Ingvar Öhman på youtube! ;-D

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2008-02-04 20:28

Borde inte extern DA-omvandlare bli i stort sett standard för hifi-medvetet folk i framtiden? Så väldigt smidigt att separera funktion och ljudkvalitet.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-02-04 22:37

Om t.ex. rummet står för ca: 50% av den upplevda ljudbilden, som jag har förstått det, så undrar man lite smått vad DA:n gör i %?

Speciellt i de fallen då inget har offrats på rummet först?

Så min fråga är med tanke på det som jag skrev ovan:

Har extern D/A-omvandlare spelat ut sin roll i förhållande till de som sitter i moderna DVD/CD-spelare i en "normal" hemmiljö?

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-02-04 22:39

Läste en engelsk HIFI tidning idag där man kunde konstatera att marknaden för dac'ar var närmast obefintlig ett tag men nu har blivit intressant igen iom alla nätverksspelare och andra digitala ljudkällor som t.ex. satelitboxar.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-02-04 23:58

En diskussion, faktiskt en aning teknisk sådan, har vaknat på Diyaudio

De diskuterar "hyllan" på QM-40. :lol:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-05 00:37

KarlXII skrev:En diskussion, faktiskt en aning teknisk sådan, har vaknat på Diyaudio

Herregud, och folk klagar på nivån på faktiskt!? 8O :lol:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-02-05 01:36

KarlXII skrev:En diskussion, faktiskt en aning teknisk sådan, har vaknat på Diyaudio

:lol: :lol: :lol:
Vilka proffs :roll:
Man kan ju konstatera att jantelagen inte är något exklusivt för oss svenskar...
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-02-05 01:43

Nu är det någon som analyserar IÖ:s kroppsspråk på videon... :roll:

:lol:

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-02-05 01:52

KarlXII skrev:Nu är det någon som analyserar IÖ:s kroppsspråk på videon... :roll:

:lol: Den tråden åker upp bland mina favoriter i webbläsaren.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-02-05 09:18

Little did they know!

/Peter

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-05 09:20

Haha, fan vad kul! Exakt samma diskussion som på svenska forum för några år sedan. :D

Fast å andra sidan har jag full förståelse för deras skepticism - det är ju inte första gången någon hemmapulare presenterar sina produkter som det bästa som hänt sedan färdigskivat bröd.

Även om somliga hemfaller till ganska konstiga analyser.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-02-05 11:21

Håller med almen, ser inget märkligt i deras reaktion utifrån vad som visas i videon.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-05 13:06

Men det gör jag.

Det vill säga... kanske inte ändå, om jag får fundera på det lite, och jämföra med beteenden jag sett förut. :wink:

Jag har ju sett folk bete sig märkligt förut, så förvånad är jag inte. En sak som jag lärt mig är denna: När någon sätter igång och spekulerar om huruvida man talar sanning, så är det snarare regel än undantag, att samma person har svårt att själv hålla sig till sanningen.

Det är som om människor som har tendenser att tulla på sanningen automatiskt har svårigheter att lite på andra. tråkigt tycker jag. :( Men jag tror jag förstår den psykologiska mekanismen som får oärliga människor att tro att andra är likadana.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2008-02-05 13:14

Iofs så är det inte så konstigt att de har funderingar på innehållet i den videon med tanke på hur mycket den är klippt.. Det mesta i den blir lösryckt och hamnar ur sitt sammanhang.

Tror jag själv skulle tolka den annorlunda om man inte tidigare har träffat och pratat med herr Öhman.

Ser dock fram mot den fulla filmen.. Brukar vara informationsrikt att lyssna på IÖ.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-05 13:42

Jag vet fakriskt inte exakt hur lång den fulla videon är, men det som finns med i det där ihopklippta är i varje fall avsevärt mindre än 1/10 av den fulla intervjun. Jag tror vi höll på mer än två timmar sammanlagt, men jag är inte helt säker.

Vad jag däremot är helt säker på är att jag hade väldigt bråttom till något annat efteråt. :wink: Personligen tycker jag dessutom att det är lite synd att allt det som jag berättade om Guru och de specifika modellerna är bortklippt.

Men - jag kan tänka mig att de klippt ihop den där 6-minuterssnutten mest som en "teaser", och det fungerar dem väl väl som antar jag.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2008-02-05 14:58

IngOehman skrev:
Men - jag kan tänka mig att de klippt ihop den där 6-minuterssnutten mest som en "teaser", och det fungerar dem väl väl som antar jag.

Vh, iö

..de lovar här: http://live.audiogon.com/events/the2008/intr/intro.html att hela intervjun ska komma upp så småningom, det ska bli intressant at se :D

PS.. Lite off topic kanske, men var hittar man mer info om Guru speakers, typ tillgänglighet, priser etc..? förutom på hemsidan dårå...där står ju inte så mycket ännu... DS.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-02-05 15:49

Den allmänna tron bland DIY-högtalarbyggare är (min egen uppfattning om dom alltså) att alla kommersiella högtalare, är båg. Det är bara kommersiellt tillgängliga element ihopsatta i någon designad låda och förhoppningsvis har sedan någon med lite kompetens fått designa filter till skapelsen och denna syn är säkerligen sann i många fall. Jag tycker mer att dom flesta inlägg tyder på typisk diy relaterad skepticism mot branschen som i mångt och mycket är en sund inställning.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-02-05 17:15

IngOehman skrev:Vad jag däremot är helt säker på är att jag hade väldigt bråttom till något annat efteråt. :wink: Personligen tycker jag dessutom att det är lite synd att allt det som jag berättade om Guru och de specifika modellerna är bortklippt.

Ja, det där reagerade jag också på, utan att ha vetat vad som sades givetvis. Fick för mig att intervjun skulle handla om Guru, och så blev det ingenting på den fronten. Det var ju i och för sig väldigt trevligt ändå, men snopen blev jag. :)

Måste titta på den igen och kolla varför jag fick den uppfattningen i inledningen eller av hemsidan.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2008-02-05 19:55

IngOehman skrev:Ehman är naturligtvis helt fel. Öhman eller Oehman fungerar väl bra båda två däremot.

Nu lyckades han ju till och med få mitt förnamn till Invar (!) i bildens nedra högra hörn där alldeles i början. vilket väl var lite kul.
(Invar är en fantastiskt fin metalllegering, som kännetecknas av sin omanipulerbarhet.)

Jag får kontakta honom och se om det går att rätta till. I övrigt kan jag nämna att intervjun var sisådär 2 timmar lång, och det är verkligen svårt att fatta sig så kort. Det är lättare när man har åtminstone några dagar på sig att prata.

Vh, iö

Så uppmärksam var inte jag att jag såg det faktiskt, men nu när du säger det... :)

Nu har dom ju i alla fall lagt upp en ny med rätt stavning ser jag, så ditt påpekande har uppenbarligen haft effekt.

(Dock fortfarande felstavat i själva videon)

http://www.youtube.com/watch?v=52fFfHHR ... re=related

Vh :)

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2008-02-05 20:37

Hmmm... :roll:

Man kan ju tycka att dom kanske borde inse att en videosnutt på sex minuter, som ju uppenbarligen är väldigt klippt, knappast ger en komplett bild av vad det hela är frågan om och att dom nog borde lyssna på högtalarna innan dom kommer med expertutlåtanden. :wink:

Men nåja, trådstartaren verkar mycket positiv i alla fall, men han har ju också uppenbarligen både pratat med Ingvar och lyssnat på högtalarna.

Om jag inte hade så ont om tid nu, så skulle jag bra gärna registrera mig där och be dom lugna sig med sina omdömen tills dom har hört på högtalarna.

Men högtalarna talar å andra sidan för sig själva (de är ju högtalare :wink: ) och det lär väl visa sig ändå för eller senare, de som inte vill ta reda på saker innan de börjar snacka kanske lika väl kan köpa något annat i stället.

Det är ju mest de själva som förlorar på att vara ointresserade av att ta reda på hur saker ligger till. 8)

Vh :)

Användarvisningsbild
Joav

Inläggav Joav » 2008-02-05 21:39

nilsviktor skrev:
KarlXII skrev:Ska man tolka det som att det inte blir någon GURU-representation på mässan i Kista? :roll: :lol:
Ja det kan man. :)

Kan man få reda på i vilket rum så att man slipper slösa tid med att leta och få mer över till att lyssna :D

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-02-05 21:45

Joav skrev:
nilsviktor skrev:
KarlXII skrev:Ska man tolka det som att det inte blir någon GURU-representation på mässan i Kista? :roll: :lol:

Kan man få reda på i vilket rum så att man slipper slösa tid med att leta och få mer över till att lyssna :D
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-02-05 22:04

Joav skrev:Kan man få reda på i vilket rum så att man slipper slösa tid med att leta och få mer över till att lyssna :D

Vill du veta i vilket rum Guru inte finns? 8O
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Joav

Inläggav Joav » 2008-02-05 22:18

Alexi skrev:
Joav skrev:
nilsviktor skrev:

Är det meningen att man ska läsa vad andra skriver? :oops:

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2008-02-05 23:09

Joav skrev:
nilsviktor skrev:

Jepp. Gå in i alla rum, så kan du vara helt säker på att inte hitta Guru! :)

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-02-05 23:40

Detta är fascinerande. Jag gick in på DIY forumet för att jag känner till Ingvar från detta forum, men hur kan folk som inte vet vem Ingvar är, eller hur hans högtalare låter ha så starka åsikter om både högtalarna och Ingvar som person???

Är det så att de blir så provocerade av en design som de inte omedelbart kan dissikera och förstå att deras naturliga reaktion blir hån och personangrepp?

Vad de förmodligen inte fattar är att deras beteende är till fördel för guruproaudio.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-02-06 03:12

Moment-23 skrev:Detta är fascinerande. Jag gick in på DIY forumet för att jag känner till Ingvar från detta forum, men hur kan folk som inte vet vem Ingvar är, eller hur hans högtalare låter ha så starka åsikter om både högtalarna och Ingvar som person???

Är det så att de blir så provocerade av en design som de inte omedelbart kan dissikera och förstå att deras naturliga reaktion blir hån och personangrepp?

Vad de förmodligen inte fattar är att deras beteende är till fördel för guruproaudio.

Det brukar väl anses som friskt med en skeptisk grundsyn här, eller?

Med andra ord borde väl reaktionerna anses som rätt sunda utifrån det de har blivit informerade om?

Att en för någon okänd högtalarkonstruktör försöker övertyga om att denne påbörjade sin bana genom att älska att lyssa på klassisk musik via AM som 3-åring (med en filt över huvudet och radion för att slippa rumspåverkan) tror jag knappast minskar skeptisicsmen...

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-02-06 08:46

Lust skrev:
Moment-23 skrev:Detta är fascinerande. Jag gick in på DIY forumet för att jag känner till Ingvar från detta forum, men hur kan folk som inte vet vem Ingvar är, eller hur hans högtalare låter ha så starka åsikter om både högtalarna och Ingvar som person???

Med andra ord borde väl reaktionerna anses som rätt sunda utifrån det de har blivit informerade om?

Att en för någon okänd högtalarkonstruktör försöker övertyga om att denne påbörjade sin bana genom att älska att lyssa på klassisk musik via AM som 3-åring (med en filt över huvudet och radion för att slippa rumspåverkan) tror jag knappast minskar skeptisicsmen...

Jag menar att det då finns viktigare saker att engagera sig i. Om de vill förändra världen och sätta dit de ondskefulla mörka makterna (=kommersiella högtalartillverkare) så finns det väl mål med större strategiskt värde.
Jag tyckter också att attityden i vissa fall sedan länge passerat vad man kan kalla för skeptisk grundsyn.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-02-06 10:27

Nu lugnar vi oss!! :D

Det blir ju nästan komiskt om man i ett så kritiskt forum som faktiskt.se skulle uppröras över att man i ett annat forum befarar tex distorsion vid lite högre nivåer och lägre frekvenser i en såpass liten högtalare. Är det något som talas mycket om här så är det distorsion och att man måste ha mycket effekt för att kunna njuta av naturligt ljud... lite undeligt faktiskt att man inte har mer skepsis mot små högtalare då.

Personligen anser jag ju som sagt att man kan ha en effektmässigt liten förstärkare och lättdrivna högtalare, eller gå den motsatta vägen med små högtalare och ändå ha en anläggning som fyller de flesta behoven.... minst 100w per kanal har jag ofta hört här... minst si och så stor högtalare(trevägare eller större) var det en eller flera som utbrast på diy forumet.

Diskussionen är ju lite kul att följa där, kanske även pga skeptikerna, precis som här. :)
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-06 17:57

Lust skrev:

Jag tror att det är rätt vanligt att det är just de som inte förstår skillanden mellan kritisk, skeptisk och spekulativ, som beter sig.

Och vad är det för märkligt med att dra en ryamatta över huvudet för att kunna konnunicera bättre med det där mystiska som kommer från radion? :wink:

Allvarligt talat - jag var inte riktigt beredd på att han skulle ställa frågor om saker som inte hade direkt med Guru att göra, och jag svarade spontant genom att berätta om ett av de allra tidigaste HiFi-minnena (om man får kalla Am-radio för det) jag har, som nog kan ha haft betydelse för min vilja att komma nära musiken med appraterna.

Även om jag förstår att det kanske kan verka som ett knasigt beteende för många att dra en ryamatta över sig och radioapparaten när man lyssnar på musik, tycker jag det är konstigt att något ser det som ett argument för att sprida en massa spekulativa osanningar baserade på ursäkten att det är rimligt att vara skeptisk mot en person som betett sig så i sin barndom. :?

Jag menar för tusan - jag var ju bara några år gammal!

Fast jag måste samtidigt erkänna att jag känner likadant idag.
Det händer faktiskt att jag tittar på film med lap-toppen under täcket när jag är ute och reser. Gör som ett tält liksom - en minihemmabio.

Så jag "förstår den där treåriga mig" rätt bra.

Men om någon tycker att det är ett bra argument för att avskriva mina funderingar så är man förstås fri att göra så. Det kanske rent av är ett bra filter för att bli av med alla inskränkta fördomsfulla människor som man ändå inte kan hjälpa. 8)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-02-06 18:09, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-02-06 18:03

Fast jag måste samtidigt erkänna att jag känner likadant idag.
Det händer faktiskt att jag tittar på film med lap-toppen under täcket när jag är ute och reser.

sådandär film titar jag på med ibland :roll:
visst är jenna j vacker?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi