Moderator: Redaktörer
mapem skrev:Tonbyglar var metallbyglar man kunde placera i ett antal kontakthål på olika sätt och på så sätt "trimma" delningsfiltret efter det rum man hade genom att några motstånd kopplades förbi eller inte.
Chris_Lymme skrev:Då hade jag uppfattat saken rätt i alla fall för det var precis den lyssningsupplevelsen jag menade och då menade jag inte en subjektiv "placebo" utan den ljudbild man får när man lyssnar på en tillräckligt bra anläggning i ett tillräckligt bra rum.
Chris_Lymme skrev:Jag insåg till och med att anledningen till att det "bara" blir ett öppet fönster är att det är den information som finns på skivan och som ett par stereohögtalare klarar av att återge.
Chris_Lymme skrev:För att få en komplett livehärmning så måste man ju egentligen ha minst fem högtalare och en inspelning med motsvarande kanaler.
Chris_Lymme skrev:Däremot så har jag enstaka gånger lyssnat på tvåkanalare som skapat lite livehärmning och då har jag tyckt om det.
IngOehman skrev:På samma sätt som öppet fönster-lyssning inte definieras utifrån den ena eller andra uppkomna illusionen - utan efter analysen, ambitionen och dess korrekta genomförande, gäller att Live-härmning definieras efter analysen, ambitionen och dess korrekta genomförande.
Vh, iö
RogerJoensson skrev:Tonbyglar nämns flera gånger i denna tråd. Vad tusan är det för något?
Hur ser de ut, var sitter de och hur är de tänkta att verka?
Chris_Lymme skrev:Om öppet fönster handlar mer om en teknisk kravspecifikation än den ljudbild som skapas så kanske "öppet fönster" inte var det bästa namnet?
berma skrev:Chris_Lymme skrev:Om öppet fönster handlar mer om en teknisk kravspecifikation än den ljudbild som skapas så kanske "öppet fönster" inte var det bästa namnet?
Jag undrar lite vad det är för mening att först lancera ett begrepp som " öppet fönster återgivning" för att sedan mena att ingen förstår vad det innebär, raljera med personer som försöker förstå och samtidigt inte heller vilja förklara begreppet . (kanske för att det är så komplicerat att ingen vanlig människa (lekman) kan förstå det?)
Varför, i så fall, behöver just jag begreppet " öppet fönster återgivning" ?
undrande![]()
/berma
Kaffekoppen skrev:IngOehman skrev:Tycker jag får definiera begreppet, eftersom jag är dess upphovsman.![]()
Det är mycket sällan upphovsmannen emsamt definerar saker, utan det är nog snarare vad den större grupen uppfattar något som skapar definitionen.
Chris_Lymme skrev:Om öppet fönster handlar mer om en teknisk kravspecifikation än den ljudbild som skapas så kanske "öppet fönster" inte var det bästa namnet?
berma skrev:Jag undrar lite vad det är för mening att först lancera ett begrepp som " öppet fönster återgivning" för att sedan mena att ingen förstår vad det innebär,...
...raljera med personer som försöker förstå och samtidigt inte heller vilja förklara begreppet.
(kanske för att det är så komplicerat att ingen vanlig människa (lekman) kan förstå det?)
Varför, i så fall, behöver just jag begreppet " öppet fönster återgivning" ?
undrande![]()
/berma
patrikf skrev:Kravet på att informationen ska behöva tolkas av upphovsmannen för att förstås av utomstående är nog en förutsättning för att den här typen av marknadsföring ska fungera. En blandning av vetenskapliga argument och egna antaganden formulerade så att det blir väldigt svårt att veta vad som är vad.
RogerJoensson skrev:"T/I-tradingeffekter"?
(En sökning på nätet gav noll träffar. Jag har även provat +"T/I" +trading +effects, m fl varianter, men inte lyckats hitta någon förklaring).
IngOehman skrev: Jag som i runt 25 år fått intrycket att praktiskt taget alla gjorde det.![]()
Att det sällan för dig visar sig att någon begripit emotsäger inte att folk ofta förstår.patrikf skrev:När det gäller många av dina egna begrepp så visar det sig ju mycket sällan att någon egentligen begriper vad du har menat.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster