IngOehman skrev:
Det finns massor av rörmikofoner som är mycket sämre än de bästa trissemickarna, och det finns massor av trissemickar som är mycket sämre än de bästa rörmikrofonerna.
5. En kvalitet hos mikrofoner som många undervärderar är den psykologiska effekten.Och då menar jag inte något som har med inbillning att göra, utan en högst faktisk effekt - nämligen att en rejäl klump med rätt utseende och utstrålning, kan få både ljudtekniker att göra ett bättre jobb och i ännu högra grad ge inspiration och trygghet åt musikerna, inte minst sångare!
Kort sagt - oavsett mikrofonens tekniska egenskaper är det viktigt att den dessutom ger rätt "vibbar", för den är i direktkontakt med den konst den skall dokumentera. Då får den inte i sig vara en störning.
Har ni tänkt på det?![]()
Vh, iö
Det är ju just det jag skrev! Att "kanske det inte är en särskilt bra rörmik" för snarare ett fåtal än ett flertal är riktigt bra, samma sak när det gäller andra miktyper. Trots allt så har jag fått intrycket av att de flesta som har ambitionen att göra audiofila upptagningar av aukustisk musik och ambiens använt nån Neumann eller liknande som oftast är av rörtyp...
När det gäller de psykologiska effekterna är jag övertygad om att vibbarna som tex en fet mik med lyxigt och konstruktionskomplext utseende ger är viktigt. Bra poäng!