Är ni skraja att det ni ser skall påverka vad ni hör??
Själv är jag extra kritisk mot dyra grejer så i mitt fall kommer sk high end bättre ut i ett blindtest
Moderator: Redaktörer
Om sockerpiller kan bota sjukdomar så kan man nog höra vad man ser också. Det handlar inte om att vara rädd utan om att vara medvetenÄr ni skraja att det ni ser skall påverka vad ni hör?
Birger skrev:Varför snöar alla in på blindtest hela tiden?. Det brukar räcka med ett par ackord för att avgöra om det är kasst, bra eller sketabra.
Är ni skraja att det ni ser skall påverka vad ni hör??
Själv är jag extra kritisk mot dyra grejer så i mitt fall kommer sk high end bättre ut i ett blindtest. Det är ju hur kul som helst att upptäcka att något billigare är bättre fast i ärlighetens namn händer det inte allt för ofta men det händer. Nää jag e skeptisk
Vad är så märkligt med det? De flesta som ställer en dyr BMW eller Merca eller något annat på uppfarten är inte ett dugg intresserade av vad som finns under huven, utan av de gröna ansiktena på grannarna...
Thomas_A skrev:När det gäller blindtest och ex förstärkare finns det mycket få publicerade exempel på att man lyckats höra skillnader blint. Jag tror det var runt 4000 omgångar som gjorts totalt i ett flertal tester, bl a av Stereophile. Inget test var positivt.
Men om man börjar jämföra förstärkare, försteg, och CD-spelare med ganska likvärdiga prestande, då börjar det bli knepigt. Då är det extremt viktigt att det första man gör är att kalibrera respektive utnivå till omkring 0,05 dB noggannhet mellan enheter.
Med ett vanligt oscilloskop är det omöjligt att mäta så små skillnader I alla fall om man ställer rimliga krav på signifikans i mätdata
Den spelare med högst nivå föses tex med en dämpsats
ThePreTor1aN skrev:mjo
Vee-Eight skrev:ThePreTor1aN skrev:mjo
Varför bumpade du en 4 år gammal tråd med kommentaren "mjo"? Du kunde väl skrivit "mjo" i de mer aktuella BT-trådarna?
Användare som besöker denna kategori: doppler och 16 gäster