Rummet, lite tips tack!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-02-04 01:20

Jag har en DEQ2496 liggandes, så länge man använder den i det digitala domänet så är det i princip inga problem.

Och har man för avsikt att enbart lyssna på t.ex. CD (två kanals alltså), och ändå har en extern DAC då är det ett hyggligt enkelt sätt att få en bättre (observera bättre, inte bra) "akustik" (igentligen fel att påstå att akustiken blivit bättre...) eller snarare återgivning. Har man råd, eller möjlighet så är det en mycket lämplig investering / test.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Saim

Inläggav Saim » 2004-02-04 17:33

Intressant tråd det här!
Ang. heltäckningsmattor så är det ju högsta modet just nu. Bara att slå upp några sidor inredningstidningarna för flickan/damen/tanten. Dessutom tillverkas det riktigt snygga och praktiska ur sanitetssynpunkt (förutom att de är vita/ljusa de flesta och lite rödvin på den så är den inte lika vacker längre :cry: ).
Dock kommer jag nog själv inte att ha in nån heltäckningsmatta då vi nyss slipat och vitoljat vårt golv i vardagsrummet. Det blir nog eccophon akustiktak för mig istället. Att det skulle få konstiga följder har jag väldigt svårt att tänka mig eftersom det är standard i många offentliga byggnader och "musik-lokaler". Dessutom sänker ju absorbenter bakgrundsbullernivån, vilket för mig är viktigt...

/Simon

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-02-04 18:56

Saim, offentliga byggnader är absolut inte likvärdigt med att akustiskt designa ett rum för högtalarlyssning. Inte ens salar för live-uppträdanden görs likadant, man kan t o m säga att de görs nästan tvärtom! Likaså samlingssalar för tal görs på helt annat vis.

Att man har absorbenter i taket i exempelvis kontor och klassrum* är mestadels för att erhålla en allmän minskning av efterklangstiden för att öka taluppfattbarheten. Man kan förstås införa absorbenter varsomhelst i rummen, men man har möbleringen att ta hänsyn till och det är ibland inte önskvärt med 1 cm tjock heltäckningsmatta. Likaså kan man erhålla bättre lågfrekvensabsoption med ett undertak jämfört med en heltäckningsmatta. Problemet med abs i taket är att de är ur högtalarmusiklyssningssynpunkt placerade på knasigt ställe.

* Även dessa görs annorlunda än enbart absorbenter i taket...

O s v bla bla...

Föregående

Återgå till Generellt om hifi