst problem 1 först.

1. Det är korrekt att det inte löser problemet med ocentrerade skivor, vilket genererar svaj. Dock är huvudfrekvensen för ocentrering 0.55 Hz vilket ligger ganska långt från arm/pickupresonansen.

2. Ringen blir centrerad runt centrumtappen med den medföljande mallen. Om man skulle råka ha en väldigt ocentrerad skiva kanske den inte kan placeras på skivan, det är också korrekt. Man kan dock centrera skivan för hand så gott det går, innan man lägger på mall + ring.

3. En ocentrerad massa gör två saker; den orsakar mer slitage på lager, den kan orsaka vibrationer. De två sakerna händer vid obalanserade hjul på en bil - vid höga hastigheter/RPM. Men vad händer vid 33 RPM? Det är frågan här.

4. Det är korrekt att den inte kan platta till allt. Poängen är dock att minska inteferenserna mellan olika resonanser för att minska bakgrundsljud, se mätningarna i PDFen med rumble mätt ner till 5 Hz. Det kan göras med att höja pickup/tonarmsresonansen över skivans egna "resonanser" i 2-10 Hz regionen, 2 minska skivans buckligheter i regionen 2-10 Hz.

T

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-07-30 10:42

Harryup skrev:

Vissa PU at Ortofon MC (Jubilee-husen) funkar inte heller, enligt info via mail.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-30 10:47

Harryup skrev:Det blir mycket rörlig massa uti periferin som kommer öka svajet.

Gör det verkligen det? Kraften i sidled är ju ändå densamma. Om man spelade av skivan vertikalt vore det något helt annat. Dvs. att skivan var ställd istället för låg horisontalt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-30 11:30

Flint skrev:
Harryup skrev:Det blir mycket rörlig massa uti periferin som kommer öka svajet.

Gör det verkligen det? Kraften i sidled är ju ändå densamma. Om man spelade av skivan vertikalt vore det något helt annat. Dvs. att skivan var ställd istället för låg horisontalt.

Jamen vi har inte löst problemet med ocentrerade skivor. Skivspelarleverantörerna balanserar sina tallrikar och massan på den ocentrerade delen av skivan är inte så stor. Men lägg sedan på ringen som ligger ocentrerad pga av skivan. Inte helt lyckat.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-30 11:40

Min fråga var mer allmänt ställd och kanske därför OT, men ger 5g massa ställd på en punkt i skivans periferi svaj. Kul att veta i det här sammanhanget. Att det på sikt ger svaj pga. slitaget är en annan sak, men ger massan i sig svaj.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-07-30 12:19

Flint skrev:Min fråga var mer allmänt ställd och kanske därför OT, men ger 5g massa ställd på en punkt i skivans periferi svaj. Kul att veta i det här sammanhanget. Att det på sikt ger svaj pga. slitaget är en annan sak, men ger massan i sig svaj.

Om jag inte missminner mig använder man en horisontell maskin vid balansering av däck/hjul, vilket skulle kunna liknas vid en skivtallrik. Jag vill dock understryka att jag inte vet hur mycket svaj/vibration som ev skulle kunna genereras av en skivtallrik som är lite obalanserad vid 33 RPM - det torde också bero på lagrens toleranser.

(Vid remdrift finns även en assymetrisk kraft som pressar skivtallriken och lagret mot en sida via remmen, vilket i sig skulle kunna ses som en kraft likt en tyngd som placeras på skivtallriken för att orsaka en vridkraft på lagret. Dock ger en assymetrisk massa en vridkraft som är assymetrisk vid given tidpunkt men verkar symmetriskt på hela lagret över tiden. Om lagret har en dålig precision kan man få en lutning på tallriken som liknar en skivbuckling vid f=0.55 Hz. Svänghjulseffekten samt remmens kraft, kan dock kanske ta ut denna kraft.)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-07-30 12:27

Harryup skrev:Jamen vi har inte löst problemet med ocentrerade skivor. Skivspelarleverantörerna balanserar sina tallrikar och massan på den ocentrerade delen av skivan är inte så stor. Men lägg sedan på ringen som ligger ocentrerad pga av skivan. Inte helt lyckat.

Well no,

ringen blir alltid centrerad runt centrumtappen, om man använder den medföljande mallen.

T

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-30 12:30

Thomas_A skrev:Om jag inte missminner mig använder man en horisontell maskin vid balansering av däck/hjul, vilket skulle kunna liknas vid en skivtallrik.

I det fallet vill man undvika den vibration som uppstår när kraften (obalansen) vill flytta hjulets rotationscentrum, men svajar däcket i hastighet?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-07-30 12:32

Flint skrev:
Thomas_A skrev:Om jag inte missminner mig använder man en horisontell maskin vid balansering av däck/hjul, vilket skulle kunna liknas vid en skivtallrik.

I det fallet vill man undvika den vibration som uppstår när kraften (obalansen) vill flytta hjulets rotationscentrum, men svajar däcket i hastighet?

Jag hade fel dock, sökte på balansmaskin och de var vertikala.

Det svaj som kan tänkas uppkomma är en lutning av tallriken, dock är hastigheten nog densamma. Men jag vet inte säkert.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-30 12:53

Thomas_A skrev:Det svaj som kan tänkas uppkomma är en lutning av tallriken, dock är hastigheten nog densamma. Men jag vet inte säkert.

Det är också min inställning. Jag har ofta tänkt när tillverkare har skrutit med balanseringen av skivtallrikar på promillenivå att - behövs det?

Slut OT.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-30 13:07

Eftersom motorn i en remdriven spelare vill dra subchassiet åt sig via remmens spänning så borde man nån form av periodisk påverkan på grund av var massanhopningen är på varvet. O° grader närmast motorn borde ge en annan vinkelhastighet än 90° eller 270°. Eller har jag fel?
Det finns redan kritik mot att skivspelartillverkare sätter motorn i fel hörn eftersom dess ryckningar i remmen ≈90° i förhållande till pickupen så styrs den ut i den ena kanalen. Istället borde motorn sitta i nålens längsled. Dvs vänstra främre hörnet normalt sett.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-30 13:09

Flint skrev:
Thomas_A skrev:Det svaj som kan tänkas uppkomma är en lutning av tallriken, dock är hastigheten nog densamma. Men jag vet inte säkert.

Det är också min inställning. Jag har ofta tänkt när tillverkare har skrutit med balanseringen av skivtallrikar på promillenivå att - behövs det?

Slut OT.

Jag har bytt ut marginellt ocentrerade som har skapat svaj.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-30 13:12

Harryup skrev:Jag har bytt ut marginellt ocentrerade som har skapat svaj.

Någon teori om vad som händer? Sambanden?
Kan lagret gå tyngre på vissa ställen pga. snedbelastningen?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-30 13:25

Flint skrev:
Harryup skrev:Jag har bytt ut marginellt ocentrerade som har skapat svaj.

Någon teori om vad som händer? Sambanden?

Nej, ingen annat att jag var nöjd då det funkade med att bara byta tallrik.
Fast jag har ifs bytt lager också, och motorer också för samma fel.
Och jag har också bytt folks oljor dvs STP och annat klägg som det går att hälla i och som konstruktörerna har missat att använda.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-30 15:12

Thomas_A skrev:Eur 320 + 25 transport.

Okej. Låter krångligt. Du som är händig kan ju köpa en vakuumsugsplatta av Sota och byta ut den du har i spelaren. Så har du något att trixa med :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2007-07-31 11:15

Flint skrev:Någon teori om vad som händer? Sambanden?

Jag antar snedbelastning ska komma från drivremmen? Den kraften kan inte var speciellt stor eller?

Jag har aldrig mekat skivspelare så jag har inte en aning. Däremot är jag sugen att bygga mig skivspelare.
"Och elefanten slutar här!"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-31 16:22

Thomas_A skrev:
Harryup skrev:Jamen vi har inte löst problemet med ocentrerade skivor. Skivspelarleverantörerna balanserar sina tallrikar och massan på den ocentrerade delen av skivan är inte så stor. Men lägg sedan på ringen som ligger ocentrerad pga av skivan. Inte helt lyckat.

Well no,

ringen blir alltid centrerad runt centrumtappen, om man använder den medföljande mallen.

T

Jaha, och om du centrerar den ocentrerade skivan så att den blir helt centrerad runt vilken axel skall du sätta din mall?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-07-31 21:06

Centrumtappen.

En centrering av skivan manuellt behövs ofta inte mycket (man gör alltså hålet lite större, mäter in där tonarmen rör sig litet och markerar vid hålet hur skivan skall ligga). Är en skiva väldigt ocentrerad kanske inte ringen passar, men det blir i så fall inte så värst många skivor.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi