IngOehman skrev:Först har vid det här:
Callisto skrev:Om man gör en mätning med rundstrålande mikrofon vid lyssningsposition och öronhöjd så borde det tillsammans med vattenfallsdiagram ge en förhållandevis god uppfattning om ljudet, eller? Ljudet som mikrofonen tar upp i aktuell position är både bidraget från högtalarna och rummet så det borde väl ge en rättvis bild av frekvensgången.
Sen har vi det här:
Callisto skrev:Att lyssna i ett rum som är avstämt så att frekvensgången är helt rak är enligt mig inte vidare trovärdigt hur det borde låta. Det blir väldigt tunnt i botten... ...och låter inte verklighetstroget.
IÖ
Och hur jag än försöker så inser jag inte hur den som insett det sist citerade, kan anse det först citerade.

C
Beror kanske på att jag talar om två skilda saker, reak frekvensgång som mäts upp är inte detsamma som rak frekvensgång för hur lyssning upplevs. Om du ska uppfatta en 25 Hz ton lika starkt som en 100 Hz ton får du allt öka på med ett antal dB.
C
Förövrigt verkar det som att de som rattar kontrollerna vid inspelningar som gjorts de sista 10 åren börjat ta hänsyn till aktuellt dilemma. Inspelningarna som gjorts på senare tid är ofta klart mer hissade i basen än tidigare, tyvärr också sönder komprimerade.
C
Det är två enskilda saker jag talar om. Jag har helt enkelt reflekterat att det på senare tid producerats skivor över lag med mer "botten". Vad det sen beror på kan var och en spekulera om.
Personligen har jag inga problem med basljudet hemma. Det justeras in via subbens olika reglage.
IÖ
Men man kan inte värdera en massa kombinationer av inspelningar, apparater
och rum helt subjektivt och sedan dra objektiva slutsatser från det.
C
Vem har sagt att jag drar obejktiva slutsatser

. Det är mina egna subjektiva slutsatser.
IÖ
Hoppas du inte tar detta fel, men jag får känslan av att dina bedömningar vilar på ett gungfly, där du
refererar till den ena via det andra, och drar alltför bestämda slutsatser om enskildheterna. Det som gör
mig mest förbryllad är att du först skriver att det låter tunt i rum med rak tonkurva, men sedan skriver du
detta om de inspelningar som du anser vara bashöjda:
C
Du blandar ihop 2 enskilda sakfrågor. De har inte med varandra att göra.
C
Tyvärr är det nog antagligen bara personer som gillar hifi som lider av det, eftersom det snarare kan vara ett plus när det spelas på köksradion.[/quote]
IÖ
Du lider alltså av bashöjda inspelningar (som jag inte är övertygad om att de ens är bashöjda) i din hifi-
anläggning, men menar att lyssningsrum med rak tonkurva (vad nu det betyder...) klingar ljust?
C
Nej, allmänt konstaterande bara när man jämför gamla och nyare inspelningar.
IÖ
Det du skriver går bara ihop om man bestämmer sig för att sakförhållanden är på ett visst sätt (ett som
jag av det du skrivit inte ser att du leder i bevis) men om man håller dessa frågor öppna ser man att det
finns massor av alternativa förklaringsmodeller som kan användas för att förklara dina intryck. Eller hur?
C
Nej, jag spånar bara lite. Jag har inte någonstans sagt att det är en absolut sanning. Förstår inte varför du enbart kan se saker i svart eller vitt.
IÖ
Min uppfattning är att det är omöjligt att säga något om vilken tonkurva man skall ha på lyssningsplats,
utan att veta exakt hur lyssningsrummet ser ut. Det finns helt enkelt inget tumregelsvar på det.
C
Det har jag väl inte sagt heller
IÖ
Jag kan inte utelsluta att man skall ha rak tonkurva på lyssningsplats. I vissa rum är det precis det man
skall ha! Och inte tusan låter det tunt (annat än när man spelar tunt klingande inspelningar).
C
Antagligen så samverkar inte "rummets resonanser" vidare mycket i aktuella fall, svårare behöver det inte vara.
[/quote]