Laila skrev:Svante !
Fräck avatar, man kan ju nästan tro att du flirtar med nå´n.
Moderator: Redaktörer
Chris_Lymme skrev:Å andra sidan är väl risken för placebo sällan större än när man har sett en mätning med bra värden innan lyssningen. Om prylen mäter bra borde den ju låta bra? Rätt eller fel? (Fel!)
Svante skrev:Chris_Lymme skrev:
Mm, mätningar ska användas för att hitta fel, inte för att visa avsaknaden av dem.
Imperial skrev:De som bare leter etter fel... hvor er deres gledje..?![]()
Vet ni gledjens størsta fiende? tvivlen...
phon skrev:Men om den skitige lyssnaren då svarar att det faktiskt ÄR rent fast det bevisligen är hur skitigt som helst, det är då diskussionen kanske uppstår.
phloam skrev:
Eller så är det kanske mest en fråga om att man diskuterar huruvida man måste mäta smutsen innan man städar?![]()
phloam skrev:(Ursäkta men jag måste bara ge igen lite för det där med "subjektivitetsträsk", hmpf)
phon skrev:Vad heter den där bron som går över subjektivitetsträsket? Är det kunskapens bro?
.
meanmachine skrev:Mat skall vara neutral. Neutral mat är bäst. Det är vetenskapligt bevisat
lasselite skrev:phon skrev:Vad heter den där bron som går över subjektivitetsträsket? Är det kunskapens bro?
.
Nää, den bron heter Feghetens Bro![]()
Ovanstående och Adiagos efterföljande är typexempel på feltänk. Enligt mig dårå.
Bara för att man tagit reda på att det är en viss dist man gillar, så måste man inte sluta gilla det, för att det råkar vara dist = "dåligt".
Svante skrev:meanmachine skrev:Mat skall vara neutral. Neutral mat är bäst. Det är vetenskapligt bevisat
Nä... Maten får gärna smaka olika. Däremot ska inte plastförpackningen den kommer i ge den smak.
phloam skrev:Men vänta nu här: En Färgning är ju inte med nödvändighet någonting negativt för musikupplevelsen, därför blir det fel att jämföra färgningar med "smuts" eller "träsk" eller annat som är "fel" i kedjan.
Ex: En liten höjning i basen kan ur mätsynpunkt betraktas som en avvikelse från en rak tonkurva, ur återgivningssynpunkt som en färgning som ger upphov till icke-transparens - MEN - med min hörsel, i min miljö, men min smak så kan den lika gärna vara en nödvändig, positiv korrigering som är nödvändig för en bra musikupplevelse.
phon skrev:Men jag förstår vad du menar, när jag inför ord som smuts, klägg, damm och så vidare så triggar jag samvetet som ändå finns där. Det är den egna ångesten som är det egentliga problemet, och det är endast där som lösningen finns.
phloam skrev:
Jo precis. Fast notera att jag inte säger att "smuts är rent", bara att uppfattningen av avvikelsen kan vara beroende på sammanhang s.a.s.
phloam skrev:
Kom sen inte och säg att mätnissar inte får ångest av tonkurveavvikelser och annan smuts.... i det fallet är väl subjektivisten rentav mer ångestfri?Perfekt rent blir det väl aldrig
phloam skrev:
Eller så är det kanske mest en fråga om att man diskuterar huruvida man måste mäta smutsen innan man städar?
Mätnissen: "IIIIIIHH jag har detekterat ett smutslager på 0,00017 mikrometer på golvet! Och vid UV-belysning hittat ett fingeravtryck på datorskärmen! JAG DÖR!! Måste städa städa städa........"
(Ursäkta men jag måste bara ge igen lite för det där med "subjektivitetsträsk", hmpf)
*mäter hifi-dammråtta* Houston, we have a problem....
Användare som besöker denna kategori: Daad och 34 gäster