Återproducera trumsett, vad behövs?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-02-21 13:18

IngOehman skrev:
Det finns massor av rörmikofoner som är mycket sämre än de bästa trissemickarna, och det finns massor av trissemickar som är mycket sämre än de bästa rörmikrofonerna.

5. En kvalitet hos mikrofoner som många undervärderar är den psykologiska effekten. :o Och då menar jag inte något som har med inbillning att göra, utan en högst faktisk effekt - nämligen att en rejäl klump med rätt utseende och utstrålning, kan få både ljudtekniker att göra ett bättre jobb och i ännu högra grad ge inspiration och trygghet åt musikerna, inte minst sångare!

Kort sagt - oavsett mikrofonens tekniska egenskaper är det viktigt att den dessutom ger rätt "vibbar", för den är i direktkontakt med den konst den skall dokumentera. Då får den inte i sig vara en störning.

Har ni tänkt på det? :wink:

Vh, iö

Det är ju just det jag skrev! Att "kanske det inte är en särskilt bra rörmik" för snarare ett fåtal än ett flertal är riktigt bra, samma sak när det gäller andra miktyper. Trots allt så har jag fått intrycket av att de flesta som har ambitionen att göra audiofila upptagningar av aukustisk musik och ambiens använt nån Neumann eller liknande som oftast är av rörtyp...

När det gäller de psykologiska effekterna är jag övertygad om att vibbarna som tex en fet mik med lyxigt och konstruktionskomplext utseende ger är viktigt. Bra poäng!
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-02-21 13:25

Mitt intryck är att en mycket stor del av högkvalitativa inspelningar utav klassisk och akustisk musik görs med mellanstora mickkapslar och fet/bjt. Tex;

Schoeps
Sennhesier
Sanken
DPA

Håller med om det som nämnts ang. känslan med en stor fet rörmick. Det blir nån sorts symbol som säkert kan ha en positiv effekt. Jag menar.. hur häftigt käns det att stå och sjunga in i en Panasonic-kapsel stor som en lillfingernagel. 8)

Rörmickarna som ser ut som lanternor hittas nog mest i vissa studios med "attityd" och vintage-influenser.

/Peter

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2008-02-21 15:53

Piotr skrev:Sennhesier

Sennheiser, heisst es ja! :)

Piotr skrev:Håller med om det som nämnts ang. känslan med en stor fet rörmick.
Det blir nån sorts symbol som säkert kan ha en positiv effekt. Jag
menar.. hur häftigt käns det att stå och sjunga in i en Panasonic-kapsel
stor som en lillfingernagel. 8)

Det blir lättare att se publiken ju – och det är väl den man sjunger för?
En stor mikrofon är en optiskt stor mikrofon.

Tyska hälsningar från en halvfrukterian till en annan,
E
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-02-21 15:54

NU pratar vi mikrofoner i studion. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-03-27 01:08

Tråden heter ju återproducera trumset.
Om man pratar återgivning av ljud medelst högtalare, så kommer en fråga/fundering från min sida. Vilken högtalartyp kan återge ljudet så troget som möjligt, alltså så som det lät vid inspelningstillfället?
Kan en konhögtalare göra det bättre än en hornhögtalare? Eller något annat system?

Skulle vara intressant att få ta del av vad som är fördelar respektive nackdelar med respektive högtalarsystem. Finns det förresten något som vetenskapsmän är överens om vad gäller återgivning av ljud så trovärdigt som möjligt?
Min reflektion är att det verkar finnas mest konhögtalare på hifimarknaden.
Innebär detta då att dessa kan återge ljud mest trovärdigt? om inte varför görs det då inte mer av andra högtalarsystem?

Olika exempel: om man t.ex. vill lyssna på en återgivning av en hårdrockskonsert. Hur återger man den bäst på för system?
En stilla akustisk inspelning i studio, hur återger man den bäst ? o.s.v. o.s.v.

Är det kanske hur varje person upplever det hela subjektivt?
Det borde ju finnas någon form att kunna jämföra verkligheten med den inspelade verkligheten.

Skulle vara mycket intressant med kommentarer.

Hur ska man t.ex. kunna återge en Iron Maiden konsert på nära lyssningshåll med rätt ljudtryck?

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2008-03-28 19:44

Morello skrev:
Det finns gott om anläggningar som kan rimligt väl kan återge ett trumset på "spisaravstånd". Det är betydligt ovanligare med fonogram där de är rimligt oskadat inspelade.

Kan bara hålla med.

I pop/rock-produktioner är ju dessutom balansen mellan setets delar så rubbad att vissa delar ligger sisådär 10-20 dB för starkt/svagt.
Jag tror det blir synnerligen svårt att hitta ett korrekt inspelat trumset faktiskt. :)

Och vad menas med korrekt?
från vilken position? Hur ser setet ut?
Lite tokig debatt, dels för att det inte finns ett "korrekt trumset", dels för att det inte finns ett "korrekt" sätt att stämma och spela på trumman.
Jag skulle vilja påstå att det är en utopi att återge ett set "100% korrekt orginalet".
Det baserar jag på de stora problemen att hantera dynamiken, att positionera mikrofoner, spela in detta utan färgning, och sedan, på ett eller annat sätt, spela upp detta på en anläggning.

Detta är bara mina erfarenheter som skinsmiskare i snart 30 år.

skål
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-28 21:05

Hur många skivor har ens i närheten den dynamiken från trummorna?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Slagverket

Inläggav Slagverket » 2008-03-28 22:35

Morello skrev:Å var hamnar "chamberlin-pukan" :?: :wink:

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
We are born naked, wet & hungry; then things get worse... (i28, Ys-2, piP, CR80s)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-03-28 22:45

lazpete skrev:Jag skulle vilja påstå att det är en utopi att återge ett set "100% korrekt orginalet".
Det baserar jag på de stora problemen att hantera dynamiken, att positionera mikrofoner, spela in detta utan färgning, och sedan, på ett eller annat sätt, spela upp detta på en anläggning.

Utopi eller inte, man kan ju göra vad man kan på sin sida om fonogramet och skaffa sig högtalare som klarar det och förstärkare att driva det med.
Bara för att nåt är svårt ska man ju inte bara stunta i det, tycker Max.

"We choose to record and reproduce a drum set. We choose to reproduce a drum set in this decade, and not becouse it is esay, but becouse it is hard"!
/ J.F Kennedy, 1962
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Slagverket

Inläggav Slagverket » 2008-03-28 23:12

Almen skrev:
Morello skrev:I pop/rock-produktioner är ju dessutom balansen mellan setets delar så rubbad att vissa delar ligger sisådär 10-20 dB för starkt/svagt.
Jag tror det blir synnerligen svårt att hitta ett korrekt inspelat trumset faktiskt. :)

Dessutom att ofta är panoreringen helt sjuk: hi-hat, crash och lilla pukan i höger högtalare, baskagge och virvel i mitten, stora pukan och ride i vänster hgt. Man blir åksjuk...

Absolut... Visst jag kanske är lite "anal" (och möjligen "stock" konservativ) gällande detta men jag hatar verkligen att höra dessa otaligt knas fel tok panorerade trum set/nivåer i mixar. Sure... är man ute efter en "effekt" eller gör det i "konstnärligt" eller annat välment syfte OK... Det upphör dock aldrig att förvåna mig att vissa trummisar (varav flera extremt välrennomérade) säger ok (om det nu har något att säga till om gällande slutmix) till att låta skiten hamna i färdig mix.

Vidare är (som flera påpekat) virveln absolut mest transient. Jag har uppmätt SJUKA nivåer 0.5m från min DeLite... Livsfarligt är kanske att överdriva men klart hälsovådligt. Spelar alltid med in-ear eller pluggar...
Senast redigerad av Slagverket 2008-03-28 23:58, redigerad totalt 1 gång.
We are born naked, wet & hungry; then things get worse... (i28, Ys-2, piP, CR80s)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-28 23:26

Frågan är väl om man verkligen VILL höra det? Är det så säkert?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-03-28 23:34

Max_Headroom skrev:Du behöver memranarea och slaglängd i paritet med en baskagge. Högre upp i frekvens minskar behovet av luftpumpningsförmåga, men ändå, det behövs rejäla grejjor. Glöm i princip allt som säljs som "hifi". Det är för smått och ha för dålig verkningsgrad (effekten som behövs vid den ofta föga imponerande känsligheten normala HiFihögtalare har får det mesta att antingen gå sänder eller dista kraftigt).

Max recept i ett normalt vardagsrum:

4 st 15" basar (ev långslagiga 12or).
Toppar med 12-15"i botten. 2x8" fungerar också bra. 3 vägare kan dela av till en 8"are vid typ 300Hz (bra exempel: XL-fidelity, som för övrigt är en fullrangehögtalare!).

Högatalarna måste tåla mycket effekt och inte låte sig påverkas nämnvärt av talspoleuppvärmning.

Kodord: JBL, Stage Accompany, Electro Vioce, PHL.

Många HiFi-nötter fnyser åt PA grejjor,eftersom dom sällan har hört högklassiga grejjor får chansen att presterasitt bästa.

Låter som du är helt aspackad, med tanke på stavningen... :D

Men allvarligt, är inne på pa grejer själv, vad rekommenderar du?

Användarvisningsbild
tian

Inläggav tian » 2008-03-28 23:36

Någon som kan tipsa på musik så att man kan få höra lite trummor som är väl inspelat ?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-03-29 01:03

rhenrics skrev:
Max_Headroom skrev:Du behöver memranarea och slaglängd i paritet med en baskagge. Högre upp i frekvens minskar behovet av luftpumpningsförmåga, men ändå, det behövs rejäla grejjor. Glöm i princip allt som säljs som "hifi". Det är för smått och ha för dålig verkningsgrad (effekten som behövs vid den ofta föga imponerande känsligheten normala HiFihögtalare har får det mesta att antingen gå sänder eller dista kraftigt).

Max recept i ett normalt vardagsrum:

4 st 15" basar (ev långslagiga 12or).
Toppar med 12-15"i botten. 2x8" fungerar också bra. 3 vägare kan dela av till en 8"are vid typ 300Hz (bra exempel: XL-fidelity, som för övrigt är en fullrangehögtalare!).

Högatalarna måste tåla mycket effekt och inte låte sig påverkas nämnvärt av talspoleuppvärmning.

Kodord: JBL, Stage Accompany, Electro Vioce, PHL.

Många HiFi-nötter fnyser åt PA grejjor,eftersom dom sällan har hört högklassiga grejjor får chansen att presterasitt bästa.

Låter som du är helt aspackad, med tanke på stavningen... :D

Men allvarligt, är inne på pa grejer själv, vad rekommenderar du?

Beklagar vad gäller stavningen. Jag har aldrig lärt mig stava och det tidigare inlägget är skrivet på en dator med defekt tangentbord. Då blir det illa :(

Rekomendation:
Delat system. Det är nästan en grundförutsättning. Fast bara nästan.

Toppar: T.ex Stage accompanys studio-grejjor. JBL K2 av den typ NNord har eller bygga själv med fina PA element och horn från t.ex. JBL eller electro voice eller nåt sånt.
Toppar är den svåra biten...

Basar: Finns faktiskt en hel del att välja på. Ska du gå ljupt och ha bra känslighet blir det stoooora lådor och element. Smidigare kan vara att t.ex. kontakta Flex units (Skaaning) och beställa ett lämpligt antal 12 eller 15tummare som är konstruerade för lite mindre lådor. ATC, JBL, Electro Voice m.fl har bra basar. ATC är studiogrejjor. Dyra.

Kolla nerkis rigg. 4x18" basar, 15" midrange upp till ca 500 Hz sedan ett horn hela vägen upp. S.k. high end som säljs som HiFi låter så gott som alltid bara patetiskt i jämförelse. Jag har hört denna stereo en gång, och den var då jag insåg att vägen till välljud går genom möjlighet till höga ljudtryck och låg dist. Även om man inte spelar starkt just då.
Nerkis har startat en liten hobbyfirma som kan fräsa ut horn. Hör med han, om det verkar intressant.

Det finns också en svensk tillverkare av PA med hög kvalitet.
http://www.soundprecision.com
Kan vara värt att snacka med för en speciallösning?

Annars kommer du långt med ett par feta B&W också. Snygga och väljudande.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2008-03-29 10:39

Slagverket skrev:
Almen skrev:
Morello skrev:I pop/rock-produktioner är ju dessutom balansen mellan setets delar så rubbad att vissa delar ligger sisådär 10-20 dB för starkt/svagt.

Dessutom att ofta är panoreringen helt sjuk: hi-hat, crash och lilla pukan i höger högtalare, baskagge och virvel i mitten, stora pukan och ride i vänster hgt. Man blir åksjuk...

Absolut... Visst jag kanske är lite "anal" (och möjligen "stock" konservativ) gällande detta men jag hatar verkligen att höra dessa otaligt knas fel tok panorerade trum set/nivåer i mixar. Sure... är man ute efter en "effekt" eller gör det i "konstnärligt" eller annat välment syfte OK... Det upphör dock aldrig att förvåna mig att vissa trummisar (varav flera extremt välrennomérade) säger ok (om det nu har något att säga till om gällande slutmix) till att låta skiten hamna i färdig mix.

Vidare är (som flera påpekat) virveln absolut mest transient. Jag har uppmätt SJUKA nivåer 0.5m från min DeLite... Livsfarligt är kanske att överdriva men klart hälsovådligt. Spelar alltid med in-ear eller pluggar...

En sån OERHÖRD tur att trummisar ALDRIG får ha nåt att säga till om när det är dags att mixa!!! :P

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2008-03-29 12:00

Om man vill uppleva ett trumsett live något högre än vad som kanske är bekvämt går man lämpligen till Wirströms i gamla stan.

Användarvisningsbild
Slagverket

Inläggav Slagverket » 2008-03-31 15:49

beyond skrev:En sån OERHÖRD tur att trummisar ALDRIG får ha nåt att säga till om när det är dags att mixa!!! :P

:D :D :D :D

Föregående

Återgå till Generellt om hifi