Moderator: Redaktörer
PekkaJohansson skrev:Många spelare, även bland de riktigt kostsamma, har konkav skivtallrik. Tanken är att med hjälp av en puck pressa skivan mot underlaget för att få den att ligga still och i viss mån utjämna oplanhet. Vad man glömmer är att man med en konkav tallrik får större VTA ju längre in på skivan pickupen kommer. Huruvida detta är hörbara må man tvista om, men principen känns underlig, tycker jag. Vakuum eller en kombination av ring och puck på plan tallrik verkar mer kompromisslöst och effektivare.
Thomas_A skrev:Yttre störningar elektriska och mekaniska – inget större problem heller. Den absolut viktigaste (nästan Linn-filosfiskt) är det som ligger närmast skivan – pickupen. Jag tror att det helt enkelt handlar om precision och toleranser hos pickupen – ju noggrannare den är byggd och ju bättre den mäter elektriskt och mekaniskt, ju bättre blir återgivningen. VTA, SRA, VTF och antiskate är finjustering som kan göras, naturligtvis med bas från tillverkarens rekommendationer. Mätverktyg är här bra att använda sig av.
Harryup skrev:Thomas_A skrev:Den absolut viktigaste (nästan Linn-filosfiskt) är det som ligger närmast skivan – pickupen. Jag tror att det helt enkelt handlar om precision och toleranser hos pickupen – ju noggrannare den är byggd och ju bättre den mäter elektriskt och mekaniskt, ju bättre blir återgivningen.
Misstänker att Linn inte direkt håller med dig eftersom dom menar att verket är viktigast, därefter tonarmen och sedan pickupen.
Kul att störningar inte är ett problem, det underlättar ju en massa förstås.
NNord skrev:Måste man ha en dyr pu för att det skall låta bra?
NNord skrev:Aha okej, Grado Black testade jag men de va inge vidare, Stanton.. ajaj
Bill50x skrev:Harryup skrev:Thomas_A skrev:Den absolut viktigaste (nästan Linn-filosfiskt) är det som ligger närmast skivan – pickupen. Jag tror att det helt enkelt handlar om precision och toleranser hos pickupen – ju noggrannare den är byggd och ju bättre den mäter elektriskt och mekaniskt, ju bättre blir återgivningen.
Misstänker att Linn inte direkt håller med dig eftersom dom menar att verket är viktigast, därefter tonarmen och sedan pickupen.
Kul att störningar inte är ett problem, det underlättar ju en massa förstås.
Knappast. En topp-pu för 30 papp låter apa i en sunkig glappig tonarm. Jag har provat att hänga en 9000:- (1983) Koetsu i en flipprig tonarm på en Dual-505:a och resultatet var knappast övertygande. I en Linnarm (Ittok) lät det genast bättre. Nästan lika bra som Koetsun lät det om en Grado för 380:-....
Okej, ingen vetenskaplig test, det var ju bland annat två olika RIAA eftersom Koetsun är en MC-pickup. Gradon var dessutom ganska moddad av undertecknad. Ittok-armen satt på en LP12:a, Dualen var en komplett 505:a.
Men ingen pickup i världen räddar en svajande motordrivning, så att pickupen skulle vara viktigast köper jag helt enkelt inte. Fundamenta såsom rätt hastighet, minimalt svaj, frihet från resonanser etc måste vara korrekta innan man börjar titta på tonarm och pickup. Vad är det för vits med en "korrekt" pickup om tonarmen lever sitt eget liv?
/ B
Bill50x skrev:Inte alls. Däremot är jag själv inte speciellt just i Ortofons pu´s. I alla fall inte de där 30- och 40-modellerna som tydligen får hur rak frekvensgång som helst med rätt tweak. På den tiden jag jämförde och lekte med sådana produkter tyckte jag Ortofons pu´s lät ganska oengagerat och tråkigt.
Bill50x skrev:Vacuum ger andra problem som det är dyrt att lösa.
/ B
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Inte alls. Däremot är jag själv inte speciellt just i Ortofons pu´s. I alla fall inte de där 30- och 40-modellerna som tydligen får hur rak frekvensgång som helst med rätt tweak. På den tiden jag jämförde och lekte med sådana produkter tyckte jag Ortofons pu´s lät ganska oengagerat och tråkigt.
Ja, den färga väl inte ljudet och därför lät den trist.![]()
Är själv MKT nöjd med min OM-40 och rent subjektivt låter den bättre än alla MC jag har haft.
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Vacuum ger andra problem som det är dyrt att lösa.
/ B
Intressant, vilka problem ger en vakuumtallrik?
Bill50x skrev:Du ska ha en pump, du ska leda suget genom en roterande tallrik. M.a.o du har en mekanisk anordning som är en potentiell källa till vibrationer.
/ B
Bill50x skrev:Om du är nöjd är väl allt bra, för dig. Jag tycker inte om Ortofons mm-pickuper. MC, det lilla jag hört från O. har varit bättre men för dyrt.
/ B
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Om du är nöjd är väl allt bra, för dig. Jag tycker inte om Ortofons mm-pickuper. MC, det lilla jag hört från O. har varit bättre men för dyrt.
/ B
Bättre hur? Mer neutrala eller låter "trevligare"?
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Du ska ha en pump, du ska leda suget genom en roterande tallrik. M.a.o du har en mekanisk anordning som är en potentiell källa till vibrationer.
Men pumpen är ju ofta en bra bit ifrån spelaren. Och dagens pumpar är väldigt "lugna". Så hur skulle det påverka då?

Bill50x skrev:Neutralt ÄR trevligt. Varför tror vissa att ett "bra" eller "trevligt" ljud innebär ett färgat ljud? I praktiken medger man då att neutralt ljud är tråkigt och obra
Jag tycker att ett svängigt ljud med bra tryck och en öppen återgivning är neutralt för så låter det i verkligheten.
/ B
Bill50x skrev:Fler prylar kostar mer och är en potentiell källa till krångel. Och varför krångla till det när det inte behövs? Jag har spelat vinyl sedan slutet på 60-talet och en vacuumtallrik har aldrig känts nödvändig för mig. De allra allra flesta av mina skivor är plana och har inget hörbart svaj eller andra hyss pga oplanhet. Jag lägger hellre tid, pengar och arbete på reella problem.
/ B
subjektivisten skrev:Med tanke på tidiga tester så borde OM-40 funka bra för dig eftersom den är extremt neutral.
Bill50x skrev:Mycket länge sedan jag lyssnade på en sådan och jag kanske tycker annorlunda idag än då. Men då tyckte jag den var livlös och inte alls lät som IRL, rak frekvensgång eller inte.
Varför skulle en rörförstärkare maskera svaj i en skiva? Menar du för att det svänger bättre om rör
/
Flint skrev:Vilken skivspelare är bäst?
Svaret är mycket enkelt. Bäst skivspelare är den man tycker låter bäst och den man trivs bäst med. Helt enkelt den som är kuligast att spela sina skivor på, och det oavsett spelarens pris och/eller tekniska egenskaper.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster