Hi-Fi klubben gör blindtest!?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-04 00:41

Om man säger så här: Min bild av "god placebo" är att t.ex. god design och kvalitetskänsla är högst påtagliga, värdefulla bidrag till en bra musikupplevelse. Det är inte humbug, utan nåt de flesta av oss påverkas av ganska konkret. Många har ett behov att tillfredställa där.

Dyrkablar osv är i mina ögon _inte_ god placebo - såvida inte kunden råkar ha ett väldigt specifikt och uttalat behov av just extrema, påkostade kablar för att kunna ha en bra musikupplevelse. Då kan det vara befogat, även om det egentligen är placebo det också.

Sen finns å andra sidan vissa som inte alls stimuleras av varken design eller dyrkablar, då kan en bra säljare hjälpa kunden att lyfta fram det som just den kunden tycker är väsentligt i en ljudanläggning. Sånt är kanske högst personligt, även om vissa saker är mer generiska.

Peter och Subjektivisten; på så sätt kanske en persons "pinsamma tweaks "kan vara en annans goda placebo? :) Om jag tolkar rätt?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-04 00:44

Vilka? Ja, välj valfri hififorum så du får se hur kablar gör enorma skillnader, hur säkringar påverkar ljudet rejält, hur träklossar (dyra såklart) förbättrar ljudet under förstärkarna, etc etc. Placebosaker som ofta kostar en satans massa pengar.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-04 01:34

Hmmm subjektivisten, jag tolkade dig som om du menade att det var Ljudbutiken som sålde en massa tweaks.

Men subjektivisten, jag har ju redan valt forum. Jag har inte tid att titta på en massa annat "skit".

Faktiskt.se får räcka för mig och jag kom in på det här Forumet för jag har blivit ombedd att skriva vissa saker och jag kan tala om att jag ännu inte har kommit dithän att skriva det jag är ombedd att skriva för först introducerar jag mig själv innan jag kommer till pudelns kärna. Nu då jag är här på Faktiskt.se så har jag träffat en massa unika och fantastiska människor och trivs bra här.

Jag känner många distributörer och många butiksägare och ingen av dessa säljer specialsäkringar eller träklossar, mig veterligen.

Vilka är det som säljer dessa tweaks? Är det Lars Bengtssons? Är det Pause ljud och bild? Är det Best Sound? Är det Audio Concept? Är det Reference Audio? Är det Audio Art? Är det Hifi klubben? Är det Ljudmakarn? Är det High Fidelity? Är det On Off? Är det B&O butikerna? Är det Media Markt? Är det Elgiganten? Är det Expertbutikerna? Är det Sontec? Vilka är de skyldiga? Jag vill absolut veta. Om det inte är någon av dessa butiker vilka är det då? Att saker diskuteras på forum är ju helt ointressant. Det diskuteras allt möjligt tjafs på internetforum. Låt grabbarna diskutera, men någon måste ju sälja dessa tingestar. Om ingen säljer dessa tweakmojänger, then why bother?

Personligen tror jag det är mycket snack och lite verkstad på forumen, men det finns undantag och speciellt på detta forum.

Dyra kablar? Dom flesta butiker har dyra kablar i sitt sortiment. På min tid sålde vi lite Audio Note och Van den Hul fast allra mest gick Supra.
Det var innan Van den Hul hade sina kolkablar med kol som ledare. Jag tror inte på kolkablar, men det är hans business. På åttitalet fanns inte så mycket kabel.

I Ljudbutiken sålde vi specialrör som jag tyckte lät bättre än de vanliga rören och som hade längre livslängd. För övrigt mätte dessa rör mer linjärt i rörprovarna. Vi mätte brantheten och dess linjäritet. Det var Janne ”Lodis” Lodström som länsade gammal militärutrustning på rör :) Det var tider det, och då Lodis kom ner med riktiga original Telefunken rör så var lyckan gjord. :)

Väl mött
PS

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2008-04-04 08:21

subjektivisten skrev:
phloam skrev:Nu hänger jag inte med riktigt *trött*, menar du att man tvunget skulle förlora pengar på placebo? Kan man ju iofs, men för min del skulle placebo lika gärna kunna innebära enorma besparingar :)

Jag menar snarare att de faktorer som kan innebära positiv placebo är minst lika viktiga som nåt annat för att jag som kund skall bli nöjd. Det är ett bland flera krav som sätter gränser inom vilka säljaren ska hitta en lösning åt mig, som är bästa möjliga sett ur pris, prestanda, placebosynpunkt osv.

Jag menar att i dom FLESTA fallen så gör placebo att man köper något onödigt eller något som är onödigt dyrt. Så varför skulle man vilja göra det?

*asg* Jo, det här borde väl vara huvudorsaken till Blindtester och varför denna placebo inte är bra.

Men känner du själv till några konkreta fall där personer blivit rent av sagt lurade och köpt något onödigt eller något onödigt dyrt?.
Vad har dom handlat då och var?.

Kabelträsket dock kan vara en grej då inte alla ser fördelarna av den, men finns det andra produkter inom hi-fin förutom Shaktistenarna du alltid kommer till, och träklossarna?

BengtO

Inläggav BengtO » 2008-04-04 08:35

Peter, det finns väl suspekta produkter hos ett flertal butiker, men vissa är väl värre än andra.

Detta tycker jag är en klockren jävla idiot-grej, som får mig att aldrig vilja välja hifiklubben eller Denon

http://www.hifiklubben.se/produkter/kab ... _meter.htm

Du behöver i princip bara en vanlig datornätverkskabel för att kunna använda DenonLink men precis som när det gäller andra kabeltyper finns det extra ljudkvalitet att hämta om du väljer en kvalitetsprodukt som är optimerad för ändamålet.

Jag vill ha blindtest mot denna! http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=3226

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-04 08:40

Har jag fattat det så att en butik som faktiskt.se erbjuder sina kunder blindtester är en skitbutik som egentligen bara bjussar på Placeboeffekter?
Eller menar församlingen att allt som inte är märkt piP, Ino eller NAD är rena skitgrejjer, och så länge HiFibutiken inte säljer dessa pryttlar är det ingen idé att köpa något där.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
hifi-skeptikern

Inläggav hifi-skeptikern » 2008-04-04 08:42

petersteindl skrev:Nej subjektivisten, jag känner inte igen det du skriver. Då jag hade Ljudbutiken var det snarast tvärtom. Jag vet dock att det finns sådana fall som du beskriver men de var snarare undantagen.
Jag menar att i dom FLESTA fallen så gör placebo att man köper något onödigt eller något som är onödigt dyrt. Så varför skulle man vilja göra det?

Kunden i ljudbutiken köpte oftast det lite billigare alternativet eftersom man intalade sig att man inte kunde höra skillnader. Det är ju bara "ljudbögar" som hör sånt var en vanlig inställning.

Väl mött :)
Peter Steindl

Så skulle jag också tro att det är i många fall. När man står där med sina surt förvärvade och jämför något man har råd med, med något man inte har råd med, men faktiskt hör är klart bättre är det nog vanligt att man övertygar sig själv om att 'det är nog inte så stor skillnad' och så väljer man den billigare varianten istället för att avvakta lite eller kanske köpa upp sig stegvis.

När det gäller div. tweaks så är de väl oftast så att man kan höra *någon* skillnad med resp. utan tweak. Om det blir bättre med tweak är dock en annan femma. Saken är nog den att det är lätt att uppfatta en förändring som en förbättring och om någon också påstår att det är det (tidningar, försäljare,...) så är det antagligen ganska lätt att övertyga sig själv om att det också är det. Tillämpa TUNE-DEM el. dyl! Då går man inte i den fällan.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-04 09:09

Ljudbrigaden har uppenbarliggen skrivit för fort och tänkt för lite :wink: 8)

a) Det är på hifi-klubben man just köper NAD ;)

b) Osannolikt nog är det just Hifiklubbens utrustning som föreningen LTS testat mest av allt. Kanske lite för mycket av deras grejjer, men de har ju visat sig vara så bra att de är värda att framhållas!

c) Amit gör ett inlägg om att hifiklubben minsann kommer fram till andra slutsatser än LTS vid sina tester (nu är ju detta tredjehandsinformation märk väl) vilket alltså torde betyda att åtminstonde en person på Hifi-klubben anser att deras egna produkter inte håller måttet 8)

d) Det är nog mer så att det funderas i tråden om hur kunderna reagerar på att en butik gör blindtester. Betyder det att de anser att vissa av sina produkter är bättre eller sämre än andra? För mig väcker det ialalfall funderingar på om de som utför blindtesterna där funderat igenom vilken strategi man skall ha och hur man förhåller sig till blindtester.

Ljudåtergivning är ju en subjektivt ämne, där man med objektiva metoder kan nå dit man vill. F/E-lyssning är en sådan metod, men den är för mig ett klassificeringsverktyg och inte rakt av en kvalitetssymbol. Det kan ju faktiskt vara så att man föredrar en avrundad bas eller en fallande diskant - och då skall man ju välja sin utrustning efter de kriterierna. Där kan F/E-lyssning bidra, precis som till dem som verkligen värdesätter en opåverkad signal - det är poängen - den kan klassificera!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-04 09:41

Kaffekoppen skrev:Ljudbrigaden har uppenbarliggen skrivit för fort och tänkt för lite :wink: 8)

Det skrev jag för att provocera. Noterar att alla måste i sin signaturrad skriva att de har just pip/ino/nad eller ofta håller dessa fabrikat/märken för alla andra - som om dessa vore likare (som i referens).
Så fort någon frågar efter en görd-det-själv-högtalare ropar alla i en mun LTS .....
Likriktat är namnet.
Riktigt, sa Bull. :wink:
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-04 10:30

aha, du skrev det för att öka på den gemytliga stämningen på forumet :lol:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-04-04 10:42

petersteindl skrev:Jag känner många distributörer och många butiksägare och ingen av dessa säljer specialsäkringar eller träklossar, mig veterligen.

Jo, klart att det finns guldsäkringar, vägguttag av superklass, superkablar, ormolja och annat att köpa. Här t.ex: http://diamen.no-ip.org/www.creative-audio.se, kolla under rubriken Nätförsörjning.

Lite lustigt att vanlig industrikabel från Lapp kan säljas så dyrt... Finns flera frågetecken kring flera av dessa produkters förträfflighet. Att t.ex. sätta guldsäkringen i en hållare (KlangModuler) som sedan snäpps fast på en DIN-skena, vilken vinst kan det ge? Det blir väl ett par extra kontaktövergångar? Visserligen guldförgylda... Personligen försöker jag eliminera så många kontaktdon som möjligt. En fast anslutning är som regel bättre än glappig nätbrunn. Där man inte har behov av att koppla ur kablage, finns det väl ingen anledning till att ha kopplingar?

Roger

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-04-04 10:44

Peter Stendl skrev:
Men subjektivisten, jag har ju redan valt forum. Jag har inte tid att titta på en massa annat "skit".

Faktiskt.se får räcka för mig och jag kom in på det här Forumet för jag har blivit ombedd att skriva vissa saker och jag kan tala om att jag ännu inte har kommit dithän att skriva det jag är ombedd att skriva för först introducerar jag mig själv innan jag kommer till pudelns kärna. Nu då jag är här på Faktiskt.se så har jag träffat en massa unika och fantastiska människor och trivs bra här.

Kan bara hålla med dig.

Personligen tror jag det är mycket snack och lite verkstad på forumen, men det finns undantag och speciellt på detta forum.

Här kan man ju lära sig väldigt mycket, och även om allt inte alltid stämmer, får man ju som individ sovra det man lär sig. Själv har jag nog på slutet lärt mig att musikupplevelser nog är något väldigt subjektivt, men vägen dit kan kanske gå via objektiva värderingar. Detta är fritt för var och en att ta ställning till, dock. Vägen till hifinirvana är nog tillsyvenes och sist ytterligt subjektiv.

H. Richard.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-04 10:50

Kaffekoppen skrev:aha, du skrev det för att öka på den gemytliga stämningen på forumet :lol:

Precis!!
jag hade en fundering; om man på andra håll i världen är övertygad om att magiska stenar, blå blinkande ljus och tjocka svarta ormar mellan högtalare och förstärkare gör UNDERVERK, har man en diametralt motsatt åsikt på Faktiskt. Alltså att ingenting gör underverk. Och om man vill kräma ur lite ljud ur sina skivor måste man ha en CD-spelare av besämt märke och fabrikat (mellanprisklass) och en speciell förstärkare (mellanprisklass) och tvinnade EKK-jkabler (varför tvinnade) och så högtalare av visst ursprung (3-4 typer).
Jag vet inte om jag raljerat över detta förut men det är väl typiskt att när faktiskt folk visar upp sina hembyggen består det av dessa färdiga grunkor och egenhändigt tvinnad kabel, medan folk på andra forum visar upp 3 ton tunga OTL-steg, transformatorkopplade försteg med passiv RIAA (där riafiltret är 14dm3 stort) och hornhögtalare som man måste ha en större sporthall till. Och om man köper färdigt köper man dyrt.

Min åsikt, för jag har en sådan är att jag varken tror på shaktianer eller inoiter och ibland blir så hjärkligt trött på båda religionerna som med dårars envishet vill framhäva sina resp ikoner som de enda riktiga.
Och ska jag ha en åsikt om en hifi-butik, tycker jag att en affär som erbjuder kunderna någon form av blindlyssning, eller låter kunder släpa dit egna pryttlar för att lyssan in en "saknad länk" ska ka en guldstjärna, och det avsett om affärer säljer Linn, Denon eller Aiwa (Solid State).
Ett blint test är ju mer objektivt än inget test alls, så jag förstår inte varför det upprörs över HiFi-klubbens blindtest.

Jag citerar en glad människa på annan planet:
Personligen så är jag inte instatt i LTS testmetodik för 5 öre. Jag förkastar den precis lika mycket som alla andra tester. Enligt mig så är dessa färgade av förutfattade meningar, och därför inte pålitliga. När alla tycker samma blir jag lite orolig, gäller inom hifi och det mesta.

Ska kanske uttrycka mig tydligare, jag förkastar resultaten som dessa tester ger och man ofta blir påprackad. LTS tester är nog säkert i allra högsta grad drabbade av förutfattade meningar precis som alla andra tester. Vill man höra skillnad gör man det, vill man det inte, då gör man det inte heller.

Jag trodde inte sådana åsikter existerade på Faktiskt, men jag hade nog fel.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-04 11:02

soundbrigade skrev:Jag citerar en glad människa på annan planet:
Personligen så är jag inte instatt i LTS testmetodik för 5 öre. Jag förkastar den precis lika mycket som alla andra tester. Enligt mig så är dessa färgade av förutfattade meningar, och därför inte pålitliga. När alla tycker samma blir jag lite orolig, gäller inom hifi och det mesta.

Ska kanske uttrycka mig tydligare, jag förkastar resultaten som dessa tester ger och man ofta blir påprackad. LTS tester är nog säkert i allra högsta grad drabbade av förutfattade meningar precis som alla andra tester. Vill man höra skillnad gör man det, vill man det inte, då gör man det inte heller.

Jag trodde inte sådana åsikter existerade på Faktiskt, men jag hade nog fel.

Det där låter ju lika logiskt som säljaren som inte kunde separera placebo från blindtestet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-04 11:23

Nu handlar ju tråden om nått helt annat än LTS ;) - låt oss hålla det så!

Förövrigt får man ha vilka åsikter man vill om blindtester :)

Edit: Saknat ord!
Senast redigerad av Kaffekoppen 2008-04-04 12:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-04 11:28

ThePreTor1aN skrev:*asg* Jo, det här borde väl vara huvudorsaken till Blindtester och varför denna placebo inte är bra.

Men känner du själv till några konkreta fall där personer blivit rent av sagt lurade och köpt något onödigt eller något onödigt dyrt?.

Kabelträsket dock kan vara en grej då inte alla ser fördelarna av den, men finns det andra produkter inom hi-fin förutom Shaktistenarna du alltid kommer till, och träklossarna?

Det finns massa fall där folk köpt saker som inte funkar, knappast någon nyhet. Kablar är ju en bra start för det finns det ju hur många som helst som köpt sina kablar på grund av placebo.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2008-04-04 11:48

subjektivisten skrev:
ThePreTor1aN skrev:*asg* Jo, det här borde väl vara huvudorsaken till Blindtester och varför denna placebo inte är bra.

Det finns massa fall där folk köpt saker som inte funkar, knappast någon nyhet. Kablar är ju en bra start för det finns det ju hur många som helst som köpt sina kablar på grund av placebo.

Japp, precis det jag sa. Alltså inga konkreta fall? om man utesluter kablarna och Shaktistenarna. Kanske mössen också.

Hör man inga förbättringar så gör man inte det. Det är omöjligt att inbilla något sådant om man är i nyktert tillestånd om man är "frisk".
Den som kan ljuga och inbilla i sig något sådant har medicinska besvär.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-04 12:12

Placebo är ju helt vansinnigt lätt att drabbas av...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-04 12:51

Kaffekoppen skrev:Placebo är ju helt vansinnigt lätt att drabbas av...

Jo precis, det är lite det jag vill åt. Alla "drabbas". Det ligger nog en hel del kraftfull god placebo i att känna att man valt den där rätta NAD-piP-Denon-Pioneer-EKKcombon :) Liksom i att känna att man valt en lite mer påkostad kabel till en mer esoterisk lösning. Don efter person..!

Men om det nu är så att placebo är ett faktum - varför finns det då ingen metodik för att optimera dess positiva effekt och få en prisvärd lösning där?

Vore det så svårt? Kanske bara lite grundregler, en lista på saker man bör tänka på, eller områden/punkter som är särskilt rika på potentiell placeboeffekt.

Är det så att hifi tilltalar tekniknissen i oss i så hög grad så att dessa saker blir lite tabu rentav? :) *don't mention the war!!*

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-04 13:14

Jag ser att KK saknar ord. Här får du lite. :D

Hm, jag kan bara konstatera att fram till denna timme så har ingen lyckats pricka in någon butik i den Kungliga Hufvudstaden som säljer dessa så kallade Tweaks. :o Betyder det att Stockholmsbutikerna får ormoljeGk av Faktiskt? 8O

Hifi-Klubbens lilla nätverkskabel verkar vara den pryl som sticker i ögonen. Gudars, då är mitt seriösa förslag att ni antingen gör en blindtest på nätkabeln för att få mer kött på bena innan ni ratar den eller att ni helt enkelt ohört bojkottar denna tingest.

Men i ett nätverk behöver man ju massor med sådana kablar. Säljs dessa på företagsleasing? 8) Kom å köp konserverad gröt.

En ynka internetförsäljare har hittills namngivits av RogerGustavsson. Congratulations. 8O Förresten, Creative säljer förgyllda nätlister för det fjuttiga priset av 21 100 spänn men då kan du ju faktiskt koppla in 5 apparater. :) Halleluja, ni som flacar med datamanick å allt har nu ett utmärkt tillfälle att ta på spenderbyxorna. Först leasar man kablarna och kontakterna till nätverket. :D Sedan väntar man några år för att fylla på kassan då man får råd att köpa själva nätverket. :lol:

Som sagt, Creative Audio verkar ha lite krimskrams i sitt sortiment. Big deal. Är det verkligen så att grabbarna på Faktiskt.se gör i kalsongerna för att det finns en nätförsäljare som säljer julgranskrimskrams? :? Ni behöver ju inte gå in på Creatives sajt.

Vad har HiFi-klubben å Creative för gemensam nämnare? Tja, vad har dom för säte? Götet ligger i riskzonen. :lol:

Förresten, vad tror ni om spikes? Och lite skruvar i parkettgolvet eller lite skruvskallar i bokhyllan? Jag kan säkert ragga fram lite förgyllda såna där grejer till nåt facilt sexsiffrigt belopp. :lol: Jag behöver lite lyxsemester i Brunei. :roll: :D Man kanske skulle dra till Barcelona å göra profbd sällskap. :)

På min tid hette ormoljan Peter Belt, då skulle man bälta. Det ni! Då får ni f-n leta efter knasigare prylar. Det fanns en liten mockapär med ett motstånd och en konding för sisådär 50 öre i totalkostnad, nja, lådan kanske kostade 7 spänn, åsså satt det en liten svart switch. Vad skulle man göra med den? Jo, man skulle trycka på knappen åsså bältades stereoapparaten som man höll den lilla beltlådan intill. :) Fint va. Och alla som hörde fenomenet tyckte, oj nu kom ljudet ut i rummet som anden ur flaskan.
Vad bellade den där mojängen då? Jo, den fick man till det facila priset av 3500 kr om jag inte missminner mig. Sedan fanns det belttejp som man skulle tejpa på fönstret. Det var små, små ynka tejpbitar som skulle tejpas så att det bildades ett kors på fönsterrutan. Då uppstod den sfäriska balansen i rummet å alla ramlade av stolen på grund av välljudet. Fint va? Vill man gå vidare så smäller man till med silver rainbow tejp å då får man den rätta energin i rummet. Ville man vara riktigt tokig så kunde man stoppa in oskrivna pappersark längst bak i sina böcker som stod i bokhyllan å då blev uppstod helt plötsligt den fulländade akustiksymmetrin i bokhyllan å energifälten i kosmos var frigjorda. Nirvana var uppnått.

Varför inte göra en vetenskaplig F/E test på hela beltkonkarongen så att alla kan gå vidare i livet utan att konstant vara frustrerade. :lol: Jag varnar er alla. Underjorden är nära.

Jag tror faktiskt att dom där grejerna finns kvar och säljs. Alla ni på Faktiskt kan ju gemensamt be om agenturen. Sen kan ni sälja skrotet tokdyrt till alla stollar som har råd att pröjsa. Sen får ni ju råd att köpa alla roliga pryttlar som ni vill ha. Morello å Alexi kan t o m tjacka Schweiziska tourbillonger så slipper man gravitationen. :-) För att inte tala om allt som soundbrigade å profbd kan tjacka. 8O :lol:

Ni som trycken på denna tangent, låten hoppet fara. Ah, ah, ah, tryck inte. Seså håll er undan.
Nä, nä, nä, pilla inte på tangenten sa jag. Placebodemonerna kan komma ut.

http://www.belt.demon.co.uk/

Väl mött :-)
Peter Steindl

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-04 13:27

Sehr geehrter Herr ûberingenjeur Peter ... ord och inga trudelutter.

Jag fyller på med en länk till Svenska Elektronikforumet, vars medlemmar av säkert obehagliga och konspiratoriska orsaker betraktar ström som .. ström, spänning som ... spänning, transistorer som .. transistorer och sladdar .. som (nu är ni spända) bärare av strömmar. Ett djäklans pragmatiskt släkte.

Här samlar de roligheter under rublriken HiFi-tillbehör:
http://www.elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=20574

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-04 13:34

Peter, det sticker alltid i ögonen på mig när man använder försäljningsargument som är direkt vilseledande.

Vare sig det gäller möss, stenar eller spåkärringar för den delen.

Här har du en produkt (ursäkta att jag glider in i OT-domänen nu) som jag tycker är hemskt tveksam, och där det trots upprepade förfrågningar inte följs upp som överrenskommet:

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=4364

BengtO

Inläggav BengtO » 2008-04-04 13:35

ERS-papper har ju varit omdiskuterat oxå, är det ingen "seriös" ÅF som säljer/marknadsför det?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-04 13:44

Jamen KK, lite guldspikes kanske? Nähe, jag får nog vänta lite med Brunei. Nåväl, efter en Moylan's låter allt bättre. :) Se ye after[s]dark[/s] work.

PS

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-04 13:53

Var det fel av HiFi-affären att erbjuda blindtest?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-04-04 13:57

soundbrigade skrev:Var det fel av HiFi-affären att erbjuda blindtest?

Fel? Inte bara fel utan "mycket, mycket, mycket oseriöst" enligt ThePreTor1aN. Varför har jag dock inte fått svar på och förstår fortfarande inte varför det skulle vara så himla oseriöst men lite orolig blir jag ju när jag själv inte förstår varför.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-04 13:58

Jaså var det blindtest som gällde. 8O Njae, om kunden så önskar kanske det kan vara ett alternativ. Återkommer kanske med ett mer utförligt svar. F-n nu måste jag ju tänka.

PS

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-04 14:02

soundbrigade skrev:Var det fel av HiFi-affären att erbjuda blindtest?

Jag kan inte läsa någonstans att de erbjuder sig att genomföra blindtest?

I första inlägget får man ju mest veta att deras egna blindtester (kanske bara internt med personalen, eller just den killen Amit pratade med) som uppenbarliggen kommit fram till att de produkter Hifi-klubben har i sitt sortement är sämre än vad LTS anser. Grov övertolkning. Snurrigt verkar det som iallafall - det kan ju ha varit säljarens annorlunda argumentation för att slippa blindtesta med Amit - det ger ju inget vettigt resultat iallafall ;)

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-04 14:05

snälla ingvar leta upp din interjuv med beter belt.
:lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-04 14:20

Nu är vi bortom all topic, men tror inte du, käre min namne, och alla andra att en seriös handlare skulle gå med på en sorts blindtest om man bad om det och, givetvis, inte hade för stora krav.

Jag tar återigen upp de testmanicker radiohandlare hade i mina yngre år, alltså en knappsats med vilken olika system kopplades ihop med olika högtalare. Om handlaren står och fiddlar utan att jag har chans att se vad han kopplar in har jag en sportslig chans att utan alltför stor påverkan av förgyllda högtalarkoner eller annat, faktiskt kunna lyssna mig fram till den kombination som passar mig bäst. Jag skriver avsiktligt inte "låter bäst".

Samtidigt är det väl så att har jag alltid köpt Onkyo eller Marantz lär jag väl fortsätta köpa oavsett om JBL eller Pioneer kommit med något nytt ballt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi