Moderator: Redaktörer
F/E-lyssning tycker inte jag hör hemma i i frågan iom att det är jättesvårt att göra det på högtalare på något vettigt sätt och därför rätt meningslöst.Vad är det som säger att inte audiovector gör precis så när de utvärderar sina högtalare?
Det var nog mer riktat åt att de lyssnar och tycker... tolkade jag det som.Martin skrev:F/E-lyssning tycker inte jag hör hemma i i frågan iom att det är jättesvårt att göra det på högtalare på något vettigt sätt och därför rätt meningslöst.Vad är det som säger att inte audiovector gör precis så när de utvärderar sina högtalare?
Richard skrev:Moment-23 skrev:Kaffekoppen skrev:Inget.Moment-23 skrev:Vad är det som säger att inte audiovector gör precis så när de utvärderar sina högtalare?
Det kan jag verkligen inte uttala mig om då jag inte har insyn i dess verksamhet. Det skulle förvåna mig mycket om de inte kompletterar med mätdata och isåfall gör de nog precis som alla andra..
Det tror jag också. Jag reagerade bara på Richards lite nedsättande och slarviga användning av "lyssna och tyck" eller "lyssna och känn" som det ibland heter. Därav min liknelse med F/E lyssning, som jag för övrigt anser som seriös och trovärdig.
edit: rättat stavfel.
'
Förlåt mitt slarviga, men dock,oftast korrekta, skrivsätt.
Menar du att det är svårt pga att alla rum är akustiskt olika eller är det något annat som är svårt?Martin skrev:F/E-lyssning tycker inte jag hör hemma i i frågan iom att det är jättesvårt att göra det på högtalare på något vettigt sätt och därför rätt meningslöst.Vad är det som säger att inte audiovector gör precis så när de utvärderar sina högtalare?
phloam skrev:Om nu placebo orsakad av visuella intryck är en faktor att räkna med, så skulle jag vilja säga att komponenter måste matchas rent utseendemässigt för att bl.a. kognitiv dissonans inte skall uppstå.
subjektivisten skrev:Vem säger att placebo endast sitter ihop med synen? Skulle vilja påstå att en blind kan också bli påverkad av placebo.
phloam skrev:subjektivisten skrev:Vem säger att placebo endast sitter ihop med synen? Skulle vilja påstå att en blind kan också bli påverkad av placebo.
Säkerligen! Hmm, för en blind kanske motsvarande matchning skulle utgöras av ergonomiska faktorer. Är den tråkig/jobbig att handha för en blind kanske detta skulle påverka upplevelsen negativt, s.a.s.
Kaffekoppen skrev:
Citat:
F/E-lyssning har inget med lyssna och tyck att göra!
? ? ? Det är väl just prexis det den har.
![]()
Nej, precis tvärtom, ditt lilla troll!