Eller så syns inte deras kablar alls... som mina babyblå
Moderator: Redaktörer
meanmachine skrev:Varför väljer folk fulkablar då? De flesta här är ju knappast fattiga som kyrkråttor?
Man kanske försöker gömma undan dem, och då har man ju ingen anledning att prioritera det estetiska.meanmachine skrev:Varför väljer folk fulkablar då? De flesta här är ju knappast fattiga som kyrkråttor?
Almen skrev:Man kanske försöker gömma undan dem, och då har man ju ingen anledning att prioritera det estetiska.meanmachine skrev:Varför väljer folk fulkablar då? De flesta här är ju knappast fattiga som kyrkråttor?
Det är ju ganska få som tycker att det är viktigt hur batterikabeln i en bil ser ut.
meanmachine skrev:Almen skrev:Man kanske försöker gömma undan dem, och då har man ju ingen anledning att prioritera det estetiska.meanmachine skrev:Varför väljer folk fulkablar då? De flesta här är ju knappast fattiga som kyrkråttor?
Det är ju ganska få som tycker att det är viktigt hur batterikabeln i en bil ser ut.
Men ganska många prioriterar snygga alufälgar på bilen fast de inte tillför något mer än till det estetiska.
Och du förstår inte dem som inte vill lägga pengar på alu-fälgar? För att citera dig själv:meanmachine skrev:Almen skrev:Man kanske försöker gömma undan dem, och då har man ju ingen anledning att prioritera det estetiska.meanmachine skrev:Varför väljer folk fulkablar då? De flesta här är ju knappast fattiga som kyrkråttor?
Men ganska många prioriterar snygga alufälgar på bilen fast de inte tillför något mer än till det estetiska.
Varför väljer folk fulfälgar då? De flesta här är ju knappast fattiga som kyrkråttor?
Rydberg skrev:
Jar har ägt lite kablar om du inte visste:
Audioquest Python
Audioquest Anaconda
Wireworld Gold Eclipse III+
Nordost Quattro Fil
Cardas Golden Reference
Kimber Kable Select KS-1130
Silk
Acoustic Zen Silver Reference MK2
Audioquest Caldera
Cardas Golden Ref.
Nordost SPM
Varför väljer folk fulkablar då? De flesta här är ju knappast fattiga som kyrkråttor?
Vi märker det. Har du svårt att förstå att en Formel 1-förare inte är intresserad av lull-lull på sin bil?meanmachine skrev:Jag har svårt för att förstå att man inte kan gilla hela konceptet.
Chris_Lymme skrev:Rydberg skrev:
Jar har ägt lite kablar om du inte visste:
Audioquest Python
Audioquest Anaconda
Wireworld Gold Eclipse III+
Nordost Quattro Fil
Cardas Golden Reference
Kimber Kable Select KS-1130
Silk
Acoustic Zen Silver Reference MK2
Audioquest Caldera
Cardas Golden Ref.
Nordost SPM
Det var ju väldigt specifika kablar.
Det måste rimligen ha funnits en specifik anledning till vart och ett av inköpen?
Almen skrev:Vi märker det. Har du svårt att förstå att en Formel 1-förare inte är intresserad av lull-lull på sin bil?meanmachine skrev:Jag har svårt för att förstå att man inte kan gilla hela konceptet.
Kaffekoppen skrev:Jag tycker inte det ger ett oseriöst intryck alls.
Det finns de som lägger 1 miljon på en tavla, fast det finns tavlor man kan titta på för 500 spänn...
Ja! Om man tycker att inplastade bananer är så pass mycket snyggare och det är värt 100 gånger falt mer att slippa plasta in dem själv.subjektivisten skrev:Kaffekoppen skrev:Jag tycker inte det ger ett oseriöst intryck alls.
Det finns de som lägger 1 miljon på en tavla, fast det finns tavlor man kan titta på för 500 spänn...
Och du anser detta var en bra jämförelse?![]()
Som köpa samma bananer fast dom är inplastade för 100 gånger dom vanliga bananerna.
meanmachine skrev:
Kaffekoppen skrev:Ja! Om man tycker att inplastade bananer är så pass mycket snyggare och det är värt 100 gånger falt mer att slippa plasta in dem själv.
subjektivisten skrev:Kaffekoppen skrev:Ja! Om man tycker att inplastade bananer är så pass mycket snyggare och det är värt 100 gånger falt mer att slippa plasta in dem själv.
Och vad har detta med två helt olika tavlor att göra?![]()
Du skriver "Förstår du inte den tankegången?". Nej, för det är ju inte på samma nivå. Som att säga mormors köttbullar är bättre än pappas bokhylla, dom är två helt olika saker.
Hade du skrivit såhär istället:
Att du har två identiska tavlor där ena har en lite fetare ram och kostar 1000 gånger mer, så blir det mer jämförbart, eftersom då är fortfarande tavlan (ljudet) samma men det omkring, ramen (plasthöljet) är olika.
Kaffekoppen skrev:Jag håller inte med dig.
Och du stirrar dig blind på detaljer istället för att förstå metaforen - det är skitsamma hur mycket folk betalar för något - bara de vet vad de köper!
Kaffekoppen skrev:Och du stirrar dig blind på detaljer istället för att förstå metaforen - det är skitsamma hur mycket folk betalar för något - bara de vet vad de köper!
Rydberg skrev:meanmachine skrev:Rydberg skrev:meanmachine skrev:Rydberg skrev:För att det går lika bra med selleri
Det var ingen skillnad mot billigare så när du redan hade dem tyckte du inte det var snyggare och trevligare att ha dem?
Jag insåg att kablar för 20kkr parmetern får andra hålla på med. Nuvarande kablar kostar 9 kr metern exkl. kontakter och de låter alldeles förträffligt
Men det var inte svar på min fråga helt. Du hade ju redan kablarna. Var de inte ens snyggare än dina nuvarande eller var det ekonomisk kris som gjorde att du skickade dem eftersom att sälja kablar är bland det sämsta man gör affärsmässigt.
Jag hade naturligtvis köpt kablarn fördelaktigt, sålde i princip alla med mer eller mindre stor vinst. Kan ju tillägga att detta var ett tag sedan.
Almen skrev:Vi märker det. Har du svårt att förstå att en Formel 1-förare inte är intresserad av lull-lull på sin bil?meanmachine skrev:Jag har svårt för att förstå att man inte kan gilla hela konceptet.
Conny skrev:meanmachine skrev:
Jodå, det gör de.
En aluminiumfälg har lägre vikt än en stålfälg. Det medför att man får en lägre ofjädrad vikt, vilket i sin tur innebär bättre väghållning. Så det kombinerar nytta med nöje.
Sen kan jag tycka om kablar också. Vi har nog olika infallsvinklar på det hela. Att en del vill ha snygga kablar har jag förståelse för, likväl som för dom som vill ha dem osynliga. Men för min egen del så är det de rent tekniska egenskaperna som styr.
Conny
Sak samma, I´m done here
Chris_Lymme skrev:Framförallt är jag intresserad av att veta varför Rydberg valde just dessa kablar. Valdes de på måfå? Efter noggran lyssning? På grund av försäljarsnack? Forumsnack? Varför?
Som kabeltroende msåte jag säga att jag själv inte skulle ha betalat pengar för flera av de nämnda kablarna eftersom de inte har något rimligt förhållande mellan pris och prestanda.
Att sälja dem vidare med förtjänst är ju inte särskilt ärligt heller.
På det hela taget ett besynnerligt beteende.
Slumpmässigt eller genomtänkt?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 8 gäster