Typ saker gjorda med känsla och hängivenhet som man blir glad av att "umgås" med. Jag kan bli gladare av att spendera kvällen med min LP-spelare än att spendera den med vissa människor.
Moderator: Redaktörer
paa skrev:Förståndet säger en sak men känslan säger en annan.
Frågan är vilket som styr vår upplevelse mest?
petersteindl skrev:Inte något som är skapat av människohand har själ och ej heller ande.
Däremot kan saker appelera till våra respektive själar ty det är ju skapat av en själ.
Väl mött![]()
Peter Steindl
Pinnick skrev:Har nåt med medvetenheten om sig själv att göra?
Pinnick skrev:Jo visst är det kemiska processer och föreningar som vi består så vitt jag förstått.Tja det är väl det som är själen då alltså? Det är väl bara att slänga ett namn på't. "Själen".
Sån själ finns då inte i en apparat logiskt sett då alltså. Tänker nog lika då alltså.
mvh
Callisto skrev:Pinnick skrev:Har nåt med medvetenheten om sig själv att göra?
Syftar du på "personligheten"? Eftersom det är olika kemiska föreningar som helt och hållet styr våran personlighet och "medvetenheten" kan jag inte se var själen finns.
Richard skrev:Det är ändå 29% som betraktar apparaterna som själfulla.
Anser dessa 29% att även en dataskärm, en EKK kabel, en rakapparat eller en påse kisel också är innehavare av en själ ?
Bill50x skrev:....
Så nä, det är bara stereoanläggningen som har själ. Visst är det märkligt?
/ B
paa skrev:Har hifiapparater en själ som interagerar med lyssnarens?
Richard skrev:
Det är ändå 29% som betraktar apparaterna som själfulla.
Anser dessa 29% att även en dataskärm, en EKK kabel, en rakapparat eller en påse kisel också är innehavare av en själ ?
Almen skrev:I min världsbild finns inte själen såsom en entitet frikopplad från det materiella, varken hos människor eller maskiner. De var alltså lätt att svara "nej".
IngOehman skrev:Däremot kan självklart människor (på grund just av att de har en själ) projicera
en förfärlig massa föreställningar på oskyldiga apparater. Men det har ju inget
med deras verkliga (själlösa) väsen att göra.
IngOehman skrev:En apparat har något som påminner om en kropp och något som påminner om en ande, men någon själ? Näppeligen!
...
Vh, iö
Richard skrev:Bill50x skrev:Richard skrev:Apparater är döda ting, är varken intelligenta eller musikaliska och innehar således ingen själ.
Jag känner människor som varken är intelligenta eller musikaliska, men en själ har dom i alla fall.
/ B
Naturligtvis.
Hifiprylar är inte mänskliga- däreför innehar dom, enligt mig, ingen personlighet, karaktär, egenskap eller själ.
De försämrar bara musiken.
H. Richard.
Användare som besöker denna kategori: Illuwatar och 18 gäster