Jag saknar kabeltrådar!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-10 11:40

De kanske prioriterar funktion över estetik?

Eller så syns inte deras kablar alls... som mina babyblå :)

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2008-03-10 11:50

meanmachine skrev:Varför väljer folk fulkablar då? De flesta här är ju knappast fattiga som kyrkråttor?

Jo när dom insett (eller fått förklarat för sig) att kablar inte gör någon skillnad och det går lika bra med det mesta så måste dom självklart visa att dom numera är upplysta och lite smartare än "vanliga" hififreaks genom att sälja sina snygga, men dyra kablar och byta till billigast möjliga. (och självklart påtala detta i alla kabeldiskussioner)
En slags skryt helt enkelt.

Det gäller självklart inte generellt så ta inte åt er om ni inte vill, men jag tror det ligger en viss sanning i vad jag skrev.
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-10 11:54

meanmachine skrev:Varför väljer folk fulkablar då? De flesta här är ju knappast fattiga som kyrkråttor?
Man kanske försöker gömma undan dem, och då har man ju ingen anledning att prioritera det estetiska.

Det är ju ganska få som tycker att det är viktigt hur batterikabeln i en bil ser ut.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-03-10 12:11

Almen skrev:
Man kanske försöker gömma undan dem, och då har man ju ingen anledning att prioritera det estetiska.

Det är ju ganska få som tycker att det är viktigt hur batterikabeln i en bil ser ut.

Men ganska många prioriterar snygga alufälgar på bilen fast de inte tillför något mer än till det estetiska.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-03-10 12:32

meanmachine skrev:
Almen skrev:

Men ganska många prioriterar snygga alufälgar på bilen fast de inte tillför något mer än till det estetiska.

Man kan ju då utan ansträngning kolla att bromsskivor, belägg och ok är okej. men det skulle väl vara enda anledningen. :lol:
Senast redigerad av matereo 2008-03-10 16:43, redigerad totalt 1 gång.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-10 12:32

Syns kablarna är det väl inget fel att de är "vackra", finns säkert många som gärna betalar extra för det.

Andra gör det inte.

Det jag tycker är viktigt är väl att man gör medvetna val, dvs man är medveten om vad man betalar för. Då finns det väl ingen övre gräns för vad man kan betala?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-10 12:39

meanmachine skrev:
Almen skrev:

Och du förstår inte dem som inte vill lägga pengar på alu-fälgar? För att citera dig själv:
Varför väljer folk fulfälgar då? De flesta här är ju knappast fattiga som kyrkråttor?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-03-10 13:30

Rydberg skrev:
Jar har ägt lite kablar om du inte visste:
Audioquest Python
Audioquest Anaconda
Wireworld Gold Eclipse III+
Nordost Quattro Fil
Cardas Golden Reference
Kimber Kable Select KS-1130
Silk
Acoustic Zen Silver Reference MK2

Audioquest Caldera
Cardas Golden Ref.
Nordost SPM

Det var ju väldigt specifika kablar.

Det måste rimligen ha funnits en specifik anledning till vart och ett av inköpen?
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
TommyE

Inläggav TommyE » 2008-03-10 13:57

Varför väljer folk fulkablar då? De flesta här är ju knappast fattiga som kyrkråttor?

Jag lägger hellre lite mer på skivor än kablar. En del skivor är ganska dyra att köpa. Säg att man vill ha tio utgångna CDs från MFSL, DCC etc... det blir lätt 10 000-15 000 kr via eBay eller andra säljkanaler (om man inte fuskar undan momsen eller köper innanför EU). En komplett samling kan braka iväg på 150-200 000 kr.

Nu behöver ju det ena inte utesluta det andra - om man har väldigt gott om pengar. Men man behöver ju inte heller köra EKK, Supra eller dylikt "naturellt".

Jag tycker heller inte att de två ovanstående är särskilt snygga (vitt respektive ljusblått) men om jag ska vara ärlig så bryr jag mig inte så mycket om det i dagsläget. Har gömt undan all elektronik, kablar så det enda jag behöver se är högtalarna, som har en icke-uppseendeväckande (eller tråkig om man vill se det så) finish.

Dock går det att snygga till även fulkablar med trevliga kabelstrumpor, gafflar eller bananer och kanske t o m sätta en liten (tom) "filterbox look alike" som man klär med kolfiberliknande dekaler. Borde se väldigt dyrt och high-tech ut och därmed tillfredställa den som gillar estetiska kablar!

För övrigt undrar jag varför just kablar är en sådan grej som det läggs fokus på bland många audiointresserade.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-03-10 13:58

Jag har svårt för att förstå att man inte kan gilla hela konceptet Om man är intresserad av bilar eller av bilåkning brukar det som regel betyda att man även vill ha en massa lull lull. Jag vet faktiskt inte av någon yrkesförare och eller entusiast som inte gillar det lilla x-tra...

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-10 14:02

meanmachine skrev:Jag har svårt för att förstå att man inte kan gilla hela konceptet.
Vi märker det. Har du svårt att förstå att en Formel 1-förare inte är intresserad av lull-lull på sin bil?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-03-10 16:03

Chris_Lymme skrev:
Rydberg skrev:
Jar har ägt lite kablar om du inte visste:
Audioquest Python
Audioquest Anaconda
Wireworld Gold Eclipse III+
Nordost Quattro Fil
Cardas Golden Reference
Kimber Kable Select KS-1130
Silk
Acoustic Zen Silver Reference MK2

Audioquest Caldera
Cardas Golden Ref.
Nordost SPM

Det var ju väldigt specifika kablar.

Det måste rimligen ha funnits en specifik anledning till vart och ett av inköpen?

Han kanske litade blint på någon som sa att de var bra?

:lol:

(kunde helt enkelt inte låta bli)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-03-10 16:04

Almen skrev:
meanmachine skrev:Jag har svårt för att förstå att man inte kan gilla hela konceptet.
Vi märker det. Har du svårt att förstå att en Formel 1-förare inte är intresserad av lull-lull på sin bil?

Haha, vilken helt förträfflig metafor. Applåder! :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-10 19:04

Att lägga massa pengar på kablar ger ett oseriöst intryck. Som ha 40 st CD skivor där hälften är specialskivor med olika ljud bara.*

*Så, nu var det sagt. :P
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-10 19:25

Jag tycker inte det ger ett oseriöst intryck alls.

Det finns de som lägger 1 miljon på en tavla, fast det finns tavlor man kan titta på för 500 spänn...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-10 19:51

Kaffekoppen skrev:Jag tycker inte det ger ett oseriöst intryck alls.

Det finns de som lägger 1 miljon på en tavla, fast det finns tavlor man kan titta på för 500 spänn...

Och du anser detta var en bra jämförelse? 8O

Som köpa samma bananer fast dom är inplastade för 100 gånger dom vanliga bananerna.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-03-10 20:00

Ser inte problemet i att köpa kablar. Det är upp till köparen.

Om man ska dra liknelser med skivor: tycker det är märkligare att köpa en kraftigt optimerad högpresterande anläggning och sedan spela "Absolute Music" och liknande från TV-reklam på den (som enda musik).

Då föredrar jag att man så gott det går försöker skaffa bra inspelningar av sin favoritmusik som därmed låter bra i anläggningen.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-10 20:04

Såklart köparen kan köpa vilka kablar han vill. Kommer han dock till mig och säger dom ger ett bättre ljud så kommer jag ifrågasätta han.
Dock ser jag en "fördumning" bland audiofiler. Det är klämboxar och det är helt plötsligt ointressant att försöka ha optimalen ljudet från skivorna utan vilka nerladdade versioner som helst duger.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-10 20:57

subjektivisten skrev:
Kaffekoppen skrev:Jag tycker inte det ger ett oseriöst intryck alls.

Och du anser detta var en bra jämförelse? 8O

Som köpa samma bananer fast dom är inplastade för 100 gånger dom vanliga bananerna.
Ja! Om man tycker att inplastade bananer är så pass mycket snyggare och det är värt 100 gånger falt mer att slippa plasta in dem själv.

poängen är att man kan ha kablar för att titta på dem, betraktadem som konstverk om man så vill,

Det gör inte jag. Mina syns inte alls.

Återigen - det handlar om medvetenhet - bara man har det finns det väl ingen begränsning för vad man kan betala.

Ok, nä.. jag anser personligen inte att en tavla kan vara värd sådanna fantasisummor (finns ju betydligt dyrare verk än så - hundrafalt dyrare) men inte tillstår det väl mig att döma den som är beredd att betala dom pengarna?

Förstår du inte den tankegången?

Jag är allergisk mot allt vad dupering och lurendrejeri beträffar, men om någon vill betala mycket för en viss sak så står det väl den alldeles fritt att göra så?

Jag kan mycket väl tänka mig att ge råd innan ett köp görs, men att i efterhand peka finger och förklara vilket galet köp jag eventuellt anser någon gjort har väl inget positivt i sig? Jag vet ju inte alls omständigheterna. Kabeln kanske är personens Carl Larsson och han tycker hela rummet fick "pricken över i" med den.

Man skall nog inte vara för snabb att döma.

//Magnus med dolda babyblå högtalarkablar och CT100 signakablar med Biltemakontakter.

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2008-03-10 21:01

meanmachine skrev:

Jodå, det gör de.
En aluminiumfälg har lägre vikt än en stålfälg. Det medför att man får en lägre ofjädrad vikt, vilket i sin tur innebär bättre väghållning. Så det kombinerar nytta med nöje.

Sen kan jag tycka om kablar också. Vi har nog olika infallsvinklar på det hela. Att en del vill ha snygga kablar har jag förståelse för, likväl som för dom som vill ha dem osynliga. Men för min egen del så är det de rent tekniska egenskaperna som styr.

Conny

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-10 21:05

Kaffekoppen skrev:Ja! Om man tycker att inplastade bananer är så pass mycket snyggare och det är värt 100 gånger falt mer att slippa plasta in dem själv.

Och vad har detta med två helt olika tavlor att göra? 8O
Du skriver "Förstår du inte den tankegången?". Nej, för det är ju inte på samma nivå. Som att säga mormors köttbullar är bättre än pappas bokhylla, dom är två helt olika saker.
Hade du skrivit såhär istället:
Att du har två identiska tavlor där ena har en lite fetare ram och kostar 1000 gånger mer, så blir det mer jämförbart, eftersom då är fortfarande tavlan (ljudet) samma men det omkring, ramen (plasthöljet) är olika.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-10 21:11

subjektivisten skrev:
Kaffekoppen skrev:Ja! Om man tycker att inplastade bananer är så pass mycket snyggare och det är värt 100 gånger falt mer att slippa plasta in dem själv.

Och vad har detta med två helt olika tavlor att göra? 8O
Du skriver "Förstår du inte den tankegången?". Nej, för det är ju inte på samma nivå. Som att säga mormors köttbullar är bättre än pappas bokhylla, dom är två helt olika saker.
Hade du skrivit såhär istället:
Att du har två identiska tavlor där ena har en lite fetare ram och kostar 1000 gånger mer, så blir det mer jämförbart, eftersom då är fortfarande tavlan (ljudet) samma men det omkring, ramen (plasthöljet) är olika.

Jag håller inte med dig.

Och du stirrar dig blind på detaljer istället för att förstå metaforen - det är skitsamma hur mycket folk betalar för något - bara de vet vad de köper!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-10 21:14

Kaffekoppen skrev:Jag håller inte med dig.

Och du stirrar dig blind på detaljer istället för att förstå metaforen - det är skitsamma hur mycket folk betalar för något - bara de vet vad de köper!

Jaså? Så du anser dom får bättre ljud med dom dyra kablarna? För det är ju vad dom anser.
Detaljer? Du kanske skulle tänka en gång till innan du gör ab jämförelse som är helt upp åt väggarna?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-10 21:25

Jag har aldrig påstått att dom får bättre ljud, vad tusan babblar du om?!?

Du är ju så snabb att sticka kniven i argument att du inte ens läser dem eller förstår dem :?

Jag ger upp. Du har antingen inte läst, eller förstått någonting av det jag skrev :lol: (och nej, jag tänker inte be dig läsa om, det gör du själv om du vill förstå).

Hint (i fetstil):
Kaffekoppen skrev:Och du stirrar dig blind på detaljer istället för att förstå metaforen - det är skitsamma hur mycket folk betalar för något - bara de vet vad de köper!

Dom som hävdar en egenskap i en produkt som kanske inte finns där, kan man ju kanske fundera över om de vet vad de köpt ;)

Men om de nu köpt den redan - är det då trevligt att tala om för någon hur fel du/man tycker det köpet var? Är det inte trevligare att vara förebyggande och kanske ge någon som inte köpt ännu råd som du anser är bra?

Sak samma, I´m done here :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-03-10 21:49

Rydberg skrev:
meanmachine skrev:
Rydberg skrev:
meanmachine skrev:
Rydberg skrev:För att det går lika bra med selleri 8)

Det var ingen skillnad mot billigare så när du redan hade dem tyckte du inte det var snyggare och trevligare att ha dem?

Jag insåg att kablar för 20kkr parmetern får andra hålla på med. Nuvarande kablar kostar 9 kr metern exkl. kontakter och de låter alldeles förträffligt 8)

Men det var inte svar på min fråga helt. Du hade ju redan kablarna. Var de inte ens snyggare än dina nuvarande eller var det ekonomisk kris som gjorde att du skickade dem eftersom att sälja kablar är bland det sämsta man gör affärsmässigt.

Jag hade naturligtvis köpt kablarn fördelaktigt, sålde i princip alla med mer eller mindre stor vinst. Kan ju tillägga att detta var ett tag sedan.

Detta är för mig den mest talade posten so far i denna tråd. Du blev upplyst om kablaget och insåg att du hade kablar som kostade skjortan fast de inte i realiteten gav någon nämnvärd prestandaökning. Då säljer du skiten vidare och gör en vinst på dem 8O Upplyste du vidare din kund om att de är ett idiotiköp han gör som köper din kablar eller höll du honom bakom ryggen? Du utför ett hyckleri här och sedan beskyller hifikrängare för att vara svinerihycklare. :?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-03-10 21:50

Almen skrev:

Intressanb bild. En F bil mig veteligen använder det bästa av tänkabara material som över huvud taget finns på marknaden så jag vet ingen F1 bil med billiga plåtfälgar t.ex. Men jag brukar titta på dagens Grand Prix tävlignar :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-03-10 21:52

Conny skrev:
meanmachine skrev:

Jodå, det gör de.
En aluminiumfälg har lägre vikt än en stålfälg. Det medför att man får en lägre ofjädrad vikt, vilket i sin tur innebär bättre väghållning. Så det kombinerar nytta med nöje.

Sen kan jag tycka om kablar också. Vi har nog olika infallsvinklar på det hela. Att en del vill ha snygga kablar har jag förståelse för, likväl som för dom som vill ha dem osynliga. Men för min egen del så är det de rent tekniska egenskaperna som styr.

Conny

Men är inte detta ett kardinalfel av dig? En kabel kan som tidigare nämnts i tråden ha bättre tekniska prestanda med problemet är att det är knapp eller omöjligt att hörbart detektera. Lika vad du påtalar om en bil med alufälga. Det är på papper "bättre" prestada med inte så att i märker det i realiteten.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-03-10 21:53

Sak samma, I´m done here

Synd!

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-03-10 22:06

Framförallt är jag intresserad av att veta varför Rydberg valde just dessa kablar. Valdes de på måfå? Efter noggran lyssning? På grund av försäljarsnack? Forumsnack? Varför?

Som kabeltroende msåte jag säga att jag själv inte skulle ha betalat pengar för flera av de nämnda kablarna eftersom de inte har något rimligt förhållande mellan pris och prestanda.

Att sälja dem vidare med förtjänst är ju inte särskilt ärligt heller.

På det hela taget ett besynnerligt beteende.

Slumpmässigt eller genomtänkt?
--- Medlem i VMGÖ ---

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2008-03-10 22:11

Chris_Lymme skrev:Framförallt är jag intresserad av att veta varför Rydberg valde just dessa kablar. Valdes de på måfå? Efter noggran lyssning? På grund av försäljarsnack? Forumsnack? Varför?

Som kabeltroende msåte jag säga att jag själv inte skulle ha betalat pengar för flera av de nämnda kablarna eftersom de inte har något rimligt förhållande mellan pris och prestanda.

Att sälja dem vidare med förtjänst är ju inte särskilt ärligt heller.

På det hela taget ett besynnerligt beteende.

Slumpmässigt eller genomtänkt?

Jaha, nu ska Rydberg få skit för att han sålde de med vinst? :lol: Är det trolldags igen?
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi