Vilken skivspelare är bäst?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-14 22:56

Vissa armar har samma vinkel på lagringen som hålen i pickupfästet dom flesta inte.
Om man nu är orolig för att VTA inte skall stämma på en lätt konkav skivtallrik så finns det mer problem.
Höjer man fästet så kommer pickupen luta något lite, sänker man fästet så kommer pickupen luta åt andra hållet.
Ta till exempel Linn's armar så har dom i vart fall historiskt alltid rekommenderats att ställas in helt horisontellt oavsett VTA.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-08-14 23:29

Harryup skrev:
Höjer man fästet så kommer pickupen luta något lite, sänker man fästet så kommer pickupen luta åt andra hållet.

Förstår fortfarande inte, men det är jag det. :oops:

Hur som helst, tack för ditt svar. :)

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-08-15 08:47

Man kan pilla på en skivspelare i det oändliga och ständigt uppleva förbättringar. De är som levande väsen. Just nu har jag en TD 150 och det är en enkel men mycket bra spelare som kan förbättras. Om jag tar bort eller byter ut masonitskivan i botten, dämpar lådan och chassiet med t ex asfaltgummi (kanske kan använda det jag tätar båten med?) eller bygger en ny stabil låda, byter fjädrarna till Linn-dito, byter armen (original "kul-arm") till något annat (drömmer om en 3009 som estetiskt skulle vara super, men tiden har väl sprungit förbi den) och skaffar en pickup som passar armen (det har jag tyvärr inte nu, min Shure med den mest avancerade slipningen är för högkompliant tror jag för den lite tunga armen) så tror jag den blir riktigt, riktigt bra. Men världens bästa? Den finns nog inte.

Det bästa i skivspelarväg jag har hört var på Veteran-HiFi. Musiken var som en smekning, helt fri från obehagliga ljudtillägg som man annars hör från alla källor, digitala som analoga. Kommer inte ihåg märket, men det var inte en simply black i alla fall. Mycket dyr var den, stog på ett stativ mitt i rummet. Högtalarna var piP, förstärkeri okänt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-15 09:36

PekkaJohansson skrev:Många spelare, även bland de riktigt kostsamma, har konkav skivtallrik. Tanken är att med hjälp av en puck pressa skivan mot underlaget för att få den att ligga still och i viss mån utjämna oplanhet. Vad man glömmer är att man med en konkav tallrik får större VTA ju längre in på skivan pickupen kommer. Huruvida detta är hörbara må man tvista om, men principen känns underlig, tycker jag. Vakuum eller en kombination av ring och puck på plan tallrik verkar mer kompromisslöst och effektivare.

Inte nödvändigtvis. Man kan luta tallriksaxeln lika mycket som tallriken är konkav. Alternativt lutar man tonarmen motsvarande mycket (eller vinklar pickupinfästningen).

Vacuum ger andra problem som det är dyrt att lösa.

/ B

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-08-15 11:26

När det gäller avläsa spåret med maximal fidelitet finns det flera faktorer som kan delas upp på två och där den första är något som bör prioriteras:

- Minimera felen hos mediet själv – ocentrerade och skeva skivor. Även skivor med synes väldigt liten skevhet eller ocentrering är relativt stora faktorer relativt nålens rörelse i spåret. Det hjälps delvis av att dessa frekvenser ligger under resonansfrekvensen av tonarm/pickup. Tyvärr anser jag själv att resonansfrekvensen hamnar för lågt i de allra flesta kombinationer. Att ha en resonansfrekvens runt 12-15 Hz och låg effektiv massa kommer att göra att armens rörelse ökar och nålens minskar, dvs ”armen” spårar bättre. Armens friktion bör också vara låg (mindre än 1/10 av nålkraften), det är den i samtliga armar om det inte har något fel. En dämborste a la Shure minskar också nålens rörelse, dock bara horisontellt. Samtliga dessa rörelser orsakar flera saker – nålen är ocentrerad relativt armaturen, nålkraften varierar, samt hastighetsvariationer som överstiger spelarens egna spec. Åtgärd två är att man själv också minskar skivans ocentrering samt skevhet. Det går att manuellt centrera skivan till hyfsad precision, något som jag själv nu överväger vara den mest ”praktiska”. Ang. utplaning av skivan kan det göras med vakuum eller med en yttre ring + en klämma i mitten. Det senare ska jag försöka med så småningom, i brist på vakuum.

- Minimera felen hos apparaten. Hastighet – tror inte att det är ett större problem. Alla mekaniska skevheter hos motoraxel och lager måste dock ses över. Yttre störningar elektriska och mekaniska – inget större problem heller. Den absolut viktigaste (nästan Linn-filosfiskt) är det som ligger närmast skivan – pickupen. Jag tror att det helt enkelt handlar om precision och toleranser hos pickupen – ju noggrannare den är byggd och ju bättre den mäter elektriskt och mekaniskt, ju bättre blir återgivningen. VTA, SRA, VTF och antiskate är finjustering som kan göras, naturligtvis med bas från tillverkarens rekommendationer. Mätverktyg är här bra att använda sig av.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-15 18:10

Thomas_A skrev:Yttre störningar elektriska och mekaniska – inget större problem heller. Den absolut viktigaste (nästan Linn-filosfiskt) är det som ligger närmast skivan – pickupen. Jag tror att det helt enkelt handlar om precision och toleranser hos pickupen – ju noggrannare den är byggd och ju bättre den mäter elektriskt och mekaniskt, ju bättre blir återgivningen. VTA, SRA, VTF och antiskate är finjustering som kan göras, naturligtvis med bas från tillverkarens rekommendationer. Mätverktyg är här bra att använda sig av.

Misstänker att Linn inte direkt håller med dig eftersom dom menar att verket är viktigast, därefter tonarmen och sedan pickupen.
Kul att störningar inte är ett problem, det underlättar ju en massa förstås. 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-15 19:46

Harryup skrev:
Thomas_A skrev:Den absolut viktigaste (nästan Linn-filosfiskt) är det som ligger närmast skivan – pickupen. Jag tror att det helt enkelt handlar om precision och toleranser hos pickupen – ju noggrannare den är byggd och ju bättre den mäter elektriskt och mekaniskt, ju bättre blir återgivningen.

Misstänker att Linn inte direkt håller med dig eftersom dom menar att verket är viktigast, därefter tonarmen och sedan pickupen.

Knappast. En topp-pu för 30 papp låter apa i en sunkig glappig tonarm. Jag har provat att hänga en 9000:- (1983) Koetsu i en flipprig tonarm på en Dual-505:a och resultatet var knappast övertygande. I en Linnarm (Ittok) lät det genast bättre. Nästan lika bra som Koetsun lät det om en Grado för 380:-....

Okej, ingen vetenskaplig test, det var ju bland annat två olika RIAA eftersom Koetsun är en MC-pickup. Gradon var dessutom ganska moddad av undertecknad. Ittok-armen satt på en LP12:a, Dualen var en komplett 505:a.

Men ingen pickup i världen räddar en svajande motordrivning, så att pickupen skulle vara viktigast köper jag helt enkelt inte. Fundamenta såsom rätt hastighet, minimalt svaj, frihet från resonanser etc måste vara korrekta innan man börjar titta på tonarm och pickup. Vad är det för vits med en "korrekt" pickup om tonarmen lever sitt eget liv?

/ B

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-08-15 20:05

Måste man ha en dyr pu för att det skall låta bra? Jag har använt OM30 och OM40, och tyckt det låtit mycket bra ! även shure 44-7 tycker jag haft rätt hyggligt ljud i väldämpade spelare ! Med väldämpade menar jag inte skitspelare som Technics 1210, jag har 3st av denna, och bra är dom inte, fast coola, och de duger långt när man vill leka DJ hemma :oops:

Om Harryup rekommenderar en sjysst pu frö bra pris åt mig, kommer jag köpa den, för jag litar till blindo på harryups skrivspelarrekommendationer :)
NN

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-15 20:14

NNord skrev:Måste man ha en dyr pu för att det skall låta bra?

Inte alls. Däremot är jag själv inte speciellt just i Ortofons pu´s. I alla fall inte de där 30- och 40-modellerna som tydligen får hur rak frekvensgång som helst med rätt tweak. På den tiden jag jämförde och lekte med sådana produkter tyckte jag Ortofons pu´s lät ganska oengagerat och tråkigt. Grado, AT och (faktiskt) Shure lät betydligt roligare. Linns pickuper var ganska kul också men de billigare var påfrestande distade.

Av de pickuper jag har mest erfarenhet av är Sumikos de jag gillat bäst, totalt sett.

/ B

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-08-15 20:20

Aha okej, Grado Black testade jag men de va inge vidare, Stanton.. ajaj :cry:
NN

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-15 20:53

NNord skrev:Aha okej, Grado Black testade jag men de va inge vidare, Stanton.. ajaj :cry:

Minns inte vad Gradopickuperna jag lekte med hette, men lite grisskär hade de allt....

Men det viktiga var, de gillade inte standardbelastning från RIAA´t. Efter ett tips från någonstans ökade jag belastningen genom att koppla ett motstånd mellan plus och minus och vips lät det bättre. Genom att limma fast spolar och annat samt se till att nålens/nålarmens VTA var korrekt så gick det ganska bra att få ordning på pickupen.

/ B

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-08-15 21:28

Bill50x skrev:
Harryup skrev:
Thomas_A skrev:Den absolut viktigaste (nästan Linn-filosfiskt) är det som ligger närmast skivan – pickupen. Jag tror att det helt enkelt handlar om precision och toleranser hos pickupen – ju noggrannare den är byggd och ju bättre den mäter elektriskt och mekaniskt, ju bättre blir återgivningen.

Knappast. En topp-pu för 30 papp låter apa i en sunkig glappig tonarm. Jag har provat att hänga en 9000:- (1983) Koetsu i en flipprig tonarm på en Dual-505:a och resultatet var knappast övertygande. I en Linnarm (Ittok) lät det genast bättre. Nästan lika bra som Koetsun lät det om en Grado för 380:-....

Okej, ingen vetenskaplig test, det var ju bland annat två olika RIAA eftersom Koetsun är en MC-pickup. Gradon var dessutom ganska moddad av undertecknad. Ittok-armen satt på en LP12:a, Dualen var en komplett 505:a.

Men ingen pickup i världen räddar en svajande motordrivning, så att pickupen skulle vara viktigast köper jag helt enkelt inte. Fundamenta såsom rätt hastighet, minimalt svaj, frihet från resonanser etc måste vara korrekta innan man börjar titta på tonarm och pickup. Vad är det för vits med en "korrekt" pickup om tonarmen lever sitt eget liv?

/ B

Jämförelserna haltar lite - ska man testa tonarmen för sig bör allt annat vara lika. En "sunkig billig" basik-arm mot nya svindyra Ekos i ett Linn-standardfästa exempelvis. Och visst var jag lite hårddragen - Linn proklamerar verket först, tonarmen sedan och pickupen sist. Men pickupen ligger närmast källan av ljudalstringen. Efter detta kommer RIAA, förstärkare och högtalare.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-15 23:01

Bill50x skrev:Inte alls. Däremot är jag själv inte speciellt just i Ortofons pu´s. I alla fall inte de där 30- och 40-modellerna som tydligen får hur rak frekvensgång som helst med rätt tweak. På den tiden jag jämförde och lekte med sådana produkter tyckte jag Ortofons pu´s lät ganska oengagerat och tråkigt.

Ja, den färga väl inte ljudet och därför lät den trist. 8)
Är själv MKT nöjd med min OM-40 och rent subjektivt låter den bättre än alla MC jag har haft.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-15 23:11

Bill50x skrev:Vacuum ger andra problem som det är dyrt att lösa.

/ B

Intressant, vilka problem ger en vakuumtallrik?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-16 03:39

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Inte alls. Däremot är jag själv inte speciellt just i Ortofons pu´s. I alla fall inte de där 30- och 40-modellerna som tydligen får hur rak frekvensgång som helst med rätt tweak. På den tiden jag jämförde och lekte med sådana produkter tyckte jag Ortofons pu´s lät ganska oengagerat och tråkigt.

Ja, den färga väl inte ljudet och därför lät den trist. 8)
Är själv MKT nöjd med min OM-40 och rent subjektivt låter den bättre än alla MC jag har haft.

Om du är nöjd är väl allt bra, för dig. Jag tycker inte om Ortofons mm-pickuper. MC, det lilla jag hört från O. har varit bättre men för dyrt.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-16 03:41

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Vacuum ger andra problem som det är dyrt att lösa.

/ B

Intressant, vilka problem ger en vakuumtallrik?

Du ska ha en pump, du ska leda suget genom en roterande tallrik. M.a.o du har en mekanisk anordning som är en potentiell källa till vibrationer.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-16 14:08

Bill50x skrev:Du ska ha en pump, du ska leda suget genom en roterande tallrik. M.a.o du har en mekanisk anordning som är en potentiell källa till vibrationer.

/ B

Men pumpen är ju ofta en bra bit ifrån spelaren. Och dagens pumpar är väldigt "lugna". Så hur skulle det påverka då?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-16 14:09

Bill50x skrev:Om du är nöjd är väl allt bra, för dig. Jag tycker inte om Ortofons mm-pickuper. MC, det lilla jag hört från O. har varit bättre men för dyrt.

/ B

Bättre hur? Mer neutrala eller låter "trevligare"?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-16 14:22

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Om du är nöjd är väl allt bra, för dig. Jag tycker inte om Ortofons mm-pickuper. MC, det lilla jag hört från O. har varit bättre men för dyrt.

/ B

Bättre hur? Mer neutrala eller låter "trevligare"?

Neutralt ÄR trevligt. Varför tror vissa att ett "bra" eller "trevligt" ljud innebär ett färgat ljud? I praktiken medger man då att neutralt ljud är tråkigt och obra :-)

Jag tycker att ett svängigt ljud med bra tryck och en öppen återgivning är neutralt för så låter det i verkligheten.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-16 14:28

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Du ska ha en pump, du ska leda suget genom en roterande tallrik. M.a.o du har en mekanisk anordning som är en potentiell källa till vibrationer.

Men pumpen är ju ofta en bra bit ifrån spelaren. Och dagens pumpar är väldigt "lugna". Så hur skulle det påverka då?

Fler prylar kostar mer och är en potentiell källa till krångel. Och varför krångla till det när det inte behövs? Jag har spelat vinyl sedan slutet på 60-talet och en vacuumtallrik har aldrig känts nödvändig för mig. De allra allra flesta av mina skivor är plana och har inget hörbart svaj eller andra hyss pga oplanhet. Jag lägger hellre tid, pengar och arbete på reella problem.

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-08-16 14:45

Jag spelade i några år med en Luxman vakumspelare. Var inte det minsta imponerad. Onödigt lulllull. Hörde ingen som helst skillnad med eller utan vakum. I alla fall ingen ljudförbättring. Fick däremot den obehagliga känslan att jag tröck in extra mycket damm i skivan.

Bild
Senast redigerad av Flint 2007-08-16 15:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-16 15:21

Bill50x skrev:Neutralt ÄR trevligt. Varför tror vissa att ett "bra" eller "trevligt" ljud innebär ett färgat ljud? I praktiken medger man då att neutralt ljud är tråkigt och obra :-)

Jag tycker att ett svängigt ljud med bra tryck och en öppen återgivning är neutralt för så låter det i verkligheten.

/ B

Med tanke på tidiga tester så borde OM-40 funka bra för dig eftersom den är extremt neutral.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-16 15:27

Bill50x skrev:Fler prylar kostar mer och är en potentiell källa till krångel. Och varför krångla till det när det inte behövs? Jag har spelat vinyl sedan slutet på 60-talet och en vacuumtallrik har aldrig känts nödvändig för mig. De allra allra flesta av mina skivor är plana och har inget hörbart svaj eller andra hyss pga oplanhet. Jag lägger hellre tid, pengar och arbete på reella problem.

/ B

Då måste jag antigen gratulera dig till en otrolig tur, eller så maskerar ditt system mycket av felen, eller så kanske du inte hör felena. För det ÄR ett problem som väldigt vanligt.

Kostar mer? Var kontakt med Sota och för 11K så får jag deras bästa vakuumtallrik, lager, pump och allt som behövs för vakuumet. Tycker jag låter riktigt okej pris.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-16 15:29

Skulle gissa att rörförstärkare lättare "döljer" lite av problemen med skev skiva.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-16 15:53

subjektivisten skrev:Med tanke på tidiga tester så borde OM-40 funka bra för dig eftersom den är extremt neutral.

Mycket länge sedan jag lyssnade på en sådan och jag kanske tycker annorlunda idag än då. Men då tyckte jag den var livlös och inte alls lät som IRL, rak frekvensgång eller inte.

Varför skulle en rörförstärkare maskera svaj i en skiva? Menar du för att det svänger bättre om rör ;-)

/

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-08-16 16:09

Vilken skivspelare är bäst?

Svaret är mycket enkelt. Bäst skivspelare är den man tycker låter bäst och den man trivs bäst med. Helt enkelt den som är kuligast att spela sina skivor på, och det oavsett spelarens pris och/eller tekniska egenskaper.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-08-16 16:16

Min

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-08-16 16:18

Förmodligen.

Jag ska berätta om min skivspelare som jag är mycket nöjd med och den är inte mycket att skryta med. Det är en gammal Dual 505-1 från 1981. Jag har aldrig hittat något som retat mig i ljudet och musiken från den. Den har nyligen blivit uppgraderad med en ny rem vilket iofs. var ett stort lyft eftersom den gamla efter 26 år hade blivit hård som beck på ett ställe wharhvid kraftig hastighetsfluktuation uppstod. Å'huj vad det svängde. Nästan som en omotkopplad klippande rörstärkare. Nu går nog spelaren i bortåt 20-talet år till. Det räcker och blir över.

Om Ortofon
Deras pickuper har heller aldrig imponerat på mig. Dött och tråkigt. Själv kör jag en gammal Shure M97. Så plebejisk är jag.
Senast redigerad av Flint 2007-08-16 16:42, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-16 16:25

Bill50x skrev:Mycket länge sedan jag lyssnade på en sådan och jag kanske tycker annorlunda idag än då. Men då tyckte jag den var livlös och inte alls lät som IRL, rak frekvensgång eller inte.

Varför skulle en rörförstärkare maskera svaj i en skiva? Menar du för att det svänger bättre om rör ;-)

/

Ja, och exakt hur jämförde du det då? Knappast genom att gravera en skiva helt orörd och sne jämföra mot masterbandet?

Nej, menar att rör ofta inte är lika bra i dopm lägre regionerna som transistor. Det är ju där problemen med ojämn skiva ligger.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-16 16:26

Flint skrev:Vilken skivspelare är bäst?

Svaret är mycket enkelt. Bäst skivspelare är den man tycker låter bäst och den man trivs bäst med. Helt enkelt den som är kuligast att spela sina skivor på, och det oavsett spelarens pris och/eller tekniska egenskaper.

Nu var detta en tråd där JAG fråga om tips och villa ha seriösa tips. Inte massa trams, men det verkar helt omöjligt att slippa sånt :(

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi