bläddrade i high fidrlity

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
joakim99

Inläggav joakim99 » 2007-08-01 22:53

sanoj: :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-01 22:56

Sanoj skrev:
Ja jäklar vilken sax.

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

// Jonas, med kablar som får ljudet att låta bättre...med låda på magen så klart..

Ähhh, lika bra att ta med en reklambild när vi ändå är inne på ämnet

Varför ser boxarna ut att vara gjorda av plast?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Apinator

Inläggav Apinator » 2007-08-01 22:58

Och ett lika viktigt inlägg av subjektivisten :wink:

MVH

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-01 23:00

Apinator skrev:Och ett lika viktigt inlägg av subjektivisten

precis. Bättre att komma med nått. Alla kan rata ner.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2007-08-01 23:07

Max_Headroom skrev:
Sanoj skrev:
Ja jäklar vilken sax.

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

// Jonas, med kablar som får ljudet att låta bättre...med låda på magen så klart..

Varför ser boxarna ut att vara gjorda av plast?

Ser ut som kolfiber........ det kanske är ännu värre 8O
Moderator Hififorum.nu

Jag vet inte, jag tror inte, men jag är här........

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-01 23:12

Ja nog skulle jag inte tveka på att välja sanojs kablar mo EKK. :) aningen snyggare :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2007-08-01 23:25

meanmachine skrev:Ja nog skulle jag inte tveka på att välja sanojs kablar mo EKK. :) aningen snyggare :wink:

De blir ju dyrt, fast att de är snyggare, skönhet kostar........
Moderator Hififorum.nu

Jag vet inte, jag tror inte, men jag är här........

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-01 23:30

PEGE skrev:De blir ju dyrt, fast att de är snyggare, skönhet kostar........

Man ser ju i gubbsjuketråden att inte vilka kvinnor som helst duger. Fint skall det vara då. Men inom hifi får det tydligen se ut hur som helst. Ekk och spånlådor... :lol:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-08-01 23:38

Alla kanske inte onanerar åt/till "hifi" ? :wink:

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-01 23:39

För många som bestämmer sig att för första gången köpa riktig hifi anläggning, för både 10, 20, 30tusen eller mer så är många handlares "Klart du ska ha vettiga kablar också" en förbaskat bondfångeri gentemot kunden. Många tex luras att slänga 2-5 tusen av 30k
på pådyvlad kabelparanoia istället för att tex. lägga det på en ännu bättre ljudkälla... eller högtalare osv. :x

Bra viner och kablar är ju också en jämförelse?? 8O
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-08-01 23:43

matereo !

Höll me deg igen ! :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-01 23:45

Jag håller med om att det är säljtaktik som är boven i stort. Sen har jag varit med några gånger och lyssnat på kablar via demo. Det är rent trams. Säljare övertygar om skillnaden och om jag inte hör den är det mina öron som inte är tränade nog. :?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-08-01 23:56

meanmachine skrev:Säljare övertygar om skillnaden och om jag inte hör den är det mina öron som inte är tränade nog. :?

Precis, vem vågar erkänna att man inte hör någon skillnad? Dessutom är sannolikheten att man tycker sig höra en skillnad i en sådan situation mycket stor, även om det inte är någon skillnad.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-08-02 00:12

Sanoj skrev:

Bild

8)

Oj, det måste ju vara kolfiber för 100kr, den där kabeln kostar säkert minst 1000kr med tanke på allt jobb som är nerlagt på den, man måste ju gå med lite vinst också...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-02 00:17

Magnuz skrev:
meanmachine skrev:Säljare övertygar om skillnaden och om jag inte hör den är det mina öron som inte är tränade nog. :?

Precis, vem vågar erkänna att man inte hör någon skillnad? Dessutom är sannolikheten att man tycker sig höra en skillnad i en sådan situation mycket stor, även om det inte är någon skillnad.

Vikket snackande
Va fan skulle det vara för hemsk att säga att man inte hör skillnad .. vikket trams.. :lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-08-02 00:52

Mayro skrev:
Vikket snackande
Va fan skulle det vara för hemsk att säga att man inte hör skillnad .. vikket trams.. :lol:

Jag skulle inte tycka att det vore så farligt nu, men när jag var kanske 15-16 och nybörjare inom hifi hände det nog att jag avstod från att säga som det var ("om säljaren tycker att det är en helt otrolig skillnad, typ som natt och dag, måste det ju ligga något i det" ) och jag är helt säker på att det finns många som gör det. Särskilt om man är flera som lyssnar och alla andra säger att de hör skillnad. Hört talas om grupptryck någon gång?

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-08-02 00:53

mina kära vänner det är uppenbart att budskapet inte gått fram. Varför denna upprörda stämning över att det faktiskt finns folk som tycker kablar gör skillnad. Å en annan fråga. Hur skulle ni uppleva det om jag som gillar kablar trackaserar er för att ni inte gillar kablar? Varför kan inte lite mer öppensinnighet infinna sig? låt alla tycka vad dom vill. Å nej kablar är inte ormolja i mina ögon jag fattar inte vad problemet är? fick inte high fidelity recensera en kabel å säga att den är si å så mkt bättre än en annan kabel? Jag måsste säga det att jag tycker att det är ett omoget sätt och väldigt konstigt sätt att bete sig på. Undrar om inte rätt många använder sig av tunnelseendet? Man ser bara det man vill å allt annat existerar inte. Kom igen nu ska inte hobbyn vi sysslar med vara kul? Jag vet inte vad ni tycker men jag är trött på allt gnällande hit å dit om allt möjligt. Kan man inte bara försöka vara lite öppensinnig mot andra människor med andra åsikter? Detta börjar bli lite som en religon med två olika inriktningar å snart blir det väll inbördeskrig inom denna hifireligon kabeltokar mot kabelratare. Den ena stryper folk med nordost kabel å den andra stryper folk med ekk osv...... Det börjar bli tråkigt nu det är liksom så att det är väldigt många som lägger ner denna hobby då den är så full av bråk. Varför måsste alla tycka lika? Jag menar vi ser ju som individer ganska olika ut? Tänk dig vad tråkigt det skulle vara om alla såg likadana ut? Ungefär lika tråkigt som om alla skulle ha ekk till högtalarkabel eller supra. Då kan vi lika väl köra med samma högtalare allihop å samma förstärkare å cdspelare. Fasen då skulle man till och med kunna nöja sig med att lyssna på bara hårdrock eller pop? Alla kan ha samma ljudideal å samma musik-smak. Det verkar väll väldigt roligt? Eller inte. Alla är vi olika med olika tycke och smak. Även så olika värderingar här i livet. Tyvärr är det många som inte kan acceptera detta. Tråkigt tycker jag. Jag har en kompis som älskar bas och inte fin bas utan bara en massa bas. Jag älskar inte bas utan tycker att det ska vara ganska lite bas men samtidigt vill jag ha en ganska djup bas. Inte fasen rackar jag ner på honom för hans ideal. Han har väll lika mkt rätt att tycka på sitt sätt som jag har att tycka på mitt sätt. Kan vi inte bara en gång för alla försöka å hålla sams? Kan man bara inte dra ett sträck över dessa oändliga kabeldebatter? Det börjar bli fruktansvärt tjatigt :)
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-08-02 00:57

dwain1 skrev:Kan man bara inte dra ett sträck över dessa oändliga kabeldebatter? Det börjar bli fruktansvärt tjatigt

Skojar du, eller? Börjar bli... det har ju knappt varit några kabeldebatter alls på senare år. Du skulle ha varit med för några år sedan... :wink:

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-02 01:30

dwain1 skrev: Den ena stryper folk med nordost kabel å den andra stryper folk med ekk osv...... Det börjar bli tråkigt nu det är liksom så att det är väldigt många som lägger ner denna hobby då den är så full av bråk.

Det är bättre att bluffande handlare och kabelkrängare som blåser upp kablars betydelse inför lättlurade kunder stryps med EKK än att kundens anläggningskassa stryps av kabeltrams! 8)
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-02 02:29

meanmachine skrev:
Apinator skrev:Och ett lika viktigt inlägg av subjektivisten

precis. Bättre att komma med nått. Alla kan rata ner.

Han gör bara sådana inlägg, därav helt meningslöst.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-02 02:32

dwain1 skrev:mina kära vänner det är uppenbart att budskapet inte gått fram. Varför denna upprörda stämning över att det faktiskt finns folk som tycker kablar gör skillnad.

Nej, ingen upprörd stämning, för det är ju i ca samma klass som att folk påstår dom sett troll, Elvis igår och Marsmänniskor, det vill säga, påstående som aldrig verifieras om dom stämmer.

Igen, har du kollat kablarna i din högtalare? Inne i förstärkaren? Eller sett vad det är för billiga kablar i en studio, där vi snackar flertalet 100 meter som ljudet går innan det är klart på plattan.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-02 02:34

Det hade ju varit roligare om folk var mer intresserade av saker som verkligen gör skillnad, som t ex olika utgåvor av skivor, fixa rummet, etc istället för hålla på med kablar och sådant trams.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-02 09:02

subjektivisten skrev:
dwain1 skrev:mina kära vänner det är uppenbart att budskapet inte gått fram. Varför denna upprörda stämning över att det faktiskt finns folk som tycker kablar gör skillnad.

Nej, ingen upprörd stämning, för det är ju i ca samma klass som att folk påstår dom sett troll, Elvis igår och Marsmänniskor, det vill säga, påstående som aldrig verifieras om dom stämmer.

Igen, har du kollat kablarna i din högtalare? Inne i förstärkaren? Eller sett vad det är för billiga kablar i en studio, där vi snackar flertalet 100 meter som ljudet går innan det är klart på plattan.

Vad har sagofigurer och artister med fullt förklarbara fenomen i elektriska och elektroniska sammanhang att göra?

Priset har ingenting med prestanda att göra vad får dig att tro det?

Dessutom..tror du alla puristbolag som släpper välljudande skivor kör med hundratals meter av olämplig kabel på inspelningssidan? Hur N'sync och Enrique Iglesias produceras har väl inte så där megastort intresse för en audiofil..?

Tänk vad kul den dan du får erfara att kablar fullt förklarligt kan påverka ljudet i en anläggning.. och du inser att allt ditt mässande varit onödigt blaj och waste of time! :)

/Peter

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-02 09:03

dwain1 skrev: fick inte high fidelity recensera en kabel å säga att den är si å så mkt bättre än en annan kabel?

Nej, det tycker jag inte! För den är inte det!

Hur jag vet det? Därför att det inte går att höra skillnad. Hävdar någon motsatsen är dags för ett bevis, men det lär vi aldrig få från en tidning som lever på att sälja annonser om skräpet. Tyvärr.

Fanns det inte tidningar av denna typ hade vi aldrig haft kablar som kostar som dom gör.

Där det verkligen betyder något, i industrin, med nivåer långt under våra och frekvenser mycket besvärligare än våra, har man aldrig använt kablar av denna typ. Man kan ta sig en funderare på varför.

Bara mina 2 cl fotogen på brasan.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-02 09:16

perstromgren skrev:
dwain1 skrev: fick inte high fidelity recensera en kabel å säga att den är si å så mkt bättre än en annan kabel?

Nej, det tycker jag inte! För den är inte det!

Hur jag vet det? Därför att det inte går att höra skillnad. Hävdar någon motsatsen är dags för ett bevis, men det lär vi aldrig få från en tidning som lever på att sälja annonser om skräpet. Tyvärr.

Fanns det inte tidningar av denna typ hade vi aldrig haft kablar som kostar som dom gör.

Där det verkligen betyder något, i industrin, med nivåer långt under våra och frekvenser mycket besvärligare än våra, har man aldrig använt kablar av denna typ. Man kan ta sig en funderare på varför.

Bara mina 2 cl fotogen på brasan.

Per, hade sett bättre ut om du skrivit "jag hör ingen skillnad" i stället för "det inte går att höra skillnad". ;)

Håller med dig att det är skruvat med alla dyrkablar dock.

Industrin.. vad har det med bredbandig högdynamisk musikåtergivning att göra? Vilken industri? I vilka sammanhang? Lös, luddig och dålig jämförelse. Bättre precision på den tack! :)

/Peter

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-02 10:04

Piotr skrev:
Per, hade sett bättre ut om du skrivit "jag hör ingen skillnad" i stället för "det inte går att höra skillnad". ;)

Jag är ledsen, men det går inte att höra skillnad, eftersom det inte finns någon att höra! Det finns ingen som hör skillnad på kablar, så länge de mäter lika med avseende på frekvensgång och nivå. Att jag säger att jag hör skillnad, innebär inte att det är en skillnad, eller hur?

Jag kommer att hävda detta tills någon hämtar pengarna som bevis på att det går.

Tror du på någon som måste se en kabel för att kunna uttala sig om den hörs eller inte?

Piotr skrev:
Industrin.. vad har det med bredbandig högdynamisk musikåtergivning att göra? Vilken industri? I vilka sammanhang? Lös, luddig och dålig jämförelse. Bättre precision på den tack! :)

/Peter

Det har du rätt i.

Ta medicinsk elektronik. Där arbetar man i många fall med nivåer i mikrovoltklassen i närheten av stora magnetfält utan att ta till annat än vanlig hederlig skärming och balanserad överföring. Inget hokus-pokus.

Titta inuti ett mixerbord på valfri musikstudio. Där gissar jag att man inte använt kablar som kostar 3000:- metern. Eller vet du något sådant exempel?

Titta på försvarsindustrin. Där finns till exempel utrsutning för igenkänning av ubåtars ljud-"avtryck". Där har vi oerhörda krav på att återgivingen ska vara så bra som möjligt, under usla signalförhållanden. De använder det bästa som finns, och det är inte vad du ser i hifitidningarna, det är mycket billigare.

Musikåtergiving i hemmiljö är en mycket enkel applikation för en kabel, vad än hifitidningarna vill tro.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-02 10:31

Musikåtergiving i hemmiljö är en mycket enkel applikation för en kabel

ajajajaj vad fel du har här..Du snackar massa skit helt enkelt..

Edit. jag citerade enbart en av alla dina dumheter du vräker ur dig
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-02 10:41

Per

Det finns ingen som hör skillnad på kablar, så länge de mäter lika med avseende på frekvensgång och nivå.

Du menar alltså att alla hörbara skillnader mellan kablar har med absolut nivå eller frekvensgångspåverkande att göra? Kan jag inte med säkerhet argumentera emot men det betyder ju iaf. att kablar kan ha olika ljud. Vadan slutsteg som är känsliga för kabelns kapacitans då?

Detta faller inte in under de fenomen som du påpekar men kan påverka linjäritet och stabilitet i förstärkarens kretsar.

För övrigt så har kablar en distortionsprofil som varierar vilket kan tolkas som bevis för att en kabel påverkar på annat vis än frekvensgång och nivå. (Ben Duncan HN/RRW) Låg resistans och induktans är vettigt ur denna synpunkt.

Jag kommer att hävda detta tills någon hämtar pengarna som bevis på att det går.

Om Randi kommer hem till mig så ska jag sno honom på pengarna. Att lyssna på bortaplan i okänd miljö, okänd anläggning med stor press och lite utrymme för misstag.. kanske är dömt att misslyckas. Vore intressant att ta del av villkoren för att se vad som gäller.

Tror du på någon som måste se en kabel för att kunna uttala sig om den hörs eller inte?

Nej.. inte en som MÅSTE se kabeln. Däremot så behöver inte detta betyda att ett icke blint test är värdelöst. Förstå mig rätt här nu. Jag har suttit med i tester som varit öppna där personer sagt sig höra stora skillnader mellan kablarna där jag inte hört någon som helst skillnad. Personerna har varit av den typen att jag inte känt stort förtroende för deras utlåtande så att säga. Det kan ju också berott på att min hörsel inte räckte till i dessa fall... eller att dom inbillat sig.

Däremot har jag suttit med i andra tester där jag hört skillnad och så även en eller flera andra lyssnare. När vi beskrivit i efterhand vad vi upplevt så har det stämt till 100%... detta alltså utan någon kommunikation innan eller under testet.

Summasumarum.. jag vet att hörbar skillnad finns ibland men vet inte säkert vad detta beror på. Jag vet också att i många många fall så är det prislappen och "bling bling" som gör att folk hör vad dom hör (undertecknad tillhör inte den kategorin). Tror dock att man gör ett misstag om man försöker förklara allt med placebo dock.

Som jag sagt flera ggr förr, det intressanta i dessa diskussioner är inte om kablar kan låta olika eller ej utan VAD som gör att det är på det viset. Dvs. resistans, induktans... kapacitiv berlastning på slutsteg vilket resulterar (i viss fall) i ostabilitet samt ökad distortion. Sen har vi de där osäkra korten som skineffekt, magnetostriktion och tvärimpedansmodulation "elektronhopp" mellan kardeler osv. i mångtrådiga ledare.

Ta medicinsk elektronik. Där arbetar man i många fall med nivåer i mikrovoltklassen i närheten av stora magnetfält utan att ta till annat än vanlig hederlig skärming och balanserad överföring. Inget hokus-pokus.

Ja, men sällan med en sådan dynamik och bandbredd som är fallet med audio. Inom medicin är det ofta frågan om att se en signal that's it.. lite avrundning på flankerna eller nån procents distortion är liksom inte av betydelse. Har själv ett PC oscilloskop som används för att studera nervsignaler på en instutition i England.. detta räcker inte till (12 bitar)på långa vägar för att detektera distortion som är relevant inom högpresterande audio.

Titta inuti ett mixerbord på valfri musikstudio. Där gissar jag att man inte använt kablar som kostar 3000:- metern. Eller vet du något sådant exempel?

Sen finns inte många transparenta mixerbord heller.. Återigen så behöver inte bra kablar heller vara dyra, detta är något jag påpekar ofta men många verkar villa tro att de som hör skillnad på kablar per automatik är dyrkabel och ormolje förespråkare... så är det naturligtvis inte.

Ubåtsexemplet vet jag inte om det är ett bra exempel det heller. Intressant dock att det sker en nogran prövning av de som ska sitta med lurarna på sig och lyssna. Den forskningen visar på att vi skiljer oss hyggligt mycket från varandra ifråga om hur och vad vi hör... till skillnad vad många i "antikabel" falangen påstår (utan grund då såklart).

Lunchtime! Vi får tjabbla vidare senare. ;)

/Peter
Senast redigerad av Piotr 2007-08-02 10:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-02 10:43

Mayro skrev:
Musikåtergiving i hemmiljö är en mycket enkel applikation för en kabel

ajajajaj vad fel du har här..Du snackar massa skit helt enkelt..

Edit. jag citerade enbart en av alla dina dumheter du vräker ur dig

Då har vi nått nivån den här diskussionen brukar nå. Jag drar mig sakta ur...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-02 10:47

Piotr skrev:Vi får tjabbla vidare senare. ;)

Tack, Peter, för ditt mycket trevliga och sansade tjabbeltonläge!
... tycker jag!

Per

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi